Volvo test vliegwiel technologie

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dat zal inderdaad wel zo zijn, evenredig zal het effect zijn, niet groot. ;)

De suggestie van diesel01 is zo'n slechte niet, alhoewel het verbruik bij de MT modellen ook geen hoofdprijs verdient.

het zit hem in het totaalplaatje. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Dank voor je antwoord Bertje, een twijfelachtig "aha", ging over de lippen tijdens het lezen.

Heeft de stabiliteit iets te maken met het toerental van het wiel? Is deze stabieler als deze sneller draait, of juist niet?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik denk dat het vliegwiel juist de auto stabiel, want horizontaal, zal houden. Zoiets als een passagiersschip dat soms ook een gyroscoop gebruikt om deinen en rollen, en dus zeeziekte van de duur betalende passagiers tegen te gaan. Kunnen ze de stabilisatorstangen in het vervolg ook achterwege laten want hij gaat toch zonder overhellen door de bocht.
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

360Degreez schreef:Dank voor je antwoord Bertje, een twijfelachtig "aha", ging over de lippen tijdens het lezen.

Heeft de stabiliteit iets te maken met het toerental van het wiel? Is deze stabieler als deze sneller draait, of juist niet?
Ja, hoe hoger het toerental te meer gaat het gyroscopisch effect werken.
Kijk maar naar je powerball hoe meer toeren hoe meer tegenkracht hij genereerd, die tegenkracht ben jij die de draaiende massa uit balans probeert te brengen..... Meen eens gelezen te hebben dat dat kleine balletje een tegengewicht van 10 kilo kan genereren. Maar ik heb met dit weer geen zin om te googlen, sorry.... :wink:
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Iroll schreef:Ik denk dat het vliegwiel juist de auto stabiel, want horizontaal, zal houden. Zoiets als een passagiersschip dat soms ook een gyroscoop gebruikt om deinen en rollen, en dus zeeziekte van de duur betalende passagiers tegen te gaan. Kunnen ze de stabilisatorstangen in het vervolg ook achterwege laten want hij gaat toch zonder overhellen door de bocht.
Dat zal bij een constant hoog toerental een zekere bijwerking zijn, zij het bescheiden.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

ik werk zelf in de scheepvaart en dan voornamelijk met gyrocompassen. hierin wordt het zelfde soort systeem gebruikt alleen dan wordt er de koers mee bepaald. de gyrospheres die gebruikt worden zitten tussen de 1 en 50 kilo (afhankelijk van type en leeftijd compass). en die zitten ook op een toerental ruim boven de 10duizend toeren. maar hierbij blijft het wel op zijn plek. dit omdat het goed bevestigd is. en dat zullen ze bij volvo ook wel doen. ik heb het wel meegemaakt dat er zo'n sphere wegschoot (we wilde iets testen buiten de normale opstelling om. dus zonder bescherming.) en toen zat er in een betonnen muur een gat van 30cm doorsnee.

ik twijfel alleen als ze met zo'n snelheid gaan draaien dat je dus niet het principe van een gyrocompass krijgt. hierbij wil de sphere altijd naar het noorden draaien.
misschien omdat het vliegwiel maar zo kort draait dat je dat probleem niet hebt. maar het lijkt me wel waarschijnlijk
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ha, zo leer je nog eens wat, da's aardig Leip Leip ;-) Ik had hem niet tegen m'n voortanden willen hebben. Kan je dag aardig verzieken....
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

We zullen toch geen roer krijgen ipv. een stuur? :shock:

:wink:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

als ze amfibivoertuigen maken misschien wel.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”