Pagina 2 van 5
Geplaatst: 10.01.2012 - 12:36
door Bakboord1
Wat is de maat remschijf van een t5 van pak 'm beet 2002? Is dit de genoemde 316?
Begrijp ik goed dat de klauw gelijk blijft en het puur in de brackets zit?
Als de klauw gelijk blijft; waarin verschillen dan de remblokken?
Waar vind ik met korting de juiste schijven origineel volvo?
Geplaatst: 10.01.2012 - 12:39
door edraket
sbv schreef:Bakboord1 schreef:Om maar even aan te haken bij een ouder topic. In het begin van het topic staat al veel omschreven wat ik wilde weten. Vandaar dat ik hier verder ga:
1. Wat is er nodig naast andere brackets en remklauwen (en schijven) om van 286-305 naar 320 te gaan. Moeten de remslangen ook worden vervangen en zijn er meer dingen of komt het feitelijk neer op de remklauw en bracket (remzadel).
2. Passen t5 klauwen in een bracket voor 305? Ofwel kan ik wel de betere remklauw benutten op kleinere schijven?
Overigens zag ik zojuist dat de t5 origineel ook met 16" velgen is geleverd. Past niet met alle 16" velgen maar wel met sommige.
Kan het zijn dat er pas later betere remmen op de t5 zijn gemonteerd en deze eerder met de standaard 305 remmen rondreden? Waar kan ik dat achterhalen?
Je hebt zowel een 316 (latere T5) als een 320 mm systeem.
Wat heb je nodig.
Andere schijven
Andere blokken
Montage brackets
Andere remblokken
Ik heb op mijn V70D5 een remmenset van een T5 gezet(316 mm) de originele remslangen hadden voldoende lengte.
Volgens mij horen de klauwen ook nog in het rijtje thuis. Die zijn dacht ik anders dan bij de 286/305mm set.
Ik weet wel zeker dat je bij de 305mm set alleen de schijven en brackets hoeft te vervangen. De remklauwen zijn identiek, net als de slangen.
De eerdere T5's hebben een 305mm set, de latere 316. Waar precies het kantelpunt ligt weet ik niet.
Geplaatst: 10.01.2012 - 13:22
door JeroenSpock
Hoeveel km horen schijven en remblokken eigenlijk mee te gaan?
Geplaatst: 10.01.2012 - 14:47
door edraket
Zeer sterk afhankelijk van de rijstijl. Sommigen doen 4 ton met schijven anderen hebben ze er binnen de 50.000 onderuit.
Bij een normale rijstijl gaan de schijven op een S60/V70 iets van 2 ton mee.
Geplaatst: 10.01.2012 - 17:20
door Bakboord1
Iemand die weet welke bouwjaren bij welke schijfmaat horen voor een t5?
Geplaatst: 10.01.2012 - 17:42
door MarioC70
http://www.havam.nl/
Site openen en dan op Partsbase klikken en je kenteken invoeren eventueel.
Geplaatst: 10.01.2012 - 18:24
door sbv
Elianmars heeft een T5 van feb 2005, een MY05 dus en hij heeft reeds de 316 mm schijven. Ik verwacht zelf vanaf MY05, daar zijn wel meer veranderingen gedaan
Geplaatst: 10.01.2012 - 20:48
door edraket
MarioC70 schreef:http://www.havam.nl/
Site openen en dan op Partsbase klikken en je kenteken invoeren eventueel.
Daar staan voor alle bouwjaren de 286/305/320 mm schijven vermeld. Zal eens in Vida kijken of er een lijn in is te ontdekken.
Geplaatst: 10.01.2012 - 20:52
door Bakboord1
Geen monteur online met wat feitenkennis?
Of iemand die net nieuwe schijven op zijn t5 van 2002 heeft gelegd?
Geplaatst: 10.01.2012 - 21:45
door edraket
2002 is zeker nog max 305mm.
Geplaatst: 11.01.2012 - 08:48
door Bakboord1
Thanx, dan denk ik dat ik de gok maar eens ga wagen en de klauwen en remzadels ga kopen. Schijven in de maat 305 zijn goed verkrijgbaar. Ben benieuwd of de klauw afwijkt van wat ik nu heb.
Geplaatst: 11.01.2012 - 17:11
door edraket
Nee, goed lezen: de klauwen bij een 305 remset zijn identiek aan die van een 286 remset. Alleen de schijven en brackets zijn anders. De brackets zijn bij de dealer te bestellen, en kosten niet de hoofdprijs. Denk dat je iets van 100 euro kwijt bent voor 2 brackets. Artikelnummer is 9492276, en is voor links en rechts gelijk.
