dikkere olie

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Ik wil van de week ff mn olie vervangen zelf.
Nu zit er 0w30 dit is zo dun als water , wat is nou echt goede olie voor mijn s60 t5?
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Aanbeloven olie is 0w30, zie ook HIER.
Gebruikersavatar
P.Mallegrom
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 26.10.2010 - 20:02
Locatie: Achterhoek :D

En hoe zit dat met een 2.4 D5 uit 2003?
Wat is trouwens het nut van zulke dunne olie?
I can not argue with you unless you've paid (Monty Python)
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Ik heb de olie vervangen voor Castrol SLX ll04 olie , het woord aanbevolen voor bmws maar zal voor de volvo ook wel goed zijn .
Het is een ACEA A3/B3/B4/C3 olie volgens het boekje geschikt , iemand bekend met deze olie
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Kwam dit nog tegen, erg handig overzicht van wat Volvo en Castrol adviseren:www.volvoab.hu/Castro_Volvo%20Olajtabla.pdf
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

vol synthetische 5w40 in de T5 gaat bij mij (30dkm) prima.
Zolang je maar heel rustig de eerste 5 minuten rijdt. Bij een koude start is de olie is iets aan de dikke kant voor de turbo. Bij normale temperatuur geeft de dikkere olie beter bescherming voor je lagerschalen. (High temperature shear is vaak beter bij dikkere olie) Wel op de koop toenemen dat je een fractioneel hoger verbruik kan hebben.

On the other hand, het blok gaat toch geen mensenleven mee met dagelijks gebruik. Het blok zal eerder stuk gaan bij een klepzitting, koppakking of een falen van een stuk elektronica.

Welke je ook kiest, lig er niet wakker van!

Groeten,
Steven
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Het is trouwens een 0w30 olie , er zat eerst 5w40 helix ultra in van shell zag in de deur kaartje staan ..
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Daar zit wel wat in, dunnere olie die mijn auto wat beter beschermt bij een koude start. Zeker nu er een turbo op zit :P.

En dan is afweging wat is belangrijker, bescherming bij koude start of meer bescherming bij normale temperatuur?

Welke rol spelen de winter temperaturen straks in rol? Is dunne of juist dikke olie dan beter?

Er van wakker liggen doe ik zeker niet, ik heb dan ook nog nooit gehoord van een motor die kapot ging door dunnere of dikkere olie :P. Wel door de chemische eigenschappen (pakkingen lossen op) van de olie.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Mischien ligt het aan mij maar het lijkt alsof de motor meer geluid maakt nu ik die dunne 0w30 meuk erin heb ...
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Dat kan best dat hij iets meer geluid maakt. De laag olie die op de onderdelen blijft zitten is nu ook dunner omdat de olie dunner is, dus als onderdelen elkaar raken dan hoor je dat ook wat eerder.

sju_art,

Als het winter is kun je (al hoeft dat in NL niet echt meer tegenwoordig) dunnere olie nemen. Hoe kouder de olie, hoe dikker hij is. Als je dus de buitentemperatuur wilt compenseren met de gebruikte olie dan moet er een iets dunnere olie in, maar dan voornamelijk het eerste getal (0w, 5W of 10W). Dit getal geeft de viscositeit aan bij een koude start en is dus 's winters wat meer van belang. Als ik het goed heb staat er een tabelletje van in je owners manual. Voor de duidelijkheid, lager getal = dunner.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Ja dat klopt ik denk dat ik er toch weer 5w40 in ga doen vind de motor niet echt lekker klinken vooral sationair niet ::?
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Dat ging erbij mij ook in, 5W40. Het is dan geen 0W30, maar in ieder geval ook niet zo duur :P.

En zowieso rijd ik m'n auto netjes warm.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

De laag olie die op de onderdelen blijft zitten is nu ook dunner omdat de olie dunner is, dus als onderdelen elkaar raken dan hoor je dat ook wat eerder.
???????? :? ????????
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Zoals je weet ligt niet alleen je krukas ligt in de olie. Vooral je kop kan meer lawaai gaan maken bij dunnere olie, een betere verklaring heb ik er ook niet voor. Zullen de kleppen wellicht zijn of andere bewegende mechaniek waar een minder stroperige (en dus minder dempende) olie op zit.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De krukas wordt niet alleen gesmeerd omdat hij in de olie ligt.
Er wordt onder druk olie doorheen gepomt en via de lagerschalen en drijfstangen weer terug gevoerd naar de rest van de motor.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ramon&Ramon schreef:De krukas wordt niet alleen gesmeerd omdat hij in de olie ligt.
Er wordt onder druk olie doorheen gepomt en via de lagerschalen en drijfstangen weer terug gevoerd naar de rest van de motor.
Lijkt me algemene motorkennis. Het woord liggen is misschien niet zo gelukkig gekozen in mijn post.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik vind overigens wel dat hier nogal vreemde adviezen worden gegeven tav olie. Het enige wat ik kan zeggen is dat je olie van de voorgeschreven specificaties moet gebruiken anders zijn problemen niet ongewoon. Zoals je ook in het stukje van ramon kunt lezen worden olien op specifieke motoren ontwikkeld of gemaakt. Ik zou zeker niet zomaar een 5W40 in een motor gooien waar 0W30 wordt voorgeschreven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Uit de Gebruikershandleiding van de S60

Afbeelding

Oliekwaliteit:

U mag ook olie gebruiken die voldoet aan de kwaliteitsnorm ACEA A3.

Let erop dat een bepaalde soort olie kan voldoen aan zowel ACEA A1 als ACEA B1. Dit ongeacht de vraag of de gebruikte olie van minerale oorsprong is of geheel of gedeeltelijk van synthetische aard is.

Voor de motorvarianten van de R-versie wordt u geadviseerd gebruik te maken van een motoroliesoort die voldoet aan ACEA A3.

Dieselmotoren: ACEA B4


Let erop dat een bepaalde soort olie kan voldoen aan zowel ACEA A3, ACEA B3 als ACEA B4. Dit ongeacht de vraag of de gebruikte olie van minerale oorsprong is of geheel of gedeeltelijk van synthetische aard is.

Voeg geen extra toevoegingsmiddelen aan de olie toe. Ze kunnen de motor beschadigen

Voor benzinemotoren met turbocompressor en dieselmotoren wordt de volledig synthetische motorolie van Castrol geadviseerd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dit is zinvolle info!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”