Resonantie motor V70 D5 geartronic 185 pk

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Hopelijk heeft iemand wat tips in welke richting te zoeken, maar sinds ik mijn V70 D5 185 pk geartronic heb(MY06) heb ik last van een behoorlijke resonantie tijdens het belasten van de motor. Het is in de afgelopen 8 maanden en bijna 40000 km niet erger geworden, ook niet minder overigens. Momenteel staat er ca 215000 km op de auto

Het treed op zo rond de 1700 toeren en zakt dan wat weg maar rond de 2300-2800 toeren is het weer terug. Het is enkel bij belasting van de motor.
De garage heeft er reeds al een paar maal naar gekeken en niets vreemds kunnen ontdekken. Zelf heb ik recentelijk in een aantal gelijke auto's gereden die geen last hebben van resonantie.

Gisterenavond heeft forumlid Elianmars(Marcel) een stuk met de auto gereden en die had ook zoiets van het klinkt zwaar en lijkt niet zo te horen

Nu zijn er een aantal mogelijke oorzaken naar mijn idee en die ik al zoekende op internet tegen kom
- Flexibele deel van de uitlaat met katalysator defect/los
- motorsteunen gaar, met name de voorste, dit schijnt wat vaccuum gestuurd te worden(regelklep)
- aandrijfas
- defect in de motor(drijfstang of drijfstanglager)
- injectoren ?

Probleem is een beetje dat ik wel kan gaan beginnen met vervangen van diverse delen, maar het zijn eigenlijk allemaal vrij dure zaken om te vervangen.


Heeft iemand nog ideeen ? Behalve de auto van de hand te doen, want die optie heb ik zelf ook al onderzocht en is een laatste optie

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Ik zou toch maar de laatste optie kiezen, San :evil:


:lol:

Ik hoop dat er toch snel naar boven komt wat het nou is. Het lijkt mij niet te horen en gaat op den duur toch storen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Meest voor de hand liggende lijkt mij ook motorsteun(en).
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Binnenkort maar eens de steun aan de distributiezijde vernieuwen? Die is het minst duur en het makkelijkst te vervangen. Dan kun je die in ieder geval uitsluiten, mocht dat niet helpen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ik zou ze allemaal tegelijk vervangen... Meestal als er 1 kapot is, krijgen die andere in de tussentijd zo veel te voorduren dat ze snel ook kapot gaan. En dan krijgt die net nieuwe het weer te zwaar, gaat dan vaak ook weer kapot.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Walter, is het een kwaal die jullie bekend voorkomt ?
Steunen vervangen is opzich geen probleem en ook wel te doen, maar als dat het niet is...

Vanochtend even de stekker losgehaald van regelklepje wat vacuum naar motorsteun regelt, er was iets meer lawaai te horen.

Het gekke is wel dat het de afgelopen tijd niet anders geworden is. Als het echt versleten motorsteunen zouden zijn, zou je toch meer geluid verwachten naar verloop van tijd

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Wellicht is het iets exemplarisch? Een collega waart ik altijd mee samen reed met S60 163pk hand had ook tussen bepaalde toerengebieden een beetje doordreunende resonantie. Er leek niets mis met de auto verder. Niet alle auto's komen natuurlijk exact gelijk de fabriek uit.
Lastig om bij zulke dingen "op de proef" onderdelen te gaan vervangen. Ik hoop dat iemand op het forum zich meldt en zegt: Dit is het, je moet ... even vervangen en dan is het weg.

Wellicht kan je in je lijstje ook de timing van brandstofpomp opnemen en je distributietiming?

Succes in ieder geval.

Oja, is het zo erg dat je hem er op in zou ruilen? Dat kost natuurlijk sowieso heel veel geld...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Het is ook erg exemplarisch.

Recentelijk in een XC70 gereden, was 1 week nieuwer, niets aan de hand. Een MY07 V70 2.4d(163 pk) niets aan de hand
S60 d5(163 pk) niets aan de hand

Distributie is gedaan bij Volvo dealer inmiddels ca 1 jaar geleden, neem aan dat men weet wat ze moeten doen.

