Hallo,
Mag ik een T-band op mijn Volvo V70 D5 leggen. Ik vraag dit omdat het prijsverschil erg groot is, en ik geen max 190 km per uur rijdt maar hooguit 150 km per uur. Graag jullie reacties.
Groet Maxplus
Winterbanden
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Verkeerd bezuinigen heet dat,
Bij een aanrijding als gevolg van een klapband heb je dus echt een probleem als de verzekeringsexpert komt kijken en die ziet dat er banden onder zitten die er niet onder mogen zitten in principe.Afgezien van de schade die je misschien aan een ander berokkend.
Tel uit je winst...
Bij een aanrijding als gevolg van een klapband heb je dus echt een probleem als de verzekeringsexpert komt kijken en die ziet dat er banden onder zitten die er niet onder mogen zitten in principe.Afgezien van de schade die je misschien aan een ander berokkend.
Tel uit je winst...
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De auto heeft een type goedkeuring met een bepaalde band type voor een snelheid.
Een lagere snelheid, en die goedkeuring geldt niet meer.....
Je verzekering kan moeilijk doen, het kan een APK eis zijn.
Ik zou gewoon volgens de spec's de banden kopen.
Een lagere snelheid, en die goedkeuring geldt niet meer.....
Je verzekering kan moeilijk doen, het kan een APK eis zijn.
Ik zou gewoon volgens de spec's de banden kopen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Stel dat het verschil 50 Euro per band is, en zet daar een mensenleven tegenover. Een no-brainer!
Als je dan toch zuinig wilt doen kun je beter overwegen om 2e-hands banden te kopen, maar wel met de specificaties voor jouw wagen. Een alternatief is om gewoon iets simpelers te gaan rijden waar goedkopere banden onder kunnen.
Als je dan toch zuinig wilt doen kun je beter overwegen om 2e-hands banden te kopen, maar wel met de specificaties voor jouw wagen. Een alternatief is om gewoon iets simpelers te gaan rijden waar goedkopere banden onder kunnen.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Hoezo, hij geeft toch aan niet harder te rijden dan 150, dan klapt zo'n T band echt nog niet. Liever een T band ipv H dan een Chinese!VolvoRob schreef:Stel dat het verschil 50 Euro per band is, en zet daar een mensenleven tegenover. Een no-brainer!
Als je dan toch zuinig wilt doen kun je beter overwegen om 2e-hands banden te kopen, maar wel met de specificaties voor jouw wagen. Een alternatief is om gewoon iets simpelers te gaan rijden waar goedkopere banden onder kunnen.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10511
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
@Maxplus;
Ja hoor dat mag gewoon. Of het nu een T of H band geeft alleen aan de snelheidcodering. (gewicht weet ik zo niet) Mocht je op de wintersport gaan met de auto dan ben je verplicht een sticker goed zichtbaar op je dashboard te plakken waarop de maximale snelheid staat wat de band aan kan. Dus in dit geval een sticker waarop staat max. 190 km/h.
De auto kan immers harder dan 190 km/h. Bij een H codering zou dat dus 210 km/h moeten zijn.
Ja hoor dat mag gewoon. Of het nu een T of H band geeft alleen aan de snelheidcodering. (gewicht weet ik zo niet) Mocht je op de wintersport gaan met de auto dan ben je verplicht een sticker goed zichtbaar op je dashboard te plakken waarop de maximale snelheid staat wat de band aan kan. Dus in dit geval een sticker waarop staat max. 190 km/h.
De auto kan immers harder dan 190 km/h. Bij een H codering zou dat dus 210 km/h moeten zijn.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- robinupc
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 11.10.2010 - 10:09
- Locatie: Aan de Duitse kant van Arnhem
Ik zou het niet doen. Je investeert in een veilige auto, daar horen dan ook goede banden onder.
Gegroet!
