Pagina 2 van 3
Geplaatst: 08.02.2011 - 16:44
door mehrzahl
Ed, het is ook sterk afhankelijk van je rijstijl. Omdat jouw EGR dicht is vermoed ik dat je veel minder roetuitstoot hebt (maar wel meer NOx, terzijde), waardoor je veel minder vaak hoeft te regenereren. Ik heb mijn auto nu 4000 km gereden, en nog maar één regeneratie meegemaakt. Bij jou misschien nog wel veel minder vaak. (Overigens neem ik zelf ook geen oliepeilstijging waar - gelukkig.)
Bovendien hoeft een regeneratie geen oliepeilverhoging ten gevolge te hebben, als je hem maar niet voortijdig afbreekt door korte koude ritjes. Als de motor op temperatuur is, zal er niet zoveel langs de zuigerveren weglekken.
Geplaatst: 08.02.2011 - 19:33
door Quota
Hmm vandaag voor de zekerheid maar even aan de dealer gevraagd of ze kunnen zien of de veelbesproken software update voor mijn auto ook al gedaan is. De dealer wist me te vertellen dat dit nog niet het geval is... ligt het nu aan mij of is dat vreemd? Het was toch een vanuit Volvo voorgeschreven software update? Of werd/wordt deze op vrijwillige basis uitgevoerd?
Weet iemand ook wat de kosten hiervan zijn?
Geplaatst: 08.02.2011 - 19:57
door reina
Een software update maakt bij een dealer onderhouden auto deel uit van het reguliere onderhoud. Ik zou het erg vreemd vinden als daar kosten aan zouden zijn verbonden. Vreemd dat ze dat bij jouw dealer zijn vergeten Quota. Ik heb voor de 23e een afspraak gemaakt bij de dealer om de auto goed na te laten kijken. Het vreemde geluid is nu voor de 3e keer teruggekomen maar nu bleef er iets (licht) aanlopen. Ik begin nu te vermoeden dat het een remprobleem is eigenlijk en niets met het regenereren te maken heeft. Nou ja... ik kom er i.i.g. op terug. Ik heb trouwens nu bijna 5000 km met de auto gereden en met mijn oliepeil is niets aan de hand. Staat keurig ietsjes onder max. Maar ja... wat zegt dit nu eigenlijk. Volgens mij alleen maar dat er genoeg olie/dieselolie in het carter aanwezig is maar nu ben ik wel wat cynisch ::lol:
Geplaatst: 08.02.2011 - 20:01
door Quota
Tsja, de auto is ex-lease, dus ik vind het ook wel vreemd dat de software update niet is meegenomen in het eerdere onderhoud. Wel fijn om te weten dat er nog iets aan gedaan kan worden...
Geplaatst: 08.02.2011 - 22:15
door MN-NL
@Quota:
Is de auto dealeronderhouden geweest of is het onderhoud bij een andere landelijke keten ondergebracht?
Ik meende dat Kwikfit of Euromaster daar mee is gaan werven?
Weet niet of ING daar mee in zee is gegaan, ik kon iig altijd gewoon naar de merkdealer toen ik lease van ING reed.
Gr. Marc
Geplaatst: 09.02.2011 - 06:55
door Quota
MN-NL schreef:@Quota:
Is de auto dealeronderhouden geweest of is het onderhoud bij een andere landelijke keten ondergebracht?
Ik meende dat Kwikfit of Euromaster daar mee is gaan werven?
Weet niet of ING daar mee in zee is gegaan, ik kon iig altijd gewoon naar de merkdealer toen ik lease van ING reed.
Gr. Marc
De auto is altijd door de leverende dealer in onderhoud geweest. Dus niet bij een universele garage :roll:
Geplaatst: 09.02.2011 - 13:24
door edraket
De dealer waar ik regelmatig ondrdelen haal attendeerde mij vorig jaar op de software update. Deze wordt aktief gepusht door Volvo. Hij was gratis, ondanks dat ik mijn auto daar niet in onderhoud heb. Denk dat het iets te maken heeft met kapotte motoren en claims

Geplaatst: 09.02.2011 - 13:45
door Quota
edraket schreef:De dealer waar ik regelmatig ondrdelen haal attendeerde mij vorig jaar op de software update. Deze wordt aktief gepusht door Volvo. Hij was gratis, ondanks dat ik mijn auto daar niet in onderhoud heb. Denk dat het iets te maken heeft met kapotte motoren en claims

Vandaar dus ook mijn verbazing over het feit dat mijn auto nog niet van die update is voorzien.... :roll:
Maar goed, alles zal reg kom, vanaf aanstaande maandag is hij er wel van voorzien, misschien scheelt het ook nog in het brandstof verbruik.
