Pagina 2 van 3
Geplaatst: 09.03.2011 - 18:51
door pballegeer
Volvo_T5 schreef:Je kan het wel herprogrammeren . Is niet eenmalig .
In Zweedse servers zijn je modules geregistreerd .
Wel ik heb inderdaad gehoord dat er ooit iemand een klacht indiende en dat ze vanuit zweden dan wel een code voor in VIDA hebben doorgestuurd om de module terug te wissen en opnieuw te kunnen programeren. Het kan dus zeker maar ze doen het normaalgezien niet...
Bescherming van hun markt...
Geplaatst: 09.03.2011 - 19:06
door Gast
iksee90 schreef:Waarom zo moeilijk????
Je eerste foutcode geeft de oplossing. ECM-940A Remstandsensor.
Het is bekend dat er sensoren zijn waar een siliconenvet gebruikt is die de contakten aantasten. Sensor vervangen, probleem opgelost. (Zit op de rembooster onder de motorkap)
Klopt, dit probleem heb ik bij mijn S60 ook eens gehad.
Remsysteem service vereist + motorsysteem service vereist.
Cruiscontrol functioneerde niet meer.
Was de rempedaalpositiesensor. Deze zit op de vacuumbekrachtiger.
Gewacht totdat de motor volledig afgekoeld was, stekker los, ringetje los.
Oude schakelaar verwijderd.
Nieuwe ringetje gemonteerd + schakelaar, stekker aangesloten + foutcode gewist.
Geen problemen weer gehad.
Schijnt vaker voor te komen.
Geplaatst: 09.03.2011 - 19:08
door Gast
P.S. rempedaalpositiesensor kost iets van EUR 100,--.
Die gok kun je een keer wagen om hem te vervangen.
Geplaatst: 09.03.2011 - 19:47
door pballegeer
Is een onderdeel die al vervangen is...
De kabels naar de bcm zijn ook al doorgemeten en voedingen die op de module moeten toekomen...
Is al een 2dehands module ingestoken, software is door een techneut van de oude naar de nieuwe module gezet. Fout bleef maar aanhouden, veel uren zoekwerk, occasie stukken, nieuwe stukken, ... de factuur loopt snel op...
Nu willen ze effectief een nieuwe bcm steken. Volgens mij geen verschil maar wel een 1500 € die betaald zal moeten worden.
Geplaatst: 09.03.2011 - 22:53
door Gast
Dit kan toch niet!!! Dit riekt naar lukraak (zonder kennis) vervangen en de klant maar betalen?
Deze gasten waren met mij nog niet klaar......
Geplaatst: 10.03.2011 - 00:22
door Volvo_T5
pballegeer schreef:Volvo_T5 schreef:Je kan het wel herprogrammeren . Is niet eenmalig .
In Zweedse servers zijn je modules geregistreerd .
Wel ik heb inderdaad gehoord dat er ooit iemand een klacht indiende en dat ze vanuit zweden dan wel een code voor in VIDA hebben doorgestuurd om de module terug te wissen en opnieuw te kunnen programeren. Het kan dus zeker maar ze doen het normaalgezien niet...
Bescherming van hun markt...
Ze moeten het gewoon inleren . Bij elke inleer procedure komt de benodigde software uit Zweden . Of ik het opnieuw inleer of een gebruikte laat inleren is mijn zorg .
Je kan ook een module met hetzelfde nummer en ongeveer hetzelfde bouwjaar en maand kopen en zonder inleer procedure gebruiken .
Heb het een keer gedaan , even naar een sloop kijken of het werkt dan kopen .

Geplaatst: 10.03.2011 - 12:58
door pballegeer
Dit is echt niet wat ze mij in 2 verschillende garages hebben wijsgemaakt.
Ze zeggen dat de stukken geprogrammeerd worden met het chassisnummer en dat dit eenmaal geprogrammeerd niet herprogrammeerd kan worden.
(in theorie natuurlijk en dit om diefstal te vermijden van dure stukken uit een andere gelijke wagen)
Ofwel proberen beide dealers me dan een dure nieuwe modulle aan te smeren?
Moet ik hen dan gewoon zeggen: "herprogrammeer deze 2dehands module, nu!"
Stel dat het toch nog een andere fout is, zeggen ze ook dat ze eerst zeker willen zijn dat het niet de module is en willen ze die eerst dus vervangen vooraleer ze verder zoeken...
Geplaatst: 10.03.2011 - 13:03
door pballegeer
AlexV70 schreef:Dit kan toch niet!!! Dit riekt naar lukraak (zonder kennis) vervangen en de klant maar betalen?
