Problemen met elektronica

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
pballegeer
1st Gear member

Hallo aan alle volvo forum leden,

Reeds enkele dagen heb ik problemen met mijn S60 van 2004. Het betrefd een 2.4D motor.

Zoals reeds veel op dit forum gelezen te hebben heb ook ik problemen met het uitvallen van de cruise control, het verschijnen van de melding: storing remsysteem, stop auto zsm en het oplichten van het abs lampje en lampje van de remmen algemeen.

Uitval cruise is een gevolg van een veiligheidsmaatregel wegens een probleem met het remsysteem.

Wagen laten uitlezen in garage. volgende fouten waren actief:

ECM-940A Remstandsensor - Signaal buiten toegestane bereik.
ECM-A02B Communicatie, ABS-regeleenheid - Onjuist signaal
ECM-A500 CAN-fout - Onjuist signaal.

Diagnose van de garage: ABS module of beter gezegd BCM module is defect en dient te worden vervangen. Onmiddellijk offerte ontvangen voor de herstellingen: 1750 Euro.
Even slikken dus.
Naar een 2de garage geweest en opnieuw laten uitlezen: zelfde fouten en zelfde diagnose = BCM vervangen.

Ik heb de module ( 8671224 ) uit mijn wagen gehaald en opgestuurd naar een bedrijfje die deze modullen kan hertstellen. Als de module terug was heb ik deze terug in de wagen geïnstalleerd. Alle zekeringen ivm ABS heb ik tijdens de werkzaamheden verwijderd. eens de module terug in de wagen zat, heb ik terug het contact aangezet en kreeg ik de foutmelding opnieuw. Ik heb er dan mijn PPC van BSR erbij genomen waarmee je ook fouten kan resetten en de fouten aldus gewist.
Toch kreeg ik opnieuw onmiddellijk de foutmelding.

Daar ik ervan overtuigd was/ben dat de diagnose van de garage juist is, heb ik een onderdelen centrum opgezocht en daar een 2de hands module aangeschaft.
Opnieuw in de wagen geïnstalleerd maar helaas terug dezelfde fout...

ik heb ondertussen ook al mijn remsensoren doorgemeten en volgens mij zijn deze allemaal in orde. Ergens had ik gelezen dat als je ze doormeet je een waarde tussen de 500 en 700 ohm moet hebben en dit heb ik op alle 4 de sensoren.

Verder heb ik ook al nagekeken als er geen sensoren aan de pedalen los zitten (zoals ook hier op dit forum al gelezen te hebben) en de fiches aan de sensoren bij de rembekrachtiger nog goed waren. Alles blijkt hier in orde te zijn.

Nu heb ik ook gelezen doordat ik ook met een CAN fout zit, dat je de canbus even moet doormeten, normaal moet deze rond de 120ohm geven en zou deze zich op klem 6 en 14 van de diagnose stekker (ODBII) bevinden. Doch als ik daar meet, meet ik gewoon niks. Zelfs geen spanningsniveau's van 2,5 à 3,5 Volt.
Ik twijfel er dan ook aan als deze bus zich op die klemmen bevindt.

Kan er mij nog iemand raad geven welk probleem er nog aan de oorzaak kan liggen?

Misschien moet ik de remstandsensor bij de rembekrachtiger eens demonteren en uitmeten? Maar kan iemand mij vertellen hoe je die demonteerd en hoe je deze moet uitmeten?

Ben bijna ten einde raad en daar ik bijna zeker ben dat het nu niet meer aan de BCM module ligt ben ik bang om mijn wagen door de garage te laten nazien. Als ze er een dag of 2 of 3 aan werken om alleen maar he tprobleem te zoeken, ben ik al een fortuin kwijt.
mini2
2nd Gear member

Al eens geprobeerd om contactspray te spuiten in de stekkertjes op je koppeling en rempedaal? Mijn cruisecontrol viel ook steeds uit met de melding Motorservice vereist. Door de garage laten uitlezen en deze gaf ook aan dat Koppelingstandsensor niet goed was. Ik heb de contactspray erop gespoten en sindsdien geen last meer gehad, wellicht het proberen waard.
V60 T8 Recharge AWD Inscription Polestar Engineered & Optimised
V60 D4 Geartronic Nordic+ Luxury (model 2017) 251.000km
V70 D5 AWD Summum (model 2005) sinds aug 2008 390.000km
pballegeer
1st Gear member

Aan de sensoren heb ik het nog niet gedaan, wel op de grote fiche die verbonden is met de BCM module...
Gast

Zit de centrale bout, bij de voorwielen nog goed vast?
M@rcel
6th Gear member

pballegeer schreef:Hallo aan alle volvo forum leden,

Reeds enkele dagen heb ik problemen met mijn S60 van 2004. Het betrefd een 2.4D motor.

