Net terug van een van de vervelendste vakanties ooit;
1) zoon- en vrouwlief allebei in ziekenhuis
2) Auto leeggeroofd
3) Versnellingsbak problemen
Aangaande het derde punt.
De bergen in het zuiden van Frankrijk (route langs millau) zijn best steil en lang. Mijn volvo v70 (163pk, automaat) trok dit allemaal makkelijk. Soms liep de motor wat warm maar voor de rest niets aan de hand. Even bak terugschakelen naar 4 of 3 en dan liep het perfect. Na een stop kreeg ik plots de melding "versnellingsbak service vereist", even later "versnellingsbak olie hot". Het gekke was dat het een vlakke weg leek maar later niet bleek te zijn vals plat daarbij ook nog tegenwind. Op dat moment stond de auto in Drive. Dealer gebeld en die verzocht mij direct te stoppen om een en ander af te laten koelen. Dit gedaan en weer op pad gegaan maar helaas was het te laat. De automaat sloeg telkens in de noodloop (streepje ipv van D in het schermpje). Gelukkig bleef de boel wel draaien en zijn we thuis gekomen.
Gelijk naar dealer gegaan. Oordeel na testrit en uitlezen, er moet een nieuwe versnellingsbak onder, kosten bijna 5000 euro. Dit gaan we niet doen mede gezien kilometerstand van de auto (280k).
Voor mij geen automaten meer, ik ben echt de hele tijd alert geweest en toch overkomt mij dit. Dan maar een handbak.
Voor diegenen die wel automaat rijden, zet ajb de bak in de 4 als de caravan er achter hangt. Ook als het lijkt alsof de auto makkelijk rijdt de motor (zeker 163pk) trekt je zelfs de maan over als het moet, de andere onderdelen zoals de versnellingsbak hebben toch iets minder reserve. Het lullige is dat je dit in het geval van de gearbox niet kan zien aan de gegevens op je dash.
Op zoek naar een nieuw wagen dus, moet potverdikke nog snel ook. Keus valt denk ik op een V50. Iets kleiner maar ook erg fijn weet ik uit het verleden.
Tip voor caravaners met gearbox.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
- Locatie: Steenwijk
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Lees ook eens de ervaringen van automaatrijders op een site als www.caravantrekker.nl. Allemaal hetzelfde, allemaal de bak kapot, allemaal zonder oliekoeler.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 02.10.2005 - 12:05
Ook in La France geweest met de caravan, 1500kg knaus achter de V-70 AWD (MY2001) met GT.
De GT altijd op hand, bijna alles op cruise control. Zodra de boordcomputer een verbruik van boven de 20ltr/100km aangeeft terug geschakeld naar 4. Op deze manier een gemiddelde kunnen halen van 93km/h over een afstand van 600km (daarna in de file). Bergop altijd 100km/hr
De bak komt op deze manier eigenlijk nooit uit lock-up en onnodige warmteontwikkeling is dus niet aan de orde.
Geen enkel probleem gehad tijdens deze ritten van 1200km heen en 1200 km terug.
De GT altijd op hand, bijna alles op cruise control. Zodra de boordcomputer een verbruik van boven de 20ltr/100km aangeeft terug geschakeld naar 4. Op deze manier een gemiddelde kunnen halen van 93km/h over een afstand van 600km (daarna in de file). Bergop altijd 100km/hr
De bak komt op deze manier eigenlijk nooit uit lock-up en onnodige warmteontwikkeling is dus niet aan de orde.
Geen enkel probleem gehad tijdens deze ritten van 1200km heen en 1200 km terug.
745 D - 745 2,3 - 945 Turbo A - 855 T-5 - V-70 R AWD MY2000 - 945 Turbo - V70 2.4 T AWD GT
Hoi, heel vervelend om te horen.
Ik denk dat de eerste 2 het ergste zijn.
Dat je met de caravan er achter zelf met de geartronic moet gaan schakelen is hier al vaak besproken.
Diverse topics die het hier over hebben, vooral over het warm lopen.
