Winterbanden

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
mattijsw
1st Gear member

"@mattijsw: als iedere Volvo rijder eens het goede voorbeeld geeft w.b. afstand houden tot zijn voorligger...."

@945i: ik doe mn uiterste best....... ;)

ps. geweldige auto de 945i. Heb er 5 jaar mee gereden tot er een interessante V70 'voorbijkwam'.
t_w
4th Gear member

rene69 schreef:Ik heb nu winterbanden 225/45-17 91H op mijn velgen voor de V70N 2.5T.

Dit is dus niet goed en op te lossen met een sticker op het dashboard.
Maar hoe zit het met de loadindex. Op het plaatje onder de motorkap staan de volgende gewichten: voor 1040 en achter 1120.

Dit betekent dat ik een loadindex zou moeten hebben van 1120/2 = 560?
Een H band is 600.

Kan iemand bevestigen of deze stelling juist is? En zo niet wat is dan de juiste loadindex en waar vind ik dat?
De snelheidscodering (letter) heeft niets met je Load Index (cijfer) te maken.
De H staat voor max. toegestane snelheid van 210 km/h.
Het cijfer geeft de load index aan, zoals te zien is in de lijst die 945i hierboven heeft gepost. Dus jij hebt met een load index van 91 een draagvermogen van 615 kg. Probeer altijd de Load Index van je gemonteerde band gelijk te houden aan die van de originele maat...

Dat een winterband met een lagere snelheidsindex minder veilig is is onzin. Je moet gewoon rekening houden dat je de aangegeven snelheid niet overschreidt en inderdaad een sticker plakken. De banden met lagere snelheidsindex kunnen zelfs beter zijn in winterse omstandigheden. De band kan dan meer op 'winter' worden uitgelegd, zonder dat er concessies gedaan moeten worden aan bijvoorbeeld de stabiliteit op droog wegdek bij de hoge(re) snelheid...
mightyspawn
5th Gear member

VolvoRob schreef:Stel dat het verschil 50 Euro per band is, en zet daar een mensenleven tegenover. Een no-brainer!

Als je dan toch zuinig wilt doen kun je beter overwegen om 2e-hands banden te kopen, maar wel met de specificaties voor jouw wagen. Een alternatief is om gewoon iets simpelers te gaan rijden waar goedkopere banden onder kunnen.
Wow wat een reactie, heb je dr wel kaas van gegeten? haha.

T is prima hoor. Harder dan 190 zul je in Nederland niet rijden. En je verzekering zal echt niet moeilijk doen bij een ongeluk. Of je zou harder dan 190km/h moeten hebben gereden, maar ik denk dat je dan wel meer problemen hebt in Nederland.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Maxplus
2nd Gear member

Hallo,

Heb de T banden van Vredestein laten monteren, en dat scheelt een hoop geld. Ook heb ik een sticker van Max 190 Km/h voor de Duitse snelwegen. Dan is het in Duitsland in iedergeval goed geregeld.

Groet Maxplus :P :P :P
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
Hans oet Twent
8th Gear member

Zo Maxplus, weer een blij en tevreden mens...
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
945i
8th Gear member

Lijkt mij toch raar als je steeds je naam in beeld hebt met de aanmoediging 190 km/h erachter.. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
bjacobs
2nd Gear member

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline 2011
Toyota Corolla 1.6 VTT-i Aut. 2001

Volvo XC70 2.5 T Geartronic 2004
Ford Focus 1.8 Collection Wagon 2001
Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino Blu 1998
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting 1995
Daihatsu Charade 1.0 1989
Mini 1000E 1984
Datsun 120A FII Coupe de Luxe 1979
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Mooie discussie.

Het enige waar rekening mee gehouden dient te worden is dat de loadindex van de band de juiste is. En daar mag ook nog eens een marge, uitgedrukt in procenten, op zitten.
Onjuiste snelheidsindex kan de politie helemaal niks mee (voor zover mijn parate kennis mij even niet in de steek heeft gelaten)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
toppertje
6th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: Onjuiste snelheidsindex kan de politie helemaal niks mee (voor zover mijn parate kennis mij even niet in de steek heeft gelaten)
maar met een lagere snelheidsindex op je banden,voldoet je auto toch
niet meer aan de gelijkvormigheidstest van de fabrikant.
daarom is het volgens mij bij wet verboden een lagere snelheidsindex
te laten monteren dan de fabrikant voorschrijft.

winterbanden zijn van deze regel vrijgesteld,mits er een stikker
met de juiste snelheid op het dashboard is geplakt.
geen glans zonder wrijving
945i
8th Gear member

Maar wat zijn winterbanden? Is daar een wettelijke bepaling van?

(ik kan het wel verklappen hoor, die is er niet ;) ) Dus....