Zoals reeds veel op dit forum gelezen te hebben heb ook ik problemen met het uitvallen van de cruise control, het verschijnen van de melding: storing remsysteem, stop auto zsm en het oplichten van het abs lampje en lampje van de remmen algemeen.

Uitval cruise is een gevolg van een veiligheidsmaatregel wegens een probleem met het remsysteem.

Wagen laten uitlezen in garage. volgende fouten waren actief:

ECM-940A Remstandsensor - Signaal buiten toegestane bereik.
ECM-A02B Communicatie, ABS-regeleenheid - Onjuist signaal
ECM-A500 CAN-fout - Onjuist signaal.

Diagnose van de garage: ABS module of beter gezegd BCM module is defect en dient te worden vervangen. Onmiddellijk offerte ontvangen voor de herstellingen: 1750 Euro.
Even slikken dus.
Naar een 2de garage geweest en opnieuw laten uitlezen: zelfde fouten en zelfde diagnose = BCM vervangen.

Ik heb de module ( 8671224 ) uit mijn wagen gehaald en opgestuurd naar een bedrijfje die deze modullen kan hertstellen. Als de module terug was heb ik deze terug in de wagen geïnstalleerd. Alle zekeringen ivm ABS heb ik tijdens de werkzaamheden verwijderd. eens de module terug in de wagen zat, heb ik terug het contact aangezet en kreeg ik de foutmelding opnieuw. Ik heb er dan mijn PPC van BSR erbij genomen waarmee je ook fouten kan resetten en de fouten aldus gewist.
Toch kreeg ik opnieuw onmiddellijk de foutmelding.

Daar ik ervan overtuigd was/ben dat de diagnose van de garage juist is, heb ik een onderdelen centrum opgezocht en daar een 2de hands module aangeschaft.
Opnieuw in de wagen geïnstalleerd maar helaas terug dezelfde fout...

ik heb ondertussen ook al mijn remsensoren doorgemeten en volgens mij zijn deze allemaal in orde. Ergens had ik gelezen dat als je ze doormeet je een waarde tussen de 500 en 700 ohm moet hebben en dit heb ik op alle 4 de sensoren.

Verder heb ik ook al nagekeken als er geen sensoren aan de pedalen los zitten (zoals ook hier op dit forum al gelezen te hebben) en de fiches aan de sensoren bij de rembekrachtiger nog goed waren. Alles blijkt hier in orde te zijn.

Nu heb ik ook gelezen doordat ik ook met een CAN fout zit, dat je de canbus even moet doormeten, normaal moet deze rond de 120ohm geven en zou deze zich op klem 6 en 14 van de diagnose stekker (ODBII) bevinden. Doch als ik daar meet, meet ik gewoon niks. Zelfs geen spanningsniveau's van 2,5 à 3,5 Volt.
Ik twijfel er dan ook aan als deze bus zich op die klemmen bevindt.

Kan er mij nog iemand raad geven welk probleem er nog aan de oorzaak kan liggen?

Misschien moet ik de remstandsensor bij de rembekrachtiger eens demonteren en uitmeten? Maar kan iemand mij vertellen hoe je die demonteerd en hoe je deze moet uitmeten?

Ben bijna ten einde raad en daar ik bijna zeker ben dat het nu niet meer aan de BCM module ligt ben ik bang om mijn wagen door de garage te laten nazien. Als ze er een dag of 2 of 3 aan werken om alleen maar he tprobleem te zoeken, ben ik al een fortuin kwijt.
Ik kan je wel iets over de CanBus vertellen. :)

Je Volvo heeft twee volledig gescheiden CanBussen. De ene heet HighSpeedBus of PowerTrainBus en verbindt alle componenten met elkaar die te maken hebben met de motor/versnellingsbak/remmen/enz. De andere is de LowSpeedBus, InteriorBus of ComfortBus en verbindt de overige componenten met elkaar. De Central Electronic Module (CEM) bepaalt welke informatie van de ene bus naar de andere bus "gekopieerd" moet worden.