Robin
Volvo 740 GLT ('91)
Volvo 940 Polar 2,3 i.c. ('95)
Volvo V70 2.5D ('00)
Volvo S60 D5 ('03)
Volvo V50 2,0 D ('06)
Volvo V70 D5 Momentum, GT5, 17inch, voll. leder, etc. etc. ('05)
Volvo XC70 D5 (185 pk) Summum, 19 inch, voll. leer, elektr. schuif/kanteldak etc.etc. ('08)
Volvo V60 D3 (163 pk) 5 cilinder R-design ('11)
Volvo XC60 D5 (215 pk) Ocean Race, full options ('12) + Volvo C70 2.4T cabrio ('03)
Robin
Volvo 740 GLT ('91)
Volvo 940 Polar 2,3 i.c. ('95)
Volvo V70 2.5D ('00)
Volvo S60 D5 ('03)
Volvo V50 2,0 D ('06)
Volvo V70 D5 Momentum, GT5, 17inch, voll. leder, etc. etc. ('05)
Volvo XC70 D5 (185 pk) Summum, 19 inch, voll. leer, elektr. schuif/kanteldak etc.etc. ('08)
Volvo V60 D3 (163 pk) 5 cilinder R-design ('11)
Volvo XC60 D5 (215 pk) Ocean Race, full options ('12) + Volvo C70 2.4T cabrio ('03)
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10511
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
In mijn optiek helemaal niets. Je moet alleen je snelheid iets beter in de gaten houden. Thats all....945i schreef:Wat is er slecht aan banden met T codering Robin..?
Off topic;
Heb ooit voor een Vectra 1.7D een setje FULDA winterbanden 14" gekocht met een Q codering. Tot max 160 km/h! Deze over gezet op een 406 1.8 op LPG en later voor de 2.0HDI gebruikt. Ging allemaal prima, en ja ik reed er met de Peugeots ook harder mee dan 160. Dus niets mee aan het handje hoor.
Met de Passat die op Dunlop winterbanden stond met een H codering 210 km/h, reed ik ook wel wat harder. Niet veel, want met 220 op de klok was het wel uit met de pret. En deze snelheden hou je ook niet lang vol.
MaxPlus moet alleen geen 240 km/h met zijn opgepepte D5 gaan rijden. Dat zou dan om moeilijkheden kunnen vragen. Maar zoals hij al schreef ik rijd niet harder dan max 150 km/h. En stel dat hij met 180/190 naar de Alpen toe gaat zit hij nog steeds binnen de grenzen wat de band zou kunnen. Geen enkel probleem dus gewoon doen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Klopt helemaal, maar ik wilde weleens horen waarom het dan geen goede band zou zijn, mensenlevens zou kosten en een verkeerde bezuiniging zou zijn... 

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 27.08.2010 - 13:42
@hans-oet-twent: helemaal mee eens. Onder de mijne gaan in de winter ook t-banden. Meeste mensen rijden 's winters sowieso op een iets bescheidener velg en dito banden. Verder zijn snelheden boven de 150 richting wintersport vragen om ellende. Veelal auto's met 4 personen erin, skibox op t dak, ijskoud wegdek en relatief koude banden. Maw meer massa EN minder grip. En de belangrijkste veiligheidsfactor is natuurlijk nog altijd de bestuurder. Als iederéén om te beginnen nou eens fatsoenlijk afstand zou houden tot zn voorligger.....
- robinupc
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 11.10.2010 - 10:09
- Locatie: Aan de Duitse kant van Arnhem
@mattijsw: als iedere Volvo rijder eens het goede voorbeeld geeft w.b. afstand houden tot zijn voorligger....
@945i: "Hoe zit het met snelheidscoderingen op winterbanden?
Mijn auto is namelijk voorzien met banden met de snelheidscodering H, dat staat voor een maximum snelheid van 210 km/u. Een T-band (tot 190 km/u) is veel goedkoper. Klopt het dat dit in Duitsland wel eens een probleem kan zijn?
Voor winterbanden geldt dat een band mag worden gemonteerd waarvan de maximaal toelaatbare snelheid lager is dan de hoogst haalbare snelheid van de auto. Maar voor Duitsland is het raadzaam de zelfde snelheidscodering te handhaven als bij zomerbanden. Wanneer u bij winterbanden tóch kiest voor een T-band, bent u daar namelijk verplicht een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken waar de beperkte maximumsnelheid van de banden op staat."
Deze quote komt van: http://www.anwb.nl/auto/rijden/veelgest ... anden.html.
Het blijft natuurlijk een eigen keus welke snelheidscodering je wil gaan gebruiken.
Gr. Robin
@945i: "Hoe zit het met snelheidscoderingen op winterbanden?
Mijn auto is namelijk voorzien met banden met de snelheidscodering H, dat staat voor een maximum snelheid van 210 km/u. Een T-band (tot 190 km/u) is veel goedkoper. Klopt het dat dit in Duitsland wel eens een probleem kan zijn?
Voor winterbanden geldt dat een band mag worden gemonteerd waarvan de maximaal toelaatbare snelheid lager is dan de hoogst haalbare snelheid van de auto. Maar voor Duitsland is het raadzaam de zelfde snelheidscodering te handhaven als bij zomerbanden. Wanneer u bij winterbanden tóch kiest voor een T-band, bent u daar namelijk verplicht een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken waar de beperkte maximumsnelheid van de banden op staat."
