Gelijkwaardige benzine variant tov de V70 D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Ik heb 4 jaar gereden met de D5 (163 pk) en nu 1.5 jaar met de 2.5T en geloof me dat de 2.5T gewoon de allerbeste motor is die Volvo (nog maar even helaas) in de rekken heeft staan.

Bij 50 km/u in de hoogste versnelling accelereert de auto zonder morren en bij 70 km/u begint echt het grote sleuren. Zelfs de diesel protesteerde dudelijk meer in de lage toeren regionen.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10715
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Who ho, dat gaat snel. Antwoord is wel duidelijk. De 2.5T zou een goede vervanger kunnen zijn. Let wel voorlopig zal de D5 nog aanblijven hoor. Het zijn ook maar gedachten. Enniewee alvast thnx voor jullie reply.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Een 170 pk komt niet eens in de buurt van de 200 pk van de 2.5T. Ik zou die 170 pk dan ook lekker laten staan, vooral omdat je de soepelheid van de D5 gewend bent. Ga maar lekker shoppen voor zo'n 2.5T. Dat is inderdaad de mooiste motor die Volvo heeft (gehad). Soepel, snel, zeer stil en redelijk zuinig. Die motor is echt genieten met een grote G!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Oceanracer schreef:Een 170 pk komt niet eens in de buurt van de 200 pk van de 2.5T. Ik zou die 170 pk dan ook lekker laten staan, vooral omdat je de soepelheid van de D5 gewend bent. Ga maar lekker shoppen voor zo'n 2.5T. Dat is inderdaad de mooiste motor die Volvo heeft (gehad). Soepel, snel, zeer stil en redelijk zuinig. Die motor is echt genieten met een grote G!
Zelfs 210 pk voor de oudere 2.5T en idd 200 voor de nieuwere 2.5T. Denk wel dat TS het ws op de oude variant gemunt heeft.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1464
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Natuurlijk, ik zou ook mijn 2.4 zo inruilen voor een 2.5T. Alleen het verschil tussen een 2.4 170PK en een 2.0T 180PK is veel kleiner, denk niet dan een 2.0T vergelijkbaar is met een D5 als het aankomt om schakellui rijden.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Op papier komt de 170pk inderdaad in de buurt van de 2.0T maar in de praktijk is dat vergelijk zinloos. Zeker als er iets aan de trekhaak gekoppeld wordt.

2.5T is en blijft de meerdere tov de 2.0T, klare zaak. En de 2.5T komt ook meer als vergelijk met de 2.5T naar voren. Of een 2.0T voldoet dat kan alleen Hans bepalen. Ja de 2.5T is sneller. Maar is dat belangrijk? dat is de vraag. Ik heb het alleen geopperd als wellicht wat voordeliger alternatief, dus afhankelijk van het budget. De 2.0T lijkt mij sterk genoeg voor 95% van de gevallen. En ja, ik heb er mee gereden. Met beiden.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Mee eens.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10715
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Gents, snelheid is voor de Volvo niet aan de orde. Trekkracht des te meer. De D5 gaat als een speer met caravan erachter en dat wil ik graag zou houden. Op de Deutsche Autobahn cruisen met caravan gaat super relaxed. Ding heeft genoeg power om zeer serieus mee te komen in het verkeer. Solo rijden bij de buren komt wellicht een keer of 2 per jaar voor. NM zijn voor mij belangrijker dan 1 of 2 seconden sneller weg zijn bij de stoplichten.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Hans oet Twent schreef:Gents, snelheid is voor de Volvo niet aan de orde. Trekkracht des te meer. De D5 gaat als een speer met caravan erachter en dat wil ik graag zou houden. Op de Deutsche Autobahn cruisen met caravan gaat super relaxed. Ding heeft genoeg power om zeer serieus mee te komen in het verkeer. Solo rijden bij de buren komt wellicht een keer of 2 per jaar voor. NM zijn voor mij belangrijker dan 1 of 2 seconden sneller weg zijn bij de stoplichten.
Nou ja, snelheid is inherent aan vermogen en het hoge vermogen van de 2.5T komt weer doordat je een hoog koppel ook hebt bij hoge toeren. Lijkt me ook niet onplezierig, met de D5 kon je beste grofweg tussen 2000-3000 toeren blijven terwijl je met een 2.5T net zo goed naar de 4000-5000 toeren kunt gaan.
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