Ik rijd altijd in de 4 met de caravan er achter, laat hem gerust tegen de 3000 toeren draaien.
Is ie ook nog eens zuiniger (geldt trouwens ook voor de hand schakelbak)
Ik hoop dat het nu wat beter met je vrouw en zoon gaat. Dat is het belangrijkste, de rest is vervangbaar.
Ik denk dat de eerste 2 het ergste zijn.
Dat je met de caravan er achter zelf met de geartronic moet gaan schakelen is hier al vaak besproken.
Diverse topics die het hier over hebben, vooral over het warm lopen.
Ik rijd altijd in de 4 met de caravan er achter, laat hem gerust tegen de 3000 toeren draaien.
Is ie ook nog eens zuiniger (geldt trouwens ook voor de hand schakelbak)
Ik hoop dat het nu wat beter met je vrouw en zoon gaat. Dat is het belangrijkste, de rest is vervangbaar.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41191
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik weet dat ik 20 jaar geleden al een aparte intercooler had omdat ik de caravan reed.
geen idee van de techniek maar het was gewoon iets wat hoorde. Als je een trekhaak liet monteren was dat eigenlijk een vervolgvraag...... gaat u met een caravan rijden?
geen idee van de techniek maar het was gewoon iets wat hoorde. Als je een trekhaak liet monteren was dat eigenlijk een vervolgvraag...... gaat u met een caravan rijden?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Vliegende Baksteen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 29.08.2007 - 22:06
Da's balen van je automaat zeg!Sander Peter schreef:Keus valt denk ik op een V50. Iets kleiner maar ook erg fijn weet ik uit het verleden.
Als je toch een V50 koopt, kies dan in elk geval niet de 2.0 benzine maar een stevige diesel. Een maand geleden reed m'n pa een tweeliter benzine als leenauto met een heel klein sleurhutje erachter en dat was niet vooruit te branden. De brug bij Millau kom je er in elk geval niet mee over...
V70 D5 Summum ('02) Cosmos Blue metallic (full color), DVD RTi, 18inch Nebula (wintermaanden 16inch Ursa), iMIV + RVCAM, blokjesgrille, off black sport leder, MY05 koplampen + achterlichten
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Da's natuurlijk onzin...
@ Sander Peter
Tja, een beetje feeling met de techniek kan nooit kwaad, de volgende auto kan je best weer een automaat nemen toch, je weet nu wat je niet meer moet doen.
Sterkte met vrouw en kind overigens!
@ Sander Peter
Tja, een beetje feeling met de techniek kan nooit kwaad, de volgende auto kan je best weer een automaat nemen toch, je weet nu wat je niet meer moet doen.
Sterkte met vrouw en kind overigens!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Verschrikkelijk om zo een vakantie te moeten vieren.. Moet je de hele jaar weer op teren..
Hoop dat het nu weer goed gaat met je Zoon en Vrouw.
Maar aangezien dat je nu ook al een diesel rijd ga je hier voor
Hoor of lees dat er toch veel problemen zijn met een automaat, en dan vooral in diesel vorm. warm lopen in de bergen is ook al eens en topic over geweest
Ik wens je veel sterke toe
Hoop dat het nu weer goed gaat met je Zoon en Vrouw.
je kan ook nog voor een 5 pitter gaan natuurlijk.(2.4)Als je toch een V50 koopt, kies dan in elk geval niet de 2.0 benzine maar een stevige diesel. Een maand geleden reed m'n pa een tweeliter benzine als leenauto met een heel klein sleurhutje erachter en dat was niet vooruit te branden. De brug bij Millau kom je er in elk geval niet mee over...