Deze gasten waren met mij nog niet klaar......
Tja, wat moet je doen...
Maak je van uw neus willen ze u niemeer helpen...
Vroeger had je geen garage nodig en kon je zonder veel specifief materiaal zelf aan uw wagen sleutelen...
Geplaatst: 10.03.2011 - 13:30
door Volvo_T5
Nou ja bij mij willen ze het wel doen .
Ze wouden zelfs een gecrashte module inleren .
Voor die hadden ze 2 software pakketten nodig.
Omdat ik dacht dat de melding dmv reset opgelost zou zijn hebben ze toen niet ingeleerd.
Ja ik heb ook die vervelende electronica probleem.
wij zijn hiervoor in contact met volvo.
Geplaatst: 10.03.2011 - 13:34
door pballegeer
Het probleem is dus nog niet opgelost bij u?
Naar welke garage ga jij hiervoor?
Geplaatst: 10.03.2011 - 13:35
door pballegeer
Probleem is nu dat ik begin april naar de keuring moet en dat ik vrees dat het probleem nog niet zal opgelost zijn...
Geplaatst: 10.03.2011 - 14:29
door Volvo_T5
Voor het vinden van electtronica storing kun je het beste naar volvo specialist ruud mulder .
Let wel op storing uitlezen moet je niet ingeval van storing doen .
Ruud had de storing gevonden , hij is goed met de prijs en hij kan met gebruikte onderdelen werken .(dit laatste is mijn mening)
(Heb 2 keer geprobeerd om mijn module in te leren beide zijn mislukt vanwege afspraak planningswijziging.)Ruud kan niet inleren vanwege geen Vida abonnement .
Wanneer komt er een volvo liefhebber met eeen Vida !!!
Ik hoop dat het hiermee mijn probleem opgelost wotdt .
Geplaatst: 10.03.2011 - 19:52
door pballegeer
Volvo_T5 schreef:Voor het vinden van electtronica storing kun je het beste naar volvo specialist ruud mulder .
Let wel op storing uitlezen moet je niet ingeval van storing doen .
Cem sluit de modules uit waardoor je geen foutcodes hierover krijgt.
Ruud had de storing gevonden , hij is goed met de prijs en hij kan met gebruikte onderdelen werken .(dit laatste is mijn mening)
(Heb 2 keer geprobeerd om mijn module in te leren beide zijn mislukt vanwege afspraak planningswijziging.)Ruud kan niet inleren vanwege geen Vida abonnement .
Wanneer komt er een volvo liefhebber met eeen Vida !!!
Ik hoop dat het hiermee mijn probleem opgelost wotdt .
Als ik het goed begrijp vertelde Ruud dat het mogelijk is, maar het is uiteindelijk nooit getest?
Zijn er hier mensen op dit forum waarbij het effectief zo gebeurt is dat de module herprogrammeerd werd of specialisten van volvo die dit al uitgevoerd hebben?
Geplaatst: 10.03.2011 - 21:05
door Volvo_T5
Ik heb net mijn auto neergelegd bij een ander garage voor een software reload .
Als het lukt krijg je een kopie van de factuur voor de dealers in belgie .
Geplaatst: 11.03.2011 - 00:47
door Volvo_T5
pballegeer,
Hier een aantal methodes om je can fout melding te controleren .
► Laat Spoiler zien
Supplementary information about faults in the CAN network
Information about "babbling control modules" and "disruptive control modules" in the CAN network
Definitions
-Babbling control module: A control module that sends correctly formed messages on the CAN cables when it should actually be in sleep mode and as a result keeps the CAN network active. An obvious symptom is a discharged battery but no diagnostic trouble codes (DTCs) stored. A babbling control module will not produce interference on the CAN network while the car is being driven. A control module with incorrect software can occasionally produce symptoms similar to those from a babbling control module. This is detected using the fault-tracing method described below. The usual solution is to load new software
-Disruptive control module: A control module that sends incorrectly formed messages on the CAN network, resulting in disruptions in the traffic between different control modules in the CAN network. This can result in the entire CAN network being shut down. Communication-related diagnostic trouble codes (DTCs) are normally stored.
Note! When taking readings on discharged batteries, remember that:
-The car can draw power from the battery for up to 20 minutes after the key has been removed from the ignition
-The Volvo ON Call Plus, Phone module (PHM), will draw power from the battery for approximately 1.5 minutes every 15 minutes to safeguard the remote unlocking function. This does not cause a major current drain from the battery.
