Kan iemand mij vertellen met welk moment ik de bouten van de zomerbanden aan kan(mag) trekken? NM graag.
Wij rijden op 17" Orestes wielen.
Thanks,
GERT
Tot hoeveel NM dan wel?Oceanracer schreef:Slotbouten NIET aandraaien tot 140 NM, mocht je die toevallig ook gebruiken...
Waarom dit verschil?Oceanracer schreef:Zelf gebruik ik geen slotbouten meer, maar die van mijn buurman draai ik vast op 120NM. En als laatste vastgedraaid en bij het weer loshalen als eerste weer de slotbout losdraaien.
Bij VW moeten de LM-velgen vast op 120 NM en daar draai ik de slotbouten aan op 100 NM.
Gevoel speelt bij mij ook een rol. Als ik de wielbouten met een momentsleutel heb vastgezet met de voorgeschreven waarde dan ..................geeft dat een veilig gevoel !945i schreef:Ik zet trouwens altijd (wiel) bouten vast op gevoel
Had gisteren ook al een vraag gesteld hiervoor, ging eigenlijk over dit onderwerp, maar is een beetje ingesneeuwd in de reacties, dus zal hem hieronder nog eens stellen.Battlecruiser schreef:En als je 120 Nm gebruikt, kan de slotbout ook netjes met 120 Nm vastgezet worden. Die dingen vragen om problemen als je ze met meer kracht vastzet. Na een keertje of tien aandraaien gaan ze gewoon kapot en dat levert je een leuke garagerekening en veel kopzorgen op...