Vorig jaar is de auto 2 keer uitgelijnd door het zelfde bedrijf. De eerste keer is alleen de voorkant gedaan maar omdat hij scheef trok is daarna nog een vierkant uitlijning gedaan. Helaas waren binnen korte tijd de banden achter schuin afgesleten. Heb deze inmiddels laten trimmen en zijn weer mooi rond.
Merk nog steeds dat de auto naar rechts trekt.
Zijn er hier misschien mensen die de uitlijnrapporten kunnen beoordelen of alles correct is afgesteld?
Uitlijnrapport van mijn V70
Ik herken dit ook wel een beetje (banden scheef afslijten). Ik het mijn uitlijnrapport er ook bij gepakt.
Maar daar wordt het het ook niet duidelijker van.
Volgens mij moet het in camber/wielvlucht afstelling zitten. Maar ook bij jou valt ie zo te zien binnen de waarden.
Als ik het goed lees tussen -1,12 en + 0,36 graden?
Maar daar wordt het het ook niet duidelijker van.
Volgens mij moet het in camber/wielvlucht afstelling zitten. Maar ook bij jou valt ie zo te zien binnen de waarden.
Als ik het goed lees tussen -1,12 en + 0,36 graden?
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik heb zo veel ellende gehad met ` zogenaamde` uitlijn specialisten. Uitlijnen is een vak die niet zo veel mensen in de vingers hebben.
Bij de huidige generatie auto`s ligt het allemaal erg gevoelig met de afstelling, dat was vroeger een stuk minder.
Bij de huidige generatie auto`s ligt het allemaal erg gevoelig met de afstelling, dat was vroeger een stuk minder.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 329
- Lid geworden op: 18.01.2006 - 22:28
Ik blijf toch steeds naar rechts bijsturen op de rechte weg.
Zal ook maar eens die tip van de draagarmbussen meenemen bij mijn volgende garagebezoek.
De cijfers in het uitlijnrapport zeggen mij zelf niets maar wil graag eens weten of de afstelling correct is.
Zal ook maar eens die tip van de draagarmbussen meenemen bij mijn volgende garagebezoek.
De cijfers in het uitlijnrapport zeggen mij zelf niets maar wil graag eens weten of de afstelling correct is.
V70N 2.5T fasttech
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Mijn huidige uitlijnspecialist controleert eerst van te voren of er ergens speling op zit. Anders begint hij niet eens met uitlijnen.
Ik bedoel daar mee te zeggen, dat als je ergens speling op je draagarmen of rubbers hebt, de auto niet eens uitgelijnd had mogen worden. Dat heeft dan namelijk helemaal geen zin.
Ik bedoel daar mee te zeggen, dat als je ergens speling op je draagarmen of rubbers hebt, de auto niet eens uitgelijnd had mogen worden. Dat heeft dan namelijk helemaal geen zin.
Mijn draagarmrubbers zijn ook vervangen, maar toch.
Naar rechts trekken heb ik trouwens niet.
Naar rechts trekken heb ik trouwens niet.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Op het 2e rapport is de wielvlucht achter buiten de toleranties nl. (Links -1º36' en Rechts -2º18') terwijl die tussen de -1º en 1º moet liggen, hebben ze hier niks van gezegd?
Verder valt op dat de Naspoor of askanteling (Caster in het engels) niet gemeten is.
Als de draagarm-bussen slecht zijn kan je hier teveel afwijking krijgen tussen L+R wat scheef trekken kan veroorzaken
Welke kanten vd banden zijn schuin afgesleten?
Verder valt op dat de Naspoor of askanteling (Caster in het engels) niet gemeten is.
Als de draagarm-bussen slecht zijn kan je hier teveel afwijking krijgen tussen L+R wat scheef trekken kan veroorzaken
Welke kanten vd banden zijn schuin afgesleten?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 09.08.2009 - 18:16
- Locatie: Dronten
Vorig jaar twee keer de auto uit laten lijnen. Laatste x was vanwege vervanging van de stuurkogel. Vrij kort daarna zijn de winterslofjes er op gezet. Nu heb ikzelf vorige week de zomerbandjes er weer op gezet en je raad het al, hij trekt weer naar rechts. Zonder dat er in mijn opinie iets met de auto gebeurd is naar mijn weten, stoeprandjes ed. Ik zal binnenkort es kijken of er niet een van de rubbers versleten is.
mvrgr,
Berrie
mvrgr,
Berrie
Volvo V70 D3 geartronic summum my 2015, black saphire metallic, schuif/kanteldak, standkachel, 18" sleipner velgen, Blis etc........
