die TCM-000C melding geeft mijn auto ook, als gevolg van de melding 'versnellingsbak service spoed' De storingen van de auto bestaan uit: onregelmatig stationair lopen (ligt aan gasklephuis) en zeer gek toeren gedrag in bepaalde versnellingen. voornamelijk 3. Maar daar krijg ik de 'versnellingsbak service spoed' melding niet door. Soms rijdt ik in de 3 en wil bv. van de 80 naar de 120, als ik dan gas bijgeef daarvoor gaat ie in toeren ontzettend omhoog maar klimt ie in snelheid heel weinig. Dan op een gegeven moment voel ik echt een 'dreun' en schiet ie in de beveiligingsstand. dan moet de auto even aan en uit en is het weer klaar.
Deze problemen doen zich niet voor als ik redelijk plankgas richting die snelheid ga... lijkt wat a-sociaal maar de auto reageerd er het beste op.
ik ga de problemen wel oplossen, te beginnen met het gasklephuis. Als er zich dan nog problemen voor doen gaan we verder kijken. tot en met bak rivisie aan toe.
Volvo aan de computer
- s80t6
- 3rd Gear member

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij
> > > better safe then sorry < < <
-
- 1st Gear member
Het gasklephuis is al vernieuwd daar had ik geen probleem mee. Ik heb de zaak enkele keren laten resetten maar had eerlijk gezegd geen nut.
Na een km begob de bak weer raar te doen, sprong van de ene versnelling naar de andere en tenslotte bleef hij hangen in de tweede. De dealer heeft toen nogmaals de zaak uitgelezen maar de melding bleef erin (magneetklep S2 defect). Gebeld met een revisie bedrijf, Transco uit Rotterdam. In eerste instantie zou de magneetklep vervangen moeten worden maar na mijn uitleg van de symptonen kwam hij tot de conclusie dat het de slip van de bak betrof. Dit was een bekend kwaaltje bij deze bak. Hij gaat mijn transmissie reviseren met de daarbij behorende modificatie zodat ik van dit probleem af ben. Ook heb ik een second opinion gevraagd bij ATS in Den Haag met hetzelfde antwoord als bij Transco. Mijn keus op Transco is gevallen omdat dit het dichtst bij is. Beide bedrijven kwamen ongeveer met dezelfde prijs: rond 1300 euries exclusief btw. In ieder geval beter dan de (belachelijke) volvo prijs van 3700 euries incl btw waarbij je dan ook een gereviseerde transmissie krijgt.
Na een km begob de bak weer raar te doen, sprong van de ene versnelling naar de andere en tenslotte bleef hij hangen in de tweede. De dealer heeft toen nogmaals de zaak uitgelezen maar de melding bleef erin (magneetklep S2 defect). Gebeld met een revisie bedrijf, Transco uit Rotterdam. In eerste instantie zou de magneetklep vervangen moeten worden maar na mijn uitleg van de symptonen kwam hij tot de conclusie dat het de slip van de bak betrof. Dit was een bekend kwaaltje bij deze bak. Hij gaat mijn transmissie reviseren met de daarbij behorende modificatie zodat ik van dit probleem af ben. Ook heb ik een second opinion gevraagd bij ATS in Den Haag met hetzelfde antwoord als bij Transco. Mijn keus op Transco is gevallen omdat dit het dichtst bij is. Beide bedrijven kwamen ongeveer met dezelfde prijs: rond 1300 euries exclusief btw. In ieder geval beter dan de (belachelijke) volvo prijs van 3700 euries incl btw waarbij je dan ook een gereviseerde transmissie krijgt.
- olympus1
- 3rd Gear member
hhmmm... ik heb al veel gehoord van regelmatige updates aan de cpu van de auto (software dan wel) enzo... maar als ik de auto bij mijn dealer doe, hangt hij hm zelde aan de pc.... heb dan ook nooit stuken gehad aan de auto... maar zijn deze updates nu verplicht of niet ??? of moet ik er achter vragen???? en kan de dealer hier geld voor vragen ????
