S60 op gas: aankooptips

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

bart simpson schreef:
Akkoord schreef:sju-art : Helemaal +1 \:D/ \:D/ \:D/ \:D/

Zelf bespaar ik zo'n €2000 per jaar t.o.v. een V70 diesel!
dat denk je.....
dat hoop je...
geen glans zonder wrijving
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Tot nu toe is het waarschijnlijk waar.... Neem aan dat ie er een reken sommetje bij heeft gemaakt.

Een D5 met bij behorend verbruik en onderhoud is vrij pittig qua kosten. Ik denk dat de 2.5D's nog het beste tegen argument zijn voor een LPG S60. Maar die zijn er toch alleen voor de V70 en S80?

Daar lees je wel vaker van dat onderhoud miniem is en sommige 1:18 halen.

Maar het kan dat over 50.000 de kop dient te worden te gereviseerd (terug komend op het LPG verhaal). Van andere ernstige problemen met de huidige (moderne) LPG installaties heb ik nog niet gehoord. Mijn auto heeft 250.000 op de teller staan en rijd prima (op de ETM na dus :P). De ETM is een bekend S60 euvel, heeft volgens mij niet speciaal met LPG te maken.

Het is waar dat kleppen stellen een extra karwei is (kost ook geld) en flashlube kost geld, maar als je dat dus WEL doet is mijn theorie dat ook de 2.4 motoren een lang leven gegund zijn op LPG. Ze staan hier volgens mij ook op het forum met 400.000+.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gast

Klopt een LPG auto is gewoon goedkoper, ondanks het meer aan onderhoud.
Ik ben er inmiddel wel achter dat de LPG installatie bepalend is voor de levensduur.
De LPG installatie op een BiFuel bijvoorbeeld (Necam) is nu niet één waar je direct gelukkig van wordt.
Ik ben tot nu heel tevreden met mijn diesel, vooral qua trekkracht voor mijn caravan en weinig sleutelen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik ken ze ook die in een half jaar tijd ruim 3500 euro reparatie kosten kregen,alleen al aan de LPG installatie en cilinderkop!
Het is een kwestie van geluk of pech hebben,maar sommige diesels kunnen er ook wat van,wat reparatiekosten betreft,injectoren die stuk gaan,wervelklepproblemen,roetfilter ellende en dat zijn allemaal dure reparaties helaas!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

De voorstanders hebben een auto die (toevallig) niet stuk ging (of die voor de aankoop al voor veel geld op orde gebracht is) de tegenstanders hebben er ruim voldoende (dat betekend meer dan die ene van de voorstander) stuk zien staan waarvan reparatie doorgaans niet goedkoop was.
Dat laatste heeft mij als reparateur daarentegen weer tot een soort voorstander gemaakt, omzet is tenslotte omzet.... komt u maar!
Volvo for life
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

AlexV70 schreef:Klopt een LPG auto is gewoon goedkoper, ondanks het meer aan onderhoud.
Ik ben er inmiddel wel achter dat de LPG installatie bepalend is voor de levensduur.
De LPG installatie op een BiFuel bijvoorbeeld (Necam) is nu niet één waar je direct gelukkig van wordt.
Ik ben tot nu heel tevreden met mijn diesel, vooral qua trekkracht voor mijn caravan en weinig sleutelen.
Precies.
Als ik om 8:30 in de auto stap en de sleutel omdraai moet hij gewoon starten ook bij -10.
Op de wintersport moet hij gewoon mee draaien op de snelweg cc op 170km/h en richting Oostenrijk.
Ik heb aan mijn V40 LPI veel moeten vervangen, gedeeltelijk garantie maar ook voor eigen rekening terwijl wij daar niet heel veel km's mee reden.
Al mijn diesels hebben buiten normaal onderhoud geen problemen gegeven, ik houd het lekker bij diesel tenzij wij nog een keer nieuw gaan kopen, dan zal het een benzine worden(met turbo)
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

