Grotere remschijven monteren

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
The Rubberburner
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 21.11.2010 - 14:22

Aangezien ik de remvertraging van mijn S60 met name op hogere snelheid vind tegenvallen, zit ik er over te denken grotere remschijven te laten monteren. Nu heb ik al het een en ander hierover gelezen. Standaard heb ik 285 mm remschijven, volgens mij zowel voor als achter. Als ik het goed begrepen heb is het mogelijk om zowel voor als achter 305 mm te monteren. Heb ik dit goed begrepen en wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Heb je wel minstens 16 inch velgen? Anders gaat het niet passen. 305mm schijven voor voor kan je gewoon bij de dealer halen, klauwen kan je herbruiken, er moeten alleen andere brackets op (ook verkrijgbaar bij de dealer).

Er heeft pas nog iemand dit gedaan, inclusief foto's dus die moeten wel terug te vinden zijn. Het kan zijn dat het niet bij een S60 was maar een V70.
Edit: Gevonden!

Ik vraag me wel af hoeveel nut grotere achterschijven zou hebben, aangezien de voorremmen toch altijd het meeste werk doen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik heb zelf maar gelijk de stap naar de volgende maat gedaan 320 schijven(komen van latere 2.4 T5 af). Echter is het dan wel verplicht met 17" rijden. remvertraging is wel lekker.

van 285 naar 305 is nieuwe schijven en blokken halen en brackets en dan kan je ze zo monteren

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

VErwacht er geen wonderen van. Ik heb zelf zowel bij mijn S60 als nu bij mijn V70 de remmen vervangen door de T5 remmen (dus de 305mm variant). Het bijt ietsje meer, en houdt het ietsje langer vol bij flink belasten, maar de klauwen zijn eigenlijk het zwakke punt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
The Rubberburner
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 21.11.2010 - 14:22

sbv schreef:Ik heb zelf maar gelijk de stap naar de volgende maat gedaan 320 schijven(komen van latere 2.4 T5 af). Echter is het dan wel verplicht met 17" rijden. remvertraging is wel lekker.

van 285 naar 305 is nieuwe schijven en blokken halen en brackets en dan kan je ze zo monteren
Ik neem aan dat je bij de 320 schijven ook andere remklauwen nodig hebt?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Klopt en andere brackets

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2328
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

waarom steek je ineens de R-remmen niet?
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Philken schreef:waarom steek je ineens de R-remmen niet?
Omdat die net zo veel kosten als een Brembo big brake kit waarschijnlijk :wink: ALS je ze al 2e hands kunt vinden in redelijke staat. Nieuw helemaal niet te betalen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2328
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

FrankS60 schreef:
Philken schreef:waarom steek je ineens de R-remmen niet?
Omdat die net zo veel kosten als een Brembo big brake kit waarschijnlijk :wink: ALS je ze al 2e hands kunt vinden in redelijke staat. Nieuw helemaal niet te betalen.
overtijd stond er een setje klauwen te koop v(voor en achter) met een direct kopen van 800$

ik heb nog gemaild voor op een vriend zijn S80 en opgestuurd naar Europa kwam het omgerekend op 770€, tel daar 4 nieuwe schijven bij en blokjes, zal je volgens mij goedkoper uitkomen dan een BBset
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
The Rubberburner
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 21.11.2010 - 14:22

EVV schreef:Heb je wel minstens 16 inch velgen? Anders gaat het niet passen. 305mm schijven voor voor kan je gewoon bij de dealer halen, klauwen kan je herbruiken, er moeten alleen andere brackets op (ook verkrijgbaar bij de dealer).

Er heeft pas nog iemand dit gedaan, inclusief foto's dus die moeten wel terug te vinden zijn. Het kan zijn dat het niet bij een S60 was maar een V70.
Edit: Gevonden!

Ik vraag me wel af hoeveel nut grotere achterschijven zou hebben, aangezien de voorremmen toch altijd het meeste werk doen.
Ik rijd minimaal op 17 inch, dus dat is geen probleem. Bij aankoop van de auto trilde de remmen op hogere snelheid. Toen zijn de schijven achter vervangen door het bedrijf. Ik weet niet of er originele schijven gemonteerd zijn, maar kan me voorstellen van niet. Nu komt het trillen weer terug, dus vandaar dat ik die achterste schijven daarvan verdenk. Ik weet ook niet of het zin heeft om ze te vervangen voor grotere. Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De remvertraging komt ong 70% van de voorremmen en 30% van de achterremmen. Dus grotere schijven achter zal maar minimaal effect hebben. En je zal de remkrachtvedeler aan moeten passen om te snel blokkeren van de achterremmen te voorkomen met grotere schijven.
Je kan misschien beter een stel kevlar met rvs staal omhulde remslangen voor en achter monteren en sportblokken van EBC bijv. Dat is een stuk voordeliger en geeft een aanmerkelijke verbetering van het remmen qua gevoel en vertraging.
Als de schijven weer krom zijn dan kan dat komen omdat je je voet op de rem houd na stevig remmen voor een stoplicht bijv, daar trekken de schijven krom van. De hitte van de schijven kan dan niet regelmatig afgevoerd worden omdat de remblokken tegen de schijven zitten en de hitte daarachter niet wegkan.
Gebruikersavatar
oddball
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 17.09.2010 - 16:36
Locatie: GT bocht