Vovlo S80 bj 2000 AUT 2.5D 140pk
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
-
- 1st Gear member
Hoi Stef.
Ik heb nagenoeg hetzelfde met mijn automaat. (160k) Een soort van slippende koppeling tussen 2 en 3 en alleen wanneer de motor warm is en je er rustig mee wegrijdt. Ondertussen is ook de melding emiessies onderhoud vereist. Dinsdag gaat de auto naar de garage. Hoop dat het hierbij ophoudt. Valt wel tegen, had namelijk op dit forum weing problemen over automaten gevonden. Het worden er wel meer ondertussen.
Ik heb nagenoeg hetzelfde met mijn automaat. (160k) Een soort van slippende koppeling tussen 2 en 3 en alleen wanneer de motor warm is en je er rustig mee wegrijdt. Ondertussen is ook de melding emiessies onderhoud vereist. Dinsdag gaat de auto naar de garage. Hoop dat het hierbij ophoudt. Valt wel tegen, had namelijk op dit forum weing problemen over automaten gevonden. Het worden er wel meer ondertussen.
V40 1.8i Europa 1998
S80 / 2,4l / 170 pk / dark grey pearl
- s80t6
- 3rd Gear member
ik had het zelf niet mooier kunnen verwoorden. exact de same over here.Eric-S80 schreef:Een soort van slippende koppeling tussen 2 en 3 en alleen wanneer de motor warm is en je er rustig mee wegrijdt. Ondertussen is ook de melding emiessies onderhoud vereist.

-
- 1st Gear member
Voor meerdere problemen met de S80 zou je ook eens op andere volvo forums moeten kijken o.a. www.matthewsvolvosite.com. Helaas kwam ik er te laat achter. Als ik deze info eerder had gehad dan was de keuze beslist niet op de S80 gevallen. Had ik weer een V70 gekocht. Qua comfort is het een schitterende auto maar je schrikt elke keer als er weer een melding komt. Bij mij is de melding van de emissies al lang aan maar hij reed goed dus heb ik hier niets aan laten doen. Het is inderdaad zo dat ook op deze site het probleem met de automaat steeds meer tevoorschijn komt. Heb over deze zaken bij volvo aangeklopt maar zij zijn niet van plan hier enige verantwoording voor te nemen. Mijn auto is van het bj 1999 dus is de garantietermijn verstreken is het antwoord. Het gebrek aan deze automaten,type 4T65 en van amerikaanse makelij GM, komt pas na een aantal jaren tevoorschijn. Is natuurlijk afhankelijk hoeveel men rijdt. Door de revisiebedrijven is dit probleem ook al onderkend zodat zij een modificatie doen aan deze automaat zodat dit praktisch niet meer zal gebeuren. Naar mijn bescheiden mening had volvo zijn verantwoording moeten nemen en de auto,s met deze automaat, op hun kosten moeten herstellen.
-
- 1st Gear member
Update
auto terug gekregen. 3 nieuwe software updates geladen, 1 voor de bak 2 motormanagement. Bak is op "0) gezet en moet weer worden ingereden. Verschil is duidelijk voelbaar. Motormanagement melding was: mengsel cilinderrij 1; is is een lambdasonda probleem. Dit is gereset.
Wordt vervolgt.
auto terug gekregen. 3 nieuwe software updates geladen, 1 voor de bak 2 motormanagement. Bak is op "0) gezet en moet weer worden ingereden. Verschil is duidelijk voelbaar. Motormanagement melding was: mengsel cilinderrij 1; is is een lambdasonda probleem. Dit is gereset.
Wordt vervolgt.
V40 1.8i Europa 1998
-
- 1st Gear member
Hallo Erics80,
Ik hoop dat je meer geluk hebt dan ik met de transmissie. Bij mij zijn alle updates gedaan dus dit helpt bij mij niet meer.
