Pagina 2 van 3

Geplaatst: 06.12.2010 - 23:30
door Fredhead
Ook eventueel een S80 overwogen? Die zit meer in de buurt van de A6

Geplaatst: 06.12.2010 - 23:31
door Ramon&Ramon
wtr_s60 schreef:Van een Golf 4 naar een S60.. Je zal niet weten wat je overkomt :D
Waarom altijd vergelijken?
Ik denk dat het onderhoud van een Golf TDI goedkoper is dan van een S60.

En een beetje snelle TDI rijdt er niet minder om.

Als je van een S60 in een Bentley stapt,dan weet je niet wat je overkomt!!

Ook een vergelijking van niks dus..

Het afkraken van een ander merk is zo flauw,vind ik persoonlijk.
En zeker gezien het zeer grote aantal berichten in negatieve zin over de D5 motoren,je moet het wel blijven zien zoals het is.

Geplaatst: 06.12.2010 - 23:35
door Ramon&Ramon
Daarom is een goede aankoopkeuring zeer verstandig,al kan men er niet in kijken.
Ook wat betreft de automaatbakken gaat het helaas regelmatig mis,het forum staat er vol mee,een advies is daarom alleen nuttig als het een eerlijk advies is,kort samengevat,er gaat vaak veel mis met de D5 en met de automaten..

Geplaatst: 07.12.2010 - 07:27
door P.Mallegrom
Ik ben zelf niet zo kapot van tuning icm een automatische bak. Mijn persoonlijke ervaring is dat de bak van de extra krachten toch sneller kan gaan slijten en dat dat hele dure reparaties zijn.

Voor wat betreft negatieve berichten over de D5 motoren, voor zover ik weet heeft dat betrekking op 2 zaken:
1) De roetfilters met bijbehorende regeneratie problematiek
2) De Injectoren (waar volgens mij toch alleen de 1e generatie D5 motoren last van had?)

Als iemand meer weet, please correct me :)

Geplaatst: 07.12.2010 - 09:29
door JSS
Het zal er waarschijnlijk één zijn met de 'oude' D5 met 163pk en zonder (fabrieksmatig) roetfilter. Dus problemen met regenereren zul je niet hebben. Injectoren kunnen inderdaad wel een probleem vormen; start de auto aan het eind van je proefrit (warme motor) even een paar keer opnieuw. Gaat dat lekker soepel, dan zit dat wel snor.

Verder vooral letten op algemene staat van de auto, of hij erg roet etc. Even de kap opentrekken en kijken of alle leidingen/koppelingen/reservoirs droog en schoon zijn (motoroliedop, koelvloeistof, stuurbekrachtigingsolie etc.). Even goed aanvoelen tijdens het rijden of er niks duidt op gebreken/schade. Op een rustig weggetje even een noodstop doen en het stuur heel losjes vasthouden zodat je kunt kijken of hij netjes recht remt. Nouja, dat soort dingetjes dus :P

Oh, en als je een aankoopkeuring bij Volvo doet, niet naar de dealer(organisatie) die hem in onderhoud heeft :D

Geplaatst: 07.12.2010 - 09:37
door P.Mallegrom
Als het voor wat betreft motor dus alleen om de injectoren gaat, vind ik dat niet (zoals Ramon&Ramon zegt) "veel". Dat is dus 1 probleem dat misschien vaak voorkomt. Maar over het algemeen zijn het naar mijn idee verder heel betrouwbare motoren.

Geplaatst: 07.12.2010 - 10:13
door JSS
Klopt, in de regel heel betrouwbaar :)

Geplaatst: 07.12.2010 - 12:47
door Discovery
JSS schreef:Het zal er waarschijnlijk één zijn met de 'oude' D5 met 163pk en zonder (fabrieksmatig) roetfilter.
Het gaat hier om een my04, dus zeker zonder fabrieksfilter.

Geplaatst: 07.12.2010 - 17:45
door Gast
Km-stand is netjes, maar je zit snel op op de 160d km beurt. Dus wel een beetje reserve achter de hand houden.
Hij is compleet en daardoor zeker aantrekkelijk, alleen "oude model" (HU8-803 inplaats van H850 enz..).
Het tunen naar 200 PK in combinatie met de Geartronic is wat minder. Daar kunnen ze niet erg goed tegen.

