[Winterbanden] thuisopslag en wisselen, welke benodigdheden?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
t5power
5th Gear member

Beste forummers,

Nu er binnenkort mooi 16 inch Ursas op Bridgestone LM-30 aan zitten te komen, leek het mij handig om alvast te inventariseren wat je zoal nodig hebt om thuis de boel op te slaan. Ik ben van plan de wissel zomer naar winter en vice versa zelf uit te voeren.

Een bandenstandaard Afbeelding
Ik heb zelf een vrije hoge garage, zijn er ook mensen die daar iets op bedacht hebben? Heb gehoord dat de banden vrij moeten hangen en niet op iets moeten leunen i.v.m. vervorming.

Een goede autokrik Afbeelding. Soms bij de Aldi in de aanbieding, maar lijkt me niet moeilijk om te aan te komen.

Momentsleutel Afbeelding. Wat voor type heb je nodig, zitten er standaard verloopstukjes bij die over de bouten kunnen? En hoeveel Nm heb je nodig om wielen goed aan te draaien?

Iemand nog tips/aanvullingen/plekken waar je alles goed(koop) te verkrijgen is?
V70/2.4D/2003
8th Gear member

120 Nm is meer dan zat en meestal past alles van een dopsleutelset op de momentsleutel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
t5power
5th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:120 Nm is meer dan zat en meestal past alles van een dopsleutelset op de momentsleutel.
Ok bedankt, heb ik geen speciale dopsleutels nodig om de bouten vast te draaien? Zit in een universeel dopsleutelsetje altijd wel de goede?
M@rcel
6th Gear member

Ik heb de banden gewoon op een stapeltje liggen. Rechtop zetten moet je zien te voorkomen omdat ze dan een vlak kantje kunnen krijgen.

Voor bandenwissel voldoet de Volvo-krik prima. Je kunt er twee wielen tegelijk mee van de grond krijgen. Het plaatsingspunt staat in het boekje zodat je zeker weet dat je de krik op het juiste punt hebt staan.

Ik draai de wielbouten vast met 140Nm. Je hebt een verlengstukje+dopje nodig voor de wielbouten (ik dacht dopje 19, misschien 17).

Het kan handig zijn om een stuk stalen pijp te hebben die over de standaard Volvo wielsleutel heenpast om de bouten makkelijker los te kunnen draaien (NOOIT losdraaien met je momentsleutel).

Ik weet niet waar je woont, maar ik haal mijn spulletjes in Meppel. Heerlijk om door die winkelhal te struinen. ;)

momentsleutel inkl verlengstukje
Dop 17mm of Dop 19mm
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb ook alleen een momentsleutel aangeschaft met een lange dop 19. Autokrik volstaat, maar ik heb zelf wel een lang stuk gereedschap aangeschaft waar die dop 19 ook op kan, om de bouten gemakkelijk los te kunnen draaien. Dat ding van Volvo is voor nood en ga je snel op staan trappen als ze niet makkelijk losgaan. Bij een V70 wordt door Volvo 140 NM geadviseerd. Banden met wat extra lucht (3 tot 3,5 bar) opslaan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
t5power
5th Gear member

M@rcel schreef:Ik heb de banden gewoon op een stapeltje liggen. Rechtop zetten moet je zien te voorkomen omdat ze dan een vlak kantje kunnen krijgen.

Voor bandenwissel voldoet de Volvo-krik prima. Je kunt er twee wielen tegelijk mee van de grond krijgen. Het plaatsingspunt staat in het boekje zodat je zeker weet dat je de krik op het juiste punt hebt staan.

Ik draai de wielbouten vast met 140Nm. Je hebt een verlengstukje+dopje nodig voor de wielbouten (ik dacht dopje 19, misschien 17).

Het kan handig zijn om een stuk stalen pijp te hebben die over de standaard Volvo wielsleutel heenpast om de bouten makkelijker los te kunnen draaien (NOOIT losdraaien met je momentsleutel).

Ik weet niet waar je woont, maar ik haal mijn spulletjes in Meppel. Heerlijk om door die winkelhal te struinen. ;)

momentsleutel inkl verlengstukje
Dop 17mm of Dop 19mm
Bedankt voor de tips! Meppel is wel wat ver maar ik zag dat conrad ook een boel heeft. Ik wist niet dat je de bouten niet los mag draaien met de momentsleutel, die is alleen om vast te draaien? Maak je ook eerst de wielen vast met 40Nm waarna je het wiel laat zakken om vervolgens alles met 140Nm vast te maken als alle wielen verwisseld zijn? (las een dergelijke aanpak eens)
Oceanracer
Geartronic member

Wielen opgekrikt handvast draaien (met kruissleutel o.i.d.) en eenmaal op de grond met 140 NM aandraaien met momentsleutel.

Bouten trouwens niet "rondom" vastzetten, maar altijd "tegenover elkaar".
t5power
5th Gear member

Oceanracer schreef:Ik heb ook alleen een momentsleutel aangeschaft met een lange dop 19. Autokrik volstaat, maar ik heb zelf wel een lang stuk gereedschap aangeschaft waar die dop 19 ook op kan, om de bouten gemakkelijk los te kunnen draaien. Dat ding van Volvo is voor nood en ga je snel op staan trappen als ze niet makkelijk losgaan. Bij een V70 wordt door Volvo 140 NM geadviseerd. Banden met wat extra lucht (3 tot 3,5 bar) opslaan.
Ah, zoiets dus. Een "ding" om de boel los te draaien, is daar een naam voor? Zodat je daar ook een extra lange voor kunt kopen (dat staan trappen herken ik nl!).
Opslaan met extra lucht is omdat ze sowieso verliezen en dan te weinig druk hebben?
Oceanracer
Geartronic member

Opslaan met extra lucht omdat ze lucht kunnen verliezen en dan door de opslag kunnen vervormen.