Gsx750 Portugal (ik ben niet zo thuis in de zoekzoekies) komt zo vast wel met een wettekst ;)
toppertje
6th Gear member

hier een interesant stukje lees voer hier omtrend.

Winterbanden

Het is maar weinig automobilisten ontgaan dat Duitsland sinds 1 mei j.l. rijden met winterbanden verlangt als de weersomstandigheden dat eisen. Eigenlijk speelde dat al vorig jaar toen de nieuwe regeling werd aangekondigd. Onder meer de ANWB wordt overspoeld met vragen hierover. Veel Nederlandse automobilisten hebben bezwaar, omdat winterbanden al gauw 500,- euro kosten en veel bergruimte vragen. Inmiddels is de commercie erop gedoken met verhuur van winterbanden en opslagplaatsen.
Vanwaar de noodzaak van speciale winterbanden? Vroeger had niemand die. Als het glad was, kon je eigenlijk niet rijden. Deed je het toch, dan nam je het risico van een aanrijding. Het is tegenwoordig een kwestie van rubbersamenstelling en profiel. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling (meer silica) en een ander profiel dan gewone banden. Daarom zijn de winterbanden bij bepaalde weersomstandigheden veiliger. De auto komt dan een stuk eerder tot stilstand dan met ‘zomerbanden’. Met name beneden de 7° C presteren de winterbanden beter. De veiligheid zou dus de primaire reden moeten zijn om winterbanden te monteren.

Vorig jaar waren de winterbanden niet meer aan te slepen. Dat is ook dit najaar het geval, nu het rijden met winterbanden onder bepaalde weersomstandigheden inmiddels in Duitsland wettelijk is voorgeschreven. Vooral de Nederlandse wintersporters, die veelal door Duitsland rijden, komen met de vragen: “Wat zijn winterse omstandigheden?”, “Bij welke temperatuur?” of “Vanaf wanneer moet ik winterbanden onder hebben?” en “Moet ik alle vier de banden verwisselen?”. Er schijnen al geluiden te zijn over bekeuringen net even over de grens bij najaarsweer.
Wat staat er op dit punt in de Duitse wet, § 2 Abs. 3a StVO? “Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse an zu passen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostmittel in der Scheibenwaschanlage. (...)”. Volgens een kort commentaar op de nieuwe regeling van Burhoff (RiOLG Detlef Burhoff, Aktuelle Änderungen in den Verkehrs- und Bussgeldvorschriften, Verkehrsrecht aktuell 5/2006, p. 88 en 89) is de regeling in het bijzonder in het leven geroepen om ernstige verkeershinder te voorkomen. Volgens deze auteur heeft de wetgever ervan afgezien het begrip winterbanden te definiëren, omdat er geen wettelijke bepalingen of internationale verdragen zijn die aangeven wat er onder winterbanden verstaan moet worden. Dit wordt bevestigd door de staatssecretaris voor Verkeer, Bouw en Stadsontwikkeling, Jörg Hennerkens, volgens wie de nieuwe regeling een verduidelijking is van de bestaande regels. De vraag is of dat zo is; daarop ga ik hierna kort in.
In de praktijk herkent men de winterbanden aan ‘Winter’ of het berg/sneeuwvloksymbool. Daarnaast zijn er banden met het symbool ‘M+S’, d.w.z. modder- en sneeuwbanden ofwel banden voor alle seizoenen. Deze ‘keurmerken’ zijn eigenlijk niet meer dan fabrieksaanduidingen. De laatste zouden ook ’s winters voldoen, maar volgens de ANWB-website presteren die toch minder goed op besneeuwde wegen.