De auto is van een particulier, tja... en dan vind ik de prijs aan de hoge kant.
Vraag eens hoe men aan deze prijs is gekomen (mogelijk iets meer als de inruilprijs) :wink:
Kijk hier eens voor een prijsvergelijk (ook meeneemprijzen): http://www.milano.nl/html/occasions_volvo.asp

Heb je ook foto's cq link naar verkoop site?

Geplaatst: 07.12.2010 - 23:22
door Ramon&Ramon
P.Mallegrom schreef:Als het voor wat betreft motor dus alleen om de injectoren gaat, vind ik dat niet (zoals Ramon&Ramon zegt) "veel". Dat is dus 1 probleem dat misschien vaak voorkomt. Maar over het algemeen zijn het naar mijn idee verder heel betrouwbare motoren.
Injectoren,vliegwielen,olielekkages,brandstofstoringen,egr storingen,
Het vervelende van deze storingen is dat je altijd flink in de buidel moet en zeker als je een aantal lekker injectoren hebt.
Die motoren zijn in het algemeen niet slecht,maar het gemiddelde onderhoud is toch een stuk duurder dan van de oude Audi dieselmotor.

Geplaatst: 08.12.2010 - 07:21
door P.Mallegrom
Ramon&Ramon schreef:
P.Mallegrom schreef:Als het voor wat betreft motor dus alleen om de injectoren gaat, vind ik dat niet (zoals Ramon&Ramon zegt) "veel". Dat is dus 1 probleem dat misschien vaak voorkomt. Maar over het algemeen zijn het naar mijn idee verder heel betrouwbare motoren.
Injectoren,vliegwielen,olielekkages,brandstofstoringen,egr storingen,
Het vervelende van deze storingen is dat je altijd flink in de buidel moet en zeker als je een aantal lekker injectoren hebt.
Die motoren zijn in het algemeen niet slecht,maar het gemiddelde onderhoud is toch een stuk duurder dan van de oude Audi dieselmotor.
Ik ken alleen het probleem van de injectoren tot nu toe. Vertel aub verder over de overige problemen? Begin me toch wel zorgen te maken. Ik had namelijk gehoopt dat ik nu een auto had gekocht waarmee relatief weinig problemen waren (Ook een D5 163 PK).

Geplaatst: 08.12.2010 - 09:26
door Bart Giesen
Ik was ook in diezelfde veronderstelling, dat de D5 een fijne en onderhoudsvrije motor was... Ben ook een beetje terughoudend geworden.

Geplaatst: 08.12.2010 - 17:26
door Gast
Bart Giesen schreef:Ik was ook in diezelfde veronderstelling, dat de D5 een fijne en onderhoudsvrije motor was... Ben ook een beetje terughoudend geworden.
Welke onzin wordt hier nu weer verkocht.... Beetje jammer. :cry:
De D5 is gewoon een goede motor, met een beetje liefde (lees onderhoud en gebruik) is 4 à 5 ton geen probleem.
Dat moet ik diesels van andere merken nog zien doen.

Geplaatst: 08.12.2010 - 17:47
door sju_art
Als je kijkt hoe betrouwbaar de motor is ten opzicht van levensduur, is ie zeer betrouwbaar. We zullen vast over 3-4 jaar D5's met 6 a 7 ton op de teller hebben.

Als je kijkt hoe betrouwbaar de overige onderdelen ten opzichte van levensduur zijn, dan valt het soms wat tegen. Er kan regelmatig wat stuk gaan en wat stuk gaat is vaak duur.... Maar "einde oefening" defecten zijn er volgens mij zelden.

Neem dat wel mee in je overweging. Op dit forum worden de onderhoudskosten (gemiddeld) rond de 1500 euro per jaar geschat. Ik schijn de enige arme sloeber hier te zijn die dat, nogal wat vindt :P.

Sommige leden hebben behoorlijke lijsten laten zien qua onderhoud. En sommige rijden onderhoudsvrij (bij wijze van spreken :P). Het is wel het soort auto waarmee veel wordt gereden en waar men lang in blijft rijden.

Ik denk dat japanners een stuk goedkoper zijn in onderhoud (zelfs in dezelfde klasse), maar ja we wouden ook graag comfort, klasse, souplesse en ziel. Dus rijden we een S60 :P.

