Pagina 2 van 3
Geplaatst: 30.12.2010 - 12:16
door Ramon&Ramon
Een simpele lektest doet meestal wonderen .
Geplaatst: 30.12.2010 - 17:02
door Zescilinder
Ramon, op deze manier heb ik een tijdje doorgereden met mijn 245 (B21A). Ook een gesloten systeem. Dop los betekent niet dop eraf. Het verpampen viel reuze mee en de temp liep ook niet op.
Kijk, repareren moet je toch maar je kunt het even een tijdje redden.
Bij mij bleek het achteraf de verdamper te zijn.
Geplaatst: 30.12.2010 - 17:54
door Thijs
Verdamper in het koelsysteem van een auto?
Geplaatst: 30.12.2010 - 18:14
door Zescilinder
Ik snap 'm, rij op LPG.
Geplaatst: 30.12.2010 - 18:43
door Thijs
Ah

Die verdamper!
Geplaatst: 30.12.2010 - 19:19
door Zescilinder
Mijn welgemeende excuses voor het meedenken, ik trek me terug van dit topic.
Geplaatst: 10.01.2011 - 20:30
door Rienvd
Hoi, ik heb hetzelfde probleem V70 xc van 2002. Prachtauto, helemaal verliefd maar.....zo nu en dan moet ik bijvullen. Onder druk gestaan en niet lekken. Temperatuur loopt niet op maar toch, vorige week van wintersport terug nog, melding koelvloeistofniveau te laag. Stoppen bij tanken van brandstof even klijken en niveau goed. Wegrijden en weer melding. Na een kilometer of 5 weer weg. Word er gek van!! Dus uiteindelijk heb ik wel een keer wat bij moeten vullen maar ik rij dus zomaar een paar weken zonder dat er iets aan de hand is terwijl er dan weer een week is dat ik toch op minimaal niveau zit en maar weer iets bij vul. Kop lek lijkt me niet want de auto rijdt als een juweel!!!
Kenners, iemand een idee? de auto heeft 275000km gereden. Kan het zijn dat de slangen poreus zijn en teveel uitzetten waardoor ik de melding krijg terwijl er eigenlijk nog genoeg inzit? Verlies door poreuze slang??
Help!!
Geplaatst: 11.01.2011 - 15:56
door Marelli
Is de temperatuur van de motor tijdens de rit normaal of erg hoog?
Al eerder gemeld en na lang zoeken meegemaakt: controleer of de fan wel aan gaat. Zoniet dan heb je alleen rijwind koeling en dat is vaak niet voldoende waardoor er steeds koelvloeistof als damp het systeem verlaat.
Bij stationair draaien komt de vloeistof weer terug en lijkt alles normaal (of iets lager).
Geplaatst: 13.01.2011 - 07:16
door Rienvd
hoi, bedankt voor de reactie. De temperatuur loopt niet op, is prima en bij koude zefls niet eens in het midden van de meter.
Geplaatst: 13.01.2011 - 07:37
door abbabak1
Systeem afpersen is het enige als je geen lek kan ontdekken. Als aan het warme blok vloeistof ontsnapt, met name net voor de thermostaat open gaat krijg je dit lek niet te zien met warme motor.
Als je het dan echt wil weten monteer je een drukmeter die je tijdens het rijden kan zien. Als je thermostaat een beetje te laat opent klopt de boel niet meer en wordt vloeistofuit een systeem geperst wat anders nog in orde zou zijn.
Geplaatst: 13.01.2011 - 08:02
door VolvoRob
Als je thermostaat een beetje te laat opent
evt een andere thermostaat?
Geplaatst: 13.01.2011 - 08:43
door abbabak1
Tja, dan wel, maar de vraag wasniet welke onderdelen we moeten vervangen maar hoe je aan de juiste diagnose komt bij het verdwijnen van koelwater...
Eniedere garage heeft een setje waarmee je koelsystemen afperst waardoor je kan zien/horen waar de vloeistof blijft...
Geplaatst: 13.01.2011 - 08:45
door VolvoRob
Volgens mij is deze vraag vaker voorbij gekomen op het forum (of was het 850 forum, weet ik niet meer) en daar was na lang zoeken de oplossing gevonden in het vervangen van de thermostaat. Wellicht wil de garage meewerken, en een andere thermostaat plaatsen ter diagnose?
Geplaatst: 13.01.2011 - 10:29
door 945i
VolvoRob, een thermostaat kan geen water laten verdwijnen.
Wel een lekkage ergens...
Geplaatst: 13.01.2011 - 12:32
door EVV
Rienvd schreef:hoi, bedankt voor de reactie. De temperatuur loopt niet op, is prima en bij koude zefls niet eens in het midden van de meter.
Dit is in ieder geval niet goed, ook bij koude hoort de meter netjes in het midden te staan na een stukje rijden. Dit betekend meestal een kapotte thermostaat, ik zou die in ieder geval laten vervangen.
Geplaatst: 13.01.2011 - 14:12
door VolvoRob
VolvoRob, een thermostaat kan geen water laten verdwijnen.
Maar kan wel lekken....
Geplaatst: 13.01.2011 - 15:07
door 945i
Een thermostaat MOET lekken.
Geplaatst: 13.01.2011 - 15:11
door toppertje
945i schreef:Een thermostaat MOET lekken.
bij een bepaalde temperatuur..
Geplaatst: 13.01.2011 - 15:12
door 945i
Ja, precies..
Geplaatst: 13.01.2011 - 19:46
door Rienvd
wat ik zo raar vind is dat daar bij garage van Tilburg in Deurne helemaal niet over gesproken is. Zij hebben de auto een hele nacht onder druk gezet. Geen resultaat. Misschien een scheurtje in het blok maar ook dat kunnen ze niet bevestigen. Ik had verwacht dat zij dan wel met de optie thermostaat zouden komen.....
Is het veel werk om zoiets te vervangen? De temp meter komt nu wel tot de helft maar als het koud is maar tot ong. een derde.
Dank alvast voor jullie reacties.