Pagina 2 van 7

Geplaatst: 12.05.2011 - 17:24
door Snellebaksteen
Misha schreef:
945i schreef:Zo lekker rijden als een 850/5 doet een V70N toch nooit. :P
Tja, toch vind ik dat weer niet zo.

Over het geheel gezien rijdt de V70N toch echt beter. Het remt standaard al redelijk, de kraak koppeling is weg, het bochtenwerk is zelfs met een comfortonderstel makkelijk beter.
Das waar, maar tegelijkertijd is de gehele rij-ervaring verdwenen.
Zoals ik al eerder schreef; de V70n is meer een hele snelle comfortabele verplaatser dan een auto om in te rijden.
Voor de lol een stukje sturen zal ik niet snel gaan doen met de V70 terwijl ik dat met de 850 toch regelmatig deed.
Genieten op een ander niveau zeg maar.

Geplaatst: 12.05.2011 - 18:36
door edraket
Als je fatsoenlijke dempers onder de N zet rijdt hij zeker beter dan een 850. Meer comfort en een betere wegligging. Wat wil je nog meer. Heb zelf de Koni FSD dempers met origineel Volvo verlaging eronder en het dweilgevoel is helemaal weg.

Geplaatst: 12.05.2011 - 18:48
door Johann
Denk toch dat het probleem zoals Misha het beschrijft grotendeels het karakter van de auto is.
Misha noemt alle ingrediënten voor een dergelijk resultaat netjes op.
Slappe dempers, grote banden, nivomat. En misschien nog een beetje de PS3's.
Dynamic onderstel maakt verschil maar zelfs dan krijg je het gedrag er niet helemaal uit. Ook bij een R kun je dit nog terugvinden. Komt deels uit de geometrie van de achteras en eigenlijk helpt alleen het harder maken van de wielophanging, zowel veering als demping om de veerweg in te korten.

En een 850 is gewoon lekkerder.

Geplaatst: 12.05.2011 - 19:21
door Quota
Misha schreef:[
Ik woon in Tiel.
Oei... Da's dichtbij... :shock:

Ik ben er net nog geweest om onze zoon op te halen... :o

Geplaatst: 12.05.2011 - 19:38
door dieselpower
De topicstarter slaat de spijker op z'n kop. Allemaal eigenschappen die ik bij mijn V70 2006 ook terug zie (slijtage lijkt me stug, heeft nu net 60k onder de wielen gehad).
Ik heb ervaring met een S70, later een S60, nu dus een V70 en deze laatste heeft een duidelijk "zweveriger" gevoel. Ik dacht eerst dat het aan de banden (michelins 16" 205mm) lag of aan de bandenspanning daarvan maar wat experimenteren daarmee bracht geen oplossing.
Er zitten nivomats onder de auto maar ik weet niet of dat de oorzaak is. Feit is natuurlijk wel dat je met een auto (incl benzine en bestuurder) van een dikke 1600 kg rondrijd, het is geen vedergewicht. Lange wielbasis geeft ook geen lichtvoetigheid. Het zal allemaal wel bij het karakter van de auto horen, het is iig wel een heerlijke confortabele reis-auto.
Ik moet zeggen, laatst met de caravan er achter is-en-blijft alles toch superstrak ondanks dat het "zweverig" gevoel blijft. Daarbij zat ook de bagageruimte gevuld, dus gewicht genoeg op de weg :roll:

Geplaatst: 12.05.2011 - 20:35
door Oceanracer
Aan de keren dat ik hier nivo-mat lees, zou ik haast tot de conclusie komen dat het daar ook wel eens aan zou kunnen liggen. Want ook ik heb ze er onder zitten.

Maar ik ga ook graag mee in het verhaal van dieselpower. Afgelopen week naar Uzès (Zuid-Frankrijk) geweest voor een weekje vakantie. Ruim 1300 km op één dag rijden en zonder een centje pijn uitgestapt. Hond + bagage achterin, kleine spruit op de achterbank, dus belading was er ook genoeg. Dus ja, je kunt echt heerlijk reizen met een V70.

Geplaatst: 12.05.2011 - 20:40
door Misha
Ik ga er mee stoppen en er weer gewone veren en dempers op mikken.
Ik laat wel even weten of dat hét verschil maakt !

Geplaatst: 12.05.2011 - 20:41
door Oceanracer
Ben benieuwd!

Geplaatst: 12.05.2011 - 20:42
door bartv70
Oceanracer schreef:Aan de keren dat ik hier nivo-mat lees, zou ik haast tot de conclusie komen dat het daar ook wel eens aan zou kunnen liggen. Want ook ik heb ze er onder zitten.

Maar ik ga ook graag mee in het verhaal van dieselpower. Afgelopen week naar Uzès (Zuid-Frankrijk) geweest voor een weekje vakantie. Ruim 1300 km op één dag rijden en zonder een centje pijn uitgestapt. Hond + bagage achterin, kleine spruit op de achterbank, dus belading was er ook genoeg. Dus ja, je kunt echt heerlijk reizen met een V70.
Ik ook, had het alleen nog niet vermeld

Geplaatst: 12.05.2011 - 20:42
door 945i
Maakt geen verschil. (behalve als ze niet goed zijn natuurlijk..)

Geplaatst: 12.05.2011 - 21:13
door Edwin
dieselpower schreef:het is iig wel een heerlijke confortabele reis-auto.
:roll:
Dat onderschrijf ik 110%!!
Ik noem de auto wel eens gekscherend "het zwevende tapijt". In vergelijk met de 855 T5 is hij zo ongelooflijk stil en glijdt hij over de weg, tot 100 km/u hoor je gewoon bijna niets binnenin. De 850 is veel ruwer en meer een werkpaard, de V70 meer het luxepaard, althans bij de T5 met automaat.
Maar ook hier weer, veel is denk ik afhankelijk van het totale plaatje. Heb laatst in een 2006 D5, verlaagd 17" en met geartronic gereden en vond dat maar stug en bonkerig. Vooral die geartronic vond ik zeer zenuwachtig en onrustig op en neer schakelen, meer een bakfiets dan een tapijt.... :wink:

Gr. Edwin

Geplaatst: 12.05.2011 - 22:56
door jonghj
Ik sluit me hierbij aan. Heb net een Audi A3 S-line met bijbehorend sportonderstel ingeleverd en vergeleken met de Volvo rijdt dat als een spijkerhard geveerde kart.

De v70N komt qua karakter wel wat in de buurt van mijn pontiac uit '66.
Van sturen is daarmee geen sprake; je geeft net als in een boot globaal de richting aan ;-)

Maar het is voor mij juist relaxed autorijden.
De Audi was hard, super direct en kon harder de bocht in dan ik durfde.
De Volvo geeft mij meer rust en ontspanning. Ik kom uitgerust aan en dat was voorheen nooit het geval.

Geplaatst: 12.05.2011 - 23:35
door edraket
945i schreef:Maakt geen verschil. (behalve als ze niet goed zijn natuurlijk..)
Maakt wel degelijk verschil hoor! De Nivomats zijn niet echt subtiele dempers te noemen. Ik heb nu de FSD dempers eronder en dat is zo'n enorm verschil. De normale dempers doen het ook al een heel stuk beter.

Ik ben het overigens ook niet eens met de stelling dat het in het ontwerp zit. Als je de dempers vervangt voor betere en daarnaast de draagarm rubbers vervangen voor vaste ipv die olie gevulde dingen ben je van het "probleem" af. Je zou eens met mijn auto moeten rijden, dan begrijp je denk ik wel wat ik bedoel.

Geplaatst: 12.05.2011 - 23:52
door 945i
Ik zei dat omdat ik die ervaring onlangs had met een wissel van schokbrekers bij een V70N.;)

Heb trouwens ook nivomats onder mijn auto, prima dingen, merk er niets van. Doen alles wat ze moeten doen.

Geplaatst: 13.05.2011 - 10:05
door Campy
Hier ook een bevestiging van jullie ervaringen, ik ken een 850 met veerpootbrug en een V70N met 17"

De verschillen die ik opmerk:
De 850 heeft meer gevoel in het stuur en stuurt strakker in, dit merk je het duidelijkst op snelweg-op-en afritten, het stuurgevoel is lekker zwaar en geeft best veel gevoel ( is niet hetzelfde).
Nadeel van de 850: klappert op korte oneffenheden, zoals slecht klinkerwegdek. Onderstel is dan stoterig.

De V70N: is meer een 'boot'. Stuurt lichter, stuurt minder strak in. Als ik hard door een bocht ga, heb ik weinig vertrouwen omdat ik vanuit het stuur zo weinig feedback krijg. Dit zet aan tot een rustige rijstijl.
Geweldig fijn: het veercomfort op de snelweg, lange glooingen worden perfect verwerkt, dit is een heerlijke reisauto.
Het stoterige op klinkers van de 850 heeft deze niet, voelt wat dat betreft aan als een veel modernere auto.

Geplaatst: 15.05.2011 - 12:44
door Volvolof
Vanaf MY 2005 hebben de V70's standaard het dynamic chassis.
Dat maakt echt veel uit. Ik was zwaar teleurgesteld toen ik proef reed in een My2004. Ik heb een MY2005 uitvoering gekocht (geen Nivomat) en dat stuurt prima. Tenminste, met minimaal 16" wielen die voldoende bandenspanning hebben. Met 15" winderbanden op 2.1 bar is het ook een dweil...

Uiteraard stuurt onze Mini Cooper veel strakker, maar verschil in bochtsnelheden is niet zo groot.

Geplaatst: 15.05.2011 - 12:59
door dieselpower
Oceanracer schreef:Aan de keren dat ik hier nivo-mat lees, zou ik haast tot de conclusie komen dat het daar ook wel eens aan zou kunnen liggen. Want ook ik heb ze er onder zitten.

Maar ik ga ook graag mee in het verhaal van dieselpower. Afgelopen week naar Uzès (Zuid-Frankrijk) geweest voor een weekje vakantie. Ruim 1300 km op één dag rijden en zonder een centje pijn uitgestapt. Hond + bagage achterin, kleine spruit op de achterbank, dus belading was er ook genoeg. Dus ja, je kunt echt heerlijk reizen met een V70.
Even off topic: Ik lees Uzes, zuid frankrijk (in de cevennen). Daar zit een supercamping, Mas de Rey, daar komen opvallend veel volvo-rijders, misschien zelfs wel van het forum hier. Ik ben er ook geweest dus ik spreek uit ervaring wat betreft het bovengemiddeld volvo-rijders-gehalte daar. Ben jij toevallig ook op die camping geweest oceanracer?
Ik hoef geen reclame te maken maar het is een aanrader.

Geplaatst: 15.05.2011 - 13:04
door Oceanracer
Whahaha, wil je ook weten hoe vaak? Ik kom er al sinds 1994! Natuurlijk niet ieder jaar, maar ik vind het er heerlijk thuiskomen! Net wat je zegt, echt een supercamping. En het aantal Volvo-rijders (ook onder Engelsen) is daar inderdaad erg hoog. Vorige week stond er ook nog een grijze V70, met uitzicht op het hondenveldje, waar ik zelf ook meestal sta.

Om niet teveel off-topic te geraken: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=448211#448211

Geplaatst: 15.05.2011 - 13:12
door dieselpower
Oceanracer schreef:
Om niet teveel off-topic te geraken: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=448211#448211
Helemaal gelijk, ik zie je wel in het andere topic, kan het hier weer gewoon door :D

Geplaatst: 15.05.2011 - 20:26
door edraket
Volvolof schreef:Vanaf MY 2005 hebben de V70's standaard het dynamic chassis.
Dat maakt echt veel uit. Ik was zwaar teleurgesteld toen ik proef reed in een My2004. Ik heb een MY2005 uitvoering gekocht (geen Nivomat) en dat stuurt prima. Tenminste, met minimaal 16" wielen die voldoende bandenspanning hebben. Met 15" winderbanden op 2.1 bar is het ook een dweil...

Uiteraard stuurt onze Mini Cooper veel strakker, maar verschil in bochtsnelheden is niet zo groot.
Ik bestrijd de stelling dat vanaf MY2005 het dynamic chassis wordt gemonteerd. Mijn V70 MY2006 was standaard ook de welbekende dweil op de weg, veel dweileriger dan mijn S60. De schokbrekers zijn gelijk, alleen geen stabi achter en slappere veren. Een dynamic chassis heeft Sachs Advantage schokbrekers ipv super touring. \Bij mij zaten er super toering dempers onder.