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
de draagarmrubbers zijn dan ook wel erg zacht van Volvo,ook nieuw!
laat de auto maar eens uitlijnen,en ga vervolgens een stukje rijden,daarna weer uitlijn-kontrole,en je zal zien dat de sporing weer anders staat!
en vergeet niet dat er ad achterzijde ook diverse rubbers zitten in de ophanging.
en je hoort met uitlijnen ad achterzijde te beginnen,en aan de hand daarvan
"zet" je de vooras er goed voor.
een auto "stuurt"met de achterzijde,met de voorkant corrigeer je.
laat de auto maar eens uitlijnen,en ga vervolgens een stukje rijden,daarna weer uitlijn-kontrole,en je zal zien dat de sporing weer anders staat!
en vergeet niet dat er ad achterzijde ook diverse rubbers zitten in de ophanging.
en je hoort met uitlijnen ad achterzijde te beginnen,en aan de hand daarvan
"zet" je de vooras er goed voor.
een auto "stuurt"met de achterzijde,met de voorkant corrigeer je.
geen glans zonder wrijving
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Lijkt me verklaarbaar, want rechts ligt echt buiten de tolerantie, (teveel negatieve wielvlucht) wellicht is deze band ook het meest schuin afgesleten?
Ik heb -0.5º aan beide kanten achter toevalling heeft een s60 dezelfde tol.
Sporing achter staat bij mij op 0,6mm links en rechts (let op jouw rapport geeft dit weer in graden)
askanteling (Naspoor) is bij mij Links 4º18' Rechts 4º21'
En heb eigenlijk nog nooit scheef afgesleten banden gehad, gewoon gelijkmatig
Ik heb -0.5º aan beide kanten achter toevalling heeft een s60 dezelfde tol.
Sporing achter staat bij mij op 0,6mm links en rechts (let op jouw rapport geeft dit weer in graden)
askanteling (Naspoor) is bij mij Links 4º18' Rechts 4º21'
En heb eigenlijk nog nooit scheef afgesleten banden gehad, gewoon gelijkmatig
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het is niet zo verwonderlijk dat jouw auto trekt. Achter staat de sporing links/rechts totaal verschillend. Echt heel knullig dat ze achter niets hebben bijgesteld. Als je links/rechts gelijk zet is het probleem als grotendeels over.
Mij valt op dat onze auto's vanuit de fabriek op nogal fors toespoor achter worden gezet wat het cuppen in de hand werkt. Ik zet deze altijd een stuk minder op toespoor. Dit soort rapporten is de reden dat ik zelf mijn uitlijning doe. Nog nooit problemen mee gehad.
Mij valt op dat onze auto's vanuit de fabriek op nogal fors toespoor achter worden gezet wat het cuppen in de hand werkt. Ik zet deze altijd een stuk minder op toespoor. Dit soort rapporten is de reden dat ik zelf mijn uitlijning doe. Nog nooit problemen mee gehad.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Hoezo?, Na correctie (zie laatste meting) klopt de sporing wel, echter hadden ze dit wel bij de eerste meting al moeten doen.edraket schreef:Het is niet zo verwonderlijk dat jouw auto trekt. Achter staat de sporing links/rechts totaal verschillend. Echt heel knullig dat ze achter niets hebben bijgesteld. Als je links/rechts gelijk zet is het probleem als grotendeels over.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Volgens mij is de sporing achter links en rechts echt totaal verschillend. Links staat hij op 6 minuten en rechts op 0. Of zie ik het niet goed??
Wielvlucht achter zou ik niet zo'n punt van maken. De V70's staan achter altijd op behoorlijk negatief camber, zeker als deze achter wat laag staat. Dit beinvloed het rijgedrag niet zo heel erg. Zou me eerder focussen op het toespoor achter.
Toespoor voor staat perfect voor een stabiel rijgedrag.
Wielvlucht achter zou ik niet zo'n punt van maken. De V70's staan achter altijd op behoorlijk negatief camber, zeker als deze achter wat laag staat. Dit beinvloed het rijgedrag niet zo heel erg. Zou me eerder focussen op het toespoor achter.
Toespoor voor staat perfect voor een stabiel rijgedrag.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
De sporing achter is toch ruim binnen de toleranties, dwz 0º06' ligt toch tussen 0º en de 0º12'
Teveel negatief camber kan wel stoer staan, maar is toch niet goed, en zeker niet gunstig voor de banden slijtage, idg wijkt ie ook teveel af strikt genomen.
Hoewel een verkeerde sporing wel meer invloed heeft op extra banden slijtage, dat ben ik wel met je eens.
Ik neem aan dat je camber bedoeld in je laatste zin?
Teveel negatief camber kan wel stoer staan, maar is toch niet goed, en zeker niet gunstig voor de banden slijtage, idg wijkt ie ook teveel af strikt genomen.
Hoewel een verkeerde sporing wel meer invloed heeft op extra banden slijtage, dat ben ik wel met je eens.
Ik neem aan dat je camber bedoeld in je laatste zin?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Wie maakt (een) tekeningetjes met de graden/minuten/mm er in, zoals het moet staan.
De verwarring slaat namelijk toe.
De verwarring slaat namelijk toe.
