Pagina 2 van 3

Geplaatst: 02.11.2010 - 08:53
door V70/2.4D/2003
Je staat er nog van te kijken hoe vaak je tijdens controles van die prachtige ovale gaten je in velgen ziet omdat de zaak gewoon los zit of, ook altijd leuk, te korte wielbouten na montage van lichtmetaal bij een of andere bandenboer. Bij een vrachtwagen even met een hamertje op de wielmoeren tikken bijvoorbeeld, dan kun je het zelfs horen of ze wel of niet goed zijn vastgezet.

Ik ben het dus eens met iksee90, beter kun je het feitelijk niet verwoorden.

Geplaatst: 02.11.2010 - 09:05
door Hans oet Twent
Vast is vast. Na een paar km ff nalopen. Enne vaak bin ie te bange.

Geplaatst: 02.11.2010 - 10:04
door 945i
Hans oet Twent schreef:Vast is vast. Na een paar km ff nalopen. Enne vaak bin ie te bange.
Dat bedoel ik.

Mar voor de menschen voor wie het geen dagelijkse kost is, raad ik aan de fabrieksinstructies op te volgen. Of de dealer of bandenboer het even te laten doen

Geplaatst: 02.11.2010 - 10:23
door Bart Giesen
iksee90 schreef:Waar gaat deze discussie over, heren. Een voorgeschreven aanhaalmoment is niet voor niets voorgeschreven. Te los loopt los en te vast kan schade aan de velg/schroefdraad veroorzaken. Neem inderdaad je eigen verantwoording en doe het zoals je wilt. Maar ik adviseer het aanhaalmoment te hanteren. (zeker met alu velgen!!!)
Gaat over aanhaalmomenten waar je zelf ook een zegje over hebt... :roll:

Geplaatst: 02.11.2010 - 11:58
door gsx750r
Tjonge jonge, wat kunnen autofabrikanten en in het bijzonder Volvo toch een onzin schrijven in hun Gebruikershandleidingen !

Moet je hieronder zien wat ze schrijven voor de S80 MY04

Afbeelding

Die snappen er werkelijk niets. Kruislings vastzetten, 140 Nm ....... nou mooi niet. En dan dit: "Het is belangrijk dat de bouten met het juiste aanhaalmoment worden aangedraaid"
Waar gaat dit over, degene die dat verzonnen heeft rijdt toch zeker niet met mijn auto !

Nee, muur- en muurvast aandraaien met een pijp van een meter zodat ze tenminste vast blijven zitten. Zekerheid voor alles !

Of .................................. ???

Rob

Geplaatst: 02.11.2010 - 12:02
door Ramon&Ramon
Met een pijp van twee meter is nog beter,wat een onzin verhalen zeg allemaal,
Schoenmaker blijf bij je leest,zou ik zeggen,of ga onzin stukjes schrijven in een krant of zo!

Geplaatst: 02.11.2010 - 12:06
door 945i
Hou dan ook even rekening met een afwijkende waarde voor je S40 Rob!
Zou de bandenboer daar ook van op de hoogte zijn? :)

http://www.gbshop.nl/content/informatie ... llijst.htm

Geplaatst: 02.11.2010 - 12:08
door diesel01
:roll: Gaat z'n momentsleutel op marktplaats zetten.

Geplaatst: 02.11.2010 - 12:42
door iksee90
Zet die pijp ook lekker op je wielsloten. Dan krijg je ze nooooit meer los.

Geplaatst: 02.11.2010 - 14:43
door Morgenstond
Ik had niet verwacht dat mijn topic zo veel zou losmaken op het forum! :shock:

Geplaatst: 02.11.2010 - 15:29
door gsx750r
Ramon&Ramon schreef:Met een pijp van twee meter is nog beter,wat een onzin verhalen zeg allemaal,
Schoenmaker blijf bij je leest,zou ik zeggen,of ga onzin stukjes schrijven in een krant of zo!
Wat nog niet veel mensen is gelukt is jou wél gelukt: In totale verwarde toestand zit ik achter mijn PC (of zit ik er voor ? Nou ja daar kunnen we nog wel een keer over hebben) want: "....wat een onzin verhalen zeg allemaal"

Nou heeft iedereen zo z'n best gedaan om met de enig juiste oplossing te komen en blijkt het dus gewoon allemaal kul te zijn !

Daarom de misschien onbescheiden vraag, kun jij als monteur/techneut dan niet het verlossende woord spreken ?

Antwoord geven op vragen zoals:

1. wél of niet met het aanhaalmoment dat de fabriek voorschrijft vastzetten ?
2. zélf een aanhaalmoment bepalen ?
3. met een pijp vastzetten ?
4. zo ja wat moet dan de lengte van die pijp zijn ?
5. heeft een stalen pijp voordelen t.o.v. bijv. een aluminium of kunststofpijp ?
5. is er nog verschil tussen stalen velgen en lichtgewicht velgen ?
6. speelt bij gebruik van een pijp het gewicht en/of de kracht van de persoon nog een rol ?
7. moet je dan bijv. bij een S80 2x zoveel kracht gebruiken dan bij een S40 ?

Kortom vragen te over die schreeuwen om een antwoord .....................

Rob

Geplaatst: 02.11.2010 - 15:31
door gsx750r
Morgenstond schreef:Ik had niet verwacht dat mijn topic zo veel zou losmaken op het forum! :shock:
Ja, naast je wielmoeren is er nog méér losgeraakt ! :lol: :lol: :lol:

Rob

Geplaatst: 02.11.2010 - 17:21
door Ramon&Ramon
Dit wordt echt een giller dit topic,doe gewoon wat Volvo voorschrijft,dan is dat dus de oplossing voor je probleem.
Of heb je ruzie met je buren,die je wielbouten of moeren pikken?

