Anti skid XC90 ! HELP

PeterK001
1st Gear member

Enkele weken geleden kreeg ik melding op de BC: 'anti skid service vereist', soms gevolgd door 'anti skid tijdelijk buiten gebruik'.
Daarnaast zie ik een oranje driehoekje verschijnen.
Als ik de motor stil leg en daarna opstart en wegrij verdwijnt de foutmelding vanzelf en heb ik ook geen melding meer op het scherm van de BC.
Vervolgens ben ik naar de Volvo dealer gereden en is de compu uitgelezen.
Men kon geen fout detecteren. Ik kreeg wel het antwoord. Ik 'denk' dat we de uitleeseenheid moeten vervangen. De technieker klonk niet echt zelfzeker en ik vermoed dat een uitleeseenheid redelijk prijzig is.
Na het bezoek aan de dealer heb ik enkele dagen geen melding meer gehad. Tot vandaag ...de melding is terug. Maar zoals reeds geschreven, verdwijnt weer na het herstarten en wegrijden.
Vreemde situatie toch, Wie kan mij goede raad geven? Groeten, Peter.
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

Eens zoeken op het forum: staat genoeg over geschreven.
PeterK001
1st Gear member

In april is de melding 'anti skid service vereist' verdwenen. Vandaag is ie er weer. Vreemd.
XC90 D5 2006
Thijs
7th Gear member

Heb je nou al eens op het forum gezocht dan??
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
joepjazz
2nd Gear member

Kost je waarschijnlijk een nieuwe sensor
V70
subvolvo
2nd Gear member

Is het probleem al opgelost? Ik heb de melding sinds een paar maanden ook. Eerst zo af en toe, maar nu permanent na het starten. Er is wel naar gekeken, maar ze konden niet vinden. Erg lekker bij zo'n "af en toe" klacht :(.
"Anti skid tijdelijk buiten gebruik" heb ik gelukkig niet. De garage heeft mij verzekerd dat het dan alleen om Traction Control gaat en niet het ABS.
Volgende stap is nog een keer uit laten lezen en hopen dat het bij een sensor blijft. Anders wordt het een hele controle unit. Dan wordt het € 1000++.
Hans

Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998

Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
Djim
1st Gear member

Het enige wat ik weet is dat dit met je AWD systeem te maken heeft. Ik heb het een keer gehad toen de zekering van het AWD systeem eruit was.
Volvo XC90 D5 120KW
josvdp
Starter

'k Heb een wagen met de zelfde melding en bij het uitlezen krijg ik volgende melding:
BCM 0090 Acceleratiemeter aan zijkant Onjuist signaal. De storingscode is actief en niet te wissen. Daarop heb ik het betreffende onderdeel gedemonteerd onder de rechter passagiersstoel...het doosje open gemaakt in de hoop op zichtbare schade....doch. Het kastje bevat een volledig rondom dichtgesoldeert doosje verbonden met een eerste print welke een heuse microprocessor bevat en daaronder zit nogmaals een print welke ik niet heb kunnen demonteren vermits deze vast gekit was aan de behuizing. Zes soldeerpunten heb ik opnieuw aangestipt ...alles terug gemonteerd, maar nu moet je telkens terug de wagen uitlezen met gepaste apparatuur. De mij beschikbare kan enkel motorstoringen detekteren.
Kostprijs van een nieuwe acceleratiesensor : €574 incl.BTW zonder montage.
Ik heb actronics.nl aangeschreven doch voorlopig nog geen antwoord gekregen.
PeterK001
1st Gear member

In begin november is de melding verdwenen en tot op heden geen foutmelding meer gehad. Bij het uitlezen bij de dealer is er geen foutmelding terug te vinden. Vreemd. :roll:
volvo
3rd Gear member

Ook ik heb om de haverklap zo'n melding. Niets aan doen. Volkomen onbelangrijk!! Zonde van je centen als je daarmee naar de garage gaat. Ook op alle andere alarmen reageer ik niet. Het enige alarm waar ik op reageer is de (analoge ;-)) aflezing van de oliepeilstok. Al het andere is mijns insziens kul. Ik heb ook nooit commentaar van de garage. Nu weer "service vereist". Gewoon wegklikken.
MartinG
2nd Gear member

Heb deze melding ook gehad, ook nog samen met de melding ABS service vereist. Bij volvo dealer langs geweest maar kon niks vinden.