diesel01 schreef:
AlexV70 schreef:Klopt een LPG auto is gewoon goedkoper, ondanks het meer aan onderhoud.
Ik ben er inmiddel wel achter dat de LPG installatie bepalend is voor de levensduur.
De LPG installatie op een BiFuel bijvoorbeeld (Necam) is nu niet één waar je direct gelukkig van wordt.
Ik ben tot nu heel tevreden met mijn diesel, vooral qua trekkracht voor mijn caravan en weinig sleutelen.
Precies.
Als ik om 8:30 in de auto stap en de sleutel omdraai moet hij gewoon starten ook bij -10.
Op de wintersport moet hij gewoon mee draaien op de snelweg cc op 170km/h en richting Oostenrijk.
Ik heb aan mijn V40 LPI veel moeten vervangen, gedeeltelijk garantie maar ook voor eigen rekening terwijl wij daar niet heel veel km's mee reden.
Al mijn diesels hebben buiten normaal onderhoud geen problemen gegeven, ik houd het lekker bij diesel tenzij wij nog een keer nieuw gaan kopen, dan zal het een benzine worden(met turbo)
Voor mij gelden dezelfde eisen hoor. Een V40 LPI op LPG is wat anders dan een S60 op LPI, een V40 is toch een stukje minder qua kwaliteit. Waren alle te vervangen onderdelen va de LPG installatie afkomstig?

Niet dat hij mij wat intereseert of de rest van de wereld wel of niet op LPG wil rijden, maar laten we wel proberen een accuraat beeld te vormen. Hoeveel diesels hier op het forum wel niet staan met problemen. De D5/2.4D zal een heerlijke motor zijn en oneindig meegaan, maar dan kan je wel even 2000 euro per jaar aan onderhoud neer leggen.

Zo kan ik ook een suzuki swift een miljoen kilometer laten rijden, want een motor revisie kan ik na 2 jaar al betalen aan uitsparingen.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Waarschuwing: Ik ben niet objectief (probeer het hieronder wel te zijn), maar rij al vele jaren veel kilometers op LPG met diverse merken.

Als je een Volvo wilt rijden op LPG, dan moet je een redelijk dikke huid hebben.

Als er een LPG-gerelateerd probleem optreedt, dan krijg je vrijwel onmiddellijk reakties als
- Zie je wel, je was gewaarschuwd
- Gas is om op te koken
- Volvo en gas gaat niet samen
- etc

Als je een diesel gerelateerd probleem hebt:
- erg betrouwbaar, maar er gaat natuurlijk wel eens iets kapot (injectoren, wervelklep, pomp)
- een Volvo is een zware auto, dus 1:12.5 op diesel is redelijk

Als je rekening houdt met mogelijk een keertje een koprevisie (die je tijdig aan ziet komen en dus mooi kunt plannen waar en wanneer), dan rij je op gas aanzienlijk goedkoper dan op diesel. De eventuele revisie betaalt zich al terug uit het verschil in aanschafprijs tussen gebruikte LPG en diesel auto's. Brandstofkosten en lagere belasting doen de rest.

En de LPT motoren zijn qua loopcultuur/rust/vermogen/koppel te prefereren boven de diesels.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volvo en gas gaan niet goed samen komt doorgaans van mensen die een problemen in werkplaats gehad hebben, dat zijn feitelijke waarnemingen. Volvo AB ontraad gesinbouw ten sterkste en geeft geen enkele vorm van garantie op een motor als er door lpg inbouw een probleem ontstaat, dat is een hard feit.
En ik ben blij met een kapot koppie in de werkplaats, dat is ook een feit, lekker doen dus zo'n gaspotje!
Volvo for life
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ook de grootste LPG-voorstander rijdt nu diesel. Toeval of niet? :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Het enige dure wat je kan gebeuren is een koprevisie. Die krijg je ook "maar" één keer (als je hardere zittingen/kleppen) laat monteren. Dit betaal je uit het verschil in aanschafprijs tussen lpg en diesel. Dit geldt dus alleen als je een gebruikte auto koopt waar de LPG installatie al in zit. Deze installatie heeft een negatief (dus gunstig) effect op de aanschafprijs.

De lagere belasting en lagere brandstofkosten doen de rest.

