Pagina 2 van 4

Geplaatst: 01.01.2011 - 13:09
door t5power
Ivo Philips schreef:Een hydraulisch krikje voor 30euro ? Is die betrouwbaarder dan de Volvo krik ?

Ik zag hier bij Auto 5 een hydraulische krik (wel een groter model denk ik) voor 160 euro, dat boezemt mij toch meer vertrouwen in.....
Geen idee of hij betrouwbaarder is maar het is wel makkelijk om 1 los te hebben zodat je de krik in de auto kunt laten. Ding kan 2 ton aan, lijkt me zat toch? Lijkt me onnodig om er 1 aan te moeten schaffen van 160 euro.

Geplaatst: 01.01.2011 - 13:14
door BlackcurrantV70
Ik heb nu een gelijkaardige hydraulische krik, van pakweg 15jaar oud, ze begint wat te kraken af en toe, dus ga ik op zoek naar iets nieuws.

30euro lijkt me "chinese makelij" dan geeft ik liever ietsje meer voor een stoerdere uitvoering.

Geplaatst: 01.01.2011 - 13:18
door Fredhead
Zal ook even het spul dat ik heb plaatsen, misschien heb je er iets aan.

Heb in de tuin een velgenboom/standaard staan waar de velgen met banden bovenop liggen.
Vond zelf de standaard Volvo krik nogal waardeloos om steeds mijn wielen mee te wisselen, dus had toen zo'n krik van de Aldi gekocht.
2 jaar later en de krik nogal wat keren te hebben gebruikt (gebruik hem uiteraard ook voor de Peugeot die ook meerdere sets velgen/banden heeft) en die krik heeft zijn beste tijd nu wel gehad...
Daar ga ik een keer een andere betere voor halen en heb verder nog een momentsleutel liggen.

Draai zelf de bouten altijd rond de 110NM vast, is genoeg voor zowel de V50 die ik had als voor de 205 en ben met die laatste nog nooit een wiel verloren (ook niet op het circuit)

Geplaatst: 01.01.2011 - 13:50
door BlackcurrantV70

Geplaatst: 01.01.2011 - 14:52
door ps-amazon
als je banden opslaat heeft dat alleen zin als je zeker weet dat je tegen de tijd dat je de banden weer wilt gebruiken, dezelfde auto hebt danwel een auto met zelfde banden/wielmaat

verder is het van belang de banden uv-vrij/donker, niet al te warm en te droog op te slaan, in ieder geval niet in ruimtes waar bv gelast wordt, de beste plek is in feite in je wijnkelder......

voor vervorming hoef je tegenwoordig niet meer bang te zijn, dat is iets uit de tijd dat we nog met diagonaal reden, je kan de banden gerust op elkaar stapelen

Geplaatst: 01.01.2011 - 15:13
door t5power
ps-amazon schreef:als je banden opslaat heeft dat alleen zin als je zeker weet dat je tegen de tijd dat je de banden weer wilt gebruiken, dezelfde auto hebt danwel een auto met zelfde banden/wielmaat

verder is het van belang de banden uv-vrij/donker, niet al te warm en te droog op te slaan, in ieder geval niet in ruimtes waar bv gelast wordt, de beste plek is in feite in je wijnkelder......
Mijn V70 is wel een blijvertje. Een garage lijkt me dan een goede keuze mbt opslag? Niet te warm, niet te koud.

Geplaatst: 01.01.2011 - 15:55
door Gait
fredhead schreef:
Draai zelf de bouten altijd rond de 110NM vast, is genoeg voor zowel de V50 die ik had als voor de 205 en ben met die laatste nog nooit een wiel verloren (ook niet op het circuit)
met die eerste wel? :)

Geplaatst: 01.01.2011 - 17:02
door Fredhead
Nee ook niet met de eerste :)

Geplaatst: 01.01.2011 - 17:22
door MartenS40
Dat is toevallig exact dezelfde krik die ik 7 jaar geleden bij de halfords heb gekocht voor 23 euro... Veel gebruikt voor de kleine auto's die ik heb gehad. Gaf geen problemen, had er wel altijd as-steunen bij als ik eronder werkte. Laatst nog gebruikt bij de twingo van m'n ouders, werkt nog altijd perfect.

Heb hem nog niet bij de volvo gebruikt, maar dat zal geen problemen geven verwacht ik.

Geplaatst: 04.01.2011 - 15:24
door Bombina
Dat is toevallig exact dezelfde krik die ik 7 jaar geleden bij de halfords heb gekocht voor 23 euro... Veel gebruikt voor de kleine auto's die ik heb gehad. Gaf geen problemen, had er wel altijd as-steunen bij als ik eronder werkte. Laatst nog gebruikt bij de twingo van m'n ouders, werkt nog altijd perfect.

Heb hem nog niet bij de volvo gebruikt, maar dat zal geen problemen geven verwacht ik.
Ik heb ook zo'n krik en gebruik em iedere keer bij mijn V70 wielenwissel. Van Top-Craft en volgens mij TUV-gekeurd.
Gaat prima en is mijn inziens voldoende veilig.
Succes.

Geplaatst: 04.01.2011 - 15:26
door Ramon&Ramon
Bombina schreef:
Dat is toevallig exact dezelfde krik die ik 7 jaar geleden bij de halfords heb gekocht voor 23 euro... Veel gebruikt voor de kleine auto's die ik heb gehad. Gaf geen problemen, had er wel altijd as-steunen bij als ik eronder werkte. Laatst nog gebruikt bij de twingo van m'n ouders, werkt nog altijd perfect.