Timing brandstofpomp zou kunnen, maar dat zou naar mijn idee erder verklaren dat je dan een wat stotterend verloopt hebt tijdens acceleratie bijv.

Roken doet de auto totaal niet(cat en roetfilter(euro-4)) zuipen wel.

inruil,
Ik weet dat het niet hoort op andere modellen en het ontneemt zo mijn rijplezier. Wil best wat investeren om het goed te krijgen, maar om nu alles zo te gaan vervangen, dan ben ik straks 3000 euro verder en niets opgelost.

Blijf wat zoeken op internet naar vergelijkbare gevallen. Ik las ergens dat men in 2002/2003 wel eens per ongeluk de onderste motorsteunen verwisseld had, voor zat achter en andersom.
Verder ophanging van de roetfilter zou een modificatie zijn, dat zou nog kunnen daar deze auto een van de eerdere is met euro 4, 6-traps geartronic icm roetfilter

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Tja, het is altijd lastig. Maat toch moet je ergens beginnen, dan zijn de motorsteun(en) toch het meest verdacht en relatief niet de moeilijkste klus om te vervangen...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Sander, jij hebt ook in mijn auto gereden. Vond je dat het bij mij afwezig was?
Het frappante is dat ik mijn V70 altijd zoveel lekkerder vond rijden dan mijn S60. Veel stillen, trillingsvrijer en "makkelijker". Nu na de vakantie lijkt de V70 ineens heel erg op de S60 en het lijkt erop dat er iets niet goed is. Ik heb de baksteun vervangen, dat heeft het probleem ietsje verholpen (deze was helemaal door overigens) en de engine bar verstevigd met rubbertjes. Verder de steun aan de distributie zijde gedemonteerd, maar zag er als nieuw uit dus die sluit ik ook uit. Maar nog steeds is het probleem niet over.

Ik beleef heel wat minder plezier aan de auto momenteel. Het lekkere is er ineens af. Zelf heb ik sterk het vermoeden dat het vliegwiel een tik heeft gehad gedurende de snelle terugreis. Heb regelmatig rond de 200 gecruisd en wellicht is dat het einde geweest.

De motor trilt voelbaar meer bij stationair en alles voelt minder soepel aan. Nu heb jij natuurlijk geen duo massa vliegwiel, maar het is wel frappant dat het hetzelfde euvel is. Overigens voel ik ook wat speling in de aandrijving. Met name als ik de koppeling laat slippen en rijd ong 60 in zijn 4 ofzo. Als ik dan gas geef en weer los voel ik een duidelijke tik in de aandrijving. Met de kopeling los voel ik dat niet omdat de motor het vermogen er heel geleidelijk in laat komen. Heb overigens de veerpoten voor los gehad (nieuwe schokbrekers), nieuwe draagarm rubbers, alle "slijt"delen (stangetjes, rubbers enz) aan de voorkant zijn nieuw of in goede conditie. Ik ben ook even het spoor bijster.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ed,

Bij jouw was het zeer zeker een stuk minder aanwezig, kan ook zijn dat het vanwege de handbak is.
Mijn baksteun heb ik vorige week vervangen, was helemaal door. eigenlijk geen verschil gemerkt.
Verder had ik zelf een afgebroken uitlaat steun(wie niet zou je zeggen) ook dit heeft geen verschil uitgemaakt. Nu schelen onze auto's niet veel kwa leeftijd en kilometers.
Misschien binnenkort kijk en vergelijk doen ?
jouw motor liep toen wel wat mooier rond dan die van mij bij stationair. Tegen stevig doorrijden zou de motor moeten kunnen zou je denken.

