Pagina 2 van 2

Geplaatst: 12.04.2011 - 00:16
door 945i
Van wat voor een auto is dat? (bron)
edit, ik zie het nu een 335i van 2007, dat is iets anders dan een 535i....

Geplaatst: 12.04.2011 - 00:17
door oddball
oddball schreef: (2007 335i)

Geplaatst: 12.04.2011 - 00:28
door 945i
Je mag het natuurlijk niet vergelijken met elkaar, het zijn twee verschillende werelden.
maar je kan je voorstellen dat met een dergelijke curve in combinatie met de perfecte automatische 8 bak, er altijd een schop in de rug beschikbaar is.

Geplaatst: 12.04.2011 - 00:33
door oddball
Zeker, het is ook zeer mooie techniek, alleen het saldo op mijn rekening was niet toereikend. :)

Geplaatst: 12.04.2011 - 00:40
door oddball
Nog eentje uit de praktijk om het af te leren, dit is wel een N55 (laatst ontwikkelde twinturbo).
Max. trekkracht wordt pas bereikt rond 2600 tpm:

Afbeelding

Geplaatst: 12.04.2011 - 00:40
door Thijs
Wat is er anders aan een 335 tov een 535? Das niet dezelfde motor?

Geplaatst: 12.04.2011 - 00:46
door oddball
Een 335i uit 2007 (van de eerste grafiek) heeft een N54 blok (1 turbo)
De laatste 535i heeft een N55 blok (2 turbo's).

Geplaatst: 12.04.2011 - 00:54
door Thijs
Ah, thanks!

Geplaatst: 12.04.2011 - 10:51
door derre
niet met elkaar te vergelijken natuurlijk een volvo t5 uit 2000 of een peperdure bmw van 2007 maar goed.

Geplaatst: 12.04.2011 - 14:52
door wtr_s60
oddball schreef:Een 335i uit 2007 (van de eerste grafiek) heeft een N54 blok (1 turbo)
De laatste 535i heeft een N55 blok (2 turbo's).
Fout, als je wat uitlegt moet je 't wel correct doen hé makker ;)

Het N54 blok (geïntroduceerd in 2006 of 2007) is altijd bi-turbo.

Het N55 blok bestaat pas sinds 2010, idd o.a. terug te vinden in de BMW F10 535i met 8-traps automaat, of de E92/E93 LCI. Dit is een single-turbo maar met "twin scroll technologie".

Dus de bovenstaande uitdraaien, zelfs diegene die wel in paint lijkt gemaakt te zijn (:)) geven in 't algemeen een juist beeld, en illustreren mijn vorige posts eigenlijk nogmaals:

de "oude" 335i (van 2007 met bi-turbo) heeft eerder zijn koppel/punch doordat een bi-turbo werkt met een kleine turbo (spoelt sneller op doordat 'ie minder debiet nodig heeft) die voor het koppel zorgt op lage toeren, waarna de grote turbo (heeft wat meer tijd nodig om op te spoelen door zijn hogere debiet) het overneemt op de hogere toeren.

Een "LPT" (Low Pressure Turbo) wagen (heeft bvb. Saab jarenlang gebruikt) zoals ik eerder in mijn posts ook al aangaf spoelt dus sneller op maar zal minder eindvermogen hebben. Wil je (ook) meer eindvermogen heb je (ook) een grote turbo nodig.

Best of both worlds is dus een bi-turbo, al zal BMW met zijn beslissing om terug voor een single turbo te gaan (met twin scroll technologie wel) wel weten wat ze doen.

Als ik 't goed heb is de T6 motor van Volvo ook dezelfde technologie als BMW's nieuwste 35i, dus ook met twin scroll technologie.

Wil je alles weten over 't N54 en N55 blok van BMW hier de link trouwens.

Geplaatst: 12.04.2011 - 15:51
door oddball
Bedankt voor de correctie vriend.
Uiteraard bedoel ik het andersom.
Ik heb overigens nog nooit een uitdraai voorbij zien komen (muv paint :) ) waar uit blijkt dat het blok 400Nm bij 1400 tpm doet.

Geplaatst: 15.04.2011 - 22:45
door elianmars
Mooie cijfers, hoor! Zeker voor een T5 van 2000 =D>

Hier de uitdraai van de meting van mijn wagen (klik op plaatje voor groter formaat):

Afbeelding

Geplaatst: 18.04.2011 - 10:41
door oddball
jouw waarde's zijn inclusief verliezen?

Geplaatst: 18.04.2011 - 19:53
door derre
Vind het beste waardes , vraag me af wat er allemaal is aangepast omdat te halen?

Geplaatst: 18.04.2011 - 21:19
door oddball
Staat in het onderschrift

Geplaatst: 19.04.2011 - 00:45
door elianmars
oddball schreef:jouw waarde's zijn inclusief verliezen?
Volgens de uitdraai wel, ja.

Jammer dat Lochem een eind uit de buurt is. Ben wel benieuwd wat de cijfers zijn op de bank van JD.

Geplaatst: 19.04.2011 - 09:30
door derre
Weet niet waar je vandaan komt maar in Harskamp ( gelderland ) staat exact dezelfde bank als bij jd

Geplaatst: 19.04.2011 - 11:47
door oddball
Hij "kakt" wel een beetje in rond de 5500 tpm.
Dit komt of door de rest van de uitlaat, welke nog niet aangepast is, of door de intercooler.
Zodra de uitlaat compleet is wil ik nog eens informeren bij RICA of het zin heeft de chip op maat te laten schrijven.

Geplaatst: 06.05.2011 - 22:38
door davidjoost
Dit is ook een leuke tafelberg van een twinturbo S80 T6 van 1999. Overigens moet ik erbij vermelden dat het koppel onder de 2.500 tpm gissen is, omdat pas rond dat toerental volgas gegeven werd door de medewerker van Tovami.

Afbeelding

Auto heeft gewoon standaard software.