Als je de melding op kunt wekken door de auto met volledige stuuruitslag te parkeren (in mijn geval naar links), dan is 't waarschijnlijk je contactrol. Bij mij gaf de auto aan dat de SAS (stuurwieleenheid) vervangen moest worden. Daarna is het aantal foutmeldingen drastisch afgenomen (1 van de fotodiodes in de stuurwieleenheid was defect), maar niet helemaal weg. De contactrol vertoont duidelijke sporen van slijtage (mag ook wel na bijna 4 ton). Bij maximaal insturen naar links is (volgens mij) het lint maximaal gespannen en genereert ie de foutmelding.
Helaas is zelf vervangen niet makkelijk te doen omdat de boel erna weer gecalibreerd moet worden met behulp van Vida.
Anti skid XC90 ! HELP
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Hier sindskort hetzelfde probleem, dan wel bij een S60 van 2006.
Vroeger kreeg ik zéér soms 's de melding anti-skid service vereist, deze ging dan vanzelf weer weg. Sindskort bijna altijd. Wanneer ik de auto koudstart, heb ik zo ongeveer de eerste km soms last van een "hard" rempedaal, alsof de rembekrachtiging niet werkt.
Soms lijkt m'n snelheidsmeter die eerste km ook in de war te zijn (dit gebeurt minder vaak, maar 't gebeurt), zo geeft 'ie bvb minder km/h aan dan ik in werkelijkheid rijd (bvb 30 aangegeven maar in realiteit rijd ik 50-60). Dan krijg ik ineens twee meldingen: "ANTI-SKID/ABS Service vereist" en "REMBEKRACHTIGING SERVICE VEREIST".
Raar maar waar op dat moment klopt m'n snelheidsteller weer en lijkt m'n auto niet meer hard te remmen. Meer zelfs, als ik daarna een tijdje rijd en ik (her)start de auto er kort na weer op, krijg ik even de melding"(anti-skid tijdelijk uitgeschakeld", die na zo'n 100-tal meter rijden terug verdwijnt, en zijn AL de meldingen weg en voel ik niks abnormaals meer aan de auto.
Ik heb het wel (wanneer de auto wel goed warm was) al 's terug kunnen uitlokken door inderdaad een rotonde iets sneller te nemen (met oneffen wegdek) waardoor de dstc-sensoren waarschijnlijk in actie moeten schieten, dan kreeg ik dacht ik gewoon de anti-skid melding terug.
Ik ben reeds naar mijn garage geweest (niet officiële garage maar ik ga er al jaren en altijd zeer tevreden van de service geweest) en deze wist me niet 100% zeker te zeggen wat 't was, bij 't uitlezen was 't ook iets van een sensor in m'n stuur of zo. M'n garage heeft dan naar een officiële Volvo dealer gebeld en deze wilden niet verder helpen.. waarschijnlijk omdat ze liever hebben dat ik direct naar Volvo zelf ga en weer (veel) te duur betaal..
Vooraleer ik weer absurd hoge officële Volvo facturen riskeer door als laatste optie naar een officiële Volvo dealer te gaan, heeft er iemand hier al meer informatie voor mij of een nauwere indicatie van wat het probleem kan zijn ?
In de buurt is er een onafhankelijke Volvo Specialist, deze is terug uit verlof volgende week en daar ga ik dan waarschijnlijk toch 's naar toe gaan..
Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.
Vroeger kreeg ik zéér soms 's de melding anti-skid service vereist, deze ging dan vanzelf weer weg. Sindskort bijna altijd. Wanneer ik de auto koudstart, heb ik zo ongeveer de eerste km soms last van een "hard" rempedaal, alsof de rembekrachtiging niet werkt.
Soms lijkt m'n snelheidsmeter die eerste km ook in de war te zijn (dit gebeurt minder vaak, maar 't gebeurt), zo geeft 'ie bvb minder km/h aan dan ik in werkelijkheid rijd (bvb 30 aangegeven maar in realiteit rijd ik 50-60). Dan krijg ik ineens twee meldingen: "ANTI-SKID/ABS Service vereist" en "REMBEKRACHTIGING SERVICE VEREIST".
