Pagina 2 van 7
Geplaatst: 14.10.2010 - 10:49
door sbv
Hmm die 1100 toeren, als ik in de file rij, hoor ik bij ca 1100 toeren een kleine resonantie misschien toch wat met de steun ?
Ik was in de veronderstelling dat de achterste steun veel werk was ivm gebrek aan ruimte. Brug etc is geen enkel probleem heb er indien nodig wat tot mijn beschikking
Gisteren heb ik de stekker van regelklepje vacuum systeem losgetrokken en geen melding op de display. of het systeem is defect ?
@Renelle je mag wel bij mij komen luisteren en voelen of je hetzelfde hebt.
Geplaatst: 14.10.2010 - 11:11
door edraket
Je moet echt gaan rijden wil het systeem iets gaan doen. Het reageert niet alleen op het toerental, maar ook op de snelheid van de auto. Kan me voorstellen dat bij stilstand er geen foutmelding wordt gegenereerd.
Geplaatst: 14.10.2010 - 11:28
door sbv
Ik heb er ook een aantal km mee gereden tot max 70 km/u en geen foutmelding
Geplaatst: 14.10.2010 - 20:17
door Gast
edraket schreef:Het reageert niet alleen op het toerental, maar ook op de snelheid van de auto.
Hoe zou die steun moeten reageren op snelheid? Volgens mij zit er namelijk geen stekker aan.
Vacuüm is niet afhankelijk van snelheid maar stand van de gasklep cq pomp. Of zit ik nu helemaal fout?
Geplaatst: 15.10.2010 - 00:33
door sbv
op de voorstel steun zit bij mij een slangetje wat aan weer naar een electronisch regelklepje gaat met een paar aftakkingen.Dat zal vast het vacuum systeem zijn met een rgelklepje naar de achterste steun en naar ?
Geplaatst: 15.10.2010 - 09:33
door edraket
Er zit een drieweg klepje die wordt aangestuurd vanaf de ECU. De ECU bepaalt adhv toerental en snelheid in welke stand het klepje moet staan. Bij stationair wordt het klepje zo gedraaid dat er vacuum op de steunen staat waardoor ze zacht zijn. Als toeren en snelheid toenemen stuurt de ECU het klepje de andere kant op waardoor de buitenlucht op de steunen staat en ze harder worden.
Geplaatst: 15.10.2010 - 09:47
door sbv
Zou bij mij die driewegklep defect kunnen zijn ? of vast zitten dat de steunen op zacht blijven staan of minder hard ?
Geplaatst: 15.10.2010 - 10:12
door renelle
edraket schreef:Die steun kost is van 130 euro. Ik vind 400 euro wel een lieverd bedrag voor vervanging hiervan. Het is ongeveer een half uurtje werk voor een garage met een brug. De steun moet los aan de bovenkant (bout). Dan moet je het plaatje onder uitlaat verwijderen (4 boutjes), krik eroonder en dan kan de onderste bout los. Nieuwe erin, alles weer vast en klaar is kees. Zouden ze daar werkelijk 3 uur voor uit trekken?
Maar wat ik ook vreemd vind is dat als de achterste steun lek zou zijn moet je een foutmelding krijgen. Deze zit namelijk op het vacuum systeem aangesloten. De steun wordt hard boven 1100 toeren, en is er alleen voor om bij stationair de trillingen wat binnen de perken te houden.
Daarnaast wordt de steun boven 1100 toeren van vacuum gehaald en met de buitenlucht verbonden. Dus als jij trillingen hebt bij optrekken wordt dat denk ik niet veroorzaakt door die steun.
Weet je wat voor foutmelding dan gegenereerd wordt? Ik heb zelf namelijk wel een 2 tal foutmeldingen uitgelezen, waarvan ik de omschrijving niet heb kunnen vinden:
ECM 6661
ECM 6662
Ik heb bij het ophalen van de auto niet doorgevraagd, maar ze niet gehoord over foutmeldingen. Het leek erop dat de conclusie vooral was getrokken op basis van de trillingen die zich openbaren bij het in de achteruit zetten van de automaat (dan heb je de voet nog op de rem en is het zo erg dat je het lichtbeeld van de Xeon koplampen vlink op en neer ziet trillen).
Ik heb het probleem van de trillingen bij vollast in de eerste 2 trappen al een stuk kunnen verminderen door de bovenste motorsteun iets te verbuigen. Deze liep aan één kant aan (metaal tegen metaal). Nu deze beide kanten vrij is, is het een heel stuk minder.
Verder heb ik zo-ie-zo het gevoel dat de V70 (misschien in het bijzonder de snellere versies) altijd wel last heeft van trillingen. Je leest er op dit forum wel erg veel over namelijk. Voor een deel zullen we er wel mee moeten leren leven.
Maar als het met vervangen van de steunen (en dan neem ik denk ik ook de voorste gelijk mee) weer iets beter is, is dat weer mooi meegenomen...
Geplaatst: 15.10.2010 - 10:22
door renelle
edraket schreef:Er zit een drieweg klepje die wordt aangestuurd vanaf de ECU. De ECU bepaalt adhv toerental en snelheid in welke stand het klepje moet staan. Bij stationair wordt het klepje zo gedraaid dat er vacuum op de steunen staat waardoor ze zacht zijn. Als toeren en snelheid toenemen stuurt de ECU het klepje de andere kant op waardoor de buitenlucht op de steunen staat en ze harder worden.