De Canbussen zijn beide aanwezig op de OBD/II connector: De HighSpeedBus op pin 6 en 14. De LowSpeedBus op pin 3 en 11. MAAR deze aansluitingen zijn niet aktief tenzij deze door de CEM (op verzoek van bv. diagnoseapparatuur) geaktiveerd worden (ik weet niet hoe dit moet). Als je electrisch aan de CanBussen wilt meten, dan zul je een andere plaats moeten opzoeken. PM me even als je een schema nodig hebt.

Een normaal funktionerende CanBus is aan beide zijden afgesloten door een weerstand van 120 Ohm. Als je aan de CanBus meet, zie je dus twee weerstanden van 120 Ohm parallel, oftewel 60 Ohm. In de praktijk zal de weerstand nog wat lager zijn door alle op de bus aangesloten (hoogohmige) componenten (controllers).
iksee90
3rd Gear member

Waarom zo moeilijk????
Je eerste foutcode geeft de oplossing. ECM-940A Remstandsensor.
Het is bekend dat er sensoren zijn waar een siliconenvet gebruikt is die de contakten aantasten. Sensor vervangen, probleem opgelost. (Zit op de rembooster onder de motorkap)
pballegeer
1st Gear member

Aan AlexV70, ja, heb ik ook al nagezien. De beiden staan op de voorwielen vast. Maar ik moet zelfs nog niet rijden om de fout al te krijgen. Gewoon contact aan en ik heb de fout al. bij starten uiteraard ook.
Ik denk als de bout niet goed vast zit waardoor de ring achteruit kan schuiven en zo de sensoren niet kunnen detecteren je toch maar de fout zal krijgen bij beweging van he tvoertuig?

Aan M@rcel, bedankt voor uw reactie. Dus het is normaal als ik op klem 6 en 14 meet dat ik dus geen signaal heb omdat de CEM het signaal tegen houdt. Op die manier wordt het dus moeilijk. Als je een schema hebt, mag je het gerust posten zodat ik misschien iets makkelijker wegwijs raak. Als ik de abs module los koppel en daar op de fiche meet, zou ik dus ergens de bus moeten terug vinden? Kan ik de bus beschadigen door te meten? Ik heb een vrij goede multimeter van fluke.
pballegeer
1st Gear member

Aan iksee90, ik heb al bij die sensor gezeten, maar zie niet direct hoe deze moet gedemonteerd worden. enig idee? Kan ik hem ook uitmeten om te zien als hij daadwerkelijk defect is?
iksee90
3rd Gear member

Phoeh, tijdje geleden. Zit volgens mij vast met een springveer. Meten geeft geen uitkomst omdat de storing 9 van de 10 keer niet voorkomt. Nieuwe, of andere proberen. Kans van slagen is zeer groot.
M@rcel
6th Gear member

pballegeer schreef:Aan M@rcel, bedankt voor uw reactie. Dus het is normaal als ik op klem 6 en 14 meet dat ik dus geen signaal heb omdat de CEM het signaal tegen houdt. Op die manier wordt het dus moeilijk. Als je een schema hebt, mag je het gerust posten zodat ik misschien iets makkelijker wegwijs raak. Als ik de abs module los koppel en daar op de fiche meet, zou ik dus ergens de bus moeten terug vinden? Kan ik de bus beschadigen door te meten? Ik heb een vrij goede multimeter van fluke.
Je zult inderdaad niets meten op de ODB/II connector.

Het schema kan ik hier niet posten, is veeeeel te groot. PM me even een emailadres waar ik zo'n 25MB naartoe kan sturen.