Heb hem nog niet bij de volvo gebruikt, maar dat zal geen problemen geven verwacht ik.
Ik heb ook zo'n krik en gebruik em iedere keer bij mijn V70 wielenwissel. Van Top-Craft en volgens mij TUV-gekeurd.
Gaat prima en is mijn inziens voldoende veilig.
Succes.[/quot

doet pijn hoor als hij van zo,n prulkrikje afvalt,verkeerde zuinigheid dus.

Geplaatst: 04.01.2011 - 15:28
door Ramon&Ramon
Zo,n ding is leuk voor een dafje of een kadetje,maar niet voor een Volvo van 1500 kilo zo ongeveer. :)

Geplaatst: 04.01.2011 - 16:00
door sanco
Ramon&Ramon schreef:Zo,n ding is leuk voor een dafje of een kadetje,maar niet voor een Volvo van 1500 kilo zo ongeveer. :)
Daarom gebruik ik altijd 2 van die krikken tegelijk aan 1 zijde bij het wisselen :lol: en inderdaad: altijd blokken of assteunen onder de auto voor je aan het werk gaat! Overigens: ze zijn inderdaad voor 2 ton per stuk goedgekeurd, dus dan is er zelfs al gebruik je er maar eentje toch reserve genoeg? Ze zijn hoe dan ook beter dan de "noodkrik" van Volvo imho. Eerlijk gezegd overweeg ik zelf nog wel eens een prof. versie die wat hoger op de pootjes staat, want ik heb nu (vanwege XC) een paar onderlegbalken nodig.
Wat me opvalt: de 2 voorgeschreven punten voor de krik (de dubbel gefelsde rand onderlangs) zijn niet erg stevig. Daarom gebruik ik tegenwoordig 2 tegelijk zodat de krachten wat verdeeld worden. Ik heb daarnaast zelf een soort pasblokjes gemaakt (gelijk de oplegging van de Volvokrik) die in de schotel passen en deze bekleed met rubber.

Geplaatst: 04.01.2011 - 16:12
door Hans oet Twent
Wielen uit de opslag halen. (Garagebox ergens in het dorp) Voorkant links en rechts apart omhoog, en per kant wiel wisselen. Achterkant krik onder de trekhaak en het zaakje de lucht in. Beide wielen wisselen, wel een blokje voor het voorwiel. Alles los en vast draaien met kruisleutel. Natrekken met moment sleutel. Dan bij de winterwielen de doppen erop doen. Wielen schoonmaken en droogmaken. LM in de wax zetten, vervolgens de wielen weer terug in de opslag. Buiten het ophalen wassen en in de wax zetten denk ik dat ik een half uurtje druk ben.

Geplaatst: 04.01.2011 - 19:06
door Battlecruiser
En daarom ben ik zo blij met m'n all-weather-banden...

Geplaatst: 04.01.2011 - 19:17
door Oceanracer
sanco schreef:Wat me opvalt: de 2 voorgeschreven punten voor de krik (de dubbel gefelsde rand onderlangs) zijn niet erg stevig. Daarom gebruik ik tegenwoordig 2 tegelijk zodat de krachten wat verdeeld worden. Ik heb daarnaast zelf een soort pasblokjes gemaakt (gelijk de oplegging van de Volvokrik) die in de schotel passen en deze bekleed met rubber.
Een V70/285 (met heupen) heeft niet eens van die randen onderlangs, maar een tweetal rare "buisjes" waar de originele krik precies inpast. Nadeel is dan ook dat je een garagekrik met de "halve tennisbal" met 4 inkepingen niet kunt gebruiken zonder de omliggende beschermrand te beschadigen. Echt een waardeloze contructie!

Geplaatst: 04.01.2011 - 23:40
door Ramon&Ramon
de krik kun je het beste zetten onder de buitenste achterste bouten van het subframe aan de voorzijde,achter zitten die twee bulten voor de achterwielen..

Geplaatst: 05.01.2011 - 00:22
door Max
Ik had zelf een momentsleutel van Conrad, maar die was zo kaduuk.

Maar grofweg:
- opslag van de banden in de garage,
- gemerkt LV RV LA RA, niet met stift aan binnenzijde maar stoepkrijt op de band
(als de banden dan een keer van voor naar achter gaan)
- hydraulische krik (de 2 buisjes die Erwin noemt zijn idd niet lekker)
- kruissleutel gebruik ik hoofdzakelijk, momentsleutel op het laatst
- wielen schoonmaken voordat ze de opslag in gaan, het komt nooit uit om het te doen als je ze erop wil zetten

Geplaatst: 05.01.2011 - 01:33
door peentje
kruissleutel is altijd handig in de auto te hebben, ook voor pech onderweg, voor een paar euro bij de meeste bouwmarkten.

Opstapelen kan ik elke hoek waar direct zonlicht geen bereik heeft en daarnaast er even een deken of iets dergelijks overheen gooien, geen plastic, dat ademt niet.

Ik gebruik nooit een momentsleutel, vast is vast. Maar meten is weten, eigenlijk moet ik ook gewoon eentje gebruiken.

Doorgaans heb ik binnen 20 minuten mijn handen gewassen en de boel weer opgeruimd. Maar ik heb ook alles dan direct voor het grijpen in de werkplaats.

Geplaatst: 05.01.2011 - 08:36
door t5power
Goede tips allemaal, ik lees nog steeds dingen waarvan ik denk dat ze van pas komen. Heb nog 1 vraag:
Ramon&Ramon schreef:de krik kun je het beste zetten onder de buitenste achterste bouten van het subframe aan de voorzijde,achter zitten die twee bulten voor de achterwielen..
Is er misschien een tekening of schema waar ik de plekken kan vinden waar ik de auto kan opkrikken?