Ik zou denken dat de steunen juist hard worden door het vacuum... (en ja... ik weet het ik ben eigenwijs) maar kun je dan ook uitleggen hoe dat dit werkt? Ik kan me voorstellen dat er een luchtkamer in de steun zit die vacuum wordt getrokken waardoor de steun stijver wordt. Andersom kan ik me geen mechanisme voorstellen dat dit kan bewerkstelligen...
Geplaatst: 15.10.2010 - 11:41
door sbv
We zouden bijna een mini meeting kunnen doen ergens in het midden van het land. Kijk.... voel en vergelijk
Geplaatst: 15.10.2010 - 11:48
door renelle
sbv schreef:We zouden bijna een mini meeting kunnen doen ergens in het midden van het land. Kijk.... voel en vergelijk
Ik woon in Vleuten... we kunnen hier in de buurt (tankstation, Mac D. o.i.d.) iets afspreken. Altijd leuk eens een andere V70'ers te zien... Heb b.v. ook al sinds de aanschaf het gevoel dat de mijne erg zwaar stuurt, maar nooit goed kunnen vergelijken...
Geplaatst: 15.10.2010 - 14:07
door renelle
renelle schreef:Prijzen van de achters steun heb ik nog niet. Compleet met de uren was het rond de 400 euro... Dus heb ik het nog even laten zitten.
Kleine rectificatie: de motorsteun reparatie was inclusief onderdelen rond 250-300 euro...
Zojuist nog even bij de dealer geweest, de achterste motorsteun koste daar 122 euro inclusief de BTW.
Ook nagevraagd hoe het zat met dit vacuüm. Daar was het antwoord dat de het rubber constant onder vacuüm staat. Misschien alleen bij de Diesels, maar daar was niets bekend van een regelklep die hier bij bepaalde toerentallen iets zou doen. Ook werd mijn aangegeven dat je nu extra trillingen kon voelen bij hard optrekken (van die symptomen had ik ze nog niets verteld...).
Tja... nu weet ik ook niet meer wat te geloven...
Ik ga 'm in ieder gavl wel vervangen. Eens kijken of ik het onderdeel elders nog iets goedkoper kan bemachtigen...
Geplaatst: 15.10.2010 - 16:56
door buikijn
Geen idee hoe relevant dit is, maar ik heb de ervaring met VAG diesels, dat ze bij het regenereren van het roetfilter een duidelijk merkbare zwaardere slag hebben. Schijnt te maken te hebben met een aanpassing van het inspuitmoment. wellicht is het zoiets. Auto is niet getuned oid?
Geplaatst: 15.10.2010 - 17:47
door Ramon&Ramon
Veelgehoorde klacht,ze doen het bijna allemaal.
Je gaat nu onderdelen vervangen waarvan je niet weet of het helpt.
Is de uitlaatsteun bij het subframe niet de boosdoener?
Demonteer die eerst is compleet en ga dan is rijden.
Ik had er laatst eentje waarbij de trillinsdemper op de krukas(krukaspoelie)stuk was en die veroorzaakte een zeer irritante trilling.
Na vervangen was het resoneren opgelost,motorsteunen geloof ik dus niet in..
Geplaatst: 15.10.2010 - 17:47
door Ramon&Ramon
Trillingsdemper moest dat natuurlijk zijn:)
Geplaatst: 15.10.2010 - 21:03
door renelle
Ramon&Ramon schreef:Veelgehoorde klacht,ze doen het bijna allemaal.
Je gaat nu onderdelen vervangen waarvan je niet weet of het helpt.
Is de uitlaatsteun bij het subframe niet de boosdoener?
Demonteer die eerst is compleet en ga dan is rijden.
Ik had er laatst eentje waarbij de trillinsdemper op de krukas(krukaspoelie)stuk was en die veroorzaakte een zeer irritante trilling.
Na vervangen was het resoneren opgelost,motorsteunen geloof ik dus niet in..
Het rubber van achterste steun is gescheurd en lek. Dus of het nu wel of niet helpt de trillingen weg te nemen, ik denk dat het goed is deze te vervangen.
Zo'n trillingsdemper op de krukas... Die zit dan dus tussen motor en versnellingsbak in, neem ik aan. "Leuke klus" dan!
Geplaatst: 15.10.2010 - 23:11
door Gast
renelle schreef:Zo'n trillingsdemper op de krukas... Die zit dan dus tussen motor en versnellingsbak in, neem ik aan. "Leuke klus" dan!
Nee, die zit aan de distributiezijde.
Geplaatst: 15.10.2010 - 23:35
door Ramon&Ramon
Als de motorsteun inderdaad gescheurd is,moet je deze natuurlijk vervangen.
Geplaatst: 16.10.2010 - 10:32
door sbv
buikijn schreef:Geen idee hoe relevant dit is, maar ik heb de ervaring met VAG diesels, dat ze bij het regenereren van het roetfilter een duidelijk merkbare zwaardere slag hebben. Schijnt te maken te hebben met een aanpassing van het inspuitmoment. wellicht is het zoiets. Auto is niet getuned oid?
Was ook al aanwezig voor tuning. Daarnaast is het zowel bij koude motor als ook bij warme moter en eigenlijk altijd
Geplaatst: 16.10.2010 - 10:34
door sbv
Ramon&Ramon schreef:Trillingsdemper moest dat natuurlijk zijn:)
Ca 60000 km geleden is de complete distributie vervangen, ik heb de auto pas na die tijd gekocht en durf dan ook niet te zeggen of dat de oorzaak zou kunnen zijn
Je hebt wel gelijk dat het zomaar vervangen van onderdelen niets oplost.
Valt het te testen of het de trillingsdemper is ? Of is dat ook een kwestie van vervangen en als het weg is was het dus de trillingsdemper?