Pagina 2 van 2

Geplaatst: 29.09.2010 - 23:36
door steven460
Ja.
Nee!

Je TCV zit dus vast.
Rood is van de turbo,
Geel is naar de Bypass Valve actuator
Blauw is terug naar het inlaat circuit.

Je mist dus veel vermogen omdat de TCV altijd je bypass actuator aanspreekt.

Geplaatst: 30.09.2010 - 19:52
door Niels S80
steven460 schreef:Ja.
Nee!

Je TCV zit dus vast.
Rood is van de turbo,
Geel is naar de Bypass Valve actuator
Blauw is terug naar het inlaat circuit.

Je mist dus veel vermogen omdat de TCV altijd je bypass actuator aanspreekt.
Hoe moet ik dit zien? Rood zorgt voor de druk die de bypass valve activeert, dus de wastegate opent. Normaal gesproken wordt dan bij bediening van de TCV druk weggeleid naar blauw om minder druk op de wastegate te houden?

Waardoor wordt de TCV schakeling aangestuurd, laaddruk?

Is dit de correcte beredenering?

Bij de IPD TCV zijn daar de interne diameters anders (waarschijnlijk groter) waardoor de schakeltijd van belang wordt en daardoor de computer moet "wennen" aan de nieuwe TCV?

Geplaatst: 03.10.2010 - 14:55
door steven460
Idd Rood voert de druk die van je turbo komt. Iirc staat de TCV altijd zo ingesteld dat de druk rechtstreeks naar de Bypass valve gaat.
Als de druk iets van 0.2bar is, dan wordt je Bypass valve al bekrachtigd. Dat moet uitgesteld worden tot 0.9bar bij vraag naar (veel) vermogen.
De motormanagement computer gaat als een bezetende de TCV aan en uitzetten om de turbodruk op 0.9 bar te krijgen. (puls-breedte modulatie) De lengte & lucht-inhoud van de slangen naar de Bypass valve actuator zorgen dat deze pulsjes uitgedempt worden tot een constant niveau. Bij het verminderen van het vermogen zal de TCV alle druk vd turbo je Bypass valve actuator in te sturen om snel de turbo druk omlaag te krijgen. Al deze handelingen hebben tijd nodig. Met zgn. tijdconstantes. Als je een diameter van een dergelijke slang zomaar veranderd kan het regelsysteem tamelijk verstoord worden.

FYI: Ik heb de blauwe slang afgekoppeld. De TCV lijkt gek genoeg soepeler zijn dienst te doen. Druk van de Bypass Valve actuator kan nu sneller afgeblazen worden om weer druk te gaan generen... Zal niet veel schelen, of het zit tussen de oren.

Geplaatst: 04.10.2010 - 14:24
door FrankS60
Bij de IPD versie is er niets anders behalve een wat betere interne constructie die minder snel zal slijten en die preciezer reageert op de signalen van het motormanagement. Het gaat om kleine stroompjes van verschillende voltages, en hoe preciezer die opgevolgd worden door de klep in de TCV, hoe beter de turbodruk geregeld kan worden.

Verder lijkt me de uitleg van steven vrij duidelijk. Over het afkoppelen van de slang durf ik geen uitspraken te doen, behalve dat je door de luchtmassa meter gemeten lucht nu wel atmosferisch laat weglopen. Er zal dus een iets rijker mengsel ontstaan in bepaalde situaties. Of dit merkbaar is durf ik niet te zeggen, aangezien ik niet weet hoeveel lucht er door het systeem loopt van de TCV versus de lucht die de motor in gaat.

Geplaatst: 04.10.2010 - 19:34
door steven460
Vandaag weer het slangetje er op gedaan na er zon 6 maand zonder heb gereden. Ben benieuwd of ik iets merk nu het weer op zit....... Tot op heden geen verschil. Als het er was, dan was het waarsschijnlijk tussen de oren :)