Er is momenteel veel te doen over het zeilevenement volvo race. Naar mijn mening kunnen zij het geld dat daar besteed wordt beter steken in de ontwikkeling van de S80. Beter nog : enige vergoeding geven aan de kopers van een S80 die talloze problemen met hun volvo gehad hebben. Klinkt misschien verbitterd maar na een 25 tal jaren volvo te hebben gereden en eindelijk wat geld bij elkaar gespaard om het vlaggeschip van volvo te kopen waarna blijkt dat het vlaggeschip nog niet eens een oude roeiboot is! Volvo mag zich diep schamen om zoiets op de markt te brengen. Het S80 treintje is een goed idee met als eindpunt Beesd om deze daar te laten staan en je geld terugvragen.
Ik hoop dat je meer geluk hebt dan ik met de transmissie. Bij mij zijn alle updates gedaan dus dit helpt bij mij niet meer.
Er is momenteel veel te doen over het zeilevenement volvo race. Naar mijn mening kunnen zij het geld dat daar besteed wordt beter steken in de ontwikkeling van de S80. Beter nog : enige vergoeding geven aan de kopers van een S80 die talloze problemen met hun volvo gehad hebben. Klinkt misschien verbitterd maar na een 25 tal jaren volvo te hebben gereden en eindelijk wat geld bij elkaar gespaard om het vlaggeschip van volvo te kopen waarna blijkt dat het vlaggeschip nog niet eens een oude roeiboot is! Volvo mag zich diep schamen om zoiets op de markt te brengen. Het S80 treintje is een goed idee met als eindpunt Beesd om deze daar te laten staan en je geld terugvragen.
- BertjeB
- 3rd Gear member
Ik heb het idee dat er hier iemand behoorlijk hard van stapel loopt......stef100 schreef:het vlaggeschip nog niet eens een oude roeiboot is! Volvo mag zich diep schamen om zoiets op de markt te brengen. Het S80 treintje is een goed idee met als eindpunt Beesd om deze daar te laten staan en je geld terugvragen.
heb jij je S80 nieuw of gebruikt gekocht stef100?
greetzzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.
Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.
Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Uitstapje:
Vroegah:
- s80t6
- 3rd Gear member
waarom ga je niet bellen met Kassa, dat moet perspectief bieden, die staan altijd open om een gerenomeerd iets of iemand af te branden.. Ik zie zo'n nieuwe versnellingsbak ook wel zitten. hoewel ie het wel doet gelukkigstef100 schreef:Hallo Erics80,

- BertjeB
- 3rd Gear member
Tot op zekere hoogte heb je gelijk, maar je weet nooit zeker hoe er door de vorige eigenaar met zo'n bak is omgegaan.stef100 schreef:Bert,
Het is een gebruikte auto. Maar in feite maakt het toch niet zoveel uit? Het is toch niet teveel gevraagd als volvo zijn fouten hersteld?
Maar de volgende auto wordt weer een v70.
ken mensen die een gloednieuwe automaat heel snel naar g*d rijden!
en om nou te zeggen dat het gonst van de geruchten over een slechte bak in de S80...... ook niet echt.
wat is nou eigenlijk de status bij jou? bak nog steeds kapot?
nogmaals ben het wel een heel eind met je eens(heb ook zo'n bak) maar als je iets tweedehands koopt(of derde, vierde, etc.) koop je soms andermans ellende, en daar doe je heel weinig aan.
hoop dat er toch ergens nog een oplossing voor je probleem gevonden word!!
greetzzzz Bert.
Nu:
Uitstapje:
Vroegah:
Uitstapje:
Vroegah:
- Marcel
- 4th Gear member
Een auto van 7 jaar oud was nog niet zo heel lang geleden een oude en afgeschreven wagen. Wat ik ermee zeggen wil is dat je je verwachting aan moet passen. De recentere V70's zijn ook niet meer zoals de classics en ook daar kan en zul je pech mee hebben.
Heb je je S80 al lang? Neemt je dealer de auto niet terug?
Zelf heb ik de ervaring dat een '99 er probleem S80 zonder meer teruggenomen werd door de dealer na een maand.
Heb je je S80 al lang? Neemt je dealer de auto niet terug?
Zelf heb ik de ervaring dat een '99 er probleem S80 zonder meer teruggenomen werd door de dealer na een maand.