Ik heb de hele ophanging nog te doen kwa draagarmrubbers etc enkel schokbrekers zijn redelijk nieuw(bijna 40000 km). Overigensrijdt de comfort stand van de Four-C wel wat zwabberig, maar dat zijn draagarmrubbers vermoedelijk

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

945i schreef:Tja, het is altijd lastig. Maat toch moet je ergens beginnen, dan zijn de motorsteun(en) toch het meest verdacht en relatief niet de moeilijkste klus om te vervangen...
Mee eens, zal van de week de auto nog een keer op de brug zetten en eens op mijn gemak kijken of ze door zijn, dan wel versleten.
Net even wat prijzen gezicht van de diverse steunen, prijzen ter indicatie
steun distrikant ca 50 euro
bovenste motorsteun ca 50 euro
voorste motorsteun ca 90 euro
achterste motorsteun ca 80 euro
ophanging engine bar links en rechts ca 30 euro per kant

Bovenste zit overigens best wel erg los, maar dat hadden de andere wagens ook waar ik recentelijk mee gereden heb.
Voorste steun is ook wel prima te vervangen, distrikant ook, enkel de achterste is een &^#$ werk

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

sbv schreef: enkel de achterste is een &^#$ werk
Ach, we zijn inmiddels toch wel wat gewend? :lol:

Mocht je beslissen het spul te willen vervangen, dan geef je maar een gil :wink:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hoe kom je aan deze prijzen? Volgens mij kosten die motorsteunen voor en achter een stuk meer. Was met de S60 in elk geval 122 euro ex btw kwijt!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Prijzen komen van:
http://www.skandix.de en http://www.teilesuche24.de/
Prijzen van Volvodealer krijg ik nog door

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

elianmars schreef:
sbv schreef: enkel de achterste is een &^#$ werk
Ach, we zijn inmiddels toch wel wat gewend? :lol:

Mocht je beslissen het spul te willen vervangen, dan geef je maar een gil :wink:
Komt goed. Eventueel zetten we de auto op de brug

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gast

Voorste steun (en achterste?) werkt toch met vacuüm, zit dat wel goed?
Ik heb daar ooit hier iets over gelezen in combinatie met trillen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als de steun niet goed meer is gaat hij volgens mij juist stationair meer trillen, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik ga van de week een vacuum tester halen en dan weten we dat ook weer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
renelle
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
Locatie: Harmelen

Met veel interesse het verhaal gelezen. Bij mijn V70 lijkt dit een beetje vergelijkbaar te zijn... Al is het bij mij vooral bij hard optrekken in de eerste 2 versnellingen.

Ook mijn D5 is van 2005, een 6-traps automaat, MY06. Een aantal specialisten hebben al gezocht. Vorige week krijg hij zijn 120k beurt en heeft mijn dealer aangegeven dat de achterst motorsteun kapot/lek was. Een vacuum gestuurde steun die (zo werd verteld) juist stijver wordt als de motor belast of meer toeren maakt. Bij mij worden de trillingen nog eens extra voelbaar zodra ik de achteruit inschakel...

Prijzen van de achters steun heb ik nog niet. Compleet met de uren was het rond de 400 euro... Dus heb ik het nog even laten zitten.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die steun kost is van 130 euro. Ik vind 400 euro wel een idioot bedrag voor vervanging hiervan. Het is ongeveer een half uurtje werk voor een garage met een brug. De steun moet los aan de bovenkant (bout). Dan moet je het plaatje onder uitlaat verwijderen (4 boutjes), krik eroonder en dan kan de onderste bout los. Nieuwe erin, alles weer vast en klaar is kees. Zouden ze daar werkelijk 3 uur voor uit trekken?

Maar wat ik ook vreemd vind is dat als de achterste steun lek zou zijn moet je een foutmelding krijgen. Deze zit namelijk op het vacuum systeem aangesloten. De steun wordt hard boven 1100 toeren, en is er alleen voor om bij stationair de trillingen wat binnen de perken te houden.
Daarnaast wordt de steun boven 1100 toeren van vacuum gehaald en met de buitenlucht verbonden. Dus als jij trillingen hebt bij optrekken wordt dat denk ik niet veroorzaakt door die steun.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”