Uit de parkeergarage in Haarlem

De opvolger van P1800 en 480
Gebruikersavatar
Chemzy
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 08.03.2009 - 14:28

Persoonlijk (als verantwoordelijke bedrijfsbrandweer) denk ik dat zwaar schuim hier de beste oplossing is: uitstekende bluscapaciteit, en het legt een beschermende laag bovenop de eventuele lekkende brandstof. Als ik de video bekijk, lijkt het me trouwens dat er hier en daar nog resten van zo'n schuim liggen.
V480-S60 schreef: Tevens wil men, in geval van brand, dat de mensen zo snel mogelijk de parkeerkelder uit gaan en niet zelf gaan proberen te blussen.
Als het hier inderdaad om een kortsluiting zou gegaan hebben, zou de gemiddelde autoblusser hier niets uitgehaald hebben: grote kans dat er direct vaste stoffen in de fik gevlogen waren (klasse A brand), terwijl de meeste autoblussers alleen vloeistoffen (klasse B) aankunnen. Dat poeder is namelijk goedkoper, even afgezien dat een autoblusser op z'n best wel 6 seconden kan blussen... :?
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Sprinkler had denk ik wel zijn werk gedaan maar het probleem met een sprinkler is dat er dan gelijk belachelijk hoge eisen aan hangen.
In NL kan men wat dat betreft niet normaal doen. Je zou namelijk kunnen beginnen met een keuze te maken tussen niets en iets. Met iets zou je kunnen denken aan een passief systeem die gewoon op het openbare water net is aangesloten maar dat kan in NL blijkbaar niet. Had hier een minimale sprinkler in gezeten in de vorm van een barriere cq gordijn dan had men denk ik wel beter de brand kunnen inkapselen.

Bij een volledige sprinkeler moet er al een eigen reservoir van tig duizenden liters bij, pomp systemen met eigen stroomvoorziening, koppelingen met de meldkamer, tweewekelijkse testen etc. etc. Wel mooi maar voor al die parkeergarages in NL gewoon geen haalbare kaart.

Een minder aktief systeem gewoon op het openbare net kan in deze gevallen, die gewoonlijk maar eens in de veel jaar voor komen, misschien net het verschil maken.
Gebruikersavatar
Skollie
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 09.01.2010 - 13:18
Locatie: Middelstum

Heeft een xc60 een kunstof achterklep? Of desnoods alluminium? Helemaal weggesmolten zo te zien. Beetje warm is voorzichtig uitgedrukt denk ik.
C 30 2.0 D 07' zwart momentum.
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Heeft een V70 ook...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Skollie schreef:Heeft een xc60 een kunstof achterklep? Of desnoods alluminium? Helemaal weggesmolten zo te zien. Beetje warm is voorzichtig uitgedrukt denk ik.
Dat het warm was, klopt wel. Ik heb gelezen dat het tussen de 800 en 1200 graden was. Niet gek dus dat de brandweer niet naar binnen kon...
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
arnow
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.08.2008 - 08:07

Ben schreef:Als rijder mag je in zulke gevallen blij zijn als je een laseauto hebt. Dan krijg je denk ik gewoon een andere en gaat de leasemij e.e.a. wel uitvechten.
laseauto? Ahumm graag correct nederlands.
* 2004 - Volvo Amazone rally automatic uit 1965
* 2007 - Mini Cooper MY06
* 2007 - Mini Cooper D MY08
* 2008 - Mini Cooper MY08
* 2008 - Volvo C30 1.8 Sport MY09
* 2010 - Volvo C30 T5 Summum MY10
* 2012 - Volvo V40 D2 Summum MY13 - 18 inch Ailos - Ice White - Intro Line - Panoramadak - Premium Sound - Getinte ramen - Stylingset - Off Black Leder
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Het is Nederlands, wijsneus. :razz:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Neeeeee probeer noooooiit de leukste te zijn als het om de opperbaas gaat. :wink:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Dennis C30
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.10.2009 - 17:25
Locatie: Haarlem

Het was er inderdaad bijna 1200 graden. Ze zijn weken bezig geweest om de auto's er uit te slepen en vorige week waren ze nog bezig met pompen.
Zonde van al die auto's.
Welk merk zal dat geweest zijn wat vlam vatte...??? Renault Laguna modeljaar 2001 of zo...???
Ja sorry ik heb zo een hekel aan dat Franse spul...
Ex: C30 1.8 Summum 2008 titanium grijs, leder antraciet, xenon, 17" Zaurak,
EX: 240 2.3 GL automaat
Nu voor hobby: Amazon 1968 B18A 2 deurs coach kleur 95L
Dagelijkse auto: Fiat Grande Punto
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2215
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Nee, dat was een Alfa 145...
Plaats reactie

Terug naar “C30”