Pagina 2 van 2
Geplaatst: 24.11.2010 - 12:44
door derre
Ik ga zo de 0w30 aftappen en gooi er elf excellium nf 5w40 in
Geplaatst: 24.11.2010 - 17:27
door derre
zo die 0w30 is er ook weer uit , nog nooit zo kort met olie gedaan
Motor loopt beduidend mooier op de nieuwe 5w40 dan de 0w30
Geplaatst: 18.02.2011 - 20:00
door wtr_s60
Ik heb een 2006 2.4D 163PK (cat+dpf verwijderd + bij-inspuiting is er dus ook niet meer) en heb er nu 5w40 in dacht ik, ik heb hier wel nog een flesje olie 0w30 staan, stel dat ik eens een litertje moet bijgieten, mag ik dan deze 0w30 met 5w40 mengen, of doet m'n dit beter niet ?
Geplaatst: 18.02.2011 - 21:27
door Patsim
Mijn S60 ging na een beurt nogal wat olie verbuiken, zeker met de caravan erachter.
Ik dit met de monteur besproken (geen Volvodealer), deze zei dat ie er goedkope olie 5W40 (merk onbekend) in had gedaan.
Hij bij een nieuwe beurt de duurdere Castrol 0W30 erin gedaan en het probleem was opgelost.
Dus voor mij gewoon de Castrol 0W30 erop!!
Geplaatst: 21.02.2011 - 15:57
door snowryder
we hebben het hier nu over geblazen motoren.
ik denk voor mijn ongeblazen 2.4/170 straks gewone 5W40 te wisselen, eventueel half synthetisch.
Auto wordt wel redelijk veel voor korte ritten gebruikt, moet ik daar nog rekening mee houden met de olie viscositeit?
Is dat een goede keus denken jullie, instructie boekje laat nog veel keus wat olie betreft.
Geplaatst: 21.02.2011 - 17:26
door RicoK
Op het servicekaartje van mijn (Volvo)dealer wordt olie met een viscositeit van 0W30 vermeld, welke olie ik er dan ook gisteren heb ingegooid.
Geplaatst: 21.02.2011 - 17:33
door GekkeBelg
wtr_s60 schreef:Ik heb een 2006 2.4D 163PK (cat+dpf verwijderd + bij-inspuiting is er dus ook niet meer) en heb er nu 5w40 in dacht ik, ik heb hier wel nog een flesje olie 0w30 staan, stel dat ik eens een litertje moet bijgieten, mag ik dan deze 0w30 met 5w40 mengen, of doet m'n dit beter niet ?
nog altijd beter dan met te weinig olie rond te rijde hé
Hoe zit dat eigenlijk met wel en niet-syntetische olie? Wat is het beste?
Geplaatst: 22.02.2011 - 09:14
door sju_art
Mijn service kaartje zegt 5W40

....
Mijn is altijd verteld dat je half-synthestisch en vol-synthetisch
niet moet gaan mengen. Een goede reden kan ik je dus niet geven

....
Ik gooi er altijd vol-synthetische 5W40 in.
In mijn vorige S60 wel eens 10W40 gedaan, is de auto nooit minder van gaan rijden... Maar op 1 of andere manier lijkt me 0W30 wel heeeel dun.
Geplaatst: 22.02.2011 - 09:24
door GekkeBelg
sju_art schreef:Mijn service kaartje zegt 5W40

....
Mijn is altijd verteld dat je half-synthestisch en vol-synthetisch niet moet gaan mengen. Een goede reden kan ik je dus niet geven

....
Ik gooi er altijd vol-synthetische 5W40 in.
In mijn vorige S60 wel eens 10W40 gedaan, is de auto nooit minder van gaan rijden... Maar op 1 of andere manier lijkt me 0W30 wel heeeel dun.
jup das waar, is mij ook verteld. Maar in geval van nood is het natuurlijk beter van het wel te doen dan met te weinig rond te rijden

Geplaatst: 22.02.2011 - 09:26
door edraket
Is echt een broodje aap verhaal, dus zeker niet waar!
Geplaatst: 22.02.2011 - 09:32
door GekkeBelg
edraket schreef:Is echt een broodje aap verhaal, dus zeker niet waar!
kan best zijn, ik ga het toch niet doen

Geplaatst: 22.02.2011 - 10:57
door sju_art
edraket schreef:Is echt een broodje aap verhaal, dus zeker niet waar!
Je bent van harte welkom dat toe te lichten. Ik heb geen argument, maar als jij er wel 1 hebt leren we misschien iets.
Desalniettemin zal ik dezelfde 5W40 blijven gebruiken (en voorrradig houden

