Blauwe rook bij starten

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Hallo mensen!

Onze 2.5 10 klepper geeft bij koud starten een blauw pluimpje. Kan dat kwaad? En wat is de oorzaak daarvan? Ook wil ie warm (als ie net een berg beklommen heeft) nog wel eens een klein zwart pluimpje uitstoten. Kan dat kwaad? En wat is de oorzaak daarvan? Alvast bedankt!

Filmpje:
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21458
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Blauwe pluim was toch lekkende zuigerveren? Daar is iets over te vinden op Google.
Hoe rookt de auto verder tijdens normaal gebruik? En moet je wel eens bijvullen?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Auto rookt tijdens het rijden (volgens mij) niet. Verbruikt wel wat. Ongeveer 1 liter op 3000 km dacht ik.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Heb ik ook gehad bij mijn vorige classic. heb daar toen een Flush programma
laten uitvoeren van Forté en dat hielp wel wat.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Dat vind ik heel mooi om te horen! M'n vader heeft al lange tijd flush spul staan, alleen nu moet het nog in de motor :D
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Ik heb het wel over een programma hoor. Dat hout in dat er verschillende Forté 's gebruikt gaan worden eentje voor in de oude olie met een bepaalde toerental en dan een tijdje aanhoudeen.. Olie er af en dan weer wat van die troep er in met uiteraard nieuwe olie en dan nog wat treatment. ga zo maar door..
Ook wil wel helpen om de carterontluchting schoon te maken of vervangen
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Oké, bedankt!
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

The Volvoboy schreef:Auto rookt tijdens het rijden (volgens mij) niet. Verbruikt wel wat. Ongeveer 1 liter op 3000 km dacht ik.
Dat lijkt me toch al behoorlijk veel. :shock:
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Weet het niet zeker, zal het eens nameten.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Heel basic:

Blauwe rook is olie.
Zwarte rook is roet.
Witte rook is water.

Als de auto na het starten even blauw rookt kan dat zijn omdat er tijdens het stilstaan wat olie in de verbrandingsruimte is gelekt, b.v. langs de klepstelen. Zolang het niet te gek word zou ik er niet van wakker liggen :)

Is het een motor zonder turbo? Welke viscositeit olie zit er in?
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Ja, gewoon ongeblazen. Zit 10W40 in, maar omdat ik gelezen had dat veel Forummers 5W40 erin doen, gaat er na de flush waarschijnlijk 5W40 in.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Als die toch al olie lekt langs de zuigers is het vooral niet verstandig om er dan 5W40 er in te doen. Olie is namelijk dunner en verdwijnt zo nog veel sneller. 10W40 is goed genoeg. Zeker met olie verbruik.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

10w40 lijkt me prima om de hierboven al genoemde reden :)
Gebruikersavatar
Ventus
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.01.2011 - 19:19

Het is mij al eens opgevallen dat mijn S70 de eerste minuten vaak een beetje waterdamp achtige rook produceert na een koude start. Eenmaal op temperatuur is er niets meer aan de hand.
Is dit normaal of zou er toch iets koelvloeistof weg kunnen lekker over de koppakking, dit omdat ik onlangs een heel klein beetje smurrie vond helemaal bovenaan de peilstok van mn motorolie. Daarna nog een paar keer gekeken, maar niets meer kunnen vinden, had zelf het idee dat dit wellicht kwam omdat de auto al een week met redelijk koud weer buiten had gestaan.
Het kleine beetje smurrie zat ook op een redelijk onlogische plek, helemaal bovenaan de peilstok, niet boven de verder schone motorolie.
Volvo 460 1.8i 1996 203.000km
Volvo S70 2.5 20V 1997 289.000km
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Dat waterdampen doen ze allemaal :wink: Kijk maar:
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Ik moet trouwens wel zeggen dat ie het niet altijd doet hoor, het blauwe roken. En soms veel en soms weinig.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1446
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Ventus schreef:Het is mij al eens opgevallen dat mijn S70 de eerste minuten vaak een beetje waterdamp achtige rook produceert na een koude start. Eenmaal op temperatuur is er niets meer aan de hand.
Is dit normaal of zou er toch iets koelvloeistof weg kunnen lekker over de koppakking, dit omdat ik onlangs een heel klein beetje smurrie vond helemaal bovenaan de peilstok van mn motorolie. Daarna nog een paar keer gekeken, maar niets meer kunnen vinden, had zelf het idee dat dit wellicht kwam omdat de auto al een week met redelijk koud weer buiten had gestaan.
Het kleine beetje smurrie zat ook op een redelijk onlogische plek, helemaal bovenaan de peilstok, niet boven de verder schone motorolie.
Water is één van de producten die vrijkomt bij de verbranding van brandstof, dus wat waterdampen uit de uitlaat is normaal. Doordat de pijp nog koud is condenseert het water, wat je dan ziet in vorm van wolken.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

The Volvoboy schreef:Dat waterdampen doen ze allemaal :wink: Kijk maar:
Koen, je hebt wel al 801 views op dat filmpje :) Ik heb wel eens filmpjes gezien met minder views.

Mooi geluid trouwens :)
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ventus, ik zou het even in de gaten houden.
Justin-850
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 24.10.2008 - 16:34
Locatie: Apeldoorn

Denk dat je gewoon even goed in de gaten moet houden hoeveel olie verbruikt wordt per hoeveel kilometer. Daarnaast zou je iemand kunnen vragen om een rondje achter je aan te rijden om te kijken of er tijdens het rijden ook blauwe rook uit de uitlaat komt.

Als dat niet het geval is hoef je je niet echt zorgen te maken. Is dat wel het geval dan raad ik je aan om de bougies eens uit de kop te draaien. Je kunt dan bijvoorbeeld aan zwarte aanslag zien of er olie in de verbrandingskamer lekt. Door de hoge temperatuur kan dit namelijk vastkoeken en verbranden op onder andere je bougie. Daarnaast kan die olie ook vastbranden op je kleppen met mogelijke motorschade tot gevolg.

Het is in ieder geval het controleren waard.

Succes en groeten,

Justin-850 ( ook lid van het www.volvo850forum.nl )
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”