Deze quote komt van: http://www.anwb.nl/auto/rijden/veelgest ... anden.html.
Het blijft natuurlijk een eigen keus welke snelheidscodering je wil gaan gebruiken.
Gr. Robin
Gegroet!
Robin
Volvo 740 GLT ('91)
Volvo 940 Polar 2,3 i.c. ('95)
Volvo V70 2.5D ('00)
Volvo S60 D5 ('03)
Volvo V50 2,0 D ('06)
Volvo V70 D5 Momentum, GT5, 17inch, voll. leder, etc. etc. ('05)
Volvo XC70 D5 (185 pk) Summum, 19 inch, voll. leer, elektr. schuif/kanteldak etc.etc. ('08)
Volvo V60 D3 (163 pk) 5 cilinder R-design ('11)
Volvo XC60 D5 (215 pk) Ocean Race, full options ('12) + Volvo C70 2.4T cabrio ('03)
Robin
Volvo 740 GLT ('91)
Volvo 940 Polar 2,3 i.c. ('95)
Volvo V70 2.5D ('00)
Volvo S60 D5 ('03)
Volvo V50 2,0 D ('06)
Volvo V70 D5 Momentum, GT5, 17inch, voll. leder, etc. etc. ('05)
Volvo XC70 D5 (185 pk) Summum, 19 inch, voll. leer, elektr. schuif/kanteldak etc.etc. ('08)
Volvo V60 D3 (163 pk) 5 cilinder R-design ('11)
Volvo XC60 D5 (215 pk) Ocean Race, full options ('12) + Volvo C70 2.4T cabrio ('03)
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Kijk het onderstaande dát noem ik nou nog eens advies !
Door de grote verscheidenheid in regelgeving raden automobilistenverenigingen aan sowieso sneeuwkettingen en/of winterbanden aan te schaffen voor een gepland vertrek naar een wintersportoord.
Bron: AD Autowereld
Dus niet je gezonde verstand is bepalend of je winterbanden en/of sneeuwkettingen meeneemt maar ............................ je moet dan doen omdat er een grote verscheidenheid aan regelgeving is..... !!! :evil: :evil:
Chapeau voor de automobilistenvereningingen !
Zomaar een ideetje hoor maar als je jezelf het predicaat automobilistenvereniging hebt opgeplakt dan is er maar één tekst mogelijk ......
Automobilistenverenigingen raden sowieso aan sneeuwkettingen en/of winterbanden aan te schaffen voor een gepland vertrek naar een wintersportoord.
Rob
Door de grote verscheidenheid in regelgeving raden automobilistenverenigingen aan sowieso sneeuwkettingen en/of winterbanden aan te schaffen voor een gepland vertrek naar een wintersportoord.
Bron: AD Autowereld
Dus niet je gezonde verstand is bepalend of je winterbanden en/of sneeuwkettingen meeneemt maar ............................ je moet dan doen omdat er een grote verscheidenheid aan regelgeving is..... !!! :evil: :evil:
Chapeau voor de automobilistenvereningingen !
Zomaar een ideetje hoor maar als je jezelf het predicaat automobilistenvereniging hebt opgeplakt dan is er maar één tekst mogelijk ......
Automobilistenverenigingen raden sowieso aan sneeuwkettingen en/of winterbanden aan te schaffen voor een gepland vertrek naar een wintersportoord.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Je kan ze ook huren voor aantrekkelijke bedragen.
Als je een auto een jaar of twee, drie rijdt, dan is dat denk ik de beste optie.
Als de volgende auto afwijkende maten qua banden/wielen heeft, kan je weer een set aanschaffen, ben je duurder uit.
En nog een voordeel, je hebt altijd nieuwe of praktisch nieuwe banden.
Als je een auto een jaar of twee, drie rijdt, dan is dat denk ik de beste optie.
Als de volgende auto afwijkende maten qua banden/wielen heeft, kan je weer een set aanschaffen, ben je duurder uit.
En nog een voordeel, je hebt altijd nieuwe of praktisch nieuwe banden.

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6350
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Hangt ook af of je ervoor kiest om ze in Nederland ook te gebruiken.945i schreef:Je kan ze ook huren voor aantrekkelijke bedragen.
Als je een auto een jaar of twee, drie rijdt, dan is dat denk ik de beste optie.
Als de volgende auto afwijkende maten qua banden/wielen heeft, kan je weer een set aanschaffen, ben je duurder uit.
En nog een voordeel, je hebt altijd nieuwe of praktisch nieuwe banden.