Het Duitse winterbandenvoorschrift kost niet alleen de Nederlandse weggebruiker heel wat hoofdbrekens, maar ook menig praktijkjurist. De winterbandverplichting is neergelegd in een gedragsregel en niet in een uitrustingseis. Het verschil is dat het enkele feit dat men geen winterbanden onder heeft, niet strafbaar is, maar wel het rijden zonder die banden onder bepaalde weersomstandigheden. Er is gekozen voor een gedragsregel om art. 3 lid 3 van het Verdrag van Wenen van 8 november 1968 te omzeilen, waarbij onder meer is bepaald dat de verdragsluitende partijen in hun eigen gebied motorvoertuigen uit andere landen moeten toelaten die voldoen aan de technische eisen uit het verdrag. Gegeven de bepalingen uit het verdrag:
- dat een verdragsluitend land t.a.v. de aldaar geregistreerde motorvoertuigen aanvullende of strengere eisen mag stellen dan de technische eisen, genoemd in bijlage 5 van het verdrag,
- dat een verdragsluitend land de eigen regels moet aanpassen aan de technische eisen van bijlage 5 van het verdrag,
- dat daarnaast alle voertuigen moeten voldoen aan de technische voorschriften die in het land van registratie van kracht waren toen zij voor het eerst in gebruik werden gesteld en dat als zij hieraan voldoen, moeten worden toegelaten in het bezochte verdragsluitende land,
kan een land m.b.t. een bezoekend motorvoertuig geen ‘extra’ technische eisen stellen, d.w.z. die verder gaan dan die zijn opgenomen in bijlage 5 van het verdrag en zijn gesteld in het land van registratie van het bezoekend voertuig.
Dit is althans ook de uitleg van de Europese Commissie n.a.v. een schriftelijke vraag in 2000 (Pb. C89 E/105). Het is ook een begrijpelijke regeling. Het is ondoenlijk als het internationale verkeer telkens bij het passeren van een landsgrens de techniek en uitrusting van het voertuig moet aanpassen, áls de aanvullende eisen van het land dat wordt binnengereden al bekend (kunnen) zijn.
Nederland heeft het verdrag niet ondertekend. Dat zou wellicht een complicerende factor kunnen zijn m.b.t. de winterbandenplicht, maar mij lijkt dat de bovenstaande regeling in het Verdrag van Wenen ook geldt t.a.v. motorvoertuigen uit landen die geen partij zijn bij het verdrag, omdat art. 3 lid 3 spreekt over motorvoertuigen in het internationale verkeer. Anders zou het trouwens helemaal een janboel worden.

Eigenlijk is het hesjesvoorschrift, dat twee jaar geleden in het nieuws was en in sommige landen geformuleerd is als een gedragsregel, een verkapte uitrustingseis. Dat geldt nog sterker voor de Duitse winterbandenverplichting, want in het grootste deel van Europa is ’s winters de kans op weersomstandigheden die vragen om winterbanden natuurlijk erg groot. Navraag, eerder dit jaar, bij de Nederlandse vertegenwoordiging van de Europese Commissie leerde dat de commissie van mening is dat het op de Duitse manier wel geregeld kan worden.

Er is echter nog meer aan de hand met de winterbandenverplichting. Het is niet alleen een verkapte uitrustingseis, maar ook zijn de eisen die voor deze uitrusting zouden moeten gelden onbepaald. Dat betekent dat de politieman op straat maar moet beoordelen of de banden voldoen, gelet op de weersomstandigheden. Profieldiepte kan hij nog inschatten, maar de rubbersamenstelling? Of gaat hij eenvoudigweg af op de niet wettelijk geregelde, van de fabriek afkomstige symbolen of opschriften op de band? Voldoen de terreinbanden van een SUV of Jeep? Kan men, zoals Burhoff (t.a.p.) suggereert, het verweer voeren dat men is overvallen door de slechte weersomstandigheden? Moeten we niet eigenlijk het hele jaar met winterbanden rijden en de hogere slijtage maar voor lief nemen? Of presteren de winterbanden zomers slechter? Ziedaar het grote gevaar van het gieten van een uitrustingseis, die nota bene onvoldoende is bepaald, in een gedragsregel. De duidelijkheid is voor de weggebruiker ver te zoeken. Het valt ook eigenlijk niet uit te leggen. Overigens kan in Duitsland het niet hebben van winterbanden bij bepaalde weersomstandigheden niet alleen leiden tot strafbaarheid, maar ook tot toerekening van (een deel van) de schade bij een aanrijding.

Het wordt tijd dat de voertuig- en voertuiguitrustingseisen in Europa worden geharmoniseerd op basis van duidelijke technische eisen. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om voor heel Europa vijf maanden winterbanden te verlangen, als die echt zoveel veiliger zijn?
Wintertijd, winterbanden!

voor alle duidelijkheid,er is dus GEEN wettelijke bepaling van wanneer een
band nu winterband mag heten.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Verkoop mag niet op het forum, alleen via www.volvo-plaza.nl
chris2
3rd Gear member

Ben ook even aan het kijken voor een setje velgen + winterbanden, zoals vorige winter rijden met zomerbanden was geen pretje.
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Ben
Executive Member
Contacteer:

Profile heeft nu een iPhone App voor de winterbanden: KLIK
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
945i
8th Gear member

Misschien wel leuk om hier gebruikers ervaringen op te schrijven van de verschillende soorten en merken winterbanden.

Falken HS 439 (onder de C1).

In de sneeuw prima grip rechtdoor en met remmen, zijdelingse grip goed.
Op droog wegdek meer lawaai maar spoort goed, bij hard remmen gaat het ABS eerder zijn werk doen..
Op nat wegdek zoekerig en weet slecht raad met plassen (sneller aquaplaning dan de zomer Michelins).
Gisteravond op spekgladde weg had het ABS het erg druk....

Mijn conclusie, Prima in de sneeuw, de rest bagger.

