Torquewaarde wielbouten 17"

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
curtiss
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 23.10.2010 - 06:36
Locatie: DR88

Hallo daar ;-)

Kan iemand mij vertellen met welk moment ik de bouten van de zomerbanden aan kan(mag) trekken? NM graag.

Wij rijden op 17" Orestes wielen.

Thanks,
GERT
V70D5 185PK 2006 Sportedition II
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12762
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

140NM
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
curtiss
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 23.10.2010 - 06:36
Locatie: DR88

Thanks Bart!

grtn, GERT
V70D5 185PK 2006 Sportedition II
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12762
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Graag gedaan (mooi he, zo'n forum ;-)).
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Slotbouten NIET aandraaien tot 140 NM, mocht je die toevallig ook gebruiken...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8465
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb ze op 130NM staan
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12762
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Oceanracer schreef:Slotbouten NIET aandraaien tot 140 NM, mocht je die toevallig ook gebruiken...
Tot hoeveel NM dan wel?
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zelf gebruik ik geen slotbouten meer, maar die van mijn buurman draai ik vast op 120NM. En als laatste vastgedraaid en bij het weer loshalen als eerste weer de slotbout losdraaien.

Bij VW moeten de LM-velgen vast op 120 NM en daar draai ik de slotbouten aan op 100 NM.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
armand
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 09.02.2011 - 10:20

Oceanracer schreef:Zelf gebruik ik geen slotbouten meer, maar die van mijn buurman draai ik vast op 120NM. En als laatste vastgedraaid en bij het weer loshalen als eerste weer de slotbout losdraaien.

Bij VW moeten de LM-velgen vast op 120 NM en daar draai ik de slotbouten aan op 100 NM.
Waarom dit verschil?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Geen idee. Wellicht door de andere wielmaat.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Ventus
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.01.2011 - 19:19

Vorige eigenaar van mijn auto had de slotbouten dusdanig vast gedraaid dat er geen beweging meer in de bout te krijgen was en het sleuteltje zelfs scheurde bij het verwijderen van de wielen voor een bandenwissel vorige week.
Sleutel is dus kapot, kan ik zo een nieuwe halen bij een Volvo-dealer?
Volvo 460 1.8i 1996 203.000km
Volvo S70 2.5 20V 1997 289.000km
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Ik wil dolgraag álles uit deze topic begrijpen !

1. Volvo schrijft voor 140Nm. Daar valt weinig aan te begrijpen.
2. Slotbouten zijn ondingen daar zijn de meesten het, gezien de discussies in vergelijkbare topics, volgens mij wel over eens. Begrijp ik ook allemaal. (Gebruik ze zelf ook niet)
3. Dat je slotbouten met een lager koppel vastzet om problemen bij het losdraaien te voorkomen .......... begrijp ik ook.

Dus ik begrijp al best veel vind ik......

Maar ............wat ik niet begrijp is dat als je, zoals bij veel Volvo-wielen,
5 wielbouten hebt dat je er dan 4 met het voorgeschreven koppel vastzet en één met een lager koppel !

Dat is naar mijn idee hetzelfde als 5 normale wielbouten waarvan je er vier vastzet zoals het hoort en er één bewust losser laat zitten.

En dát begrijp ik dus niet ...............:oops: :oops: :oops:

O ja en ook niet dat je, omdat je zo nodig een slotbout moet gebruiken, alle bouten dan maar met een lager koppel dan voorgeschreven vastzet.

Oh ik vergeet nog iets: Waarom wielbouten met een afwijkend koppel dan voorgeschreven vastzetten ?

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het kan aan mij liggen, maar wat is nu precies je vraag?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja, want onder punt drie geef je aan dat je begrijpt dat slotbouten minder strak moeten...

Ik zet trouwens altijd (wiel) bouten vast op gevoel.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

945i schreef:
Ik zet trouwens altijd (wiel) bouten vast op gevoel.
+1,ik dus ook,en dit heeft mij al eens narigheid bespaard. :wink:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Gelukkig dat jullie kennelijk óók niet alles begrijpen dus daar ga ik wat aan doen.