.... maar ook gewoon met 1200 rpm sukkelen in de hoogste versnelling.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1464
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Ik zie net dat je huidige auto een automaat is, wordt de nieuwe dat ook weer? Anders wordt het wel een beetje appels met peren vergelijken.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

De automaat is een onding en ik zou dit nooit i.c.m. een caravan kiezen.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

als die nu ook bevalt? Mag toch...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Na tig jaar dieselen met zowel de privé als de lease auto heb ik sinds een maand of twee privé een V70 2.4T met geartronic.
Als verstokte "comfortrijder" ben ik zéér tevreden over de 2.4T icm. geartronic.
Als de 2.5T een verbeterde versie is van deze 2.4T raad ik 'm je van harte aan.
Lekker rustig toeren op alle gewenste snelheden zonder voorkeursgedrag van de auto zelf, met voldoende power om een beetje vlot op te trekken of in te halen als het nodig is.
Zelf rijd ik al jaren automaat en ga ik ook nooit (nooit ? nee nooit :-) (denk ik)) meer handgeschakeld rijden, maar met een dikke caravan moet je, zo lees ik hier regelmatig, wel wat oppassen :-) .
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Gebruikersavatar
bord4kop
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 22.05.2010 - 18:59
Locatie: Groenlo

Of een 2.4T ...

Ik heb er zoeen (in de verkoop), dan uiteraard wel de 200Pk variant.
Man wat rijd dat dat lekker. Vermogen zat :)
V70 2.4T (147Kw) 2001, 150dKm 14-LPP-3
V60 Hybrid (11-2013) 5-SPH-90
V90 T5 Inscription
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Ik zal mijn commentaar even aanpassen.
Als je een dynamische rijstijl hebt is een automaat een onding.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gast

De V70 D5 gewoon houden, inruilen/omruilen kost altijd geld.

Maar.... Citroën Nemo? Steek dat geld (dat je overhoudt van niet inruilen) AUB in een ander merk.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

EVV schreef:Kan je dan niet net zo goed een 2.4 170 PK kopen, die paar PK verschil tussen een 2.0 T en 2.4, merk je dat echt? Als ik de vermogen/koppel grafiek van beide naast elkaar zet gaat de 2.0T alleen boven de 5000 rpm iets harder door, daaronder maakt het bijna niets.
zou zeker nog eens kijken, een 2.0T heeft 240Nm bij 1850 t/min een 2.4i heeft 230Nm bij 4500 t/min, die 2.0T heeft ook een veel vlakkere koppelkromme
Volvo for life
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

bart simpson schreef:
EVV schreef:Kan je dan niet net zo goed een 2.4 170 PK kopen, die paar PK verschil tussen een 2.0 T en 2.4, merk je dat echt? Als ik de vermogen/koppel grafiek van beide naast elkaar zet gaat de 2.0T alleen boven de 5000 rpm iets harder door, daaronder maakt het bijna niets.
zou zeker nog eens kijken, een 2.0T heeft 240Nm bij 1850 t/min een 2.4i heeft 230Nm bij 4500 t/min, die 2.0T heeft ook een veel vlakkere koppelkromme
Niet zo overdrijven bart, bij 1850 t/min heeft de 2.4i ook al (als ik dat zo moet gokken) zo ongeveer 215Nm. Een 2.0T heeft misschien 10% meer, zoveel is dat nou ook weer niet.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een 2.4 van 170pk komt bij 1850 t/min niet in de buurt van de 215Nm
Volvo for life
Gesloten

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”