Kort door de bocht: ik vind mijn V70N uit 2004 met comfortonderstel en Nivomats niet prettig rijden en sturen. Ik vind het nogal dwarrelig en dweilerig. Daarom heb ik de auto al 3 keer na laten kijken door Volvo-dealer(s) en uitlijnspecialist. Alles is prima in orde zegt men, rubbers en kogels zijn goed en de uitlijning is prima. Nivomats zijn in nieuwstaat evenals de voorste schokbrekers en veren.
De auto staat op 17" Sentinels en Michelin Pilot Sports 3 banden.
Mijn enige vergelijk zijn een 850 met standaardonderstel en 15", een S70 met standaardonderstel, veerpootbrug en 16" en een S70 met verlaagd onderstel, veerpootbrug.
Al deze auto's waren vele malen koersvaster en direkter dan de huidige V70N. Hoewel de V70N wel veel harder een bocht om kan.
Maar de besturing blijft vaag voelen, je hebt het idee dat je constant je auto op de weg aan het richten bent, je voelt ook wat in het stuur bij remmen en optrekken terwijl de draagarmrubbers nieuw zijn (1 jaar oud) en het voelt dus allemaal dwarrelig aan. Ook rond het middenpunt voelt het stuur vaag aan.
Iemand die mijn ervaringen herkent ? Iemand die zelf ook een goed vergelijk kan maken tussen de 800 serie en de V70N ?
Gr,
Misha
Ervaringen weggedrag 850/S70 en V70N.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik kan alles hierboven onderschrijven. Mijn oude classic voelde ook strakker aan, maar net wat je ook zegt, je kunt snoeihard een bocht in, zonder ook maar enige vorm van onderstuur. Ook ik heb de Senti's + Pilot's en ook de nivomat's er onder en bij winterdag 16" wat het zweverige gevoel wel sterk verminderd.
Kwestie van wennen...
Kwestie van wennen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Oeps.. ik vind het alleen maar irritanter worden naarmate ik hem langer heb.Oceanracer schreef:Kwestie van wennen...
Wel fijn om te lezen trouwens dat je het compleet kan onderschrijven !
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik noem het de charme van m'n slagschip. Ik heb hem ondertussen 5 jaar en ik kan je zeggen dat het me nu echt niet meer opvalt. Niet bewust althans.
Mijn vriendin merkt er, als zij zelf rijdt, overigens niets van. Zal wel iets van pietluttigheid zijn denk ik dan. Heb namelijk ook al nieuwe draagarmen geplaatst en diverse malen laten uitlijnen. De auto spoort dus gewoon goed.
Misschien sporen wij wel niet! Whahahaha....

Mijn vriendin merkt er, als zij zelf rijdt, overigens niets van. Zal wel iets van pietluttigheid zijn denk ik dan. Heb namelijk ook al nieuwe draagarmen geplaatst en diverse malen laten uitlijnen. De auto spoort dus gewoon goed.
Misschien sporen wij wel niet! Whahahaha....



Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Ik kan het voor jou niet beoordelen, maar ik spoor zeker niet.Oceanracer schreef: Misschien sporen wij wel niet! Whahahaha....![]()
![]()
Kijk, het probleem is dat je weet dat het beter kan omdat je ook een Classic heb gehad. Misschien dat als dat niet zo was geweest ik het allemaal wel prima vond.
Ik ben sowieso eigenlijk te gevoelig voor mijn eigen gemoedsrust om tevreden te kunnen zijn met een auto

C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Ik had inderdaad hetzelfde gevoel in mijn v70. Steeds het gevoel dat je iets moet bijsturen etc. Ik heb een hele tijd gedacht dat de wegen in nl wel erg veel spoorvorming vertoonden 

VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Wat je omschrijft, herken ik volledig bij m'n S80. Het weggedrag is als een dweil.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En dan toch Volvo blijven rijden. We sporen inderdaad niet. :roll:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Misha, gooi de nivomats er onderuit, de boel iets verlagen en het rijdt zoals je liever zou willen.
Mijn wagen rijdt al veel strakker na het verlagen (en sportdempers aan de voorzijde), maar door de (verlaagde) nivomats voelt de achterkant niet zo strak aan als ik zou willen.
Maar ik vind de nivomats ideaal omdat ze de wagen bij belading gewoon netjes op hoogte houden, dus ik neem het maar voor lief
Mijn wagen rijdt al veel strakker na het verlagen (en sportdempers aan de voorzijde), maar door de (verlaagde) nivomats voelt de achterkant niet zo strak aan als ik zou willen.
Maar ik vind de nivomats ideaal omdat ze de wagen bij belading gewoon netjes op hoogte houden, dus ik neem het maar voor lief

Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
We moeten elkaar toch maar eens ontmoeten binnenkort, ik zou graag een keer een rondje rijden in jouw setup om te kijken of dat in de buurt komt van wat ik wil en of me dat het geld waard is.elianmars schreef:Misha, gooi de nivomats er onderuit, de boel iets verlagen en het rijdt zoals je liever zou willen.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Ben ik dus niet de enige die dat voelt, een soort van lichte tik/gevoel van dat er speling op zit niet?Misha schreef: je voelt ook wat in het stuur bij remmen en optrekken
Hebben meeredere forummers dat? Ik wilde het al op m'n op te lossen gebreken voor de garantie lijstje zetten......
Voor de rest vind ik het weggedrag wel meevallen, maar ik weet het niet zeker maar volgens mij zit er op onze T5 wel een "dynamisch" chasis. Wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar ik vind hem redelijk strak sturen en i.d.d. de bocht door gaan. Staat ook op 16"
Als vergelijk heb ik een 855 T5 gehad en die reed voor mijn gevoel ruwer, maar niet strakker. De V40 phase 1 stuurde, vond ik, bijna gelijk aan de 850. Beiden vond ik beduidend ook lichter aanvoelen dan de V70.
Toch kan een ogenschijnlijk klein verschil wel heel anders aanvoelen, toen wij de V40 phase1 kochten hebben we ook nog in een phase2 gereden welke een 2 cm bredere spoorbreedte heeft voor en die phase2 reed wel veel "zwabberigger"dan de phase1. Mijn vrouw merkte dat ook gelijk!
Ik weet niet waar je woont, maar je mag gerust eens testrijden in onze auto!
Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ja over strak sturen heb ik geen klachten,maar heb dan ook alles bijna945i schreef:Ik ken er een die wel strak stuurt en niet verlaagd is, de auto van Toppertje.
aan het onderstel vervangen zoals stijvere dempers,draagarmen,stuurkogels
binnen en buitenzijde enz.
en een GOEDE uitlijning draagt daar ook toe bij,en dat hoeft niet persee
de uitlijning te zijn binnen de Volvo toleranties.
geen glans zonder wrijving
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Dat was mijn volgende plan inderdaad.toppertje schreef:en een GOEDE uitlijning draagt daar ook toe bij,en dat hoeft niet persee
de uitlijning te zijn binnen de Volvo toleranties.
@Edwin: Nee, je bent dus zeker niet de enige.

Ik woon in Tiel.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
nog even naar de vertrouwde Volvodealer geweest die ten eerste voelde wat ik bedoelde met vaag weggedrag. De auto is op de schokbrekerbank geweest en de werking is nog prima van de Nivomats; maar opvallend genoeg staat de auto achter links 2 cm hoger dan rechts.
Toch een ralle Nivomat waarschijnlijk, ondanks dat je dat op de testbank er niet uit haalt.
Maar eens kijken, ik denk dat er gewoon weer veren en dempers op komen ipv die Nivomats. Dan verstellen we de koplampen maar
Toch een ralle Nivomat waarschijnlijk, ondanks dat je dat op de testbank er niet uit haalt.
Maar eens kijken, ik denk dat er gewoon weer veren en dempers op komen ipv die Nivomats. Dan verstellen we de koplampen maar
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8515
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Als ik mijn V70 vergelijk met mijn vorige auto Mazda 6 sportwagon kan ik bevestigen dat de Mazda directer stuurde, die kon je op de limiet om de bocht knallen, bij de V70 is het allemaal wat waziger, maar hij is dan ook niet gemaakt om door een bocht te racen.
Ik ruil hem in ieder geval niet in voor een Mazda 6, de V70 is veeeel comfortabeler.
Ik ruil hem in ieder geval niet in voor een Mazda 6, de V70 is veeeel comfortabeler.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Ook ik kan niet anders als bevestigen dat de auto niet strak stuurt.
Heb zelf 15", maar groter maakt nagenoeg geen verschil.
Met mijn vorige auto/kart was elke afrit of bocht een plezier om te nemen.
Vanaf het moment dat V70 rijden heb ik het over weg...ligging
Heb zelf 15", maar groter maakt nagenoeg geen verschil.
Met mijn vorige auto/kart was elke afrit of bocht een plezier om te nemen.
Vanaf het moment dat V70 rijden heb ik het over weg...ligging
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Dat weet je toch als je een comfortabele volvo koopt? Voor de wegligging een BMW of ford nemen. Hier er niet over zeuren toch?? Is nou eenmaal een producteigenschap.. :roll:
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Tja, toch vind ik dat weer niet zo.945i schreef:Zo lekker rijden als een 850/5 doet een V70N toch nooit.
Over het geheel gezien rijdt de V70N toch echt beter. Het remt standaard al redelijk, de kraak koppeling is weg, het bochtenwerk is zelfs met een comfortonderstel makkelijk beter.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver