Anti skid XC90 ! HELP

Gebruikersavatar
Taranis
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
Locatie: Goes

Als je de melding op kunt wekken door de auto met volledige stuuruitslag te parkeren (in mijn geval naar links), dan is 't waarschijnlijk je contactrol. Bij mij gaf de auto aan dat de SAS (stuurwieleenheid) vervangen moest worden. Daarna is het aantal foutmeldingen drastisch afgenomen (1 van de fotodiodes in de stuurwieleenheid was defect), maar niet helemaal weg. De contactrol vertoont duidelijke sporen van slijtage (mag ook wel na bijna 4 ton). Bij maximaal insturen naar links is (volgens mij) het lint maximaal gespannen en genereert ie de foutmelding.
Helaas is zelf vervangen niet makkelijk te doen omdat de boel erna weer gecalibreerd moet worden met behulp van Vida.
PeterK001
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.03.2011 - 16:46

De centrale bouten van de aandrijfas zijn aangedraaid. De foutmelding komt nu niet meer voor. :hello1:
XC90 D5 2006
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Hier sindskort hetzelfde probleem, dan wel bij een S60 van 2006.

Vroeger kreeg ik zéér soms 's de melding anti-skid service vereist, deze ging dan vanzelf weer weg. Sindskort bijna altijd. Wanneer ik de auto koudstart, heb ik zo ongeveer de eerste km soms last van een "hard" rempedaal, alsof de rembekrachtiging niet werkt.
Soms lijkt m'n snelheidsmeter die eerste km ook in de war te zijn (dit gebeurt minder vaak, maar 't gebeurt), zo geeft 'ie bvb minder km/h aan dan ik in werkelijkheid rijd (bvb 30 aangegeven maar in realiteit rijd ik 50-60). Dan krijg ik ineens twee meldingen: "ANTI-SKID/ABS Service vereist" en "REMBEKRACHTIGING SERVICE VEREIST".
Raar maar waar op dat moment klopt m'n snelheidsteller weer en lijkt m'n auto niet meer hard te remmen. Meer zelfs, als ik daarna een tijdje rijd en ik (her)start de auto er kort na weer op, krijg ik even de melding"(anti-skid tijdelijk uitgeschakeld", die na zo'n 100-tal meter rijden terug verdwijnt, en zijn AL de meldingen weg en voel ik niks abnormaals meer aan de auto.

Ik heb het wel (wanneer de auto wel goed warm was) al 's terug kunnen uitlokken door inderdaad een rotonde iets sneller te nemen (met oneffen wegdek) waardoor de dstc-sensoren waarschijnlijk in actie moeten schieten, dan kreeg ik dacht ik gewoon de anti-skid melding terug.

Ik ben reeds naar mijn garage geweest (niet officiële garage maar ik ga er al jaren en altijd zeer tevreden van de service geweest) en deze wist me niet 100% zeker te zeggen wat 't was, bij 't uitlezen was 't ook iets van een sensor in m'n stuur of zo. M'n garage heeft dan naar een officiële Volvo dealer gebeld en deze wilden niet verder helpen.. waarschijnlijk omdat ze liever hebben dat ik direct naar Volvo zelf ga en weer (veel) te duur betaal..

Vooraleer ik weer absurd hoge officële Volvo facturen riskeer door als laatste optie naar een officiële Volvo dealer te gaan, heeft er iemand hier al meer informatie voor mij of een nauwere indicatie van wat het probleem kan zijn ?

In de buurt is er een onafhankelijke Volvo Specialist, deze is terug uit verlof volgende week en daar ga ik dan waarschijnlijk toch 's naar toe gaan..

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.
Gebruikersavatar
Taranis
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
Locatie: Goes

Wat is de exacte foutmelding? Iets van een sensor in het stuur 'ofzo' is te vaag. Het zou kunnen dat het aan de stuurwieleenheid ligt, maar dit heeft bij mijn weten geen invloed op je rembekrachtiging. Het lijkt haast alsof je hier twee problemen tegelijkertijd hebt.