Samenvattend: Ja, de koppen van de nieuwere motoren lijden onder het gebruik op LPG. Maar ondanks de kosten van een eventuele reparatie/revisie rijd je op LPG goedkoper dan op gas.
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 834
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Ik was zelf ook de mening toebedeeld dat gas er is om op te koken, maar zie dat hier de meningen verdeeld zijn. In ieder geval bedankt voor de reacties!
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

@sju-art ja, de reparatie waren allen LPI gerelateerd.
Ik heb met mijn diesels nooit €2000 nodig, de beurt met riemen kosten het meest maar in mijn geval met €1500 betaalt.
Alles gewoon via de Volvodealer.
Ik heb nogmaals met mijn diesels nooit problemen, en het staat knullig om bij het verkeerslicht gas te moeten houden om het niet af te laten slaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

diesel01 schreef: Ik heb nogmaals met mijn diesels nooit problemen, en het staat knullig om bij het verkeerslicht gas te moeten houden om het niet af te laten slaan.
Wat bedoel je met dat laatste?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mijn V40 liep zeer onregelmatig als hij koud was.
Dat betekende dat als ik na een relatief kille nacht weg reed en stil stond voor een verkeerslicht altijd moest zorgen dat ik mijn voet op het gas had.
Voordat ik optrok een beetje met het gas moest spelen om hem niet af te laten slaan.
Als hij éénmaal warm was gaf dat geen problemen meer, zowel de dealer als later de gasspecialist(Vialle Assen) waren het erover eens dat het een producteigenschap was.
Toen ik wij na enige tijd ons een diesel konden veroorloven is de LPI de deur uit gegaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

diesel01 schreef:Mijn V40 liep zeer onregelmatig als hij koud was.
Dat betekende dat als ik na een relatief kille nacht weg reed en stil stond voor een verkeerslicht altijd moest zorgen dat ik mijn voet op het gas had.
Voordat ik optrok een beetje met het gas moest spelen om hem niet af te laten slaan.
Als hij éénmaal warm was gaf dat geen problemen meer, zowel de dealer als later de gasspecialist(Vialle Assen) waren het erover eens dat het een producteigenschap was.
Toen ik wij na enige tijd ons een diesel konden veroorloven is de LPI de deur uit gegaan.
Nu ben ik geen gas-expert, maar de auto van mijn ouders (s80 170pk uit 99 met mesman gas installatie) merk je niet of de auto op gas of benzine zit.

Volgens mij had je gewoon een brakke installatie/auto.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Toenertijd voor veel geld bij een Volvodealer gekocht met fabrieksgarantie's en daarna 12 maanden selekted used car.
Dus het lijkt mij niet dat de auto/systeem brak was na 32.000km gelopen te hebben op gas en in totaal 64.000km.
TS vraagt naar bevindingen met Volvo's op gas, ik denk dat er betere huwelijken gesloten worden.
Ga lekker op benzine of diesel rijden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Volvo en diesels gaan ook niet geweldig samen. Zijn meer dan genoeg werkplaats voorbeelden van, zeker met de nieuwere generaties D5...

Maar ga allemaal diesel rijden, dan is er meer LPG voor mij :D!!

@diesel01, welk merk gas installatie was het dan? Behoorlijke onkunde als een volvo dealer hem niet fatsoenelijk kan laten lopen; die kan hem toch doorsturen naar de LPG specialist? Ze vinden het geen probleem ook die kosten naar jouw door te rekenen. Als je niks van LPG weet moet je het ook niet verkopen?

Als ik een probleem zou krijgen met mijn LPG, dan klop ik bij de Landi inbouwers aan. Die hebben de apparatuur voor fatsoenelijke diagnoses (systeem uitlezen enzo). Tis geen hogere wiskunde ofzo.

@Marcel, een LPT rijd inderdaad fijner dan een D5. Hoop dat de forummers nu niet weer de fout maken door een 2.4 (zonder turbo) op LPG met een D5 te vergelijken, tja dan is de D5 weer lekkerder.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Inherent aan het harde gegeven dat er heel veel meer Volvo diesels rondrijden dan gasvolvo's (en dat zijn er echt heel erg veel meer!) zul je ook regelmatiger van problemen met Volvo diesels horen.
Moet ik zo'n gasding inruilen zal ik aan je denken, aan de handel kan ik het doorgaans slecht kwijt.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

We zijn (bijna) allemaal Nederlanders hier op het forum. En niemand hier betaalt graag te veel voor z'n auto. Dus als LPG zo probleemloos zou zijn als hier door sommigen wordt beweerd, was dit hele topic niet nodig. Dan zou iedereen namelijk wel op LPG rijden. Goedkoop en ook minder belastend voor het milieu. Het klinkt haast te mooi om waar te zijn...

Er zijn andere automerken die veel beter op gas rijden dan Volvo. Dus wil je perse een Volvo op gas, dan neem je een groter risico. Is niet erg, als je het maar van te voren weet en incalculeert. En achteraf natuurlijk niet gaan klagen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gesloten

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”