Pagina 2 van 2

Geplaatst: 23.02.2011 - 20:37
door FrankS60
Is normaal hoor dat verschil, je moet een hoger voltage hebben dan de betreffende accu om te kunnen laden. Beide voltages zijn normaal, alhoewel bij mij de laadstroom meestal rond de 13,7 hangt. Maar dat is geneuzel in de marge, hier is niks mis mee.

Geplaatst: 08.03.2011 - 02:44
door Volvo_T5
Ik hoorde vandaag een soort geknetter die je ook tijdens het aansluiten van de massa accukabel krijgt , tijdens het rijden met half open raam .
Wat kan dit zijn ? accuklem of een kortsluiting ?

Laadstroom op accu is nu +/- 14,3 en accu 12,4 .
Is te laadstroom nu te groot of is mijn accu volledig geladen op dit moment?

Moeilijk starten kan dit een oorzaak zijn ?

quote Accu onder motorkap? Hebben ze die weer maar voren geplaatst? 1,5 volt verlies is ook erg veel, dat zou ik eerst eens uitzoeken. :lol:

Plus kabel bij zekeringen.

Geplaatst: 08.03.2011 - 07:14
door DawnBlueED
Volvo_T5 schreef:Ik hoorde vandaag een soort geknetter die je ook tijdens het aansluiten van de massa accukabel krijgt , tijdens het rijden met half open raam . Wat kan dit zijn ? accuklem of een kortsluiting ?
Weet je zeker dat het een een elektriciteitsverschijnsel was? Was er ook rook of stank? In dat geval denk ik al snel aan een losliggende draad die sluiting maakt of een los contact wat zit te vonken. Hoe lang duurde dit verschijnsel?

Edit: ga ook eens ruiken aan de dynamo
Volvo_T5 schreef: Laadstroom op accu is nu +/- 14,3 en accu 12,4 .
Is te laadstroom nu te groot of is mijn accu volledig geladen op dit moment?
Dat is niet zo makkelijk aan te geven of die laadstroom wel of niet te hoog is.

Stromen meet je in ampère met een ampèremeter en spanningen in volt met een voltmeter. Er bestaat wel een relatie tussen de twee, de alom bekende wet van Ohm

Wat jij daar meet is de spanning over de accu, deze is gelijk aan het product van de laadstroom en de inwendige weerstand van de accu in laadrichting behorend bij de actuele ladingstoestand. (in deze situatie is de accu een verbruiker)

Hoe hoog die spanning over de accu precies kan oplopen hangt niet alleen van de accu af maar ook van de ladende spanningsbron, de dynamo dus, de gelijkrichting en laadstroom regeling.

Word de laadstroom van een loodaccu in geladen toestand te hoog dan treed overlading op en gaat de accu spoedig dood :(

Tevens is de klemspanning van de accu een indicatie voor de ladingstoestand, deze spanning is echter ook afhankelijk van de stroom door de accu en de richting daarvan.
Accu gaat snel leeg. Nieuwe accu gaat slechts 3 maanden mee .
Bedoel je hier nu mee dat de accu na 3 maanden leeg is of defect? In het laatste geval zal er wel sprake zijn van overlading.

In ieder geval succes met het zoeken naar de oorzaak.

Geplaatst: 08.03.2011 - 10:45
door Volvo_T5
DawnBlueED schreef:
Volvo_T5 schreef:Ik hoorde vandaag een soort geknetter die je ook tijdens het aansluiten van de massa accukabel krijgt , tijdens het rijden met half open raam . Wat kan dit zijn ? accuklem of een kortsluiting ?
Weet je zeker dat het een een elektriciteitsverschijnsel was? Was er ook rook of stank? In dat geval denk ik al snel aan een losliggende draad die sluiting maakt of een los contact wat zit te vonken. Hoe lang duurde dit verschijnsel?

Edit: ga ook eens ruiken aan de dynamo

Het was zeker een elektriciteitsverschijnsel. Rook en stank heb ik niet gemerkt omdat ik aan het rijden was . Wel is de gehele electronica sindsdien uitgevallen. Het nare storing is terug . (storing can bus)

Heb straks een afspraak voor het inleren Srs module. Hoop dat ik dan meer zal weten.

Accu is na 3 maanden leeg , misschien toch een massakabel probleem.

Geplaatst: 08.03.2011 - 22:30
door Volvo_T5
Accu weer totaal leeg (of dood) volgens druppellader !

Geplaatst: 09.03.2011 - 08:06
door EVV
Betekend dat dat je de accu niet meer op kunt laden en een nieuwe moet kopen, of is een nachtje aan de lader genoeg om weer 3 maand te kunnen rijden?

Geplaatst: 09.03.2011 - 09:07
door Volvo_T5
ik heb het geladen , hoop dat ie het zal doen.

Ik ga niet om de 3 maanden een nieuwe accu kopen .

Geplaatst: 13.03.2011 - 16:58
door Volvo_T5
Airbag module ingeleerd , na paar dagen krijg ik melding srs service en oranje driehoek.

Rode airbag lampje gaat wel uit na aantal seconden .

Is het storing can bus of een van de sensors van airbag ?