Test V70 D5 in autoweek

Walter deRoche Bruene
1st Gear member

De reden van de Aisin automaat schijnt te zijn dat die zo kort bouwt dat die met de dwarsgeplaatste 5 cilinder toch in het vooronder past. Deze automaat wordt ook in andere auto's gebruikt waar er schijnbaar niet zoveel opmerkingen over zijn. Ik heb nog steeds stille hoop op een DSG bak voor de 5 cilinder diesel!
Oceanracer
Geartronic member

bart simpson schreef:ach, heb aan een aantal (ooit) notoire BMW rijders een V70 verkocht en er is er geen een bij die terugverlangt naar BMW....
Zou zo maar eens een imagokwestie kunnen zijn. Want qua rijeigenschappen is er bij Volvo nog wel wat te winnen. En het betere kwaliteitsgevoel is bij onze oosterburen al jaren van een hoger niveau. Die Deutsche Gründlichkeit ist immer besser. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
eddy3
4th Gear member

Zolang ze vasthouden,aan FWD,en dwarsgeplaatste motor,zijn ze gebonden aan de Aisen-warner.
Hopelijk is het volgende grote,eigen platform(waaraan ze al een tijd bezig zijn)
geschikt,om wederom de achterwielen aan te drijven!
Met de motoren,is niks mis mee.
Niks dan voordelen bij RWD;-Grote keuze aan moderne automaten=zuiniger
-Geen dringende nood meer aan brandstofverslindende
AWD,bij krachtige motoren.
-Veel beter stuurgevoel
-Terug kleinere draaicirkel
Grtn
Discovery
5th Gear member

Maar Volvo wil niet terug naar in de lengte geplaatste motoren, omdat een dwars geplaatste motor de veiligheid verhoogd bij een frontale botsing.
945i
8th Gear member

Dat is onzin kan ik je vertellen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
toppertje
6th Gear member

945i schreef:Dat is onzin kan ik je vertellen.
vertel,vertel.
geen glans zonder wrijving
945i
8th Gear member

Ik hoef niet te bewijzen dat het onzin is, hij moet maar aantonen dat het veiliger is. ;)
Discovery
5th Gear member

Ik kan het niet aantonen door praktijkvoobeelden, maar wel door bron:
The large crumple zone is made possible by the fact that S80 has its engines mounted transversely, unlike most other cars in the class that employ longitudinally-mounted engines. This means the Volvo is basically front-wheel drive, although it can be opted with a part-time AWD system using Haldex's electromagnetic clutch as before. To Volvo, safety is always on higher priority than dynamics.

En ik zeg ook niet dat het zo is, het is alleen zo dat heel vaak wordt genoemd als een belangrijke reden voor het dwars plaatsen van de motor.
toppertje
6th Gear member

jammer,een wat langere neus(ala 740,940)zou de V70
niet misstaan.
geen glans zonder wrijving
945i
8th Gear member

Laat ik je dan uit de droom helpen.

Als je uitgaat van een dwarsgeplaatste motor, dan ga je in de breedte en niet in de lengte, dat komt goed uit bij FWD, heb je alle asjes al in de goeie richting draaien.
Nog een voordeel, je krijgt binnen meer ruimte omdat je niet ver naar binnen komt met de motor.

Als je de motor dan nog een beetje kantelt, dan kan je ook lager bouwen.
Tot nu toe alles paletti. ;)

Kijk maar eens onder de motorkap van een BMW, dan zie je een halve motor, de rest zit onder het schutbord.
voordeel is een grote kreukelzone en een optimale gewichtverhouding, omdat een dwarsblok bijna altijd voor de vooras ligt, soms erop.
En de langsligger erop en erachter.
Bij een aanrijding schiet het langsblok naar beneden.
chris_zweden
3rd Gear member

Is een in lengte geplaatst blok niet beter voor de wegligging? Het zwaartepunt komt immers meer op de middenlijn en strekt zich minder breed dan dwarsgeplaatst.

Volvo moet echt wat aan de plaatsing doen van de blokken, deze zit ver voor de vooras en zelfs met een flauwe bocht heb ik onderstuur. En ik rij nog geeneens sportief.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
945i
8th Gear member

chris_zweden schreef:Is een in lengte geplaatst blok niet beter voor de wegligging? Het zwaartepunt komt immers meer op de middenlijn en strekt zich minder breed dan dwarsgeplaatst.
Sorry, ging ik er te snel van uit dat mensen het snappen als ik schrijf over een lengteblok :"optimale gewichtverhouding, omdat een dwarsblok bijna altijd voor de vooras ligt, soms erop.
En de langsligger erop en erachter."

Natuurlijk komt dit ten goede aan de stabiliteit en wegligging.
In een S2000 ligt de motor ook achter de vooras.
945i
8th Gear member

Nog even een fotootje..
Afbeelding
chris_zweden
3rd Gear member

945i schreef:
chris_zweden schreef:Is een in lengte geplaatst blok niet beter voor de wegligging? Het zwaartepunt komt immers meer op de middenlijn en strekt zich minder breed dan dwarsgeplaatst.
Sorry, ging ik er te snel van uit dat mensen het snappen als ik schrijf over een lengteblok :"optimale gewichtverhouding, omdat een dwarsblok bijna altijd voor de vooras ligt, soms erop.
En de langsligger erop en erachter."

Natuurlijk komt dit ten goede aan de stabiliteit en wegligging.
In een S2000 ligt de motor ook achter de vooras.
Ik had je bericht niet gelezen omdat ik even weg was en al op antwoord had gedrukt maar nog niks had geschreven. Gelukkig bedoelen we hetzelfde.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
WMB
2nd Gear member

Hebben de Chinezen een beetje kijk op achterwielaandrijving? Wellicht is er nog hoop... :evil:
Fietsen is gezond, eet meer fiets!
jds
4th Gear member

945i,

Ik vraag mij eigenlijk af wat jij hier eigenlijk op het Volvoforum komt doen, indien je blijkbaar enkel achterwielaandrijving goed vindt.
Ik dacht dat voorwielaandrijving voor de gemiddelde automobilist veiliger was en zeker bij gladde wegomstandigheden en die zijn in onze lage landen toch wel eerder regel dan uitzondering.
Ik deel trouwens wel je mening en die van het artikel dat de Duitse 3 geraffineerder overkomen, alhoewel ik de nieuwe XC60 dicht in de buurt vind komen.
EJV50
1st Gear member

Ingewikkelde discussie
Nog even een fotootje..
Maaruh: is dit een dwarsgeplaatste motor?
V50 2.4 Kinetic | Sapphire Black metallic | Bodal Off Black | 16"; Cygnus
S60 2.4D Edition II | Geartronic | Magic Blue Pearl | 17"; Thor
jds
4th Gear member

EJV50 schreef:Ingewikkelde discussie
Nog even een fotootje..
Maaruh: is dit een dwarsgeplaatste motor?
Kijk eens bij jou in de motorruimte, die van jou ligt dwars, deze ligt in de lengterichting en is blijkbaar meer achter de ophanging geplaatst wat beter is voor de gewichtsverdeling.
piotrV70
5th Gear member

bart simpson schreef:ach, heb aan een aantal (ooit) notoire BMW rijders een V70 verkocht en er is er geen een bij die terugverlangt naar BMW....
Je gaat dit jaar voor de drogreden-trofee ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

dat gun ik jou
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”