Raar maar waar op dat moment klopt m'n snelheidsteller weer en lijkt m'n auto niet meer hard te remmen. Meer zelfs, als ik daarna een tijdje rijd en ik (her)start de auto er kort na weer op, krijg ik even de melding"(anti-skid tijdelijk uitgeschakeld", die na zo'n 100-tal meter rijden terug verdwijnt, en zijn AL de meldingen weg en voel ik niks abnormaals meer aan de auto.
Ik heb het wel (wanneer de auto wel goed warm was) al 's terug kunnen uitlokken door inderdaad een rotonde iets sneller te nemen (met oneffen wegdek) waardoor de dstc-sensoren waarschijnlijk in actie moeten schieten, dan kreeg ik dacht ik gewoon de anti-skid melding terug.
Ik ben reeds naar mijn garage geweest (niet officiële garage maar ik ga er al jaren en altijd zeer tevreden van de service geweest) en deze wist me niet 100% zeker te zeggen wat 't was, bij 't uitlezen was 't ook iets van een sensor in m'n stuur of zo. M'n garage heeft dan naar een officiële Volvo dealer gebeld en deze wilden niet verder helpen.. waarschijnlijk omdat ze liever hebben dat ik direct naar Volvo zelf ga en weer (veel) te duur betaal..
Vooraleer ik weer absurd hoge officële Volvo facturen riskeer door als laatste optie naar een officiële Volvo dealer te gaan, heeft er iemand hier al meer informatie voor mij of een nauwere indicatie van wat het probleem kan zijn ?
In de buurt is er een onafhankelijke Volvo Specialist, deze is terug uit verlof volgende week en daar ga ik dan waarschijnlijk toch 's naar toe gaan..
Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.
- Taranis
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
- Locatie: Goes
Wat is de exacte foutmelding? Iets van een sensor in het stuur 'ofzo' is te vaag. Het zou kunnen dat het aan de stuurwieleenheid ligt, maar dit heeft bij mijn weten geen invloed op je rembekrachtiging. Het lijkt haast alsof je hier twee problemen tegelijkertijd hebt.
Ik kan niet in je profiel zien waar je woont, maar eventueel wil ik 'm wel een keer voor je uitlezen om te zien wat er exact mis is.
Mocht de stuurwieleenheid vervangen moeten worden, dan moet je toch naar de Volvo dealer om het ding te laten kalibreren. Dat lukt je niet zonder Vida en kan dus alleen de Volvo dealer.
Ik kan niet in je profiel zien waar je woont, maar eventueel wil ik 'm wel een keer voor je uitlezen om te zien wat er exact mis is.
Mocht de stuurwieleenheid vervangen moeten worden, dan moet je toch naar de Volvo dealer om het ding te laten kalibreren. Dat lukt je niet zonder Vida en kan dus alleen de Volvo dealer.
Nou, dat is wel erg kort door de bocht. :?Taranis schreef:Dat lukt je niet zonder Vida en kan dus alleen de Volvo dealer.
Tegenwoordig zijn er meer die beschikken over VIDA en een DICE.
- Taranis
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
- Locatie: Goes
Als jij de benodigde software kunt downloaden, moet je me even uitleggen hoe je dat doet.AlexV70 schreef:Nou, dat is wel erg kort door de bocht. :?Taranis schreef:Dat lukt je niet zonder Vida en kan dus alleen de Volvo dealer.
Tegenwoordig zijn er meer die beschikken over VIDA en een DICE.
Dmv VIDA kan je diverse dingen kalibreren, waaronder de ruiten, de airco en misschien nog wel meer.Taranis schreef:Ik ben blij dat je het beter weet, dus wil je me dan een keertje uitleggen hoe ik dat kalibreren kan doen?
Alvast bedankt!
Over het stuur kalibreren heb ik wel eens een belletje horen rinkelen, maar weet niet .........
- Taranis
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
- Locatie: Goes
Duidelijk 
Om de nieuwe stuurwieleenheid te kalibreren, moet je namelijk software downloaden. En dat lukt me niet omdat mijn VIDA uiteraard niet geheel legaal is
De overige zaken kalibreren / instellen is me inderdaad gelukt, maar dat is standaard functionaliteit van VIDA zonder dat je aanvullende software hoeft te downloaden.

