Pagina 2 van 3
Geplaatst: 03.09.2010 - 14:06
door Steenbruggen
Oceanracer schreef:De tip is in deze dus niet het handmatig schakelen bij de GT maar het laten monteren van een oliekoeler. Het probleem voor zijn, is beter dan symptoom bestrijding...
Ik heb hetzelfde probleem met het heet worden van de olie in mijn geartronic
Leuk vermeld dat een oliekoeler de oplossing zou (kunnen) zijn maar hoe/waar kom je aan zo'n ding. Mijn Volvodealer zegt ze niet te kunnen leveren
Geplaatst: 03.09.2010 - 14:11
door EVV
Dat zou moeten zijn grotere oliekoeler, aangezien er al een oliekoeler in zit, als onderdeel van de radiator.
Geplaatst: 03.09.2010 - 14:19
door Steenbruggen
EVV schreef:Dat zou moeten zijn grotere oliekoeler, aangezien er al een oliekoeler in zit, als onderdeel van de radiator.
Mij ook goed, bestaan deze "grotere" radiatoren dan orgineel van Volvo?
Geplaatst: 03.09.2010 - 14:23
door Oceanracer
Hoho! Het gaat hier niet om een oliekoeler voor de motorolie! Deze is inderdaad veelal geïntegreerd in de radiateur. Ik doel hier op een ATF-koeler. Deze is speciaal voor de olie voor de automatische bak en kan (al dan niet origineel) worden gemonteerd door iedere garagist/dealer.
Geplaatst: 03.09.2010 - 14:26
door BlackSapphire
Pijnlijk, dit verhaal. Gelukkig dat met je vrouw en kind het weer goed gaat.
Overigens: die route richting Millau heb ik ook gereden met mijn V70 D5 en een Knaus van 1300 kg erachter. Ook bij mij - handgeschakeld - kwam de temperatuurmeter in beweging. Airco uit, ramen open, en verwarming verhielpen het probleem. Maar het gaf me wel te denken. Wellicht dat ik te laat terugschakelde naar 3 (ik betwijfel het); De 5e heeft ie de hele rit niet gezien (vanaf Parijs in elk geval niet).
Geplaatst: 03.09.2010 - 14:30
door Hans
Het linke is dat de wagen het zo ogenschijnlijk makkelijk trekt allemaal. Maar daar intern blijkbaar meer moeite mee heeft.
Moet zeggen dat ik metmijn XC70 ook heel simpel de Fernpass op vloogmet 1300kg caravan erachter in 35 graden buitenlucht.
Maar je ziet dan zomaar inees de meter naar het rood vliegen. Vreemd. En 10 seconden later (je bent dan boven) is alles weer goed. In manual tijdig terugschakelen geeft de temp stijging niet.
Geplaatst: 03.09.2010 - 14:32
door BlackSapphire
Hans schreef: In manual tijdig terugschakelen geeft de temp stijging niet.
*ik niet snap*
Geplaatst: 03.09.2010 - 14:36
door Oceanracer
Met de handel van de automatische versnellingsbak in de "manual" stand kun je handmatig schakelen.
Geplaatst: 03.09.2010 - 14:43
door BlackSapphire
ah, nu snap ik het.
Geplaatst: 03.09.2010 - 16:45
door mad
Never nooit problemen gehad. Toeren maken, toeren maken en toeren maken. Zelfs op een vlakke weg met trailer of caravan in de 4 (max 80). Tijdig naar 3 heuvel op en dezelfde heuvel af ook in 3. Luisteren naar die motor.
Manmanman, wat een gedoe. Die Volvo's kunnen veel meer hebben dan jullie denken. Maar je moet ze wel goed behandelen (ja, het kost méér Diesel) Als je 120 wilt gaan met de aanhanger, kan dat ook, maar dan krijg je andere problemen...
Geplaatst: 03.09.2010 - 16:57
door diesel01
mad schreef:Never nooit problemen gehad. Toeren maken, toeren maken en toeren maken. Zelfs op een vlakke weg met trailer of caravan in de 4 (max 80). Tijdig naar 3 heuvel op en dezelfde heuvel af ook in 3. Luisteren naar die motor.
Manmanman, wat een gedoe. Die Volvo's kunnen veel meer hebben dan jullie denken. Maar je moet ze wel goed behandelen (ja, het kost méér Diesel) Als je 120 wilt gaan met de aanhanger, kan dat ook, maar dan krijg je andere problemen...
Juist. Voor de heuvel een versnelling terug en toeren houden.