Geplaatst: 09.02.2011 - 13:57
door MN-NL
Quota schreef:misschien scheelt het ook nog in het brandstof verbruik.
Volgens mij las ik in een ander draadje dat je met bridgestone rijdt, waarvan anderen aangaven met dat merk (veel) meer brandstof te verstoken.
Just a thought!
Marc
Geplaatst: 09.02.2011 - 14:14
door Quota
MN-NL schreef:Quota schreef:misschien scheelt het ook nog in het brandstof verbruik.
Volgens mij las ik in een ander draadje dat je met bridgestone rijdt, waarvan anderen aangaven met dat merk (veel) meer brandstof te verstoken.
Just a thought!
Marc
Bijna goed, mijn zomerbanden zijn bridgestones, maar daar heb ik nog geen meter op gereden, heb de auto sinds eind december en heb er bij aflevering gelijk de (bekende, want van mijn oude auto afkomstige) Kleber Krisalp2 winterbanden onder laten zetten...
Maar toch bedankt voor het meedenken!
Geplaatst: 09.02.2011 - 16:28
door dewae
Volgend vraagje :
ben zelf in bezit van S60 / 126 pk versie / bouwjaar 2008 en dus voorzien van gesloten roetfilter met periodieke regeneratie.
Het regeneren voel ik niet, alleen zie je je gemiddeld verbruik plots stijgen.
Dealer meldde mij dat de roetfilter om de 120.000 km zou moeten vervangen worden.
Nu de vraag zelf : bij wie is de roetfilter al vervangen, en zoja op welke kilometerstand en wat koste dit?
Met dank voor de reacties.
Geplaatst: 09.02.2011 - 17:34
door edraket
Is niet juist. Het filter hoeft alleen vervangen te worden als hij stuk is. Ik neem aan dat het om een 5 cilinder gaat?
Geplaatst: 09.02.2011 - 17:40
door dewae
Het gaat effectief om de 5 cylinder.
Ik vind het raar dat rekening houdend met de toch wel hoge kilometerstanden hier niet over verteld wordt op het forum.
Tuner meldde me trouwens dat volgens hun ervaring er effectief weinig problemen met dit type van motoren althans wat roetfilter betreft.
Leef op hoop want ik vermoed dat vervanging een kostbare zaak is.
Geplaatst: 10.02.2011 - 09:19
door edraket
In het boekje staat bij mij vrvanging van het filter bij 240.000 km, in de standaard onderhouds tabellen kom je echter geen filter tegen. En waarom zou je hem vervangen als hij goed werkt.
If it ain't broken, don't fix it!
Geplaatst: 10.02.2011 - 20:32
door sbv
hmm dan kan ik binnenkort dus aan de vervanging. Als het nog werkt lekker laten zitten
Geplaatst: 10.02.2011 - 20:48
door edraket
Waarom vervangen dan? Die van jou doet het toch nog goed?
Geplaatst: 14.02.2011 - 16:42
door Quota
Zo, vandaag is het surplus aan olie afgetapt en de nieuwe software geinstalleerd. Ik heb aan de service medewerker gevraagd of het kwaad kan dat ik zo veel provinciaal rijd, waarbij de motor zelden boven de 1600 toeren komt, en hij kon mij daar geen eensluidend antwoord op geven. ik zal straks denk ik maar eens een mailtje naar volvo nederland sturen, kijken of die me meer kunnen vertellen over hoe en wanneer het regeneratieproces gestart wordt, en hoe lang het dan loopt.
Geplaatst: 14.02.2011 - 17:34
door edraket
Ik kan je dat antwoord ook geven:
Regeneration
The particles that are trapped in the filter must be burned away regularly. The distance between each
regeneration is approx. 500 to 1000 km.
Temperature
The required temperature during regeneration is approx. +600°C for exhaust gases in the filter.
When the exhaust gases to the filter during normal operation have a temperature of between +100°C (small
load) and +650°C (full load) the ECM regulates air flow and fuel injection amongst other things so that a
temperature of approx. 600°C is obtained.