Maar aangezien dat je nu ook al een diesel rijd ga je hier voor
Hoor of lees dat er toch veel problemen zijn met een automaat, en dan vooral in diesel vorm. warm lopen in de bergen is ook al eens en topic over geweest
Ik wens je veel sterke toe
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 09.08.2009 - 18:16
- Locatie: Dronten
Ik kom zelf net terug uit Kroatie met m'n 163pk geartronic en een Knaus Sudwind van 1500kg erachter. Over het algemeen heb ik de bak in D laten staan. Ik reed over het algemeen rond de 110km/u. Ook berg op. Geen problemen gehad. Auto heeft net een ton gelopen. Wel liep de temp van de motor op bij een wat langere klim terwijl het buiten rond de 26 graden was. Wat doet de temp van de motor wanneer het buiten 30+ graden is? Ik laat de motor wel voldoende toeren draaien.
Volgend jaar overwegen we om weer naar Spanje te gaan en ook over Milau. Mijn S40 1.9D had hier, een paar jaar geleden, toch aardig wat moeite mee met de motor op temp te houden. Dus ik hoop eigenlijk dat het met mijn V70 toch eigenlijk wel wat beter zal gaan.
Veel succes met de koop van een andere auto.
mvrgr
Berrie
Volgend jaar overwegen we om weer naar Spanje te gaan en ook over Milau. Mijn S40 1.9D had hier, een paar jaar geleden, toch aardig wat moeite mee met de motor op temp te houden. Dus ik hoop eigenlijk dat het met mijn V70 toch eigenlijk wel wat beter zal gaan.
Veel succes met de koop van een andere auto.
mvrgr
Berrie
- Vliegende Baksteen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 29.08.2007 - 22:06
Die prijsopgaaf, is die gebaseerd op een gloednieuwe bak die er door de dealer in wordt gezet? Het kan misschien een stuk goedkoper als je elders wat prijzen opvraagt (en ik heb nog wel een suggestie). Stel dat het elders voor pakweg 3.000 kan, zou je dan nog overwegen om een andere te kopen?
V70 D5 Summum ('02) Cosmos Blue metallic (full color), DVD RTi, 18inch Nebula (wintermaanden 16inch Ursa), iMIV + RVCAM, blokjesgrille, off black sport leder, MY05 koplampen + achterlichten
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 12.02.2007 - 13:54
Zie topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=38241 wat ik gestart heb n.a.v. mijn rit met een nieuwe V70. Handmatig schakelen met caravan is volgens mij echt noodzakelijk om het spul heel te houden en jouw verhaal bevestigd dat nog eens!
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10715
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Allereerst heel veel sterkte gewenst met je familie. Die staan mijlenver bovenaan op No 1. De rest is materiaal en vervangbaar. Maar goed neemt niet weg dat het zwaar kl... is.
Zoals AlexV70 het al heeft aangegeven schakel ook ik handmatig met de geartronic. Zeker in Deutschland en de Alpen. Zelfs in NL rij ik met de caravan erachter handmatig. Ik heb de temperatuur goed in de gaten gehouden en deze heeft op de vakantie geen krimp gegeven. En qua toerental, rij liever met wat meer toeren dan niet. Tja en brandstof kost het toch al dus die paar druppels doen het hem ook niet toch?
Zoals AlexV70 het al heeft aangegeven schakel ook ik handmatig met de geartronic. Zeker in Deutschland en de Alpen. Zelfs in NL rij ik met de caravan erachter handmatig. Ik heb de temperatuur goed in de gaten gehouden en deze heeft op de vakantie geen krimp gegeven. En qua toerental, rij liever met wat meer toeren dan niet. Tja en brandstof kost het toch al dus die paar druppels doen het hem ook niet toch?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20789
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Sander Peter,
Allereerst: maak je druk om je familie. Dat is het belangrijkste. Een auto is echt maar bijzaak.
Dan over de GT met de 163pk Diesel.
Zoals al gezegd is handmatig schakelen de boodschap.
Ik heb er 1450 kg Delta achter hangen en rij alleen in Nederland en de vlakke wegen in Belgie, Duitsland en de Scandinavische landen op de automaat.
Vanaf de Limburgse heuvels, de Ardennen en in Frankrijk rij ik handmatig.
Ja het is mosterd na de maaltijd ik weet het.