Zo deed ik dat ook toen ik nog met een paar ton meer de bulten in ging, ooit eens met 25.000kilo laadgewicht 45.000kilo terrein gewicht de bult na Luik bedwongen met "maar" 360pk.
De verhoudingen zijn het zelfde als Volvo/caravan daar komt bij dat voertuigen meer hebben te lijden van te weinig toeren onder vollast, dan van te veel.(het woord "te" niet letterlijk nemen)

Geplaatst: 03.09.2010 - 21:58
door Msuidgeest
Ehhh, @diesel01: je hebt het over 360 PK maar je vergeet waarschijnlijk dat er dan wel 1500 a 2000 Nm aan koppel aanwezig is. En daar kun je een aardige aanhanger mee omhoog trekken ...
Geplaatst: 03.09.2010 - 22:11
door Hans oet Twent
Kortom,
Luisteren naar de motor, de toeren die hij draaid,kijken naar wat voor een weg je tegenkomt en met je onderbuikgevoel schakelen zoals je dat ook met een handgeschakelde auto zou doen. Anticiperen..... En dan praat ik niet over het vlakke land maar in heuvel- en bergachtig gebied. Hier in NL loopt het allemaal wel los en gaat het goed. Tenzij je zware tegenwind hebt een dik 1800kg achter aan de haak hebt hangen.
Zorgen dat de auto genoeg toeren maakt dan is er niets aan de hand.
Geplaatst: 03.09.2010 - 23:20
door Voorn
Ja, ik zit nu in Tulette (Drome) en heb al aardig wat hellingen moeten nemen omdat ik het laatste deel niet de peage wilde nemen. Helling van meer dan 6% geen probleem met de D5 geartronic 163 pk en een 1350 kg zware Hobby caravan.
In de bergen zet ik de versnelling meteen in 4. Meestal is dat genoeg. Soms in 3.
Toerental probeer ik op 2200 te houden. Soms zit ie tegen de 3000 aan.
Gaat prima zo.
Re: Tip voor caravaners met gearbox.
Geplaatst: 04.09.2010 - 00:22
door elianmars
Sander Peter schreef: Dit gaan we niet doen mede gezien kilometerstand van de auto (280k).
280K is niet echt veel voor een Volvo. Zeker niet voor een diesel.
Jammer dat het allemaal zo gelopen is en succes met de zoektocht naar een opvolger.
Geplaatst: 04.09.2010 - 10:45
door Garfield
@Sander Peter: fijn dat het met vrouw en kind alweer beter gaat !
Ik denk niet dat de olietemperatuurmeter in het dashboard het juiste verhaal vertelt. Die geeft toch alleen de temperatuur van de olie in het motorblok weer, niet van de olie in de automaat ? Volgens mij is dat een cruciaal verschil.
Geplaatst: 04.09.2010 - 10:50
door 945i
In veel auto's zit tegenwoordig niet eens meer een temperatuurmeter, onbegrijpelijk.
Geplaatst: 04.09.2010 - 11:00
door bart simpson
945i schreef:In veel auto's zit tegenwoordig niet eens meer een temperatuurmeter, onbegrijpelijk.
mee eens
Geplaatst: 04.09.2010 - 12:31
door xc-men
Ben ik het ook mee eens, een groot gemis de Temperatuurmeter.
Een meter is niet echt nodig kost een hoop geld voor installatie, maar ik snap niet dat je het niet kan uitlezen op de Board Computer. Dat kost echt niks meer, is alleen een beetje software er is nog steeds een sensor die naar de EMC gaat.
verder ga ik na het lezen toch ook maar op de hand schakelen (berg op) normaal laat ik de GT alles zelf doen nooit echt het gevoel gehad dat de motor te zwaar draaid. Het verbruik is wel erg hoog met een Fendt 510, a 1500Kg met alles er op en er aan.
de board Computer staat dan op 13L / 100Km. Ik heb wel het gas er op en rij normal rond de 115Km/h
Geplaatst: 04.09.2010 - 14:14
door Oceanracer
Garfield schreef:@Sander Peter: fijn dat het met vrouw en kind alweer beter gaat !
Ik denk niet dat de olietemperatuurmeter in het dashboard het juiste verhaal vertelt. Die geeft toch alleen de temperatuur van de olie in het motorblok weer, niet van de olie in de automaat ? Volgens mij is dat een cruciaal verschil.
Deze meter geeft de temperatuur van het koelwater aan, niet van de olie!