Meer vermogen dan normaal!?

Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Vanmorgen bij het inhalen van een auto die 60 reed, met halfgas, accelereerde de auto zo snel dat ik er eigenlijk van schrok en tegelijkertijd dacht wow :P

Het voelde alsof de auto veel meer vermogen had dan normaal. Het is vervolgens ook niet weer gelukt om dit te voelen.

De vraag is nu; Heb ik altijd te weinig vermogen of had ik nu toevallig meer vermogen? Het is een standaard 2.4T

Groeten Niels
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Heb je een automaat?
Misschien de kick-down gebruikt?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Battlecruiser schreef:Heb je een automaat?
Misschien de kick-down gebruikt?
Nee, niet gebruikt. (Die gebruik ik al teveel, dus ik weet het vershil :( )
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Niels S80 schreef:Vanmorgen bij het inhalen van een auto die 60 reed, met halfgas, accelereerde de auto zo snel dat ik er eigenlijk van schrok en tegelijkertijd dacht wow :P

Het voelde alsof de auto veel meer vermogen had dan normaal. Het is vervolgens ook niet weer gelukt om dit te voelen.

De vraag is nu; Heb ik altijd te weinig vermogen of had ik nu toevallig meer vermogen? Het is een standaard 2.4T

Groeten Niels
Hoe veel km's heb je er op staan Niels?

Ik had ook allemaal van die rare fenomenen, soepeler rijden dan weer niet, hoger verbruik, dan weer niet, olie verbruik en dan weer niet :oops:

Bleek mijn carter ventilatie een beetje heel erg verstopt :evil:

Maar het kan natuurlijk net zo goed iets anders zijn.........TCV ??
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

SupervsDuc schreef:
Hoe veel km's heb je er op staan Niels?

Ik had ook allemaal van die rare fenomenen, soepeler rijden dan weer niet, hoger verbruik, dan weer niet, olie verbruik en dan weer niet :oops:

Bleek mijn carter ventilatie een beetje heel erg verstopt :evil:

Maar het kan natuurlijk net zo goed iets anders zijn.........TCV ??
210 dkm, verder geen rare fenomenen zoals jij beschrijft :eeeeek:

Dit is de eerste keer dat ik het heb gemerkt en ik vroeg me stiekem ook af of het de TCV zou kunnen zijn.
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Niels S80 schreef:
SupervsDuc schreef:
Hoe veel km's heb je er op staan Niels?

Ik had ook allemaal van die rare fenomenen, soepeler rijden dan weer niet, hoger verbruik, dan weer niet, olie verbruik en dan weer niet :oops:

Bleek mijn carter ventilatie een beetje heel erg verstopt :evil:

Maar het kan natuurlijk net zo goed iets anders zijn.........TCV ??
210 dkm, verder geen rare fenomenen zoals jij beschrijft :eeeeek:

Dit is de eerste keer dat ik het heb gemerkt en ik vroeg me stiekem ook af of het de TCV zou kunnen zijn.
Ik weet wel dat als de slangetjes van en naar je TCV afgeklemd worden een en ander ook niet echt lekker loopt.............misschien in die richting even kijken.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Wat is TCV?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Campy
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18

Het zou ook kunnen komen door een verschil in 'atmosferische omstandigheden', ofwel temperatuur en luchtvochtigheid. Als ik het goed heb houden benzinemotoren van kouden en vochtige lucht. Warme drogen dagen betekent dan minder power.
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

jpwg001 schreef:Wat is TCV?
Turbo Control Valve.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Marc O. schreef:
jpwg001 schreef:Wat is TCV?
Turbo Control Valve.
Waar zit die n hoe ziet die er uit?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

jpwg001 schreef:
Marc O. schreef:
jpwg001 schreef:Wat is TCV?
Turbo Control Valve.
Waar zit die n hoe ziet die er uit?
Zit links naast je luchtfilter (klein kastje met 3 slangetjes)
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Matje onder het gaspedaal? :razz:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

SupervsDuc schreef:
jpwg001 schreef:
Marc O. schreef: Turbo Control Valve.
Waar zit die n hoe ziet die er uit?
Zit links naast je luchtfilter (klein kastje met 3 slangetjes)
En dat kun je gemakkelijk zelf even schoonmaken? Of de slangetjes even zuiver maken?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

TCV wil wel eens blijven plakken, althans iets dergelijks heb ik gemerkt door dat hij heel zenuwachtig op half gas reageerde. Als of hij 250pk of 50pk had zonder een niveau er tussen. Ook had ik soms dat de TCV altijd de turbo druk afkneep (turbo druk altijd naar de Bypass Valve op de turbo) waardoor er geen gang in te krijgen was.

TCV uit de auto halen, maak een foto vd slangetjes & TCV aansluitingen.
Met Isopropanol Alcohol heb ik de TCV doorgespoeld. Ook 12v op de aansluitingen gepulseerd, dit lijkt de TCV weer gangbaar gemaakt te hebben.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Automatic-freak
4th Gear member
Berichten: 560
Lid geworden op: 06.05.2009 - 22:14
Locatie: Twente
Contacteer:

Hangt dit dan ook samen met het vacuum-systeem ?

Momenteel werkt bij mijn 850R de Cruise-Control nl. niet meer en loopt hij vrij onrustig op een vaste snelheid (net of je afwisselend een 'duwtje' in de rug krijgt en 'vast' gehouden wordt), en heb ik het idee dat er de ene keer ook meer vermogen in zit dan de andere keer ...
S80 2.5t Summum Geartronic '07
&
244 GLT V6 Automatic '80
Project-car from Sweden
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Automatic-freak schreef:Hangt dit dan ook samen met het vacuum-systeem ?

Momenteel werkt bij mijn 850R de Cruise-Control nl. niet meer en loopt hij vrij onrustig op een vaste snelheid (net of je afwisselend een 'duwtje' in de rug krijgt en 'vast' gehouden wordt), en heb ik het idee dat er de ene keer ook meer vermogen in zit dan de andere keer ...
Hangt volgens mij ook aan het vacuum systeem en inderdaad kan het die rare effecten hebben zoals ook jij ervaart.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

jpwg001 schreef:
SupervsDuc schreef:
jpwg001 schreef: Waar zit die n hoe ziet die er uit?
Zit links naast je luchtfilter (klein kastje met 3 slangetjes)
En dat kun je gemakkelijk zelf even schoonmaken? Of de slangetjes even zuiver maken?
Ik heb nog een nieuwe voor je liggen, heb er zelf een van IPD op gezet.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

En voor meer info over de TCV in het algemeen en de IPD TCV kun je klikken op de link in mijn onderschrift. :D
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

steven460 schreef: TCV uit de auto halen, maak een foto vd slangetjes & TCV aansluitingen.
Met Isopropanol Alcohol heb ik de TCV doorgespoeld. Ook 12v op de aansluitingen gepulseerd, dit lijkt de TCV weer gangbaar gemaakt te hebben.
Dit ga ik eens proberen. In ieder geval bedankt voor alle reacties, leerzaam én grappig! De IPD versie is optie twee. Ik laat nog wel weten wat de resultaten zijn van de spoeling (ik verwacht eigenlijk geen merkbaar resultaat, dus kan het alleen maar meevallen :D )
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Vandaag eens even geprobeerd om te spoelen. Er is een rechtstreekse verbinding van rood naar geel en het maakt niet uit of het ventiel bekrachtigd is of niet? Blauwe uitgang doet niets.....

Iemand een idee of dit correct is?
Plaats reactie

Terug naar “S80”