Pagina 2 van 2

Geplaatst: 22.03.2011 - 18:02
door Gast
Het is jouw geld. :P
Als de vloeistof nog mooi helder van kleur is, zou ik er niets aan doen.

Geplaatst: 23.03.2011 - 17:49
door mad
Vervangen... als die koelvloeistof inderdaad 10 jaar oud is..kost je de kop niet en kan je "de kop sparen".

Geplaatst: 23.03.2011 - 18:52
door Iroll
Ik denk dat je wel minder zult kunnen aftappen, je krijgt nooit alle kv eruit. Er blijft altijd wel een litertje of 2 onderin het blok hangen.

Geplaatst: 27.03.2011 - 21:37
door arjen
Nog een vraagje.........


Moet nadat de oude koelvloeistof via de aftap eruit is en de nieuwe via het exp. erweer ingedaan, de boel nog ontlucht worden.

Heeeeeel lang geleden toen ik met veel plezier in mijn .......BX........kuch reed, moest dat wel na het vervangen.
Is dat bij een S60 nog steeds zo? en zoja hoe?

Geplaatst: 27.03.2011 - 23:03
door Gast
Even warm laten draaien, als de koelvloeistof in het expansievatje ook warm is, dan is goed. :wink:
Houd er rekening mee dat je na enige tijd nog iets koelvloeistof moet bijvullen.

Geplaatst: 03.04.2011 - 10:39
door Jan58
Vorige week door een dom foutje tegen een rand van een zandbak gereden.
De bumper ging net over de rand heen, maar de condensor (airco) en de radiateur waren wel rijp voor de sloop
Kosten: 1700 Euro, incl. nieuwe koelvloeistof.
Zo kan het ook en weet je dat de koelvloeistof weer even mee kan.

Groeten Jan.

Geplaatst: 03.04.2011 - 11:12
door mad
Is ook een manier om je koelvloeistof af te tappen.....

Geplaatst: 03.04.2011 - 18:27
door arjen
tja eh..........beetje overdreven deze manier :P

Maar Jan wel vervelend voor je!
Goede nieuws is natuurlijk je nieuwe koelvloeistof grijnz....

Gr Arjen

Geplaatst: 04.04.2011 - 13:11
door edraket
Wat een achterlijk hoog bedrag! Waar heb je dat laten doen?

Geplaatst: 04.04.2011 - 16:43
door arjen
Zo

Vandaag de vloeistof vervangen. Ging cica 5,5 a 6 liter in. Dus blijft circa 2 a 2,5 van de 8 liter achter die moeilijk uit het systeem te krijgen is. (Totaal heeft het systeem een capaciteit van 8 liter dacht ik).
Zoals Alex al beschreef een tamelijk makkelijke kus.

Wel nog even rekening mee houden dat je na warm draaien / klein stukje rijden de boel bij moet vullen. Werkte prima bij me.

Weer een stukje wijzer geworden hier...

Gr Arjen.

Geplaatst: 04.04.2011 - 17:59
door mad
Goed gedaan Arjen! :P

Geplaatst: 04.04.2011 - 20:18
door jds
arjen schreef:Zo

Vandaag de vloeistof vervangen. Ging cica 5,5 a 6 liter in. Dus blijft circa 2 a 2,5 van de 8 liter achter die moeilijk uit het systeem te krijgen is. (Totaal heeft het systeem een capaciteit van 8 liter dacht ik).
Zoals Alex al beschreef een tamelijk makkelijke kus.

Wel nog even rekening mee houden dat je na warm draaien / klein stukje rijden de boel bij moet vullen. Werkte prima bij me.

Weer een stukje wijzer geworden hier...

Gr Arjen.
Heb je geen foto's van "hoe koelvloeistof vervangen?" genomen?

Geplaatst: 04.04.2011 - 20:31
door jds
Ik vond nog het volgende:

g. 8:14 Cooling system

If you change the coolant yourself, your Volvo dealer can also assist you in disposing of the used coolant.

Check coolant level

The cooling system must be filled with coolant and not leak to operate at maximum efficiency. Check the coolant level regularly. The level should be between the "Max" and "Min" marks on the expansion tank. The check should be made with particular thoroughness when the engine is new or when the cooling system has been drained.
Do not remove the filler cap other than for topping-up with coolant. Frequent removal may prevent coolant circulations between the engine tank during engine warm-up and cooling.

Changing coolant

Normally, the coolant does not need to be changed. If the system must be drained, use the following procedure:
Remove the expansion tank cap. Open the drain cock on the right side of the engine block and disconnect the lower radiator hose.
Fill coolant through the expansion tank. The heater controls should be fully open when draining and filling.
Add coolant until the level is up to the MAX mark or slightly above.

Start the engine and run until hot. Check the cooling system connections for tightness. Also re-check the coolant level.
Capacity: See "Specifications"
Coolant: Volvo Genuine Coolant/Antifreeze only

CAUTION!
The cooling system must always be kept filled to correct level.
If it is not kept filled, there can be high local temperatures in the engine which could result in damage.
Different types of anti-freeze/coolant may not be mixed.

WARNING: If the engine is warm and you are going to top up coolant, unscrew the cap slowly in order to allow any excess pressure to escape.


Dus volgens Volvo moet het niet vervangen worden, anderzijds lees ik dat de koelvloeistof zijn roestwerende eigenschappen verliest.
Wat is het nu?

Geplaatst: 05.04.2011 - 17:32
door Jan58
edraket schreef:Wat een achterlijk hoog bedrag! Waar heb je dat laten doen?
Tja, viel mij ook wat tegen, maar hier een kleine opsomming:
Radiateur 231 Euro, Condensor 250 Euro, Mistlamp 105 Euro, Koelvinhouder 71 Euro, Afdekraam ( 2x) 72 Euro, Koelvloeistof 21 Euro, Afvullen Airco 105 Euro, Arbeid 550 Euro. Wat kleine zaken 12 euro. ( dit alles excl. BTW.)

Totaal kom je dan op 1680 euro.
Probleem was dat het nogal wat werk was, om er goed bij te kunnen zijn de voorbumper en de koplampen eraf gehaald.
Gezien het werk viel het nog mee, ze rekenen een uurtarief van 65 euro incl BTW.

Ik ging even een kinderwagen ophalen die ik via marktplaats voor 30 Euro kon ophalen, :-x ,reed een doodlopende weg in en toen was er een zandbak.

Groet, Jan.

Geplaatst: 06.04.2011 - 22:54
door edraket
Ok, maar er was dus meer stuk dan alleen de condensor en radiateur. Ik tel alleen voor die onderdelen ex BTW al 315 euro.