Geplaatst: 11.01.2012 - 20:45
door Bakboord1
edraket schreef:Nee, goed lezen: de klauwen bij een 305 remset zijn identiek aan die van een 286 remset. Alleen de schijven en brackets zijn anders. De brackets zijn bij de dealer te bestellen, en kosten niet de hoofdprijs. Denk dat je iets van 100 euro kwijt bent voor 2 brackets. Artikelnummer is 9492276, en is voor links en rechts gelijk.
Ik had nergens expliciet gelezen dat dit ook voor de t5 klauw geldt. Ik had de verwachting dat de t5 iets uniekere remmen had dan bijv. een 180pk 2.0t. Bedankt voor je input en zelfs het opzoeken van het artikelnummer.
Geplaatst: 11.01.2012 - 21:54
door edraket
De "T5 klauw" is een "305 mm klauw" tot een bepaald bouwjaar, en die is dus identiek inderdaad.
Geplaatst: 11.01.2012 - 23:04
door elianmars
sbv schreef:Elianmars heeft een T5 van feb 2005, een MY05 dus en hij heeft reeds de 316 mm schijven. Ik verwacht zelf vanaf MY05, daar zijn wel meer veranderingen gedaan
En die bevallen me zeer goed. Gisteren nog even mijn wagen laten zien/voelen aan iemand die benieuwd was hoe deze rijdt. Behalve snel optrekken, heb ik ook even flink geremd. Ik werd bijna misselijk van de vertraging, toen ik het rempedaal vol intrapte

Geplaatst: 19.01.2012 - 21:43
door Bakboord1
Vandaag de brackets ontvangen met remklauw en blokken er nog aan.
Wat een gewicht zeg.
Maar wat me opvalt is dat de blokken nog nagenoeg nieuw zijn (erg dik) maar dat het contactoppervlak wel door het lange liggen aangetast is.
Is er een "trucje" om de blokken weer schoon te krijgen of wordt het een enkeltje naar de prullenbak?
Geplaatst: 19.01.2012 - 22:05
door gas op de plank
Beetje off topic Tip van mij: houd ook rekening met je reservewiel. Ik heb zelf een t5 uit 2003 met R-schijven en klauwen en van de zomer stond moeders de vrouw met een lekke band en toen de ANWB het originele thuiskomertje wilde monteren was de velg te klein voor de remklauw. Om een lang verhaal kort te maken, moeders de vrouw witheet, afgesleept naar de lokale bandenboer, mevrouwtje band is niet meer te maken, nieuwe band en weer 215 euro lichter
Geplaatst: 19.01.2012 - 22:15
door edraket
Je kunt dan altijd nog het thuiskomertje achter zetten.
Als je nieuwe schijven monteert, altijd nieuwe blokken gebruiken. Als je schijven niet nieuw zijn kun je met een remzadelborstel de blokken schoon borstelen. Je haalt dan het laagje wat tegen de schijven heeft gezeten weg. Je bent dan wel langer bezig de blokken weer in te remmen,
Geplaatst: 19.01.2012 - 22:38
door Bakboord1
Er gaan sowieso nieuwe schijven onder.
Binnenkort moet ik even gaan meten hoe "dik" mijn huidige blokken en schijven nog zijn. Aan de hand daarvan kan ik de spullen gaan bestellen of wellicht nog een half jaartje wachten.
Dan heb ik mooi de tijd om de brackets goed schoon te maken en een mooi kleurtje te geven.
De blokken kosten me niet de kop dus nieuw is geen probleem. Op veiligheid ga ik niet bezuinigen. Maar de blokken die erop zitten zijn zo dik dat weggooien eigenlijk zonde is.
Dat van die reserveband is inderdaad een goede tip. Net als de oplossing van edraket. Al moet ik zeggen dat het mij verbaasd als het reservewiel niet zou passen. Dat is toch best wel een hoog wiel en de klauw komt niet verder naar buiten hierdoor.
Gelukkig zijn mijn winterbanden op originele volvo 16" gelegd dus dat moet passen. Mijn 16" lm's past ook met deze remmen had ik al uitgezocht.
Geplaatst: 20.01.2012 - 21:39
door gas op de plank
edraket schreef:Je kunt dan altijd nog het thuiskomertje achter zetten
Dat zei ook tegen mijn vrouw toen ik de afloop van het verhaal hoorde en de rekening van de kwikf€t zag.