Nog steeds stroom bij zekeringen .

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Volvo_T5
2nd Gear member

Beste Mede volvo rijders Ik heb nadat ik de sleutels van contact haal nog steeds stroom op bijna alle zekeringen . Is dit normaal ?

Of is er iets defect :?:
Volvo S60 251 pk(Power Injection)
FrankS60
5th Gear member

Is er iets dat niet goed werkt of aan blijft wat uit zou moeten gaan? De meeste schakelrelais e.d. zitten na de zekeringen overigens.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Volvo_T5
2nd Gear member

FrankS60 schreef:Is er iets dat niet goed werkt of aan blijft wat uit zou moeten gaan? De meeste schakelrelais e.d. zitten na de zekeringen overigens.
Sorry voor late reactie ,

Accu gaat snel leeg . Nieuwe accu gaat slechts 3 maanden mee .
Kan de contact slot defect zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FrankS60
5th Gear member

Die kan inderdaad wel stuk zijn, al lijkt me dat niet het eerste om aan te denken. Je kunt natuurlijk altijd het contactslot uitbouwen/stekker los zien te krijgen en de zaak doormeten.

Heb je een (aftermarket) alarm? Heb je wel eens gemeten met een amperemeter hoeveel ampere er blijft lopen na het afsluiten van de auto en een 15 minuten daarna?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
EVV
5th Gear member

Hoeveel kilometers rijdt je normaal? Ook al zou er spanning blijven staan op de zekeringen, als je rijdt wordt je accu weer bijgeladen tot die vol is, als er echt stroom zou weglekken zou je eerder denken dat de accu in één nacht leeg is, niet na 3 maand pas. Geeft je dynamo wel de juiste spanning?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Iroll
6th Gear member

Sluit eens een multimeter (op ampere zetten, 10A) tussen de pluspool v.d. accu en de (losgehaalde) pluskabel aan. Zorg wel dat contact uit is en ook alle stroomverbruikers zoals bijv. de binnenverlichting. Lees je meer als 0,1amp af dan heb je een lekstroom. Vervolgens trek je dan een voor een de zekeringen eruit en kijk je of de lekstroom afneemt. Dan weet je in welke groep de lekstroom zit. Meest voorkomende bronnen van lekstroom zijn de radio en het alarm. Het kan ook zijn dat een lampje blijft branden van handschoenkastje, kofferbak etc.
M@rcel
6th Gear member

Ik denk dat er niets aan de hand is. Moderne auto's gebruiken continue een beetje energie uit de accu. Deze zogenaamde ruststroom zal in de regel maximaal zo'n 100mA bedragen. Laten we even rekenen:
Stel:
Accu van 80 Ah, ruststroom van 50 mA
Onze berekening zal te optimistisch uitpakken omdat de accu in je S60 kleiner is dan 80 Ah en de russtroom in je S60 waarschijnlijk rond de 60 mA zal bedragen.
Hoe lang kan deze accu een stroom van 50 mA leveren? We rekenen 80 Ah om naar 80.000 mAh. Als we deze capaciteit delen door de stroom (80.000 / 50), dan komen we op een tijdsduur van 1600 uur. Met 24 uur per dag komen we dus uit op (1600 / 24) is nog geen 70 dagen oftewel minder dan drie maanden. En dit is dus aan de ruime kant.
Volvo zegt in Vadis voor de S60:
Reducing the stand-by current consumption
If a car is not going to be used regularly over a three week period, the fuses for the stand-by current consuming components must be removed. This is to reduce the stand-by current consumption.
Zie ook: amt.nl
Gast

M@rcel schreef:Volvo zegt in Vadis voor de S60:
If a car is not going to be used regularly over a three week period, the fuses for the stand-by current consuming components must be removed. This is to reduce the stand-by current consumption.
Vreemd, ik heb de auto wel een 4 weken bij Schiphol laten staan en toen ik terug kwam geen enkel probleem. Ging vlot rond.
M@rcel
6th Gear member

AlexV70 schreef:
M@rcel schreef:Volvo zegt in Vadis voor de S60:
Vreemd, ik heb de auto wel een 4 weken bij Schiphol laten staan en toen ik terug kwam geen enkel probleem. Ging vlot rond.
Het is afhankelijk van je accu-capaciteit en van de hoogte van de ruststroom. Beide factoren verschillen nogal per model/uitvoering. Ik zie bv. dat jij een diesel rijdt. Deze hebben een accu met hogere capaciteit dan een benzine-auto.

Volvo houdt met de opmerking in Vadis ook geen rekening met de buitentemperatuur. Vat die drie weken dus maar op als een voorzichtige aanwijzing.
Volvo_T5
2nd Gear member

Moet even een nieuwe multimeter kopen , heb al 2 kapot gemeten :P

Can bus deskundige volgens fpotcodes heb ik een can kortsluiting , ik weet niet of die foutcode door een lage stroom komt of door een can kortsluiting .

13,6 volt had ik gemeten , dynamo en accu is goed denk ik .

Soms lijkt het of hij op 4 cylinders loopt ipv 5 . Onregelmatig dus.

Kortsluiting en relay kan niet denk ik . Misschien schakelt hij soms een van de 15 amp. lijnen niet .

Heb een originele volvo klasse 3 alarm .

Ik rij niet zoveel , meestal korte ritjes en Vialle Lpi pomp die tijdens starten gas pomt , ik denk dat ik een grotere accu moet nemen,

Heb nu een 74 amp origineel volvo accu . misschien moet ik maar deze nemen http://cgi.ebay.de/Autobatterie-Starter ... 3a5dd4bcb4

Heb laats mijn accu in een Vectra Dieseltje geplaatst , mijn accu kon geen slag draaien . :oops:
M@rcel
6th Gear member

Als je een harde canbus kortsluiting hebt, dan
- Valt je motor in noodloop (als de kortsluiting in de PowerTrain CanBus zit)
- Vallen de meeste funkties op het dashboard uit (als de kortsluiting in de Comfort CanBus zit)

Een lege accu veroorzaakt rare storingen die niet meer terugkomen nadat ze ge-reset zijn.
Volvo_T5
2nd Gear member

Wat is een Noodloop ?

Kortsluiting op lage snelheid veroorzaakt wel melding Storing remmen .....
Die zit toch op de hoge snelheid netwerk ? (CAN High)

Een optimaal geladen accu , kan die een kortsluiting negeren ? :-k
M@rcel
6th Gear member

NoodLoop (Engels: Limp home) is een speciaal programma om ervoor te zorgen dat je thuis kunt komen ondanks grote problemen.

CAN High is niet het hoge snelheidsnetwerk. Elke CanBus bestaat uit twee signalen ("draden"): CanLow en CanHigh. Oftewel: Zowel het hogesnelheidsnetwerk (=PowerTrain CanBus) als het lagesnelheidsnetwerk (=InteriorCanBus of ComfortCanBus) hebben ieder een CanHigh én een CanLow.

Op de interiorbus zitten wel de bedieningsorganen van de remmen, zoals (D)STC knop en lampjes in je dashboard.

Als je, met afgekoppelde accu, de weerstand meet tussen de CanLow en de CanHigh van dezelfde CanBus dan moet je een weerstand tussen de 50 en 60 ohm meten. Niet op de OBD stekker meten, maar elders.
Is de weerstand 0 ohm, dan heb je ergens een sluiting. Is de weerstand 110-120 ohm, dan heb je ergens een breuk. Is de weerstand oneindig, dan heb je een breuk in het deel (stub, aftakking) waar je meet.
Volvo_T5
2nd Gear member

Canbus Deskundige weet jij toevallig hoe een motor in noodloop werkt ?

Ik weet wel dat de Airco paneel tijdens limp home mode na contact nog steeds aan sttaat.
EVV
5th Gear member

Heb je dan misschien de kortsluiting in de airco paneel zitten, waardoor het paneel geen bericht krijgt dat het contact uit is?
Wat gebeurd er als je je ramen opent, een tijdje wacht en weer dicht doet, heeft je airco dat door? Normaal krijgt de airco daar bericht van, waardoor hij niet meer gaat proberen bij te regelen. Als de ramen weer dicht zijn zal hij weer beginnen met regelen en bijvoorbeeld harder gaan blazen om de boel weer op temperatuur te krijgen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
M@rcel
6th Gear member

Volvo_T5 schreef:Canbus Deskundige.
Zeg maar Marcel :)
Volvo_T5 schreef:weet jij toevallig hoe een motor in noodloop werkt ?