).
Geplaatst: 22.02.2011 - 12:13
door edraket
Synthetische olie heeft als basis ook gewoon aardolie. Het idee achter dit verhaal is dat de olie niet zou mengen met elkaar maar dat is absoluut niet waar. Ook is het niet zo dat als je een litertje mineraal toevoegt aan synthetische olie dat de eigenschappen direct veranderen. Ook dat is niet waar. Als dat het geval zou zijn zou het halve wagenpark in NL al in elkaar zijn gedraaid! Dat litertje is te weinig om de eigenschappen zodanig te laten veranderen dat het direct fout gaat.
Geplaatst: 22.02.2011 - 13:17
door piotrV70
GekkeBelg schreef:sju_art schreef:Mijn service kaartje zegt 5W40

....
Mijn is altijd verteld dat je half-synthestisch en vol-synthetisch niet moet gaan mengen. Een goede reden kan ik je dus niet geven

....
Ik gooi er altijd vol-synthetische 5W40 in.
In mijn vorige S60 wel eens 10W40 gedaan, is de auto nooit minder van gaan rijden... Maar op 1 of andere manier lijkt me 0W30 wel heeeel dun.
jup das waar, is mij ook verteld. Maar in geval van nood is het natuurlijk beter van het wel te doen dan met te weinig rond te rijden

Onzin. In het instructieboekje van onze A2 staat dat half-synthetisch en vol-synthetisch zonder bezwaar gemengd kunnen worden (bij benzinemotoren, bij dieselmotoren mag het niet). Bij volvo zal dat niet anders zijn.
Geplaatst: 22.02.2011 - 13:32
door GekkeBelg
en waarom dan niet bij diesel maar wel bij benzine? Dan zal het toch niet zo gezond zijn
Geplaatst: 22.02.2011 - 18:21
door piotrV70
GekkeBelg schreef:en waarom dan niet bij diesel maar wel bij benzine? Dan zal het toch niet zo gezond zijn
De TDI motoren (met name de PD motoren) zijn veel kritischer. Als een fabrikant als Audi het zwart op wit zet zal het wel geen onzin zijn.
Geplaatst: 22.02.2011 - 18:24
door GekkeBelg
piotrV70 schreef:GekkeBelg schreef:en waarom dan niet bij diesel maar wel bij benzine? Dan zal het toch niet zo gezond zijn
De TDI motoren (met name de PD motoren) zijn veel kritischer. Als een fabrikant als Audi het zwart op wit zet zal het wel geen onzin zijn.
dus kan je het beter niet doen, al is het geen ramp als je het wel doet.
Geplaatst: 26.10.2011 - 17:28
door roadrage
BUMP
heb net aandachtig dit draadje doorgelezen.
ok in het boekje staat 0W30.
toen ik de nodige liters 0W30 van Kroon heb gehaald en vervangen vertelde mijn monteur dat dit eigenlijk te dunne olie is en dit niet meer volstaat bij een motor die 200.000+ km's heeft gelopen (iets met te dunne filmlaag?)
mede doordat deze meer 'slijtage" heeft dan een motor met minder km's
klopt dit?
het viel mij wel op dat na vervangen olie de motor iets luidruchtiger is geworden. (geeft dus ook aan dat er dikkere olie in ZAT)
zo ook valt op dat als ik de auto 's ochtends start deze 'goed' klinkt maar zodra deze warm is hoor ik een heel licht getik. dit zou volgens beide mijn monteurs niet erg zijn.. de ene zegt iets met brandstof inspuiting de ander zegt kleppen.(die tik viel pas op na oliewissel dus was er of niet of amper merkbaar)
echter heb ik na een kleine 20K km's nul komma nul olieverbruik. (altijd netjes warmrijden en dan wel speren!) tikt de 200kmpu bijna dagelijks aan zonder problemen)
reden tot overgaan naar bijv 5W40 zoals ik op het forum vaker tegenkom?
wat is wijsheid...
Geplaatst: 26.10.2011 - 17:57
door Thijs
Mijn vorige 2.5D deed het met bijna 4 tonb op de klok prima met 0W30. Volvo schrijft het niet voor niets voor. Dus waarom zou je er van af wijken? En 0W30 of 5W30 zijn bij bedrijfstemperatuur even "dik" dus daar ga je geen verschil in krijgen.. 4W40, is dat wel een volsyntheet?