When there are many CAN network-related faults, the fault is usually in the wiring. Diagnostic trouble codes (DTCs) E001 and E000 are usually stored as a result of a short-circuit between the green and white CAN wiring.
E003 and CEM-1A51-1A66 are usually stored as a result of an open-circuit. CEM-DFxx codes are usually stored as a result of a short-circuit to ground or supply voltage. Even if the above relate to the majority of the CAN-related faults, there have been cases where the control module itself has been the cause of the problems.
Each control module on the CAN network has an in-built CAN communication circuit. This is connected to the CAN network and is the component that regulates the voltage level at start up on the “high” CAN cable (CAN-H) and the “low” CAN cable (CAN-L) so that it is set to 2.5 V. When a control module starts transmitting on the CAN network, the voltage on CAN-H increases to approximately 3.5 V and the voltage on the CAN-L drops to 1.5 V. The traffic in the CAN network is redundant, which means that the messages can be interpreted by the receiving control module, even if the message comes on one of the two CAN cables.
A correctly communicating CAN-bus should have an average value of approximately 2.8 V between CAN H and ground, just below 2.3 V between CAN L and ground and approximately 0.5 V between both CAN-cables.
It is easiest to take the voltage readings using a multimeter. A VIDA oscilloscope can also be used to check the activity on the CAN network. However, it is not possible to see individual pulses or packages on the CAN network if the resolution of the oscilloscope is too low.
An internal fault in a control module can result in the control module not communicating correctly on the CAN network. This will be detected by the other control modules in the same section of the CAN network, which then start sending fault messages (known as “error frames”).
In some special cases, the other control modules store diagnostic trouble code (DTC) E000 or E001 and then stop communicating on the CAN network. An example of this is where a control module intermittently short-circuits CAN H to 3.5 V and CAN L to 1.5 V. The other control modules will detect this and start sending “error frames”, but do not necessarily store diagnostic trouble codes (DTCs). “Error frames” can be detected from dramatic increases in traffic on the CAN network as described in Case 2 below.
Case 1
"Babbling control modules" can discharge the battery because the CAN network is kept active. In individual cases, a "clicking sound" may be heard from the passenger door module (PDM) and the driver's door module (DDM) every 30 seconds after the key has been removed from the ignition switch.
This clicking sound is typical when there is a babbling control module somewhere in the low speed network, although it is not necessarily the case that anything will be heard. Babbling control modules are detected through increased activity on the CAN network and can be detected as follows:
*Measure the average voltage value between the white and green CAN cables. This value is normally approximately 0.5 V
*Close all the doors, including the hood and the tailgate, remove the key from the ignition switch and wait for at least one minute.
Note! Do not lock the doors.
*Connect a voltmeter between the green and white CAN cables.
Note! The VIDA cart cannot be connected when taking this reading. If VIDA is connected, the CAN network will never go into sleep mode as VIDA will ensure that there is still traffic. Use a free-standing measuring instrument instead and take the reading directly on the adapter wiring.
The voltage between the green and white CAN cables must drop to 0 V. No activity (pulses) should be measurable on the network. If there is activity, cut the power to the control modules that are constantly powered (Steering wheel module (SWM), Upper electronic module (UEM), Rear electronic module (REM), Driver's door module (DDM), Passenger door module (PDM), "VOLVO On-call Plus" Phone module (PHM), Accessory electronic module (AEM) and Central electronic module (CEM)) one by one in that order until the voltage drops to 0 V and no activity can be seen on the CAN network. Use the relevant fuses for the control modules to cut their power. Do not disconnect them physically as this can affect other control modules on the CAN network
*The control module to which the power was cut last when the CAN network voltage dropped to 0 V and the activity ceased is probably the faulty control module that is keeping the network active. If the passenger door module (PDM) or driver door module (DDM) is considered to be faulty, these can be disconnected physically from the CAN network as they are not connected in series in the CAN network. Note which control module causes the network voltage to drop to 0 V to determine which of the two is faulty. Do not replace both the driver's door module (DDM) and the passenger door module (PDM) as a pair. Fault-trace until the source of the fault has been found
*Verify that the correct control module was faulty by repeating the fault, with and without the faulty control module connected in the CAN network. The above method cannot be used if the suspected control module is powered from the ignition switch, as these control modules would not discharge the battery.
Case 2
"Disruptive control modules". The advantage of these cases is that there are usually diagnostic trouble codes (DTCs) stored, for example E001 and CEM-1A51-1A64. The method described below can be used to distinguish between a wiring-related CAN fault, which is the most common, and a "disruptive control module". The most common customer complaint is that the indicators in the driver information module (DIM) drop to the 0–position.
