Remschijf vervangen: dolgedraaide bout

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Vanmiddag wilde ik even mijn remschijven gaan vervangen. Het ging allemaal goed, het bovenste gedeelte van de remklauw ging er zo vanaf, totdat ik de laatste 2 bouten van het onderste gedeelte van de remklauw wilde losdraaien. Mijn sleutel bleek amper grip te hebben. De 12 kantige rateldop ook niet helaas.

Mijn vraag: is hier nog wat aan te doen, en zo ja, wat? Of kan ik nog op een andere manier mijn remschijf vrij krijgen en de nieuwe erop zetten?

Even een foto om het wat duidelijker te maken, de rood omcirkelde bouten moeten er vanaf, de onderste heeft geen grip meer. Is het een optie om de groene bouten (waarvan er aan de andere kant ook 2 zijn) los te maken?

Afbeelding

Oja, op dit moment heb ik alles ruimschoots ingespoten met kruipolie.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

combinatie tang of waterpomp tang. daarna nieuwen bouten erop
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Evt losslijpen, heb ik laatst gedaan met een bout van de veerpoot.

Moet je wel goed voorzichtig doen dan, maar ik slijp dan vaak recht de kop in zegmaar zodat je de kop in twee delen slijpt zegmaar, en dan met een oude schroevedraaier eronder en paar keer goed slaan en de helftjes breken af. raak je ook minder gauw de rest met de slijptol.
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 591
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

12 kantige rateldop is de bout sneller rond , kijk volgende keer eens naar
een 6 kantige dop , heb je minder kans op door draaien van een bout of moer.

Met een griptang er steving op zetten wil het ook nog wel eens los komen
deze bouten vervang je toch voor nieuwe.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

leip11 schreef:combinatie tang of waterpomp tang. daarna nieuwen bouten erop

Als het met een dop niet gaat,denk je dan dat het met een combinatietang wel lukt? :)
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

Zo los ik het al tijden op. Veel crc5-56 gebruiken. En dan waterpomptang of combitang erop
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Evt losslijpen,
Maar als ik die kop eraf heb dan zit de rest van de bout toch nog in het ijzer? Dan kun je helemaal niets meer. Of zeg ik nu iets doms?
combinatie tang of waterpomp tang.
Met de ratel heb ik op de bovenste wel grip, maar die kreeg ik al niet los met stevig krachtzetten. Met een tang kun je nog veel minder kracht zetten.

Vanavond heb ik 5 keer nieuw kruipolie erop gespoten. Even duimen dat het vannacht goed intrekt en dat ze morgenochtend nog net los willen.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Die ga je niet meer los krijgen met een tang. Deze bouten zijn officieel ook geborgd met loctite(rood). Als hij echt doorgedraaid is kan je alleen nog de kop eraf slijpen.
In het vervolg een goede 6-kant dop gebruiken zoals slagschip-s60 al zegt.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Precies,gebrui het juiste gereedschap en geen gereedschap uit bijv de Kwantumhallen. :)
Beetje warm stoken met een brandertje en klaar is tie weer..
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Precies, warmstoken!
En als de kop al rond is een griptang erop.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

alleen nog de kop eraf slijpen.
En dan? De rest van de bout zit er toch nog in?
en geen gereedschap uit bijv de Kwantumhallen.
:-) Dat zit wel goed
Beetje warm stoken met een brandertje
Is zo'n apparaat om verf los te branden ook goed?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik gebruik de beitel. Zet de kop v.d. beitel schuin in de richting van losdraaien op de kop en met de hamer tik je 'm dan los. Eventueel eerst een brander erop, zo'n verffohn werkt niet.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Shockwave schreef:
alleen nog de kop eraf slijpen. En dan? De rest van de bout zit er toch nog in?
Als de kop eraf is kan je na demontage van de remklauw er een tang opzetten, op dat stuk heb je meer grip als op de kop. En het is vaak de enigste oplossing.
en geen gereedschap uit bijv de Kwantumhallen:-) Dat zit wel goed
Goed gereedschap is het halve werk :P
Beetje warm stoken met een brandertje
Een keer roodgloeiend stoken en weer af laten koelen helpt ook goed ja.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Shockwave schreef:
alleen nog de kop eraf slijpen.
En dan? De rest van de bout zit er toch nog in?


Klopt, verkeerd gezien van mij, de achterste op de foto kon dat wel maar met deze niet inderdaad.
Zijn inmiddels al zoveel oplossingen dat het moet lukken denk ik :P
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Eventueel eerst een brander erop, zo'n verffohn werkt niet.
Hoe heet moet die brander worden dan? Die 'fohn' haalt 650 graden. Dat lijkt me toch redelijk warm!
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Het zal wel werken, maar het duurt wel lang.
Bovendien warm je in die tijd ook dingen op die je niet opgewarmd wil hebben. (rubbers e.d.)
Een vlam is veel heter en meer gericht op een punt.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Duidelijk. Ik heb het vanmorgen al een keer gedaan, ik zet die fohn een paar millimeter voor de bout, hij wordt dan heel heet, daarna heb ik er ijskoud water overheen gedaan (met lekkere stoomwolken als gevolg), maar loskomen, ho maar...

Vanmiddag nog maar is proberen.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

je hebt weer een PM
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Niet afkoelen, heet losdraaien.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Dat ga ik nu gelijk doen.

Mijn theorie was van gelijk afkoelen dat je aan het wrikken bent met die bout, alleen dan niet met een schroevendraaier maar met temperatuur.

Want metaal zet toch uit bij hogere temperatuur, dus dan zou het losdraaien moeilijker zijn.

Maar goed, ik ga je advies nu uitvoeren.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”