Geplaatst: 08.12.2010 - 18:51
door Bart Giesen
1500 p/j vind ik, als ik de onkosten van mij S40 diesel bekijk, ook vrij stevig.

De S40 is in onderhoud p/j bij de dealer + evt. reparaties; 600e. Heb eerlijk gezegd nog nooit zo goedkoop gereden :P Nu weet ik wel dat je een S40 niet kan en mag vergelijken met een S60, maar ik snap jou punt best wel.

Ennuh sloeber...? Vergeet niet dat er weinig mensen zijn van die leeftijd, die uberhaubt een auto kunnen kopen en rijden. Laat staan dus zon dikke Zweed ;)

Geplaatst: 08.12.2010 - 20:26
door kuupertie
Ik vind 11,5 veel geld voor een auto uit 2004. KM stand is gunstig, maar beurt in het vooruitzicht niet. Tevens vind ik het gemiddelde van 23500km per jaar weinig en merkwaardig. Opties zijn mooi, maar ik heb het extra geld er niet voor over.
Ik weet niet hoeveel je zelf rijdt, maar als dit 50dkm per jaar is, zoals bij mij....doet die lagen begin KM stand er niet toe en kun je beter opzoek naar een auto die net een nieuwe DB heeft, voor minder geld.....mijn mening.

Geplaatst: 08.12.2010 - 20:43
door Gast
Ik vind 1500 p/j ook aanmerkelijk, maar niet opmerkelijk. Daarbij komt dat ik nergens iets lees over afgelegde km's.

Ik heb mijn rekeningen even nagekeken en sinds maart 2008 ben ik afgerond 2350,- euro kwijt aan onderdelen en 60d km verder.
Hier zit ook de 160d km beurt bij (distr. riem incl. loopwielen waterpomp enz..). Verder verdeelt over de jaren 4 banden + 2 winterbanden, tussen beurtjes, APK en kleine dingen als ruitenwisser en lampen en wat je nog meer kan bedenken.
Met name banden zijn grote vreters in de onderhoudspot, die 17" zijn niet echt goedkoop.
Kijk het maar eens na. Bij mij gaan ze er af beneden de 3 mm, winterbanden 4 mm.

Tja, geen uur loon. :P Ik niet, maar je kunt er vanuit gaan wat je betaald aan onderdelen/vloeistoffen je ook zeker aan uurloon kwijt bent.....

Mijn wederhelft klaagt wel eens wat kost die auto een geld. Laat ik even lezen wat jullie kwijt zijn bij de garage.
Ik ben jullie dankbaar.... :wink:

Geplaatst: 09.12.2010 - 10:28
door diesel01
AlexV70 schreef: Mijn wederhelft klaagt wel eens wat kost die auto een geld. Laat ik even lezen wat jullie kwijt zijn bij de garage.
Ik ben jullie dankbaar.... :wink:
Mijn wederhelft zegt altijd "wat moet, dat moet" :lol:

Geplaatst: 09.12.2010 - 12:19
door jds
sju_art schreef:Op dit forum worden de onderhoudskosten (gemiddeld) rond de 1500 euro per jaar geschat.
Kun je de onderhoudkost niet uitdrukken per km.
Ik heb 85000 km afgelegd met de D5 en heb nog nooit meer dan 1000€ per jaar aan onderhoudskosten betaald en dit was dan nog éénmalig.

Geplaatst: 09.12.2010 - 12:30
door Ramon&Ramon
AlexV70 schreef:
Bart Giesen schreef:Ik was ook in diezelfde veronderstelling, dat de D5 een fijne en onderhoudsvrije motor was... Ben ook een beetje terughoudend geworden.
Welke onzin wordt hier nu weer verkocht.... Beetje jammer. :cry:
De D5 is gewoon een goede motor, met een beetje liefde (lees onderhoud en gebruik) is 4 à 5 ton geen probleem.
Dat moet ik diesels van andere merken nog zien doen.
Er is ook niemand die zegt dat ze slecht zijn,maar het onderhoud kan dusdanig uit de hand lopen bij een D5,dat is al genoeg bewezen op het forum,maar je kunt er geluk mee hebben of pech!