Geplaatst: 02.11.2010 - 19:55
door Morgenstond
Ramon&Ramon schreef:Dit wordt echt een giller dit topic,doe gewoon wat Volvo voorschrijft,dan is dat dus de oplossing voor je probleem.
Of heb je ruzie met je buren,die je wielbouten of moeren pikken?
Mijn bedoeling was om als leek te vragen hoe dit nu precies zat (zie openingspost). Ik ben dus ook niet begonnen met deze discussie :( Als deze opmerking al aan mij gericht is, ik heb voor zover ik weet geen wielmoeren stelende buren...

Geplaatst: 03.11.2010 - 10:03
door Bart Giesen
Morgenstond, nee is niet naar jou gericht. Er lopen hier mensen die het niet helemaal begrepen hebben.

Het is te dom voor woorden, om je wielmoeren met lompe kracht vast te peren, liefst nog met behulp van een pijp of een luchtratel. Dat is vergelijkbaar met het opereren van iemand waarbij je een incisie maakt met een broodmes i.p.v een scalpel

Een dealer / fabrikant (de mensen die het object ontworpen, getest, getest en getest hebben en service en onderhoud ervoor bieden) zeggen;

-maak de naaf schoon
-plaats wiel
-draai kruisgewijs de wielmoeren aan op 110 Nm. Rijdt een stukje en trek nog een keer na

Afbeelding

Nu zijn er altijd betweters die het beter menen te weten, en soms zijn er punten die discutabel zijn / aanleiding geven te twijfel. Maar in deze denk ik dat een fabrikant wel beter weet wat veilig en verantwoord is, dan iemand die paranoia is en denkt dat het wiel er 'zomaar' afloopt omdat 110 Nm niet genoeg lijkt.

Met een ratel / pijp kun je nooit alle wielmoeren even vast zetten, nooit. Hoe denk je dat de krachtverdeling op de moeren zal zijn. Niet onderling gelijk in ieder geval. Bij het gebruik van een momentsleutel wel. Ennuh, lomp vastdraaien; goed voor je lichtmetalen velgen. Niet te vergeten, probeer ze maar eens los te draaien na verloop van tijd en ALS je dat lukt heb je ook redelijke kans dat je de velg niet eens van de naaf krijgt (maar dat heeft niet primair relatie met het té vastdraaien van de moeren).

Gewoon met een momensleutel.

Geplaatst: 03.11.2010 - 10:19
door Bart Giesen
gsx750r schreef:
Antwoord geven op vragen zoals:

1. wél of niet met het aanhaalmoment dat de fabriek voorschrijft vastzetten ?
2. zélf een aanhaalmoment bepalen ?
3. met een pijp vastzetten ?
4. zo ja wat moet dan de lengte van die pijp zijn ?
5. heeft een stalen pijp voordelen t.o.v. bijv. een aluminium of kunststofpijp ?
5. is er nog verschil tussen stalen velgen en lichtgewicht velgen ?
6. speelt bij gebruik van een pijp het gewicht en/of de kracht van de persoon nog een rol ?
7. moet je dan bijv. bij een S80 2x zoveel kracht gebruiken dan bij een S40 ?

Kortom vragen te over die schreeuwen om een antwoord .....................

Rob
Retorische vragen;

1: Fabrieksvoorschriften aanhouden.
2: Waarom in twijfel trekken wat een FABRIKANT na tal van testen en berkeningen concludeerd en voorschrijft?
3: :signduh:
4: :signduh:
5: Ik zou als ik jou was een kunstofpijp pakken, liefst met een diameter van 40 rond en daar flink kracht op zetten. Vergeet de pleisters niet mee te nemen.
5: :signduh:
6: :signduh:
7: :signduh:

Geplaatst: 03.11.2010 - 10:31
door 945i
Bedankt voor de verhelderende antwoorden Bart, anders blijft het ook maar zo hangen hè, eindelijk duidelijkheid. :razz:

(tip: kijk wel even naar het lijstje dat ik eerder gepost heb, niet alle auto's hebben gelijke aanhaalspanning van de wielbouten. Als je toch precies bezig bent...)

Geplaatst: 08.11.2010 - 21:51
door Morgenstond
Ik ben vorige week even langs de universele garage gereden. Die zei dat er niks aan de hand is. Er zitten weliswaar andere bouten op, maar dat kan geen kwaad.

Geplaatst: 09.11.2010 - 23:11
door sjoerdb
Morgenstond schreef:Ik ben vorige week even langs de universele garage gereden. Die zei dat er niks aan de hand is. Er zitten weliswaar andere bouten op, maar dat kan geen kwaad.
als er daadwerkelijk platte moeren zonder conus gebruikt worden, dan ben ik het niet eens met de universele garage. als ze dit antwoord gegeven hebben heb ik al gauw in de gaten dat ze weinig verstand er van hebben.

Geplaatst: 11.11.2010 - 10:55
door Morgenstond
sjoerdb schreef:
Morgenstond schreef:Ik ben vorige week even langs de universele garage gereden. Die zei dat er niks aan de hand is. Er zitten weliswaar andere bouten op, maar dat kan geen kwaad.
als er daadwerkelijk platte moeren zonder conus gebruikt worden, dan ben ik het niet eens met de universele garage. als ze dit antwoord gegeven hebben heb ik al gauw in de gaten dat ze weinig verstand er van hebben.
Dan neem ik er geen genoegen mee en rijd ik wel even naar de dealer. Veiligheid boven alles.