Pagina 2 van 2

Geplaatst: 21.03.2011 - 23:37
door Johan s60
@alexV70

Het valt me op dat je van de grd/min/sec notatie een decimale notatie maakt door er een comma tussen te zetten, dit mag je zo niet doen.

Als je dat wel wil doen dan wordt het -1º12' = -1,(12/60) =-1,2º

Geplaatst: 21.03.2011 - 23:40
door Johan s60
rene69 schreef:Hmm, dus bij deze afstelling gaat het cuppen gewoon door?
Dat betekend dat ik weer een ander bedrijf moet gaan zoeken voor een goede uitlijning.
Dit bedrijf had ik na een tip van het 850forum.
Ze zijn zowieso niet volledig, ze vergeten gewoon de askanteling te meten, vind ik slordig

Geplaatst: 21.03.2011 - 23:52
door Gast
Johan s60 schreef:@alexV70

Het valt me op dat je van de grd/min/sec notatie een decimale notatie maakt door er een comma tussen te zetten, dit mag je zo niet doen.

Als je dat wel wil doen dan wordt het -1º12' = -1,(12/60) =-1,2º
Dus jij gaat tekeningen maken? :P

Geplaatst: 22.03.2011 - 00:25
door Johan s60
Ooh, maar de notatie staat los vd tekening.

De sporing wordt soms in mm als in graden weergegeven, en dat komt omdat men vroeger de sporing met een zgn spoorstok op meette, deze kan in en uitschuiven en heeft een schaal in jawel mm.

Door het verschil in gemeten lengte voor de as (op as hoogte gemeten) en na de as (op as hoogte gemeten) kon men de toe of uitspoor in mm meten.

Maar de weergave in mm is een beetje blijven hangen in sommige moderne apparatuur

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Geplaatst: 22.03.2011 - 07:45
door edraket
Johan s60 schreef:De sporing achter is toch ruim binnen de toleranties, dwz 0º06' ligt toch tussen 0º en de 0º12'

Teveel negatief camber kan wel stoer staan, maar is toch niet goed, en zeker niet gunstig voor de banden slijtage, idg wijkt ie ook teveel af strikt genomen.

Hoewel een verkeerde sporing wel meer invloed heeft op extra banden slijtage, dat ben ik wel met je eens.

Ik neem aan dat je camber bedoeld in je laatste zin?
Johan, het toespoor staat wel binnen de grens, maar het staat links/rechts behoorlijk verschillend en je bent het toch hopelijk met me eens dat dat geen goede rechtuit stabiliteit veroorzaakt. Grote kans dat hierdoor een auto van de weg loopt en niet goed rechtdoor gaat.

Met die laatste zin bedoelde ik zeker wel toespoor. Waarom denk je dat daar camber zou moeten staan?

Geplaatst: 22.03.2011 - 08:13
door Quota
Interessant topic dit, nu rest alleen de vraag, waar kun je een goede vierkantsuitlijning laten doen?

Geplaatst: 22.03.2011 - 08:15
door rene69
Heren bedankt voor alle respons/uitleg. Helaas moet ik technisch gezien afhaken.
Het is i.i.g. duidelijk dat deze uitlijning niet volledig/correct is uitgevoerd.

Ik heb eens iets gelezen van een uitlijnspecialist in Eindhoven. Zal eens gaan zoeken hoe en waar en vervolgens een afspraak maken.

Geplaatst: 22.03.2011 - 09:19
door Johan s60
edraket schreef:
Johan s60 schreef:De sporing achter is toch ruim binnen de toleranties, dwz 0º06' ligt toch tussen 0º en de 0º12'

Teveel negatief camber kan wel stoer staan, maar is toch niet goed, en zeker niet gunstig voor de banden slijtage, idg wijkt ie ook teveel af strikt genomen.

Hoewel een verkeerde sporing wel meer invloed heeft op extra banden slijtage, dat ben ik wel met je eens.

Ik neem aan dat je camber bedoeld in je laatste zin?
Johan, het toespoor staat wel binnen de grens, maar het staat links/rechts behoorlijk verschillend en je bent het toch hopelijk met me eens dat dat geen goede rechtuit stabiliteit veroorzaakt. Grote kans dat hierdoor een auto van de weg loopt en niet goed rechtdoor gaat.

Met die laatste zin bedoelde ik zeker wel toespoor. Waarom denk je dat daar camber zou moeten staan?
weet ik niet :P

Het mooiste is idd beide kanten precies gelijk, maar in de praktijk moeilijk te realiseren, maar die 6' (= 0.1º) ligt zoals eerder gezegd binnen de tol., en daar gaat ie echt niet mee van de weg lopen.

Maar omdat TS aangaf dat de binnen kanten teveel slijten zou ik idd naar zijn max. toespoor gaan van 0º12'

Geplaatst: 22.03.2011 - 09:22
door Johan s60
rene69 schreef:Heren bedankt voor alle respons/uitleg. Helaas moet ik technisch gezien afhaken.
Het is i.i.g. duidelijk dat deze uitlijning niet volledig/correct is uitgevoerd.

Ik heb eens iets gelezen van een uitlijnspecialist in Eindhoven. Zal eens gaan zoeken hoe en waar en vervolgens een afspraak maken.
Ja even een goede uitlijner vinden, wel je LM Velgen in de gaten houden, want sommige apparatuur willen deze nog weleens beschadigen.

Geplaatst: 22.03.2011 - 09:47
door Iroll
Als het goed is stellen ze toespoor niet helemaal symetrisch l&R af om voor de wegbolling te corrigeren. De weg loopt altijd iets bol voor de waterafvoer, stel je beide kanten gelijk dan loopt de auto ahw van de weg af.

Geplaatst: 25.03.2011 - 09:23
door Carfreak
Bij mij sleten de achterbanden ook scheef af. Uitlijnen hielp niet. Het bleek later dat mijn schokdempers achter aan vervanging toe waren. Kapotte/ minder werkende dempers dragen ook bij aan onregelmatige bandenslijtage.

Geplaatst: 26.03.2011 - 14:16
door Turbodesk
Quota schreef:Interessant topic dit, nu rest alleen de vraag, waar kun je een goede vierkantsuitlijning laten doen?
Waarschijnlijk te ver rijden voor je, maar Hiemstra in Drachten is een van de besten van het Noorden.