Maar goed veel succes met de zoektocht naar een andere auto.
Allereerst: maak je druk om je familie. Dat is het belangrijkste. Een auto is echt maar bijzaak.
Dan over de GT met de 163pk Diesel.
Zoals al gezegd is handmatig schakelen de boodschap.
Ik heb er 1450 kg Delta achter hangen en rij alleen in Nederland en de vlakke wegen in Belgie, Duitsland en de Scandinavische landen op de automaat.
Vanaf de Limburgse heuvels, de Ardennen en in Frankrijk rij ik handmatig.
Ja het is mosterd na de maaltijd ik weet het.
Maar goed veel succes met de zoektocht naar een andere auto.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
- Locatie: Steenwijk
All,
Met kind en vrouw gaat het gelukkig prima ondertussen, de opnames waren ook maar kort. Ik ben me zeer bewust dat dit veel belangrijker is maar ja tenslotte is dit een volvo forum... ::? Verder valt de schade van de inbraak mee.
De problemen met de automaat kende ik ook. Alleen dat er al bij dit soort omstandigheden problemen konden ontstaan had ik nog niet eerder gezien. Volgende auto wordt zoals het nu lijkt een V50 met 2.0d handbak.
Met kind en vrouw gaat het gelukkig prima ondertussen, de opnames waren ook maar kort. Ik ben me zeer bewust dat dit veel belangrijker is maar ja tenslotte is dit een volvo forum... ::? Verder valt de schade van de inbraak mee.
De problemen met de automaat kende ik ook. Alleen dat er al bij dit soort omstandigheden problemen konden ontstaan had ik nog niet eerder gezien. Volgende auto wordt zoals het nu lijkt een V50 met 2.0d handbak.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 09:40
- Locatie: Dronten
Ook mijn auto had dit probleem deze zomer in de buurt van Millau.
Temp tot an het rode gebied > ik ben toen inderdaad ook overgegaan naar hand schakelen en dat scheelt enorm. Buiten temp +/- 28 gr.
Pyrenien over minder problemen deze klim is wat geleidelijker.
Daarna minder last van op lopen temp. Heb toch 1500 kg er achter hangen.
Dit jaar was dit ook voor ons een pech jaar = klapband van caravan op A 7 in Barcelona. Band was pas 1 jaar oud !
Sterkte en succes.
Temp tot an het rode gebied > ik ben toen inderdaad ook overgegaan naar hand schakelen en dat scheelt enorm. Buiten temp +/- 28 gr.
Pyrenien over minder problemen deze klim is wat geleidelijker.
Daarna minder last van op lopen temp. Heb toch 1500 kg er achter hangen.
Dit jaar was dit ook voor ons een pech jaar = klapband van caravan op A 7 in Barcelona. Band was pas 1 jaar oud !
Sterkte en succes.
Volvo XC 60 T 6 AWD R design
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
In hoeverre is 1500kg caravan ook het werkelijke gewicht?
Wat weegt een hele combinatie als dat de weg op gaat naar Frankrijk of Spanje enz...
Daar ben ik nou weleens benieuwd naar.
Wat weegt een hele combinatie als dat de weg op gaat naar Frankrijk of Spanje enz...
Daar ben ik nou weleens benieuwd naar.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 16.02.2010 - 22:31
Ik heb dan geen geartronic, maar een simpele automaat. Toch ging het bij ons perfect in de D. Caravan van 1.400kg erachter en de modale snelheid was 110km/u via GPS. Soms liep de temperatuur een beetje op als ik volgas een berg op knalde.
Volgens mij moet je gewoon zorgen voor voldoende snelheid/toeren.
Volgens mij moet je gewoon zorgen voor voldoende snelheid/toeren.
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Ik volg dit topic met een opgeheven wenkbrauw.
Ook ik ga al 5 jaar op rij met een 1400kg caravan (en wat er nog in de auto zit) op vakantie in en door zuid frankrijk. Ik heb dan wel-is-waar geen automaat of geartronic (zelfs geen V70, maar een S60), maar warmloop-problemen heb ik ook niet.