Heb zelf 2 sets en wissel ze in november / april, huren is dan geen optie.
Op de Volvo Driving Course heb ik het verschil goed kunnen ervaren en heb toen definitief voor 2 sets besloten .
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 329
- Lid geworden op: 18.01.2006 - 22:28
Ik heb nu winterbanden 225/45-17 91H op mijn velgen voor de V70N 2.5T.
Dit is dus niet goed en op te lossen met een sticker op het dashboard.
Maar hoe zit het met de loadindex. Op het plaatje onder de motorkap staan de volgende gewichten: voor 1040 en achter 1120.
Dit betekent dat ik een loadindex zou moeten hebben van 1120/2 = 560?
Een H band is 600.
Kan iemand bevestigen of deze stelling juist is? En zo niet wat is dan de juiste loadindex en waar vind ik dat?
Dit is dus niet goed en op te lossen met een sticker op het dashboard.
Maar hoe zit het met de loadindex. Op het plaatje onder de motorkap staan de volgende gewichten: voor 1040 en achter 1120.
Dit betekent dat ik een loadindex zou moeten hebben van 1120/2 = 560?
Een H band is 600.
Kan iemand bevestigen of deze stelling juist is? En zo niet wat is dan de juiste loadindex en waar vind ik dat?
V70N 2.5T fasttech
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
50 = 190 kg
51 = 195 kg
52 = 200 kg
53 = 206 kg
54 = 212 kg
55 = 218 kg
56 = 224 kg
57 = 230 kg
58 = 236 kg
59 = 243 kg
60 = 250 kg
61 = 257 kg
62 = 265 kg
63 = 272 kg
64 = 280 kg
65 = 290 kg
66 = 300 kg
67 = 307 kg
68 = 315 kg
69 = 325 kg
70 = 335 kg
71 = 345 kg
72 = 355 kg
73 = 365 kg
74 = 375 kg
75 = 387 kg
76 = 400 kg
77 = 412 kg
78 = 425 kg
79 = 437 kg
80 = 450 kg
81 = 462 kg
82 = 475 kg
83 = 487 kg
84 = 500 kg
85 = 515 kg
86 = 530 kg
87 = 545 kg
88 = 560 kg
89 = 580 kg
90 = 600 kg
91 = 615 kg
92 = 630 kg
93 = 650 kg
94 = 670 kg
95 = 690 kg
96 = 710 kg
97 = 730 kg
98 = 750 kg
99 = 775 kg
100 = 800 kg
101 = 825 kg
102 = 850 kg
103 = 875 kg
104 = 900 kg
105 = 925 kg
106 = 950 kg
107 = 975 kg
108 = 1000 kg
109 = 1030 kg
110 = 1060 kg
111 = 1090 kg
112 = 1120 kg
113 = 1150 kg
114 = 1180 kg
115 = 1215 kg
116 = 1250 kg
117 = 1285 kg
118 = 1320 kg
119 = 1360 kg
120 = 1400 kg
51 = 195 kg
52 = 200 kg
53 = 206 kg
54 = 212 kg
55 = 218 kg
56 = 224 kg
57 = 230 kg
58 = 236 kg
59 = 243 kg
60 = 250 kg
61 = 257 kg
62 = 265 kg
63 = 272 kg
64 = 280 kg
65 = 290 kg
66 = 300 kg
67 = 307 kg
68 = 315 kg
69 = 325 kg
70 = 335 kg
71 = 345 kg
72 = 355 kg
73 = 365 kg
74 = 375 kg
75 = 387 kg
76 = 400 kg
77 = 412 kg
78 = 425 kg
79 = 437 kg
80 = 450 kg
81 = 462 kg
82 = 475 kg
83 = 487 kg
84 = 500 kg
85 = 515 kg
86 = 530 kg
87 = 545 kg
88 = 560 kg
89 = 580 kg
90 = 600 kg
91 = 615 kg
92 = 630 kg
93 = 650 kg
94 = 670 kg
95 = 690 kg
96 = 710 kg
97 = 730 kg
98 = 750 kg
99 = 775 kg
100 = 800 kg
101 = 825 kg
102 = 850 kg
103 = 875 kg
104 = 900 kg
105 = 925 kg
106 = 950 kg
107 = 975 kg
108 = 1000 kg
109 = 1030 kg
110 = 1060 kg
111 = 1090 kg
112 = 1120 kg
113 = 1150 kg
114 = 1180 kg
115 = 1215 kg
116 = 1250 kg
117 = 1285 kg
118 = 1320 kg
119 = 1360 kg
120 = 1400 kg
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt