Blauwe rook bij starten

Voor kenners: de "Roffel"
Vincde
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:45

beetje oud topic maar beschrijft precies wat mijn Volvo doet.

@volvoboy, wat zijn je bevindingen/resultaten/oplossingen?

ben wel benieuwd.
Volvo S70 2,5 G3 automaat comfortline met 140Pk bj 1998 455 dkm
Opel Tigra 1.4 bj 1998 199dkm
een BMW K100RT met 90 PK bj 1988 220 dkm
en een Kawa Z550 met 50 PK bj 1982 58 dkm
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Dikkere olie als het niet te erg is en anders de klepsteelrubbers vervangen. Die droger na verloop van tijd uit en dan loopt de olie via de klep zo de verbrandingsruimte in.

Mijn S70R heeft er een beetje last van, wanneer je de motor vijf minuutjes stationair laat lopen en dan een flinke dot gas geeft ploft er een licht walmpje blauwe rook uit de uitlaat. Dat duidt puur op klepsteelrubbers.

Als je handig bent kun je het zelf, kost je geloof ik €30,- aan materiaal.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Vincde schreef:beetje oud topic maar beschrijft precies wat mijn Volvo doet.

@volvoboy, wat zijn je bevindingen/resultaten/oplossingen?

ben wel benieuwd.
Het is alleen bij het starten, dus hebben het maar geaccepteerd. Mijn rooie doet het ook een heel klein beetje af en toe (die heeft 367.000km)

Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Auk schreef:Dikkere olie als het niet te erg is en anders de klepsteelrubbers vervangen. Die droger na verloop van tijd uit en dan loopt de olie via de klep zo de verbrandingsruimte in.

Mijn S70R heeft er een beetje last van, wanneer je de motor vijf minuutjes stationair laat lopen en dan een flinke dot gas geeft ploft er een licht walmpje blauwe rook uit de uitlaat. Dat duidt puur op klepsteelrubbers.

Als je handig bent kun je het zelf, kost je geloof ik €30,- aan materiaal.
Ik weet niet hoe je aan 30 euro materiaal komt?
Dit is dus een geval van mensen op het verkeerde been zetten..Het kost wel iets meer dan dat namelijk,Het is een flinke klus om deze te vervangen.
Als je alles netjes doet ben je dik 1000 euro armer..
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Ja dat is inclusief arbeidsloon... klepsteelrubbers zelf kosten echt geen €1000 hoor...
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

ER staat toch 30 euro aan materiaal. Is wellicht wat aan de lage Kant, maar met 100 euro kom je een heel eind.
5 O-ringen voor de bougie gaten, 4 nokkenas keerringen en een tubetje vloeibare pakking. Is wel even werk om uit te voeren.
overigens denk ik ook klepsteelrubbers. Die worden keihard na al die jaren.heb ze zelf onlangs ook bij de 850 nog vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

The Volvoboy schreef:Ja dat is inclusief arbeidsloon... klepsteelrubbers zelf kosten echt geen €1000 hoor...

Wat dacht je van het werk?
En aan keerringen,klepsteelrubbers en pakkingen ben je 250 euro kwijt..plus een dag sleutelen..
Orginele klepsteelrubbers van Volvo zijn 6 euro per stuk,,maal 20..
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dus:
* 250 euro materiaal
* 8 uur a 50 euro/uur sleutelwerk maakt 400 euro sleutelwerk
Subtotaal: 650 euro
19% BTW 123, 50 euro
Totaal, incl BTW: 773,50.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

19% BTW? Wakker worden Ger? :D
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dat is nog steeds geen 30 euro en daar ging het verhaal over.
En voor 50 euro per uur kun je niet bij een dealer terecht..
En ik was de koppakking nog vergeten te vermelden..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

MarioC70 schreef:
The Volvoboy schreef:Ja dat is inclusief arbeidsloon... klepsteelrubbers zelf kosten echt geen €1000 hoor...

Wat dacht je van het werk?
En aan keerringen,klepsteelrubbers en pakkingen ben je 250 euro kwijt..plus een dag sleutelen..
Orginele klepsteelrubbers van Volvo zijn 6 euro per stuk,,maal 20..
bij een 10 klepper��
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Koppakking? De kop hoeft er echt niet af hoor. En wat is er mis met aftermarket onderdelen bij een 15 jaar oude auto?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Met aftermarket onderdelen is niks mis,de kop laten zitten is ook niet de juiste werking,de aanslag op klepstelen gelijk verwijderen is wel zo handig,plus dat het een stuk makkelijker werkt dan uren bezig zijn om die klephoedjes te demonteren.
Dat is een heel gehannis om die er soms af te halen..plus het risico dat de klepspietjes alle kanten op vliegen en in de motor terecht komen..
Maar goed,jullie zullen het wel vaak gedaan hebben..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Klopt ja, wel vaak gedaan. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik heb het eens gedaan bij mijn (toenmalige) jawel: Talbot Solara!
Ik meen mij daarvan te herinneren dat er ipv de bougie en plug in werd gedraaid waarop de persluchtslang kon worden aangesloten. Door de lichtdruk bleven de kleppen dan dicht staan en was er aldus geen gevaar. Maar goed, dat ding was een '81-er Solara 1.6 GL met een Necam LPG, niet te vergelijken met een Volvo-blok.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

MarioC70 schreef:
Auk schreef:Dikkere olie als het niet te erg is en anders de klepsteelrubbers vervangen. Die droger na verloop van tijd uit en dan loopt de olie via de klep zo de verbrandingsruimte in.

Mijn S70R heeft er een beetje last van, wanneer je de motor vijf minuutjes stationair laat lopen en dan een flinke dot gas geeft ploft er een licht walmpje blauwe rook uit de uitlaat. Dat duidt puur op klepsteelrubbers.

Als je handig bent kun je het zelf, kost je geloof ik €30,- aan materiaal.
Ik weet niet hoe je aan 30 euro materiaal komt?
Dit is dus een geval van mensen op het verkeerde been zetten..Het kost wel iets meer dan dat namelijk,Het is een flinke klus om deze te vervangen.
Als je alles netjes doet ben je dik 1000 euro armer..
Mario, lees jij überhaupt wel eens posts fatsoenlijk door voordat je commentaar geeft?

Zoals hierboven staat, in dik gedrukte letters, kost het je !geloof ik! €30,- aan materiaal. Dus nogmaals: aan materiaalkosten! Nou, akkoord... ik was er eind 2011 €22,- voor kwijt met 38% korting ex btw. dus dat scheelt een paar euro met eerder genoemd bedrag. Sorry.
Dus voor de goede orde, €22,- is dus een complete set. De €6,- die jij aangeeft is per stuk voor puur de rubbertjes en je hebt ze dus ook in setjes die vele malen goedkoper zijn... zou jij ook moeten weten aangezien ik denk dat je ook dicht op het vuur zit bij Volvo :wink:

Als je het zelf kunt doen dan is dit zo ongeveer alles wat je uitgeeft. Zoals eerder gepost kun je het materiaal simpel vervangen zonder de kop te demonteren, dat doen de Volvo monteurs 9/10 x zelf ook. Zo kun je het zelfs vinden in het werkplaatshandboek voor de 85x- en 87x-series.

In 99,9% van de gevallen weet ik heel goed waar ik over praat. Weet ik het niet kom ik daar ook eerlijk voor uit maar geloof mij ik wil en ga dus niemand op het verkeerde been zetten.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik lees niet goed,dat zal het zijn en ik heb het ook maar in een boekje gelezen,vandaar..
De tube Volvo pakking voor het deksel kost al 45 euro ex btw,dus waar hebben we het over..Dan komen er nog keerringen bij,of gebruik je de oude.
5 rubber ringen om de bougie gaten en zo kan ik nog wel wat op noemen..
Je mag het bij mij een keer voor komen doen..
Klepsteelrubbers kosten bruto 73.10 euro bij Havam en Breezan, 10 stuks...
Dus ik weet nog steeds niet hoe je aan 30 euro komt..
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Ah, heerlijk om weer eens een goede discussie te hebben! :D

Zal morgen even het pakketnummer opzoeken met inhoud en prijs dus kom er op terug.

Nu maar even lekker buiten spelen, het is lekker weer! 8)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Een discussie kan geen kwaad,het is hetzelfde als een koppeling compleet vervangen incl een nieuw vliegwiel voor 650 euro ex btw,die post kreeg ik van de week,kan dus van z,n lang zal ze leven niet..
In sprookjes geloven doe ik al lang niet meer. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb het even opgezocht:
klephoedjes: 10 stuks: 17,70
keerringen nokkenas 4 stuks: 34,05
Oringen bougiegaten 5 stuks: 9,92

Totaal: 61,67. Dat is toch bij lange na geen 1000 euro? Dus wie het hier over sprookjes heeft :)
Oja, dat drupje pakking reken ik niet mee. Je doet jaren met een tube en is te verwaarlozen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”