Ik weet wel dat de Airco paneel tijdens limp home mode na contact nog steeds aan sttaat.
Ik stel me zo voor dat als de computers niet meer met elkaar kunnen communiceren, dat elke computer een instelling kiest waarbij de kans op defekten het kleinst is.
Volvo_T5
2nd Gear member

EVV schreef:Heb je dan misschien de kortsluiting in de airco paneel zitten, waardoor het paneel geen bericht krijgt dat het contact uit is?
Wat gebeurd er als je je ramen opent, een tijdje wacht en weer dicht doet, heeft je airco dat door? Normaal krijgt de airco daar bericht van, waardoor hij niet meer gaat proberen bij te regelen. Als de ramen weer dicht zijn zal hij weer beginnen met regelen en bijvoorbeeld harder gaan blazen om de boel weer op temperatuur te krijgen.
Ja daar in de buurt . Can kabel loopt vanaf Airco paneel naar Srs computer , en vanaf daar naar REM .

Maar het is geen kortsluiting maar een configuratiefout .
(Heb ik laatst vervangen moet nog ingeleerd worden door de "dealer")
ECM of CEM denkt dat het een kortsluiting is . (zie bijlage)
Daardoor werkt mijn airco niet .

Met KTS krijg ik een CCM-E001 fout die te wissen is.
Een beetje in de war dus.

De vraag is waardoor is mijn accu binnen drie maande leeg?

(Diagnostic trouble code (DTC) information CCM-E001

Condition

The control modules transmit and receive information via a standardised serial communication method – CAN (Control Area Network). The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module registers serious interference (CAN communication blocked).
Note! In the event of system communication problems, it is not possible to communicate with the control module. Therefore it will only be possible to read off the fault if it is intermittent.

Substitute value
-The control module shuts itself off (“bus-off”).
Hint: The control module will remain shut off until the power supply is broken (15, 30, X). When the power supply is connected the control module will make a new attempt to communicate.

Possible source

-Short-circuit between the control area network (CAN) wiring
-Open-circuit in the control area network (CAN) wiring
-Internal fault in the control module
-Internal fault in another control module in the same part of the control area network (CAN).
Note! In the event of missing CAN communication, but with the power supply still on, the climate control module (CCM) will function for a few minutes after the key has been removed (Limp-home function).

Fault symptom
-The climate control system functions after the key has been removed
-The lower row of buttons on the climate control system does not function
-The air conditioning (A/C) compressor does not start, or runs sporadically
-Misting on the windows and/or door mirrors
-Does not deadlock
-Does not open from deadlock
-Private locking of the boot lid does not function. (S80, S60)
-Temporary disengagement of the detectors is not possible.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo_T5
2nd Gear member

Heb inmiddels al de contactslot vervangen .
Lijkt erop dat het meachanisme voor sleutel in en uit niet goed werkt .
Met de huidige contactslot klikt het duidelijk meer .

Ik zal een en ander npg meten als mijn multimeter die ik gekocht heb binnen is. Heb eentje gekocht met meting van Dwell en Tach voor 5 cylinder.

Hij rijdt beter nu ik de accu opgeladen heb .

De zekering van contactslot ,ecm , srs en cem zijn allemaal dezelfde groep (nr 25).

Nog niet ingeleerde srs module kan die niet problemen veroorzaken ?

Geen juiste CAN signaal of stroom lek ?
Volvo_T5
2nd Gear member

Multimeter is binnen heb gelijk accu en laadstroom gemeten .

Accu gemeten onder motorkap was 12,48
Laadstroom was 13,95
EVV
5th Gear member

Accu onder motorkap? Hebben ze die weer maar voren geplaatst? 1,5 volt verlies is ook erg veel, dat zou ik eerst eens uitzoeken.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”