Ik maak even een foto voor je van het gereedschap:

Afbeelding
M@rcel
6th Gear member

Oceanracer
Geartronic member

Da's ook handiger, want dan hoef je niet steeds (zoals ik) die dop te wisselen. :-)
t5power
5th Gear member

Oceanracer schreef:Opslaan met extra lucht omdat ze lucht kunnen verliezen en dan door de opslag kunnen vervormen.

Afbeelding
M@rcel schreef:losdraaien (zit de dop al bij)

http://shop.conrad.nl/auto/onderhoud-en ... 23359.html
Jongens fantastisch, precies wat ik zocht. Krijg er helemaal vertrouwen in (nu mijn vriendin nog, die denkt dat straks op de snelweg de wielen ineens los zullen schieten :D )
Oceanracer
Geartronic member

t5power schreef:...die denkt dat straks op de snelweg de wielen ineens los zullen schieten ...)
Die kans is bij de gemiddelde fast-fitter groter dan bij een doorgewinterde doe-het-zelver. :-)
M@rcel
6th Gear member

t5power schreef:
Oceanracer schreef:Opslaan met extra lucht omdat ze lucht kunnen verliezen en dan door de opslag kunnen vervormen.

Afbeelding
M@rcel schreef:losdraaien (zit de dop al bij)

http://shop.conrad.nl/auto/onderhoud-en ... 23359.html
Jongens fantastisch, precies wat ik zocht. Krijg er helemaal vertrouwen in (nu mijn vriendin nog, die denkt dat straks op de snelweg de wielen ineens los zullen schieten :D )
Trek ze anders even na na de eerste rit. Misschien dat dat haar geruststeld?

Let goed op de draairichting van de wielen (staat op de banden) en gebruik een viltstift om (aan de binnenkant!) op elke velg te noteren waar het wiel vanaf komt (LV, RV, LA, RA).

Als je het nieuwe wiel op de naaf hangt, zet even een voet onder tegen het wiel, dan blijft het wiel hangen. Draai de onderste bout er als eerste in, dan kun je je voet weer weghalen.

En denk om je rug: wielen zijn zwaarder dan je denkt.
t5power
5th Gear member

M@rcel schreef:Trek ze anders even na na de eerste rit. Misschien dat dat haar geruststeld?

Let goed op de draairichting van de wielen (staat op de banden) en gebruik een viltstift om (aan de binnenkant!) op elke velg te noteren waar het wiel vanaf komt (LV, RV, LA, RA).

Als je het nieuwe wiel op de naaf hangt, zet even een voet onder tegen het wiel, dan blijft het wiel hangen. Draai de onderste bout er als eerste in, dan kun je je voet weer weghalen.
Omdat ze anders gaan kantelen? Bedankt wederom voor de tip(s).

Heb nu dit in het lijstje bij Conrad:

Afbeelding
Momentsleutelset 28 - 210 Nm

Afbeelding
Hydraulische Krik 2Ton

Afbeelding
Verrijdbare bandenstandaard

Afbeelding
Steeksleutelinzetstuk 1/2" 19 mm

Afbeelding
WIELSLEUTEL UITTREKBAAR

Volgens mij allemaal redelijk compleet :)
v70bio
3rd Gear member

Heb zelf zo'n mooie velgenboom gekocht in DLD. Ideaal banden zitten ietsje van elkaar af dus de lucht kan er mooi tussendoor. Voor de prijs hoef je het niet te laten. < € 20
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
M@rcel
6th Gear member

De dop ( steeksleutelinzetstuk :drinking: is vast een vertaling uit het Duits ) zit al bij de uittrekbare wielsleutel.

Controleer bij deze krik goed waar je hem moet plaatsen en leg wat beschermends (dik rubber ofzo) tussen krik en auto
diesel01
Geartronic member

Als je gewoon het hele zaakje vast zet op 140nm komen ze er op de snelweg niet ineens vanaf.
Als ik mij niet vergis heb je een V70, ik ook sinds enige tijd en ik ga nog een krik kopen omdat ik vindt dat de krik die bij de auto zit niet uitblinkt in stevigheid.
De S60 was wellicht een paar kilo lichter maar met de V70 heb ik niet veel vertrouwen in het krikje.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
M@rcel
6th Gear member

t5power schreef:
M@rcel schreef:Als je het nieuwe wiel op de naaf hangt, zet even een voet onder tegen het wiel, dan blijft het wiel hangen. Draai de onderste bout er als eerste in, dan kun je je voet weer weghalen.
Omdat ze anders gaan kantelen?
Ja, en er weer af vallen.

Oh, en zorg ervoor dat de raakvlakken van wiel en naaf schoon zijn om trillingen te voorkomen.
BlackcurrantV70
7th Gear member

Een hydraulisch krikje voor 30euro ? Is die betrouwbaarder dan de Volvo krik ?

Ik zag hier bij Auto 5 een hydraulische krik (wel een groter model denk ik) voor 160 euro, dat boezemt mij toch meer vertrouwen in.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”