Dit:

3. Dat je slotbouten met een lager koppel vastzet om problemen bij het losdraaien te voorkomen .......... begrijp ik ook.
+
Maar ............wat ik niet begrijp is dat als je, zoals bij veel Volvo-wielen, 5 wielbouten hebt dat je er dan 4 met het voorgeschreven koppel vastzet en één met een lager koppel !
+
Dat is naar mijn idee hetzelfde als 5 normale wielbouten waarvan je er vier vastzet zoals het hoort en er één bewust losser laat zitten.

leidt met een beetje fantasie wil tot de concrete vraag: Waarom 4 wielbouten met het juiste, voorgeschreven, koppel vastzetten en 1 niet ?

Dit:

O ja en ook niet dat je, omdat je zo nodig een slotbout moet gebruiken, alle bouten dan maar met een lager koppel dan voorgeschreven vastzet.
+
Oh ik vergeet nog iets: Waarom wielbouten met een afwijkend koppel dan voorgeschreven vastzetten ?

leidt, wederom met een beetje fantasie, tot de concrete vraag: Waarom afwijken van de fabrieksvoorschriften als het gaat om het vastzetten van wielbouten ?
945i schreef:Ik zet trouwens altijd (wiel) bouten vast op gevoel
Gevoel speelt bij mij ook een rol. Als ik de wielbouten met een momentsleutel heb vastgezet met de voorgeschreven waarde dan ..................geeft dat een veilig gevoel !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat roept om Grunneger nuchterheid!

Stelling 1: Een wielbout is een wielbout, ook al is het een slotbout.
Stelling 2: Een slotbout moet aan dezelfde eisen ten aanzien van belasting en aanhalmoment kunnen voldoen als een wielbout.

Omdat stelling 1 en 2 feitelijk op hetzelfde neerkomen is het dus van de vreemde dat er mensen zijn die met twee verschillende aanhaalmomenten werken. Volvo schrijft 140 Nm voor, so be it.

Uit eigener ervaring: Zowel de wielbouten als de slotbouten met hetzelfde aanhaalmoment, zijnde 140 Nm, aangehaald en bij de wissel (nog) geen probleem.

Dat zal voor Rob wel niet helemaal het juiste of bevredigende antwoord zijn maar dat gaan we wel vernemen zodra hij zich op de veranda, in de schommelstoel en met de laptop op schoot heeft genesteld. :wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Bij mijn vorige Volvo (S80) was 120 Nm (bij mijn huidige heb ik het nog niet gevonden) voorgeschreven en dat is voor lichtmetalen wielen meer dan voldoende, zeker als een wiel vijf bouten heeft (veel merken hanteren slechts 4). Bovendien hebben de wielbouten voor een Volvo geen grote "spoed" (hellinghoek van de draad).

Met stalen velgen is 140 Nm beter.

En als je 120 Nm gebruikt, kan de slotbout ook netjes met 120 Nm vastgezet worden. Die dingen vragen om problemen als je ze met meer kracht vastzet. Na een keertje of tien aandraaien gaan ze gewoon kapot en dat levert je een leuke garagerekening en veel kopzorgen op...

Overigens is een te hoog Nm ook een reden waarom sommige mensen met kromme remschijven rondrijden.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Ventus
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.01.2011 - 19:19

Battlecruiser schreef:En als je 120 Nm gebruikt, kan de slotbout ook netjes met 120 Nm vastgezet worden. Die dingen vragen om problemen als je ze met meer kracht vastzet. Na een keertje of tien aandraaien gaan ze gewoon kapot en dat levert je een leuke garagerekening en veel kopzorgen op...
Had gisteren ook al een vraag gesteld hiervoor, ging eigenlijk over dit onderwerp, maar is een beetje ingesneeuwd in de reacties, dus zal hem hieronder nog eens stellen.

Vorige eigenaar van mijn auto had de slotbouten dusdanig vast gedraaid dat er geen beweging meer in de bout te krijgen was en het sleuteltje zelfs scheurde bij het verwijderen van de wielen voor een bandenwissel vorige week.
Sleutel is dus kapot, kan ik zo een nieuwe halen bij een Volvo-dealer?
Volvo 460 1.8i 1996 203.000km
Volvo S70 2.5 20V 1997 289.000km
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik raad je aan om de slotbout te laten verwijderen bij de dealer en die k@lere dingen gelijk vervangen voor gewone bouten. Weet je tenminste zeker dat als je een keer langs de kant van de weg staat met een lekke band dat je die band ook kan vervangen. Ondingen zijn het, het forum staat vol "horror" verhalen over muurvast zittende slotbouten. Mocht je ze toch perse willen blijven gebruiken dan heeft de dealer vast wel een sleutel voor je.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”