When regeneration is required
The ECM calculates when regeneration is required.
In principle regeneration should be initiated when a certain volume of particles is trapped in the filter. A
guideline value is approx. 30 grams. Depending on circumstances (driving style, temperatures etc.)
regeneration can also take place at other values.
Main factors governing when regeneration is required are:
• Distance/fuel consumed since last regeneration. A "normal" distance is approx. 800 km or approx.
80 litres of fuel consumed. Everything depends on the driving conditions.
• Estimated volume of particles in the filter. Based mainly on driving conditions (temperature, load,
fuel consumption etc.) since last regeneration.
• Estimated volume of ash in the filter. Based mainly on distance.
• The pressure drop over the filter. The pressure drop is measured by a differential pressure sensor that
measures and compares the pressure before and after the filter. A "cleaned" filter has a pressure drop
of approx. 5hPa - 20 hPa. At the time for regeneration the pressure drop is approx. 100 hPa.
The differential pressure is also used for diagnosing leakage for example (small pressure drop) and
clogged filter (large pressure drop).
"Normal" regeneration
Based on coolant temperature and the exhaust temperature at both the catalytic converter inlet and the
particle filter inlet the ECM judges whether regeneration should be initiated.
If the conditions are right then the ECM takes a number of actions. For example:
• The exhaust gas recirculation (EGR) valve is closed.
• The fuel pressure is decreased.
• The charge pressure is decreased.
• The ECM controls the throttle for ETA so that the incoming air volume is adapted (primarily
reduced).
The injectors are activated twice more after the main injection.
− The first re-injection is primarily used to increase the temperature before the catalytic converter
(from approx. 150° to approx. 300°).
− The second re-injection is used to increase the temperature of the exhaust gases when they pass
through the catalytic converter. When the heated exhaust gases (approx. 600°) reach the particle
filter, regeneration starts.
During this injection the fuel is injected into the cylinder and vaporised. When the exhaust
valves are open the vaporised fuel follows the exhaust gases on to the catalytic converter where
they are ignited. The heated gases continue on to the particle filter which is heated, at which the
regeneration process starts.
• By means of the ECM registering amongst other things the exhaust temperature, incoming air
volume (oxygen volume) and injected fuel during the entire process, the ECM can determine
whether regeneration has succeeded and with it reset the "counter". Normally this takes approx.
10 - 30 minutes.
If the process is prematurely interrupted for example due to the operating cycle being stopped (the
driver switches off the engine) the regeneration process is resumed as soon as the conditions for
initiation are fulfilled. The internal counter adds up the number of particles added from when the
regeneration was interrupted to when it is started.
• On the occasions when regeneration is required but the conditions for initiation are not fulfilled the
driver is advised by means of a text message in the DIM to drive the car in such a way that the
initiation conditions are fulfilled.
"Favourable" regeneration
Under certain conditions regeneration is initiated when a particle volume is approx. 15 grams against a
"normal" approx. 30 grams. This takes place at a uniform speed over approx. 85 km/h. The ECM controls the
process as with "normal" regeneration.
"Spontaneous" regeneration
At major load and high engine speed the temperature in the particle filter can become so hot that
regeneration starts spontaneously.
Then the ECM receives information by means of the temperature sensor before the particle filter amongst
other things that spontaneous regeneration is underway and for how long it is taking place. The ECM uses
this information to calculate when the next regeneration should be initiated.
Geplaatst: 14.02.2011 - 18:13
door dewae
Nuttig om te weten uiteraard hoe het regeneratieproces werkt, maar mijn vraag was :
Wie is al geconfronteerd geweest met het MOETEN vervangen van de roetfilter? (slijtage?)
Zoja, bij welke kilometerstand?
Zoja, wat was het kostprijskaartje?
Blijkbaar... niemand tot op heden?
lijkt mij bizar....
Geplaatst: 14.02.2011 - 21:30
door v40jlt4
edraket schreef:Ik kan je dat antwoord ook geven:
Regeneration
The particles that are trapped in the filter must be burned away regularly. The distance between each
regeneration is approx. 500 to 1000 km.
.
ZO! bij mij regenereert ie zekers te weten om de 200km, dan is ie wel 50km aan het regenereren! Geen wonder dat ie zo zuipt
Rijd doordeweeks iedere dag 40KM met 90KM/u en bijna iedere zondag 180Km met 105 en 125km/u