Koelvloeistof raakt steeds op

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

De koelvloeistof van mijn V70 is steeds op. Ik heb hem 2 weken geleden bijgevuld, nu is die weer leeg.
Ik heb alle leidingen gecontroleerd, zijn allemaal kurkdroog, kan geen lek ontdekken. Waar kan het aan liggen?
Ik heb wel een standkachel, maar heb die de laatste 2 weken niet gebruikt..
Ik kan ook geen olie ontdekken in reservoir
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Hoe is het oliepeil?
En de dop van het reservoir?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Rookt je auto (witte rook) bij het gasgeven? Draai de olievuldop eens los, ziet alles er daar netjes uit? Anders kan het nog zijn dat-ie lekt bij de standkachel of de waterpomp.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Zescilinder
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 26.12.2010 - 16:42

Rij anders eens een weekje met losgedraaide dop? Er kan dan geen druk op het systeem komen. Als de vloeistof dan nauwelijks zakt is het tijd om aan afpersen te denken. Eh, geen geld natuurlijk.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

945i schreef:Hoe is het oliepeil?
En de dop van het reservoir?
Oliepeil Ok, Dop lijkt goed te zijn
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

JSS schreef:Rookt je auto (witte rook) bij het gasgeven? Draai de olievuldop eens los, ziet alles er daar netjes uit? Anders kan het nog zijn dat-ie lekt bij de standkachel of de waterpomp.
Auto rookt niet , rest ziet er netjes uit
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

De koelvloeistof etende beestjes zijn al een hele tijd uitgestorven (of zijn ze weer terug :shock: ), dus het moet ergens blijven...

Zou nog eens goed kijken naar lekkage ergens...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Voel ook eens bij je vloermatten binnen, wellicht soppen die helemaal, met name aan de bijrijderskant!?
Zescilinder
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 26.12.2010 - 16:42

Zie je onder de kap ergens oxydatie? Want ik begrijp dat ie al wat langer lekt?
Zescilinder
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 26.12.2010 - 16:42

Als je bij warme motor de vuldop losdraait, hoor je dan druk ontsnappen?
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10709
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Zescilinder schreef:Als je bij warme motor de vuldop losdraait, hoor je dan druk ontsnappen?
En als dat zo is wat is er dan aan de hand?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Zescilinder
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 26.12.2010 - 16:42

Als de vuldop en het reservoir oke zijn en de druk is meteen na het afzetten verdwenen, dan zoek je toch een behoorlijk lek. Heb je zonder afpersen toch een indicatie over hoe hard het lekt.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Zescilinder schreef:Als je bij warme motor de vuldop losdraait, hoor je dan druk ontsnappen?
Ja, daar staat druk op.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Zescilinder schreef:Zie je onder de kap ergens oxydatie? Want ik begrijp dat ie al wat langer lekt?
Is iets van de laatste 6 weken (sinds het koud is ongeveer). En er is geen spoor van oxidatie te ontdekken
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ook niet onder de waterpomp?
geen glans zonder wrijving
Zescilinder
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 26.12.2010 - 16:42

Misschien een steentje tegen je radiateur gehad? Kachelkraan heeft het nu ook veel drukker als van de zomer.
Toch een keertje afpersen denk ik, kun je ook boven de normale bedrijfsdruk van het koelsysteem gaan. Kijken of de aap uit de mouw komt.
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

ik heb dit ook eens gehad, bleek na lang zoeken dat er een sensor stuk was waardoor de fan niet aansloeg en daardoor de boel ging koken en uit het veiligheidsventiel ontsnapte.
Met deze vrieskou onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit.
Ik kwam er achter door met flink warme motor, verwarming uit, onder de kap te kijken en te wachten tot de fan zou slaan.
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Bij TS is het echt een lek, aangezien hij bij moet vullen, en later weer bijvullen.

Aangezien het eebn gesloten systeem is, kan het haast niet anders dat het ewrgens eruit geperst wordt. Het systeem kan afgeperst worden bij de dealer of ergens anders, dan weet je het zeker.
Bijna altijd is je radiateur de eerste verdachte, aangezien deze erg gevoelig is voor roest, en steenslag.

Als er kort geleden onderhoud gepleegd is aan het koelsysteem, en oppen is geweest, kan het ook nog zijn dat er niet goed ontlucht is, en dat speelt dan parten......
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Zescilinder schreef:Rij anders eens een weekje met losgedraaide dop? Er kan dan geen druk op het systeem komen. Als de vloeistof dan nauwelijks zakt is het tijd om aan afpersen te denken. Eh, geen geld natuurlijk.

Dan weet je tenminste zeker dat je alles kwijtraakt,als je met een losgedraaide dop gaat rijden loopt in eerste instantie de motortemperatuur op,je weet hoe een gesloten koelsysteem werkt?
Blijkbaar niet denk ik!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”