Gr. Marcel
- Marcel
- 4th Gear member
En nog een stukje nuancering:
"er wordt zo her en der op forums teleurgesteld gesproken over automatische versnellingsbakken uit de Volvo S80 6 cylinders uit '98 en '99. Dit betreft problemen die veelal voortkomen uit oververhitting."
Over de 5 traps automaten wordt zelden of nooit negatief gesproken.......
"er wordt zo her en der op forums teleurgesteld gesproken over automatische versnellingsbakken uit de Volvo S80 6 cylinders uit '98 en '99. Dit betreft problemen die veelal voortkomen uit oververhitting."
Over de 5 traps automaten wordt zelden of nooit negatief gesproken.......
Gr. Marcel
-
- 1st Gear member
De transmissie is vandaag gereviseerd. De 3e en 4e waren inderdaad niet meer goed. Verbrande platen. Ook zijn de S1 en S2 stuurventielen vernieuwd en de modificatie is uitgevoerd. Volgens het revisiebedrijf is de oorzaak veelal te wijten aan een slechte koeling van de transmissieolie. Bij mijn S80 zit er evenwel een extra oliekoeler ingebouwd.
De transmissie weer bij de dealer gebracht en wordt nu weer ingebouwd.
De kosten: 1200 euro voor het reviseren.
De transmissie weer bij de dealer gebracht en wordt nu weer ingebouwd.
De kosten: 1200 euro voor het reviseren.
-
- 1st Gear member
Is er iemand die kan onderschrijven dat automatische versnellingsbak- olie dan ook niet het eeuwige leven heeft en dan ook beter periodiek ververst kan worden. Ook mijn automaat heeft een extra oliekoeler.
Stef: welke modificatie is er uitgevoerd? (is daar een benaming voor)
Gr. Eric
Stef: welke modificatie is er uitgevoerd? (is daar een benaming voor)
Gr. Eric
V40 1.8i Europa 1998
- s80t6
- 3rd Gear member
Ik ben blij het advies van de Volvo Dealer gevolgd te hebben en mijn Gasklephuis alleen heb laten reinigen. rijtechnisch een onzettende verbetering, en ook belangrijk; ik heb tot op heden geen melding meer gekregen mbt tot de versnellingsbak / emissie uitstoot oid.
kortom voor 200 euro veel plezier. Mijn auto komt uit 1998 en dus een serieuze kanshebber op deze problemen. Maar met bijna 230.000 km's heb ik er ineens weer vertouwen in. Veel versnellingsbak problemen met de s80t6'en uit 98 en 99 doen zich, naar mijn gevoel, voor al ruim voor de 200.000km's
Wat deze gedachte sterkt is het feit dat ik er naar gevraagd heb mijn versnellingsbak olie te controleren. De heren hadden zelden zulke mooie schone heldere olie gezien. Hij zat alleen iets te vol. Dat kan twee dingen betekenen; of het zit goed, of voor dat ik hem gekocht heb zijn er drastische reparaties aan de auto uitgevoerd. Wat ik niet denk want ze hadden niet eens de moeite genomen het gasklephuis te reinigen,. want ik was nog niet bij die dealer weg of ik had een versnellingsbak/emissie melding te pakken. Dus ik denk dat als daar een gereviseerde bak in is gekomen dat ze het dan zeker even gemeld hadden. Ik mocht de vorige eigenaar zelfs nog wel opbellen als ik daar trek in had.