Toen bij een garage (algemeen) geweest (neef van vrouwlief) en deze heeft geconstateerd dat de ABS sensor van het rechtervoorwiel kapot was. Deze is vervangen en probleem is opgelost Geen meldingen meer van enige storing.

Ik moet zeggen dat ik af en toe ook 'iets' voelde als ik remde. Blijkbaar heeft de ABS een tijdje niet goed gewerkt.

Kosten van oplossen: 150,-, dat was het mij wel waard. Nu gewoon weer een werkende ABS. :P
XC90 2010-nu D5 Executive (2007) Automaat 185pk, RTI, Premium Sound, Adaptief Xenon, BLIS, Park Assist Camera, Electrisch bedienbare kindersloten.
V70 2006-nu Automaat 170pk (2001)
V40 2000-2004
Volvo älskare Peter
1st Gear member

Herkenning.. helaas.

Heeft overigens niet direct te maken met AWD. Ik kreeg namelijk heel vaak deze melding bij mijn V70. Nieuwe sensor: niets opgelost. Uitlezen: geen melding. Maar..... wat ik wel ontdekte: als ik parkeerde met de wielen ingestuurd naar links of rechts (echt waar!), kreeg ik regelmatig de melding Antiskid service vereist (die daarna weer verdween). Goedkope oplossing voor mij was dus met de wielen recht parkeren. Nooit meer last. Zou bijna denken dat ik het verzin :P
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic SUMMUM Schuifdak Family-line <jul08>

V70 Edition Sport 2.4D GT <aug07>
shustan
1st Gear member

Haha, dat is toevallig....ik had ook het vermoeden dat mijn melding daarvandaan komt. Heel af en toe zie ik de melding voorbijkomen, na een stukje rijden verdwijnt de melding. Ik probeer vandaag mijn wielen eens helemaal naar rechts of links te zetten bij het parkeren...ben benieuwd of ik een melding krijg. Maar dan, wat is dan de oorzaak?
Volvo V70 - 2005 - 100 dkm - 2.4 140 pk - grom audio
MarioC70
6th Gear member

Iets met de stekker of bedrading abs sensoren.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
shustan
1st Gear member

Hoe kun je die zelf controleren?
Volvo V70 - 2005 - 100 dkm - 2.4 140 pk - grom audio
MarioC70
6th Gear member

Uitlaten lezen en tijdens het verdraaien van het stuur kijken of ereen storingsmelding komt,dan weet je precies welke het is!
Of het spul visueel goed bekijken.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
isomo
2nd Gear member

Ook ik heb hetzelfde "probleem".

Na uitlezing in de garage blijkt het de stuurhoeksensor te zijn, die enkel en alleen bij parkeren met volledig ingestuurde wielen dit verkeerd signaal doorgeeft, alsdus mechanieker.

Nu let ik hierop en heb de storing niet meer gehad!
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Volvo älskare Peter
1st Gear member

isomo schreef:Ook ik heb hetzelfde "probleem".

Na uitlezing in de garage blijkt het de stuurhoeksensor te zijn, die enkel en alleen bij parkeren met volledig ingestuurde wielen dit verkeerd signaal doorgeeft, alsdus mechanieker.

Nu let ik hierop en heb de storing niet meer gehad!

Ik had het dus echt niet verzonnen! Mooie bewijsvoering. :P :P
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic SUMMUM Schuifdak Family-line <jul08>

V70 Edition Sport 2.4D GT <aug07>
Gast

Centrale bout aandrijfas los?
Dat zou de storing verklaren bij volledig in ingestuurde wielen verklaren.
Dan wordt namelijk de aandrijfas iets naar binnen getrokken en heb je geen goed signaal meer tussen de ABS-sensor en ring.
PeterK001
1st Gear member

Maar..... wat ik wel ontdekte: als ik parkeerde met de wielen ingestuurd naar links of rechts (echt waar!), kreeg ik regelmatig de melding Antiskid service vereist (die daarna weer verdween).

Inderdaad: ik herken hetzelfde. Soms blijft de melding maanden weg om dan met de regelmaat van de klok terug te komen. Telkens inrijden bij parkeren of bij snel afdraaien (op een rotonde bvb).
XC90 D5 2006
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”