Pagina 2 van 2
Geplaatst: 20.01.2011 - 13:01
door Ramon&Ramon
je moet ook niet de bout warm stoken,maar de omgeving waar hij inzit natuurlijk..
Geplaatst: 20.01.2011 - 13:06
door Dries77
:toothy10:
Geplaatst: 20.01.2011 - 13:31
door Shockwave
je moet ook niet de bout warm stoken,maar de omgeving waar hij inzit natuurlijk..
:roll: daar heb je wel een punt, ik doe zoiets voor de 1e keer dus dat drong nog niet echt tot me door :p
Geplaatst: 20.01.2011 - 14:56
door Shockwave
Ik ben echt aan een volkomen kansloze bezigheid begonnen. Meer als donkerbruine kleur (550 graden) krijg ik niet me de föhn. De hitte zal inderdaad niet puntvorming genoeg zijn. Ik heb de hele omgeving van de bout zo heet gemaakt, de warmte trekt wel supersnel door het metaal heen. De remschijf, die toch nog redelijk vrij ophangt kon ik na 10 minuten al niet meer vasthouden van de hitte.
Vervolgens een 6 kantige dop op de bout gezet, nog extra stevig erop gezet door hem met de voorhamer erop te slaan, ratel erop, op het puntje van de ratel voorzichtig geslagen met de hamer. Eerst totaal geen beweging, maar bij hard slaan vliegt de 6 kantige dop toch weer van de bout af.
Dus misschien toch een brander nodig (hoewel ik twijfel of dat helpt). Maar ik ga niet speciaal hiervoor weer een brander aanschaffen, want dat zal ook niet goedkoop zijn.
Nog even geprobeerd met een griptang. Maar die trekt alleen een nieuwe voor in de bout.
Ga het nog even proberen met een bijtel erin en dan proberen los te tikken, maar anders gaat de remklauw er weer op en is het gewoon geen nieuwe remschijven.
Toch bij deze vast bedankt voor alle tips en trics.
Geplaatst: 20.01.2011 - 15:13
door Iroll
Rij anders ff naar een (doe het zelf) garage. Daar maken ze 'm zo voor je los. Probleem met op een krik sleutelen is dat je de kracht niet goed kan overbrengen op de bout omdat de auto teveel beweegt. Maar met een beitel moet het wel lukken denk ik. Laten zitten is geen optie, niet opgeven!
Geplaatst: 20.01.2011 - 15:20
door Dries77
kan je die 6 kantige dop niet met een klein laspuntje vastzetten? Ben bang dat het uitboren gaat worden en een helicoil de enige oplossing is.
Linkse tappen willen mensen ook nog wel eens proberen, maar gaat volgens mij vaker fout dan goed.
Geplaatst: 20.01.2011 - 16:21
door Ramon&Ramon
Hij mag toch wel ff bij jou langs rijden Iroll?.

Geplaatst: 20.01.2011 - 17:11
door Iroll
Ramon&Ramon schreef:Hij mag toch wel ff bij jou langs rijden Iroll?.