Maar wat is nu het vreemde, naast mijn auto stond een nieuwe s80 uit 2005 voor onderhoud, na het bekijken van mijn versnellingsbak olie hebben ze hetzelfde met die auto gedaan, en tot hun schrik was de olie daar vies donker tot zwart en stonk ontzettend. niet goed dus. Heel vreemd allemaal. :roll:
ps. je kan ook op je gasklephuis een software update laten uitvoeren.
kortom voor 200 euro veel plezier. Mijn auto komt uit 1998 en dus een serieuze kanshebber op deze problemen. Maar met bijna 230.000 km's heb ik er ineens weer vertouwen in. Veel versnellingsbak problemen met de s80t6'en uit 98 en 99 doen zich, naar mijn gevoel, voor al ruim voor de 200.000km's
Wat deze gedachte sterkt is het feit dat ik er naar gevraagd heb mijn versnellingsbak olie te controleren. De heren hadden zelden zulke mooie schone heldere olie gezien. Hij zat alleen iets te vol. Dat kan twee dingen betekenen; of het zit goed, of voor dat ik hem gekocht heb zijn er drastische reparaties aan de auto uitgevoerd. Wat ik niet denk want ze hadden niet eens de moeite genomen het gasklephuis te reinigen,. want ik was nog niet bij die dealer weg of ik had een versnellingsbak/emissie melding te pakken. Dus ik denk dat als daar een gereviseerde bak in is gekomen dat ze het dan zeker even gemeld hadden. Ik mocht de vorige eigenaar zelfs nog wel opbellen als ik daar trek in had.
Maar wat is nu het vreemde, naast mijn auto stond een nieuwe s80 uit 2005 voor onderhoud, na het bekijken van mijn versnellingsbak olie hebben ze hetzelfde met die auto gedaan, en tot hun schrik was de olie daar vies donker tot zwart en stonk ontzettend. niet goed dus. Heel vreemd allemaal. :roll:
ps. je kan ook op je gasklephuis een software update laten uitvoeren.

-
- 1st Gear member
Hallo iedereen,
Voor de modificatie is geen benaming maar het betreft een stalen pal die in het aluminium huis van de transmissie zit. Door de beweging van het mechanisme schijnt het gat dat in het aluminium huis zit wijder te worden zodat na verloop van tijd een koppeling niet goed meer pakt en de platen verbranden en zodoende er geen 3e en 4e versnelling is zoals bij mij het geval was. De modificatie bestaan uit het uitfrezen van dat gat en voorzien van een stalen bus zodat dit niet meer gebeurt.
De olie wordt erg donker daardat deze veel te heet wordt. Deze behoort heel licht te zijn. Volgens het revisiebedrijf mag er gerust een liter olie meer in zitten. Normaal zit er zo'n kleine 8 liter in maar 9 liter is geen probleem. De kosten van het in en uitbouwen zijn nog niet bekend maar het uitbouwen heeft een dag gekost en het inbouwen zal ook een dag zijn. Dus reken maar uit............ Wordt vervolgt.
Voor de modificatie is geen benaming maar het betreft een stalen pal die in het aluminium huis van de transmissie zit. Door de beweging van het mechanisme schijnt het gat dat in het aluminium huis zit wijder te worden zodat na verloop van tijd een koppeling niet goed meer pakt en de platen verbranden en zodoende er geen 3e en 4e versnelling is zoals bij mij het geval was. De modificatie bestaan uit het uitfrezen van dat gat en voorzien van een stalen bus zodat dit niet meer gebeurt.
De olie wordt erg donker daardat deze veel te heet wordt. Deze behoort heel licht te zijn. Volgens het revisiebedrijf mag er gerust een liter olie meer in zitten. Normaal zit er zo'n kleine 8 liter in maar 9 liter is geen probleem. De kosten van het in en uitbouwen zijn nog niet bekend maar het uitbouwen heeft een dag gekost en het inbouwen zal ook een dag zijn. Dus reken maar uit............ Wordt vervolgt.
-
- 1st Gear member
De S80 rijdt weer maar ik ben zo'n 2000 euro armer geworden. Hierbij zat dan ook een servicebeurt. Nog te vervangen: distributie riem, schokbrekers achter en remschijven achter. Dit alles bij een km stand van 165k. Stabilisatorstangen etc zijn van voren ook vervangen. Helaas komt weer het alarm van de versnellingsbak tevoorschijn en wat erger is de auto stopt er zomaar ineens mee. Starten en hij rijdt weer, maar dit is levensgevaarlijk had dit van een volvo niet verwacht! Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt?
wordt vervolgd.
wordt vervolgd.