Ik kan niet in je profiel zien waar je woont, maar eventueel wil ik 'm wel een keer voor je uitlezen om te zien wat er exact mis is.
Mocht de stuurwieleenheid vervangen moeten worden, dan moet je toch naar de Volvo dealer om het ding te laten kalibreren. Dat lukt je niet zonder Vida en kan dus alleen de Volvo dealer.
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Ik woon iets te ver weg.. toch bedankt voor je voorstel :)

Volgende week eerst maar 's naar een onofficiële Volvo expert, ik wil 't sowieso opgelost zien, 't gaat toch tenslotte om veiligheidselectronica.
Gast

Taranis schreef:Dat lukt je niet zonder Vida en kan dus alleen de Volvo dealer.
Nou, dat is wel erg kort door de bocht. :?
Tegenwoordig zijn er meer die beschikken over VIDA en een DICE.
Gebruikersavatar
Taranis
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
Locatie: Goes

AlexV70 schreef:
Taranis schreef:Dat lukt je niet zonder Vida en kan dus alleen de Volvo dealer.
Nou, dat is wel erg kort door de bocht. :?
Tegenwoordig zijn er meer die beschikken over VIDA en een DICE.
Als jij de benodigde software kunt downloaden, moet je me even uitleggen hoe je dat doet.
Gast

Volgens mij had je het over kalibreren en dat is wat anders als software downloaden.
Gebruikersavatar
Taranis
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
Locatie: Goes

Ik ben blij dat je het beter weet, dus wil je me dan een keertje uitleggen hoe ik dat kalibreren kan doen?
Alvast bedankt!
Gast

Taranis schreef:Ik ben blij dat je het beter weet, dus wil je me dan een keertje uitleggen hoe ik dat kalibreren kan doen?
Alvast bedankt!
Dmv VIDA kan je diverse dingen kalibreren, waaronder de ruiten, de airco en misschien nog wel meer.
Over het stuur kalibreren heb ik wel eens een belletje horen rinkelen, maar weet niet ......... :wink:
Gebruikersavatar
Taranis
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
Locatie: Goes

Duidelijk :)

Om de nieuwe stuurwieleenheid te kalibreren, moet je namelijk software downloaden. En dat lukt me niet omdat mijn VIDA uiteraard niet geheel legaal is ;)

De overige zaken kalibreren / instellen is me inderdaad gelukt, maar dat is standaard functionaliteit van VIDA zonder dat je aanvullende software hoeft te downloaden.
Gast

Het is dus niet kalibreren, maar downloaden van software.

Uit betrouwbare bron: :P
Auto's tot en met modeljaar 2004 moeten worden geladen met software voor de stuurwieleenheid (SWM).
Auto's vanaf modeljaar 2005 moeten alleen met software voor de stuurwielhoeksensoreenheid (SAS)
worden geladen als de auto met DSTC is uitgerust.
Voor auto's van 2005-, zonder DSTC, hoeft geen software te worden gedownload.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21279
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

AlexV70 schreef:Het is dus niet kalibreren, maar downloaden van software.

Uit betrouwbare bron: :P
Auto's tot en met modeljaar 2004 moeten worden geladen met software voor de stuurwieleenheid (SWM).
Auto's vanaf modeljaar 2005 moeten alleen met software voor de stuurwielhoeksensoreenheid (SAS)
worden geladen als de auto met DSTC is uitgerust.
Voor auto's van 2005-, zonder DSTC, hoeft geen software te worden gedownload.
Klopt helemaal Alex.
Mijn auto kreeg ook lats van skid meldingen en toen heeft men voor 5 tientjes SAS software geladen, nadien nooit weer last gehad van meldingen.
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Probleem (tot nu toe toch) opgelost!

Naar een onafhankelijke Volvo Specialist (officieel Bosch center auto cris te Deinze) geweest en daar direct verder geholpen geweest, TOP service noem ik dat. Er ontbrak een kransje of zo in het linkervoorwiel die info doorgeeft mbt abs/esp/enz., en aan het rechtervoorwiel zat het los. Geen idee hoe dat kan, misschien door het vele wisselen van velgen (zomer-> winter velgen en omgekeerd, en onlangs een set verkocht en een andere geplaatst).