See also: Information about the CAN network, structure and function
Both "babbling control modules" and "disruptive control modules" can have intermittent faults that are not necessarily apparent when the car is in the workshop. In some cases, "disruptive control modules" do not set diagnostic trouble codes (DTCs). The following method should therefore be used to fault-trace:
*Measure the voltage between the green and white CAN cables in the relevant CAN network. The average voltage value is normally 0.5 V
*If a control module is "disruptive", the voltage is usually above 0.7 V
*If this is the case, cut the power to the control modules in accordance with the method described about to find the fault cause
*Verify that the correct control module was faulty by repeating the fault, with and without the faulty control module connected in the CAN network.
Note! Following faults with "babbling" or "disruptive" control modules, some control modules may remain in "Limp-home mode" even after the ignition key has been removed and inserted in the ignition switch again. To remedy this, disconnect and reconnect the battery negative terminal to restore the control modules to normal function.
Geplaatst: 12.03.2011 - 00:11
door Volvo_T5
Airbag module ingeleerd , melding srs airbag is verdwenen .
Dus een gebruikte module inleren is mogelijk .Zelfs uit een engelse auto , met bestuurders airbag rechts enz.
Kosten was 65 euro .
Geplaatst: 16.03.2011 - 18:29
door pballegeer
En gaat dit effectief ook over de BCM module?
Heb je type nummer ervan?
Van welk bouwjaar is uw wagen?
Ik heb maandag een afspraak gehad in de garage om BCM effectief te gaan vervangen... Toen ik (ik woon in luxemburg sinds kort) toe kwam in de garage na bij Brugge konden ze me na enige tijd vertellen dat het stuk die ze de week ervoor reeds besteld hadden niet was toegekomen en zonet kwam er extra info bij en het bleek in "back order" te staan tegen 4 april...
(voor ik vertrok had ik ook nog met de garage gebeld,... het ging geen probleem zijn)
WAW wat een verdomde service in volvo!! Mijn wagen moet eind maart naar de keuring... Dit probleeem is dus al van eind oktober 2010 aan de gang he!
En toch rij ik er graag mee...
Geplaatst: 16.03.2011 - 19:35
door Volvo_T5
BCM kun je zonder inleren gebruiken mits het tot 2002 is.
Ik heb nog een BCM module , als je de onderdeelnummer kunt achterhalen.
Mijn volvo is van 2001 en srs module 8645271.
Ja in america krijg je 10 jaar garantie. Daarom willen ze nu naar china.
Logisch toch ?
In Nederland is Volvo een standaard auto geworden maar een gasklephuis probleem oplossen hebben ze met moeite kunnen krijgen .
En in America hebben ze 10 jaar garantie gekregen .
Volvo for life , ja dat dacht ik ook .
Geplaatst: 16.03.2011 - 20:06
door Volvo_T5
Volgens mij is een Americaan 100 europeanen waard .
Meneer van Volvo kan het volgende niet tegen een Americaan zeggen blijkbaar:
" En indien u zelf vindt dat het rijden met de auto's leidt tot gevaarlijke situaties, niet met de auto's te rijden totdat e.e.a. hersteld is.
Met vriendelijke groet
Edward Schraven
Manager Customer Relations & Technical Support
Volvo Cars Nederland"
Ga maar voor Toyota werken en dan wel in America!!!
Geplaatst: 16.03.2011 - 21:04
door pballegeer
Mijn volvo is van 2004 en ze beweren dat ze niet heringeleerd kunnen worden.
Ik vind dat wij geen vragende partij zijn in de grote aanpassingen die op electronisch gebied de laatste jaren in auto's gebeurt zijn. Het biedt mss ietwat meer comfort, maar daar betaal je een zeer grote prijs voor. Steeds meer en meer elektronica en steeds duurder en duurder. Waarom moet het kofferdeksel bijvoorbeeld met een elektrische drukknop geopend worden? Is deze module defect, vervang ze maar tegen een peperduur tarief... Allemaal niet nodig vind ik. Ook uitlezen met pc is een groot voordeel. Jaja, om dit te kunnen hebben ze ee zeer duur systeem moeten in de wagen inbouwen en als het puntje bij paaltje komt, dan als er dan een fout in de wagen zit, kan dit peperdure systeem niet zeggen waar, wat of hoe...
Hier in België opteert test aankoop, dezelfde theorie als mij en ze streven hierbij al jaren naar een levenslange garantie op alle elektronische onderdelen. Wil de leverancier met elektronica werken? Oke, maar levenlange garantie moet hij dan wel durven geven!!