Om de nieuwe stuurwieleenheid te kalibreren, moet je namelijk software downloaden. En dat lukt me niet omdat mijn VIDA uiteraard niet geheel legaal is

De overige zaken kalibreren / instellen is me inderdaad gelukt, maar dat is standaard functionaliteit van VIDA zonder dat je aanvullende software hoeft te downloaden.
Het is dus niet kalibreren, maar downloaden van software.
Uit betrouwbare bron:
Auto's tot en met modeljaar 2004 moeten worden geladen met software voor de stuurwieleenheid (SWM).
Auto's vanaf modeljaar 2005 moeten alleen met software voor de stuurwielhoeksensoreenheid (SAS)
worden geladen als de auto met DSTC is uitgerust.
Voor auto's van 2005-, zonder DSTC, hoeft geen software te worden gedownload.
Uit betrouwbare bron:

Auto's tot en met modeljaar 2004 moeten worden geladen met software voor de stuurwieleenheid (SWM).
Auto's vanaf modeljaar 2005 moeten alleen met software voor de stuurwielhoeksensoreenheid (SAS)
worden geladen als de auto met DSTC is uitgerust.
Voor auto's van 2005-, zonder DSTC, hoeft geen software te worden gedownload.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21279
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Klopt helemaal Alex.AlexV70 schreef:Het is dus niet kalibreren, maar downloaden van software.
Uit betrouwbare bron:![]()
Auto's tot en met modeljaar 2004 moeten worden geladen met software voor de stuurwieleenheid (SWM).
Auto's vanaf modeljaar 2005 moeten alleen met software voor de stuurwielhoeksensoreenheid (SAS)
worden geladen als de auto met DSTC is uitgerust.
Voor auto's van 2005-, zonder DSTC, hoeft geen software te worden gedownload.
Mijn auto kreeg ook lats van skid meldingen en toen heeft men voor 5 tientjes SAS software geladen, nadien nooit weer last gehad van meldingen.
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Probleem (tot nu toe toch) opgelost!
Naar een onafhankelijke Volvo Specialist (officieel Bosch center auto cris te Deinze) geweest en daar direct verder geholpen geweest, TOP service noem ik dat. Er ontbrak een kransje of zo in het linkervoorwiel die info doorgeeft mbt abs/esp/enz., en aan het rechtervoorwiel zat het los. Geen idee hoe dat kan, misschien door het vele wisselen van velgen (zomer-> winter velgen en omgekeerd, en onlangs een set verkocht en een andere geplaatst).
Met een paar tientjes was ik er van af! Nu hopen dat alle meldingen wegblijven maar volgens die garage kon het echt niet anders dan dat ik al die foutmeldingen kreeg.. We zullen zien. Als het hierbij blijft dan heeft 't gelukkig financieelgewijs toch goed meegevallen
Naar een onafhankelijke Volvo Specialist (officieel Bosch center auto cris te Deinze) geweest en daar direct verder geholpen geweest, TOP service noem ik dat. Er ontbrak een kransje of zo in het linkervoorwiel die info doorgeeft mbt abs/esp/enz., en aan het rechtervoorwiel zat het los. Geen idee hoe dat kan, misschien door het vele wisselen van velgen (zomer-> winter velgen en omgekeerd, en onlangs een set verkocht en een andere geplaatst).
Met een paar tientjes was ik er van af! Nu hopen dat alle meldingen wegblijven maar volgens die garage kon het echt niet anders dan dat ik al die foutmeldingen kreeg.. We zullen zien. Als het hierbij blijft dan heeft 't gelukkig financieelgewijs toch goed meegevallen

-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 05.11.2010 - 14:17
en? al weer een berichtje gehad in je display?wtr_s60 schreef:Probleem (tot nu toe toch) opgelost!
Naar een onafhankelijke Volvo Specialist (officieel Bosch center auto cris te Deinze) geweest en daar direct verder geholpen geweest, TOP service noem ik dat. Er ontbrak een kransje of zo in het linkervoorwiel die info doorgeeft mbt abs/esp/enz., en aan het rechtervoorwiel zat het los. Geen idee hoe dat kan, misschien door het vele wisselen van velgen (zomer-> winter velgen en omgekeerd, en onlangs een set verkocht en een andere geplaatst).