Moet hij wel even toeteren bij het langsrijden!
Maar even alle gekheid op een stokkie, dit is een echte beginners fout. Doorgaan met proberen tot de moer naar zijn moeren is. Op een krik sleutelen is een ramp als de boel echt vastzit. Ik rij als ik zoiets vermoed even naar de dhz, los de bouten van bijv. veerpoten en remklauwen op de brug en doe de rest thuis. Op een brug is het een fluitje van een cent, ben je in 10 minuten klaar. Ik ben ook door schade en schande wijs geworden!
Geplaatst: 20.01.2011 - 17:12
door Dries77
Geplaatst: 20.01.2011 - 17:20
door Shockwave
Waarom wonen jullie niet bij mij om de hoek
Op een krik sleutelen is een ramp als de boel echt vastzit
Daar ben ik nu achter ja... het hele karweitje stelt niets voor, behalve als je zulke *****dingen tegenkomt.
Maar ik zal doen wat je zegt Iroll, komende week rij ik wel even langs een dhv garage bij bij in de buurt, en laat ik ze daar wel even losmaken. Met 'los de bouten' bedoel je een paar slagen losdraaien zodat je de rest zelf kunt doen?
Geplaatst: 20.01.2011 - 18:59
door Iroll
Als je maar zorgt dat de bout nog wel zo vast zit dat je veilig thuis kunt komen. Een paar slagen is absoluut teveel, als ze eenmaal maar kunnen draaien dan is het genoeg. Maar daar zorgt de monteur wel voor. Neem voor de zekerheid een nwe bout mee om de verrotte te vervangen zodat je die thuis met de dop los kunt draaien. Laat ze allemaal even onderhanden nemen, dan is de rest thuis een fluitje van een cent. En vergeet de loctite niet bij het weer vastzetten en maak het inwendige schroefdraad vantevoren schoon. Succes, gaat lukken! De kruiskopschroef waarmee de schijf vastzit kan ook erg vastzitten, zorg vantevoren voor een paar nieuwe. Ze hebben een verzonken kop. Ik moest ereen met de beitel lostikken om 'm gangbaar te maken. En kijk even in het manual op de skydrive voor de aanhaalmomenten.
Geplaatst: 20.01.2011 - 21:51
door sleutelaar
voor kruiskopschroeven wil een slagschroevedraaier ook wel eens werken.
Geplaatst: 21.01.2011 - 22:34
door Shockwave
Vanmiddag ben ik even langs de doe het zelf garage geweest (The Golden Crank in rhenen) en daar hebben ze er naar gekeken. Het was nog een hele klus, er werden laden open getrokken waar ratels en sleutels uitkomen die zo groot waren dat ik überhaupt niet wist dat die bestonden :p En de auto stond natuurlijk op de brug dus je kon er nu van de binnenkant bij. Werkt veel makkelijker.
Je noemde het al Iroll, de kruiskopschroef van de schijf zat ook echt enorm vast. Niet los te krijgen met kruiskop schroevendraaiers en ook niet met slagschroevendraaier. De mensen daar hebben er toen met een bijtel voorzichtig een extra sleuf ingeslagen waardoor ze meer grip kregen. Gevolg was dat hij net een paar milimeter eruit gedraaid kon worden. Toen liep hij weer helemaal vast! Maar hij stak er gelukkig net genoeg uit om er een sterke griptang op te zetten, en toen is tie er stukje bij beetje uitgedraaid.
Toen die eruit was bleek dat het laatste stukje van het schroefdraad zwaar verroest was omdat die aan de andere kant uit de remschijf steekt.
Alles was dus nu eindelijk los, nooit geweten dat dingen nog zo onmogelijk vast kunnen zitten.
Vervolgens alle remblokken eruit gehaald, die heb ik (kon ik tenminste ook nog wat zelf doen...) vlak geschuurd, want die hadden zich al gevormd naar de andere remschijf. Vervolgens as schoon geschuurd. Nieuwe schijven erin gezet en gereinigd met remmenreiniger omdat er nog redelijk wat olie op zat.
Blokken er weer in gezet, klauw erover heen, alle bouten, inclusief degenen die nog wel redelijk goed eruit gingen, ingesmeerd met kopervet.
Wiel er weer op, wielbouten ook ingesmeerd met kopervet. Die erin gedraaid.
Alles met een momentsleutel exact op de juiste manier vastgedraaid.
Daarna de rest van de auto aan de onderkant nog geinspecteerd omdat we toch al bezig waren. Paar kleine roestplekjes op o.a. de kokerbalk. Daarvoor heb ik aankomende donderdag een afspraak gemaakt. We gaan de hele onderkant van de auto ontroesten en tektyleren. (Als je iets doet, dan maar gelijk goed).
Vervolgens de wielkasten geinspecteerd. Bleek dat rechtsachter de wielkast onderdaan toch redelijk verrot was. De binnenkant van de wielkasten was overal nog goed, alleen de buitenkant vertoonde roest.
Aankomende donderdag zal dus alle roest ook daar verwijdert worden. Nieuwe stukken worden er gelijk ingelast.
Vervolgens nog ff een bakkie gedaan en een tijdje over volvo's gekletst.
De eigenaar was ook bezig een Rover SDI 2300S aan het restaureren. Daar startte hij ff de motor van die wagen, een V6, komt me ook een geluid uit zeg!
Succes, gaat lukken!
Samengevat: je had weer helemaal gelijk
Oja, foto's e.d. post ik binnenkort wel even in mijn project topic.
Geplaatst: 04.05.2011 - 14:09
door Hertogjantjeee
als je een las apparaat hebt kun je ook een nieuwe bout erop lassen, is meteen het zaakje heet geworden en draai je hem waarschijnlijk zo los, wel even de accu klemmen loshalen! dit werkt bij de volvo werkpaarden (vrachtwagens) wel altijd goed

Geplaatst: 04.05.2011 - 22:43
door Shockwave
Goede tip! Gelukkig zitten de nieuwe schijven en blokken er al lang en breed op, maar ik zit nu met een vaste plug in de versnellingsbak, de plug die je eruit draait om de olie eruit te laten lopen. Misschien daar dan maar een bout aan lassen.
Geplaatst: 04.05.2011 - 22:51
door Hertogjantjeee
hahaha ja ik zag later dat het al een oud bericht is. maar inderdaad is voor pluggen ook een hele goeie oplossing, spreek uit ervaring met de vrachtwagens

Geplaatst: 15.05.2011 - 20:57
door mightyspawn
Iig de auto op bokken zetten aan de voorkant, dan kun je wel al je krachten kwijt en kun je ook onder de auto werken als t moet. Niet van die kleine bokken, maar liefst 2 of 3 ton krikken. I know overkill, maar die staan wat lekkerder al zeg ik t zelf.
Dan als eerste 6 kantige doppen aanschaffen, die 12kantige zijn zinloos. Is alles zo rond.
Dan een wrikijzer op de bout, zo noem je zo'n ding toch? Iig een soort ratel maar zonder het ratel gedeelte. Dan doe je daar overheen een verlengde pijp en dan krijg je ze zo los. Als het niet wil pak je een maatje kleinere dop en sla je die met de hamer erop. Dan moet het lukken. Iig je hendel verlengen. Dan krijg je iedere soort bout wel los.
Geplaatst: 25.05.2011 - 16:08
door Gustaf Larson
Shockwave schreef:Vervolgens alle remblokken eruit gehaald, die heb ik (kon ik tenminste ook nog wat zelf doen...) vlak geschuurd, want die hadden zich al gevormd naar de andere remschijf. Vervolgens as schoon geschuurd. Nieuwe schijven erin gezet en gereinigd met remmenreiniger omdat er nog redelijk wat olie op zat.
Waarom dan niet meteen even nieuwe blokjes?
Geplaatst: 25.05.2011 - 19:18
door Shockwave
haha, dat is wel zo handig. Maar het is ook gebeurd ondertussen.
Geplaatst: 02.07.2011 - 15:19
door smartjan
Mocht het echt niet gaan dan kun je nog een moer op de kop lassen en op die manier proberen los te krijgen.
Zelf ga ik overigens in deze gevallen eerst aan de gang met een pijptang / moordenaar van Ridgid, die dingen zetten zich zo vast in de kop dat hij meestal wel los komt. Een paar zware dreunen met een hamer op de kop (in de lengte-richting van de bout) wil soms ook soms ook nog wel een verschil maken.