Met een paar tientjes was ik er van af! Nu hopen dat alle meldingen wegblijven maar volgens die garage kon het echt niet anders dan dat ik al die foutmeldingen kreeg.. We zullen zien. Als het hierbij blijft dan heeft 't gelukkig financieelgewijs toch goed meegevallen :)
gerardgrobben
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 05.11.2010 - 14:17

wtr_s60 schreef:Probleem (tot nu toe toch) opgelost!

Naar een onafhankelijke Volvo Specialist (officieel Bosch center auto cris te Deinze) geweest en daar direct verder geholpen geweest, TOP service noem ik dat. Er ontbrak een kransje of zo in het linkervoorwiel die info doorgeeft mbt abs/esp/enz., en aan het rechtervoorwiel zat het los. Geen idee hoe dat kan, misschien door het vele wisselen van velgen (zomer-> winter velgen en omgekeerd, en onlangs een set verkocht en een andere geplaatst).

Met een paar tientjes was ik er van af! Nu hopen dat alle meldingen wegblijven maar volgens die garage kon het echt niet anders dan dat ik al die foutmeldingen kreeg.. We zullen zien. Als het hierbij blijft dan heeft 't gelukkig financieelgewijs toch goed meegevallen :)
en? al weer een berichtje gehad in je display?
If it ain't Dutch, it ain't much
elmar
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.09.2007 - 21:40

Hallo,

ook ik heb deze melding. Dit is ontstaan nadat ik een nieuw stuurwiel heb gemonteerd. Tevens krijg ik een melding van de airbag.
Zelf denk ik, dat dit te maken heeft met de stuurwissel.
Laat binnenkort de boel uitlezen.

Sportieve groet

Marcel
kimmetjuhh
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.12.2015 - 08:29

ook ik kreeg gisteravond de melding Anti-Skid service vereist, aangezien ik aan deze auto al het een en ander heb vervangen sinds ik de auto heb ( December 2015) word ik een beetje hopeloos van telkens een nieuwe melding en weer nieuwe kosten. is er een manier om deze melding te omzeilen? ben wel even klaar met de kosten aan deze auto, in 2 maanden ruim 3000 aan verspijkerd.
Volvo XC90 Momentum 2.5T 2003
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Ik heb diverse topics doorgelezen maar niet specifiek mijn anti-skid probleem kunnen vinden.
Het betreft een XC90 T6 uit 2003. Met een aantal foutmeldingen die volgens mij niet naar de stuurhoeksensor refereren.
Wel lijkt het door de combinatie BCM-0094 / CEM-1A64 / REM-1A05 te komen

De hoofdoorzaak lijkt nog wel bij de BCM-0094 te liggen, deze is wel te resetten maar komt ook direct terug.

Zijn er hier ervaringen met genoemde foutcodes en is er ook meer info beschikbaar over hoe deze op te lossen?


Afbeelding
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

S.Brouwer schreef: Ik heb diverse topics doorgelezen maar niet specifiek mijn anti-skid probleem kunnen vinden.
Het betreft een XC90 T6 uit 2003. Met een aantal foutmeldingen die volgens mij niet naar de stuurhoeksensor refereren.
Wel lijkt het door de combinatie BCM-0094 / CEM-1A64 / REM-1A05 te komen

De hoofdoorzaak lijkt nog wel bij de BCM-0094 te liggen, deze is wel te resetten maar komt ook direct terug.

Zijn er hier ervaringen met genoemde foutcodes en is er ook meer info beschikbaar over hoe deze op te lossen?


http://i66.tinypic.com/2h692ww.png
Nogmaals uitgelezen maar dan met draaiende motor.
Behoud uitsluitend de CEM-1A64, de overige codes vervallen.
Volgende week gaat de DEM module ter controle / reparatie.
Het resultaat daarvan zal ik hier vermelden.
Laatst gewijzigd door S.Brouwer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Cem zou ik eerder verdenken.

Vorige week had ik nog V70 uit 2006 met een defecte cem. Voeding was weg van een bepaald circuit in de cem.

Meten is weten, heb je metingen uitgevoerd?
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”