Het schema geeft diverse plaatsen aan waar je kunt meten. De CanBus is erg robuust. Met een multimeter zul je die niet "opblazen", maar garanties krijg je niet van me ;)
pballegeer
1st Gear member

M@rcel,

Hallo M@rcel, je mag dit naar volgend adres sturen:

s60@ballegeer.eu

Alvast bedankt!!
V480-S60
Geartronic member

pballegeer schreef:Aan iksee90, ik heb al bij die sensor gezeten, maar zie niet direct hoe deze moet gedemonteerd worden. enig idee? Kan ik hem ook uitmeten om te zien als hij daadwerkelijk defect is?
Ik had exact hetzelfde met mijn D5 ruim een jaar geleden. Het is echt de oplossing van iksee90 (garage is er 10 minuutjes mee bezig)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
pballegeer
1st Gear member

Ok, ik zal nog eens terug naar de garage gaan, maar vindt het wel raar dat ze in 2 verschillende garage's dit dan niet gevonden zouden hebben.

Als ik op de rembekrachtiger kijk, zie ik 2 sensoren zitten. Klopt dit? foto 1 is een sensor rechts op de bekrachtiger en foto 2 links op de bekrachtiger.

Op foto 4 zitten er nog 2 sensoren, waarvoor dienen deze?

http://www.ballegeer.eu/s60/1.JPG
http://www.ballegeer.eu/s60/2.JPG
http://www.ballegeer.eu/s60/3.JPG
http://www.ballegeer.eu/s60/4.JPG
pballegeer
1st Gear member

Ik heb ondertussen de remstandsensor uitgebouwd, uitgemeten en die geeft een perfecte weerstandswaarde van 0 naar meer de 2000 ohm en op het einde net omgekeerd. Toch open gemaakt en gereinigd. Kontakten waren totaal niet vuil. Het is dus bijna uit te sluiten dat deze defect is. Na het weekend ga ik langs de dealer maar het zal niet veel uitmaken denk ik. Het probleem moet elders van komen maar van wat...?
pballegeer
1st Gear member

Oh ja, interessante website. Wel in het slovaaks, maar foto's zeggen al genoeg.

http://www.volvoklub.sk/viewtopic.php?f ... 7&start=10

Dit heb ik dus precies gedaan bij mijn sensor. Doch aan de mijne was er niks visueel te zien. Daarentegen zie je wel duidelijk op de foto's op die website dat de remsstandsensor daar behoorlijk vuil zit.
pballegeer
1st Gear member

niemand?
pballegeer
1st Gear member

Hoi even ter info, de problemen aan mijn wagen zijn begonnen eind oktober 2010, nu zijn we maart 2011!! Wagen heeft al veel in garage gestaan en zelf heb ik ook al alles getest en vervangen en... Het heeft me tot nu toe 1400€ gekost en ... probleem nog steeds niet gevonden.

Wat een spook-auto...

Volgende week maandag en dinsdag gaat hij weer naar de garage. Nu spreken ze om verschillende modules te gaan vervangen, kostprijs zo'n 2000€.

Ik vind het smerig van volvo dat een fout aan een auto niet meer gezocht kan worden. Als je denkt dat er een fout is, dan moet er een vervangonderdeel aangekocht worden. Als je dan test en het blijkt niet dat onderdeel te zijn, dan is dit grote pech, maar terug geven kun je niet. Belachelijk.

Laat ze maar verder zoeken en als het gemaakt is start ik een proces...
Gast

Is jouw garage een Volvo-dealer? Want met VIDA kan een (goed opgeleide) monteur zeker zoeken.
Opmerkelijk dat ze onderdelen vervangen, de storingen daardoor niet verhelpen en toch de kosten door berekenen.
Je hebt een echte top garage te pakken. :cry:
pballegeer
1st Gear member

Ja het is een erkende dealer.
Ben trouwens al naar 2 verschillende geweest.

Als ze denken dat een bepaalde module defect is (volgens vida) dan kunnen ze deze module bestellen en in uw wagen steken. Maar dan moet de module geprogrammeerd worden (chassisnummer gebonden) wat ook weer 55€ kost en daarna kan men de fouten resetten. Als blijkt dat deze terug komen is er iets anders defect en moet er verder gezocht worden. De module die zonet vervangen was kun je niet meer terug geven want ze is geprogrammeerd... En dit kan slechts 1malig (ze kunnen ze dus niet meer herprogrameren voor een andere wagen...)
Dus betalen maar.
Volvo_T5
2nd Gear member

Je kan het wel herprogrammeren . Is niet eenmalig .
In Zweedse servers zijn je modules geregistreerd .
Volvo S60 251 pk(Power Injection)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”