Totaal niet representatief voor Volvo bandenmaten, maar een aftrap.. ;)
diesel01
Geartronic member

Goed bezig :thumbleft:.
Ik had alleen ervaring met Vredenstein.
Onder onze V40 had ik de Snowtrac 2 en dit beviel zeer goed, goede grip in de sneeuw, goede watereigenschappen en mits je de bandenspanning goed in het oog hield ook een goede bocht eigenschap.
Onder de S60 hebben we de Snowtrac 3 gekocht vanwege goede ervaringen met de V40, ook met deze band goede ervaringen in de sneeuw, in de regen vond ik ze iets minder omdat ik de indruk had dat hij snel problemen kreeg met aquaplanning en daarbij behoorlijk luidruchtig was.
Nu hebben we op de V70 Dunlop 3D en de eerste indruk is subliem, zeer veel grip in de sneeuw, tijdens een besneeuwd wegdek haalde ik iemand in die op zomerbanden snelheid probeerde te maken na het verlaten van de rotonde.
De banden klauwden zich vast en zonder wielspin kon ik op een veilige manier inhalen.
Ook bij nat wegdek zijn ze mooi stil, mbt bochteigenschap kan ik niet heel veel zeggen omdat ik nog moet wennen aan de servo stuurbekrachtiging, grip in de bocht is wel veel beter dan de Snowtrac 3.
Oja de Snowtrac2 in de maat 185/65/15T, de 3 195/65/15H en de Dunlop als 205/55/16H
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
M@rcel
6th Gear member

Falken HS-439 205/55 R16 94V XL met Velgbescherming, 92 Euro/stuk
Dik tevreden met deze wintersloffen onder mijn S80. Wel rumoeriger dan mijn zomer Falken's.
Max
7th Gear member

Niet onder de XC, maar onder de auto van mijn vrouw: CONTINENTAL WI 19560 TR 15 88T TS830 (met dank aan Erwin)
Prima grip in de sneeuw, maar ook op nat wegdek. En zowel rechtuit als in de bochten.
Nog niet hard genoeg geremd om de ABS in werking te krijgen.
Wel wat meer lawaai dan de zomerbanden (Michelin Energysavers), maar soort beslist niet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
t_w
4th Gear member

diesel01 schreef:Goed bezig :thumbleft:.
Ik had alleen ervaring met Vredenstein.
Onder onze V40 had ik de Snowtrac 2 en dit beviel zeer goed, goede grip in de sneeuw, goede watereigenschappen en mits je de bandenspanning goed in het oog hield ook een goede bocht eigenschap.
Onder de S60 hebben we de Snowtrac 3 gekocht vanwege goede ervaringen met de V40, ook met deze band goede ervaringen in de sneeuw, in de regen vond ik ze iets minder omdat ik de indruk had dat hij snel problemen kreeg met aquaplanning en daarbij behoorlijk luidruchtig was.
Nu hebben we op de V70 Dunlop 3D en de eerste indruk is subliem, zeer veel grip in de sneeuw, tijdens een besneeuwd wegdek haalde ik iemand in die op zomerbanden snelheid probeerde te maken na het verlaten van de rotonde.
De banden klauwden zich vast en zonder wielspin kon ik op een veilige manier inhalen.
Ook bij nat wegdek zijn ze mooi stil, mbt bochteigenschap kan ik niet heel veel zeggen omdat ik nog moet wennen aan de servo stuurbekrachtiging, grip in de bocht is wel veel beter dan de Snowtrac 3.
Oja de Snowtrac2 in de maat 185/65/15T, de 3 195/65/15H en de Dunlop als 205/55/16H
Leuk initiatief, maar het is wel 'link' om zo een vergelijk te maken.
Voor wat betreft de aquaplaining, kan ik zeggen dat de snowtrac 3 nog weer een behoorlijke verbetering is t.o.v. de snowtrac 2 (meetdata).

Door 2 sets met elkaar te vergelijken, op verschillende auto's, in een verschillende maat, met (waarschijnlijk?) een lange tijd ertussen en onder verschillende omstandigheden kunnen er (zonder kwade bedoelingen uiteraard) verkeerder conclusies getrokken worden ;)
toppertje
6th Gear member

ik vraag mij dan wel weer af hoe representatief deze ervaringen zijn.
om echt goed te beoordelen/vergelijken zou je eingenlijk een referentie-band
moeten hebben.

mijn eigen ervaring met de bridgestone blizzak LM25V 98v winterband zijn zeer goed.
zowel in de sneeuw,regen en zelfs op droog vind ik het een fijnere band
dan de michelin premacy hp zomerband.
maar goed,de bridgestone is dan ook €100 per band duurder.
moet er wel bij vermelden dat de michelins 16" is 215/55/16
en de bridgestone,s 225/50/17.
of de remvertraging op droog vershil maakt zou ik niet weten,
dan zou je onder gelijke condities en gelijke maat van banden moeten testen.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”