Probeer de remblokken van Ferodo, speciaal gemaakt voor het zwaardere werk.
2000 V70n T5, sunblinds, chassit nivomat brackets, 18"; IPD vector, Michelin Pilot Sport 3, S60 phase 2 xenon, S60 grille, IPD TCV, IPD Strut Bar Mount Conversion, IPD Heavy Duty Compressor Bypass Valve, IPD HD ignition coils, DO88 turbo inlet, BSR/Apexi optiflow, BSR 3" downpipe + sportcat, Ferrita 2,5" catback, ACtronics ETM, Lesjöfors springs, RICA stage 2, >320pk >>440Nm.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Iroll schreef:De remvertraging komt ong 70% van de voorremmen en 30% van de achterremmen. Dus grotere schijven achter zal maar minimaal effect hebben. En je zal de remkrachtvedeler aan moeten passen om te snel blokkeren van de achterremmen te voorkomen met grotere schijven.
V70 heeft een electronische remkrachtverdeler. Deze bedient een plunjer in het remsysteem naar achteren en indien de wielen dreigen te blokkeren wordt eerst de remdruk verminderd. Dit werkt in samenspraak met het ABS zelf. Dit is dus niet aan te passen. Grotere schijven achter is dus niet zo simpel omdat je voor de achterkant niet veel kan krijgen op gebied van remklauwen/brackets. Als je echt meer remkracht wilt zou ik eerder de voorremmen vergroten en inderdaad andere blokken/schijven/slangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

V70 heeft een electronische remkrachtverdeler. Deze bedient een plunjer in het remsysteem naar achteren en indien de wielen dreigen te blokkeren wordt eerst de remdruk verminderd. Dit werkt in samenspraak met het ABS zelf. Dit is dus niet aan te passen.
natuurlijk, stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik dacht nog vanuit het pre ABS tijdperk!
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

oddball schreef:Probeer de remblokken van Ferodo, speciaal gemaakt voor het zwaardere werk.
:thumbright: Ben ik ook zeer tevreden over!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Goldie
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 03.07.2011 - 09:51
Locatie: Harderwijk

Forummers,heb sinds kort een S60 2001 en daar zitten nu 17 inch Satellites onder heb ik dan standaard de grotere remschijven van 305.
Lees hier wel wat over maar,kan je eigenlijk wel 17 inch monteren met de kleinere schijven die origineel onder een 140 pk S60 zitten.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Ja, grotere velgen kan altijd, dua ga er maar van uit dat je de kleine schijven hebt.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Om maar even aan te haken bij een ouder topic. In het begin van het topic staat al veel omschreven wat ik wilde weten. Vandaar dat ik hier verder ga:
1. Wat is er nodig naast andere brackets en remklauwen (en schijven) om van 286-305 naar 320 te gaan. Moeten de remslangen ook worden vervangen en zijn er meer dingen of komt het feitelijk neer op de remklauw en bracket (remzadel).
2. Passen t5 klauwen in een bracket voor 305? Ofwel kan ik wel de betere remklauw benutten op kleinere schijven?

Overigens zag ik zojuist dat de t5 origineel ook met 16" velgen is geleverd. Past niet met alle 16" velgen maar wel met sommige.
Kan het zijn dat er pas later betere remmen op de t5 zijn gemonteerd en deze eerder met de standaard 305 remmen rondreden? Waar kan ik dat achterhalen?
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Als je met je huidige remschijven icm de blokken zo hard kan trappen, dat je wielen gaan blokkeren (of dat je de ABS aanspreekt tegenwoordig) kun je wel grotere velgen, grotere remschijven monteren, hardere blokken, maar volgens mij heeft het totaal geen effect op je remweg en/of remvertraging met dezelfde banden.

Dan moet je het meer zoeken in je banden, de stroefheid van banden icm wegdek bepalen je remweg, niets meer, niets minder.....een ander soort rubber, bredere banden, of in het extreme geval zachtere banden geven dan meer wrijving (dus kortere remweg) .
Als je dat allemaal uitprobeert, en je krijgt dan je ABS niet meer aanspreekbaar........tsja, dan wordt het tijd voor grotere schijven, andere blokken.

Maar misschien maak ik wel een denkfout.....ik hoor het graag!

Ga je echt circuit rijden....dan komt de warmteontwikkeling van de schijven/blokken ook om de hoek kijken, en heb je een ander verhaal...
Door warmte heb je minder wrijving tussen blokken en schijf, en grotere schijven warmen langzamer op (meer materiaal) en koelen nu eenmaal beter....
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Bakboord1 schreef:Om maar even aan te haken bij een ouder topic. In het begin van het topic staat al veel omschreven wat ik wilde weten. Vandaar dat ik hier verder ga:
1. Wat is er nodig naast andere brackets en remklauwen (en schijven) om van 286-305 naar 320 te gaan. Moeten de remslangen ook worden vervangen en zijn er meer dingen of komt het feitelijk neer op de remklauw en bracket (remzadel).
2. Passen t5 klauwen in een bracket voor 305? Ofwel kan ik wel de betere remklauw benutten op kleinere schijven?

Overigens zag ik zojuist dat de t5 origineel ook met 16" velgen is geleverd. Past niet met alle 16" velgen maar wel met sommige.
Kan het zijn dat er pas later betere remmen op de t5 zijn gemonteerd en deze eerder met de standaard 305 remmen rondreden? Waar kan ik dat achterhalen?
Je hebt zowel een 316 (latere T5) als een 320 mm systeem.
Wat heb je nodig.
Andere schijven
Andere blokken
Montage brackets
Andere remblokken

Ik heb op mijn V70D5 een remmenset van een T5 gezet(316 mm) de originele remslangen hadden voldoende lengte.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”