Met een paar tientjes was ik er van af! Nu hopen dat alle meldingen wegblijven maar volgens die garage kon het echt niet anders dan dat ik al die foutmeldingen kreeg.. We zullen zien. Als het hierbij blijft dan heeft 't gelukkig financieelgewijs toch goed meegevallen
If it ain't Dutch, it ain't much
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 14.09.2007 - 21:40
Hallo,
ook ik heb deze melding. Dit is ontstaan nadat ik een nieuw stuurwiel heb gemonteerd. Tevens krijg ik een melding van de airbag.
Zelf denk ik, dat dit te maken heeft met de stuurwissel.
Laat binnenkort de boel uitlezen.
Sportieve groet
Marcel
ook ik heb deze melding. Dit is ontstaan nadat ik een nieuw stuurwiel heb gemonteerd. Tevens krijg ik een melding van de airbag.
Zelf denk ik, dat dit te maken heeft met de stuurwissel.
Laat binnenkort de boel uitlezen.
Sportieve groet
Marcel
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14.12.2015 - 08:29
ook ik kreeg gisteravond de melding Anti-Skid service vereist, aangezien ik aan deze auto al het een en ander heb vervangen sinds ik de auto heb ( December 2015) word ik een beetje hopeloos van telkens een nieuwe melding en weer nieuwe kosten. is er een manier om deze melding te omzeilen? ben wel even klaar met de kosten aan deze auto, in 2 maanden ruim 3000 aan verspijkerd.
Volvo XC90 Momentum 2.5T 2003
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
- Locatie: Noord-Holland
Ik heb diverse topics doorgelezen maar niet specifiek mijn anti-skid probleem kunnen vinden.
Het betreft een XC90 T6 uit 2003. Met een aantal foutmeldingen die volgens mij niet naar de stuurhoeksensor refereren.
Wel lijkt het door de combinatie BCM-0094 / CEM-1A64 / REM-1A05 te komen
De hoofdoorzaak lijkt nog wel bij de BCM-0094 te liggen, deze is wel te resetten maar komt ook direct terug.
Zijn er hier ervaringen met genoemde foutcodes en is er ook meer info beschikbaar over hoe deze op te lossen?

Het betreft een XC90 T6 uit 2003. Met een aantal foutmeldingen die volgens mij niet naar de stuurhoeksensor refereren.
Wel lijkt het door de combinatie BCM-0094 / CEM-1A64 / REM-1A05 te komen
De hoofdoorzaak lijkt nog wel bij de BCM-0094 te liggen, deze is wel te resetten maar komt ook direct terug.
Zijn er hier ervaringen met genoemde foutcodes en is er ook meer info beschikbaar over hoe deze op te lossen?

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
- Locatie: Noord-Holland
Nogmaals uitgelezen maar dan met draaiende motor.S.Brouwer schreef: Ik heb diverse topics doorgelezen maar niet specifiek mijn anti-skid probleem kunnen vinden.
Het betreft een XC90 T6 uit 2003. Met een aantal foutmeldingen die volgens mij niet naar de stuurhoeksensor refereren.
Wel lijkt het door de combinatie BCM-0094 / CEM-1A64 / REM-1A05 te komen
De hoofdoorzaak lijkt nog wel bij de BCM-0094 te liggen, deze is wel te resetten maar komt ook direct terug.
Zijn er hier ervaringen met genoemde foutcodes en is er ook meer info beschikbaar over hoe deze op te lossen?
http://i66.tinypic.com/2h692ww.png
Behoud uitsluitend de CEM-1A64, de overige codes vervallen.
Volgende week gaat de DEM module ter controle / reparatie.
Het resultaat daarvan zal ik hier vermelden.
Laatst gewijzigd door S.Brouwer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Cem zou ik eerder verdenken.
Vorige week had ik nog V70 uit 2006 met een defecte cem. Voeding was weg van een bepaald circuit in de cem.
Meten is weten, heb je metingen uitgevoerd?
Vorige week had ik nog V70 uit 2006 met een defecte cem. Voeding was weg van een bepaald circuit in de cem.
Meten is weten, heb je metingen uitgevoerd?
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.