Pagina 2 van 2

Geplaatst: 29.03.2011 - 10:52
door Ventus
Klinkt als een goed plan, was vorige week al een hoop gedoe om die bouten er uit te krijgen, heb die van de banden dan ook meteen weg gedaan en voor normale vervangen, heb nu alleen geen sleutel meer om de overige 2 er uit te krijgen, eventjes langs de dealer dan maar om dat te regelen.

Geplaatst: 29.03.2011 - 11:52
door Thijs
Ik gebruik al drie jaar slotbouten, en ik kan me voorstellen dat die er vanaf bijna nieuw opgezeten hebben en heb nog nooit een probleem met ze gehad. Ik draai ze NOOIT met de luchtsleutel los of vast, waar dealers/bandenspecialisten dit eigenlijk consequent wel doen. Als je dat laat hebben ook slotbouten het eeuwige leven. Ik zet ze allemaal op 140 nm vast trouwens.

Geplaatst: 29.03.2011 - 14:23
door Iroll
Tarman T schreef:Ik gebruik al drie jaar slotbouten, en ik kan me voorstellen dat die er vanaf bijna nieuw opgezeten hebben en heb nog nooit een probleem met ze gehad. Ik draai ze NOOIT met de luchtsleutel los of vast, waar dealers/bandenspecialisten dit eigenlijk consequent wel doen. Als je dat laat hebben ook slotbouten het eeuwige leven. Ik zet ze allemaal op 140 nm vast trouwens.
Lees de diverse topics over slotbouten maar eens na. Ook het op de juiste wijze vastzetten van de slotbouten is absoluut geen garantie dat je ze loskrijgt langs de kant van de weg. Ik denk dat je gewoon tot nu toe geluk gehad hebt met je slotbouten.

Geplaatst: 29.03.2011 - 15:17
door Battlecruiser
Ventus schreef:
Battlecruiser schreef:En als je 120 Nm gebruikt, kan de slotbout ook netjes met 120 Nm vastgezet worden. Die dingen vragen om problemen als je ze met meer kracht vastzet. Na een keertje of tien aandraaien gaan ze gewoon kapot en dat levert je een leuke garagerekening en veel kopzorgen op...
Had gisteren ook al een vraag gesteld hiervoor, ging eigenlijk over dit onderwerp, maar is een beetje ingesneeuwd in de reacties, dus zal hem hieronder nog eens stellen.

Vorige eigenaar van mijn auto had de slotbouten dusdanig vast gedraaid dat er geen beweging meer in de bout te krijgen was en het sleuteltje zelfs scheurde bij het verwijderen van de wielen voor een bandenwissel vorige week.
Sleutel is dus kapot, kan ik zo een nieuwe halen bij een Volvo-dealer?
Als de sleutel kapot is, is zeer waarschijnlijk de inkeping van de slotbout zodanig beschadigd dat die ook kapot is. Met een beetje geluk en ervaring kunnen ze bij de dealer met een goeie sleutel die slotbout nog verwijderen, anders wordt het steviger werk.

Bij mijn vorige auto hebben ze toen een nét niet passende zeskantdop eroverheen geslagen en toen met de ratel losgedraaid. Als dat niet lukt wordt het ruiger werk, zoals een bout erop lassen en dan losdraaien...

Geplaatst: 29.03.2011 - 16:03
door Ventus
De twee slotbouten aan de voorkant zijn er uiteindelijk uit gekomen, het is nu alleen de vraag of de slotbouten aan de achterkant ook zo vast zitten, ga vanmiddag even kijken of dat zo is.

Geplaatst: 29.03.2011 - 16:39
door mad
toppertje schreef:
945i schreef:
Ik zet trouwens altijd (wiel) bouten vast op gevoel.
+1,ik dus ook,en dit heeft mij al eens narigheid bespaard. :wink:
+2, ik ook, dan weet ik zeker dat ze vastzitten én dat IK ze weer loskrijg...