Ik laat mn D5 zo'n 2100rpm lopen in 5e versnelling (is op km teller ±105 km/h) en echt alles op de CC. Nergens kruipt de temperatuurnaald ook maar iets omoog, blijft mooi in de midden staan.
De enige plaats waar ik terug ga naar 4e versnelling is vanuit Liege, de autoroute naar Bastogne, dat gaat echt niet in 5e. Terug naar 4e dus, toeren naar een kleine 3000 rpm, snelheid blijft dan mooi 90+, maar voor de rest, kom ik nergens in de problemen in 5e met 2100rpm.
Het is wel zo, onder de 2000rpm lukt dat niet (mwah, lukt niet.....het gaat wel) maar dan merk je dat alles wat bromt en trilt, net te weinig rpm om op CC te blijven trekken. Verbruik stijgt dan ook fors. Hier in nederland op het vlakke geeft dat trouwens die problemen niet.
Het klopt wel, je ziet vaker topics voorbij komen met temperatuurproblemen, al dan niet met de verschillende gecombineerde mogelijkheden van: helling, heet weer, zware caravan, automaat, lpg; ik moet zeggen, ik herken het niet. Ook verbruik blijft heel netjes, ook dit jaar weer een 2500km rond gesjouwd met mn hut, toch vlgs BC 8,6l/100km.
Ik ben al een beetje een oude pik,maar is/was het niet zo dat een volvo (al van "vroeger" uit hoor) een caravantrekker bij uitstek is.
Ook ik ga al 5 jaar op rij met een 1400kg caravan (en wat er nog in de auto zit) op vakantie in en door zuid frankrijk. Ik heb dan wel-is-waar geen automaat of geartronic (zelfs geen V70, maar een S60), maar warmloop-problemen heb ik ook niet.
Ik laat mn D5 zo'n 2100rpm lopen in 5e versnelling (is op km teller ±105 km/h) en echt alles op de CC. Nergens kruipt de temperatuurnaald ook maar iets omoog, blijft mooi in de midden staan.
De enige plaats waar ik terug ga naar 4e versnelling is vanuit Liege, de autoroute naar Bastogne, dat gaat echt niet in 5e. Terug naar 4e dus, toeren naar een kleine 3000 rpm, snelheid blijft dan mooi 90+, maar voor de rest, kom ik nergens in de problemen in 5e met 2100rpm.
Het is wel zo, onder de 2000rpm lukt dat niet (mwah, lukt niet.....het gaat wel) maar dan merk je dat alles wat bromt en trilt, net te weinig rpm om op CC te blijven trekken. Verbruik stijgt dan ook fors. Hier in nederland op het vlakke geeft dat trouwens die problemen niet.
Het klopt wel, je ziet vaker topics voorbij komen met temperatuurproblemen, al dan niet met de verschillende gecombineerde mogelijkheden van: helling, heet weer, zware caravan, automaat, lpg; ik moet zeggen, ik herken het niet. Ook verbruik blijft heel netjes, ook dit jaar weer een 2500km rond gesjouwd met mn hut, toch vlgs BC 8,6l/100km.
Ik ben al een beetje een oude pik,maar is/was het niet zo dat een volvo (al van "vroeger" uit hoor) een caravantrekker bij uitstek is.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
dieselpower, De door jou genoemde getallen zijn ook op mij van toepassing. Daarbij heb ik, net als jij, een handgeschakelde bak. Bij tijdig schakelen van zowel de handgeschakelde bak alsook de automaat/geartronic zou er geen probleem mogen zijn. Toch vliegen de laatstgenoemde bakken kapot omdat de olie te heet is geworden omdat niet tijdig naar een andere versnelling geschakeld wordt. Oplossing: oliekoeler.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De tip is in deze dus niet het handmatig schakelen bij de GT maar het laten monteren van een oliekoeler. Het probleem voor zijn, is beter dan symptoom bestrijding...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race