Geplaatst: 29.03.2011 - 17:41
door Thijs
Iroll schreef:
Tarman T schreef:Ik gebruik al drie jaar slotbouten, en ik kan me voorstellen dat die er vanaf bijna nieuw opgezeten hebben en heb nog nooit een probleem met ze gehad. Ik draai ze NOOIT met de luchtsleutel los of vast, waar dealers/bandenspecialisten dit eigenlijk consequent wel doen. Als je dat laat hebben ook slotbouten het eeuwige leven. Ik zet ze allemaal op 140 nm vast trouwens.
Lees de diverse topics over slotbouten maar eens na. Ook het op de juiste wijze vastzetten van de slotbouten is absoluut geen garantie dat je ze loskrijgt langs de kant van de weg. Ik denk dat je gewoon tot nu toe geluk gehad hebt met je slotbouten.
Dat is in veel gevallen niet door de eigenaar zelf ontdekt of veroorzaakt. Garages rammen de bouten met luchtsleutels vast, en dat werkt in de hand dat het mis gaat. De slagkracht van die sleutels is domweg te groot voor de constructie van een slotmoer/bout. Gewoon met de hand op moment zetten kan geen problemen geven!

Geplaatst: 29.03.2011 - 18:14
door Iroll
Gewoon met de hand op moment zetten kan geen problemen geven!
_________________
Was dat maar waar, dan werd er hier niet zoveel over die dingen geklaagd!

Geplaatst: 29.03.2011 - 18:23
door Thijs
Zoals ik al drie keer vermeldt heb, dat komt m.i. omdat de bouten ook met luchtsleutels vast gezet worden en losgehaald. En daar kunnen ze niet tegen!

Geplaatst: 29.03.2011 - 18:41
door Battlecruiser
Ik heb ze altijd met de hand vastgezet, maar in de werkplaats wordt nu eenmaal meestal de luchtsleutel gebruikt, dus verslijten die dingen toch. Bovendien is de groef zó ondiep dat het niet lang goed kan gaan.

Geplaatst: 29.03.2011 - 19:11
door Iroll
Zoals ik al drie keer vermeldt heb, dat komt m.i. omdat de bouten ook met luchtsleutels vast gezet worden en losgehaald. En daar kunnen ze niet tegen!
_________________
Kijk maar eens in dit topic op blz 2. Dan begrijp je misschien waar ik het over heb.

Geplaatst: 29.03.2011 - 19:40
door Oceanracer
Tarman T schreef:Zoals ik al drie keer vermeldt heb, dat komt m.i. omdat de bouten ook met luchtsleutels vast gezet worden en losgehaald. En daar kunnen ze niet tegen!
Jouw auto komt nooit in de garage?

Geplaatst: 29.03.2011 - 22:03
door Thijs
Iroll schreef:
Zoals ik al drie keer vermeldt heb, dat komt m.i. omdat de bouten ook met luchtsleutels vast gezet worden en losgehaald. En daar kunnen ze niet tegen!
_________________
Kijk maar eens in dit topic op blz 2. Dan begrijp je misschien waar ik het over heb.
Dan zie je ook dat ik daar precies hetzelfde vermeld! En Ed geeft ook ditzelfde aan! Slagmoersleutel = niet goed!

Het lijkt er overigens op dat ik geen origineel volvo heb, maar iets anders. Ik zal wel es een foto plaatsen.

Geplaatst: 30.03.2011 - 10:22
door nauticbluepearl
Had gisteren ook al een vraag gesteld hiervoor, ging eigenlijk over dit onderwerp, maar is een beetje ingesneeuwd in de reacties, dus zal hem hieronder nog eens stellen.

Vorige eigenaar van mijn auto had de slotbouten dusdanig vast gedraaid dat er geen beweging meer in de bout te krijgen was en het sleuteltje zelfs scheurde bij het verwijderen van de wielen voor een bandenwissel vorige week.
Sleutel is dus kapot, kan ik zo een nieuwe halen bij een Volvo-dealer?
Stukke sleutel opsturen naar McGard in Duitsland en je krijgt gratis een nieuwe. ze willen graag ook een slotbout van je hebben om de juiste sleutel te passen

Mischien past mijne? die mag je ook gratis hebben
mijn verdere ervaringen staan in
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39956

over de logica van voorgeschreven aanhaalmoment...
waarom afwijken van fabrieksvoorschrift? omdat de slotbout vast kan komen te zitten.
Omdat losdraai moment leveren via een wiebelige adaptor sleutelstje onhandig is,
je daarbij of de sleutel of de adaptor beschadigd en uiteindelijk het wiel niet meer los krijgt. het veel fijner is als je zeker weet dat de slotbout makkelijk los wil.

Je wiel ook aan drie bouten blijft blijft zitten (of 4) dus als de slotbout lostrilt, omdat 100 Nm te weinig was, doe je de volgende keer 105 Nm.