Zwarte rook

Voor kenners: de "Roffel"
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Toppertje, ik ga hier geen discussie beginnen.
Topicstarter geeft in zijn eerste bericht aan, dat hij veel zwarte rook heeft bij het optrekken.
Hij geeft dan ook nog zelf aan dat het fijn zou zijn, als het probleem opgelost raakt.
In zo'n geval begin je bij het begin, en dat is de pompafstelling.
De egr afdoppen, brengt geen zoden aan de dijk, als je de oorzaak niet aanpakt.
Symptoom oplossing, is geen probleem oplossing.
Velen, in andere topics zijn hem al voorafgegaan...
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Ludo schreef:Toppertje, ik ga hier geen discussie beginnen.
Topicstarter geeft in zijn eerste bericht aan, dat hij veel zwarte rook heeft bij het optrekken.
Hij geeft dan ook nog zelf aan dat het fijn zou zijn, als het probleem opgelost raakt.
In zo'n geval begin je bij het begin, en dat is de pompafstelling.
De egr afdoppen, brengt geen zoden aan de dijk, als je de oorzaak niet aanpakt.
Symptoom oplossing, is geen probleem oplossing.
Velen, in andere topics zijn hem al voorafgegaan...
dat is wat ik dus al zei. :wink:
geen glans zonder wrijving
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het gaat dus niet alleen om de pomtiming,ook de nokkenastiming kan verkeerd zijn,door een verkeerde afstelling bij het vervangen van de distributieriem.
afgelopen zaterdag werd ik gebeld door een volvo specialist die de riemen enz had vervangen,maar nooit de motor meer aan het lopen kreeg.
klein foutje gemaakt met het nokkenastandwiel,kan gebeuren,maar die fout wordt helaas veel gemaakt bij een riemwissel,als de nokkenas foutief is afgesteld,dan krijg je ook de pomptiming niet goed.
het lampje gaat branden als de pomtiming buiten zijn bereik komt,dus het lampje is wel degelijk van belang,dat is mijn mening,misschien zien andere rijders dit anders.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Allemaal waar, maar er brandt hier geen lampje......
Dus dan begin je met pomp afstellen. itse simpel.:)

Maar geloof dat TS meer ziet in 25 cent "oplossing".
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Is de optie "inruilen" de reveu al gepasseerd?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

V70/2.4D/2003 schreef:Is de optie "inruilen" de reveu al gepasseerd?
ik proef een geintereseerde? :wink:
geen glans zonder wrijving
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

[quote]het lampje gaat branden als de pomtiming buiten zijn bereik komt,dus het lampje is wel degelijk van belang,dat is mijn mening,misschien zien andere rijders dit anders.
[/quote]

En daar heb je een lampje op het dashboard voor nodig???? Voor een motor die niet eens start.
Pomptiming kan zich uiten in een rokende diesel maar dan loopt ie ook niet lekker, trekt niet goed, start warm en/of koud niet goed etc. Een goed lopende en startende diesel die rookt is gewoon de EGR.

Bespaar je de 50 tot 100 euro voor het afstellen van de pomp door gratis en voor niks de vacuumleiding van de EGR los te koppelen. Is het roken bijna weg (na een paar keer flink gas gegeven te hebben om de nog aanwezige roet er uit te blazen) dan weet je dat dat de oorzaak is.
Om willekeurig mensen op kosten te jagen en hopen dat het probleem opgelost is, lijkt tegenwoordig wel standaard. Goede storingsanalyse is zeldzaam.

Tjee, zoals ik al schreef, sommige doen vreselijk moeilijk om dat lampje. Dat lampje heeft de TDI versie niet eens en is vnl bedoeld voor het functioneren van de EGR. Daarom heeft de 2.5D in Duitsland een geel label en de TDI een rood label. Puur vanwege dat lampje voor de EGR!!
Bovendien, het is een oranje lampje, geen rood lampje dus er kan nooit schade optreden aan de motor. Sommige reageren of ik adviseer het oliedruklampe te verwijderen. :roll:
ducbertus
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.05.2010 - 00:25
Locatie: Holten

helemaal mee eens.
probeer eerst de goedkope, makkelijke oplossingen.
geld uitgeven is niet moeilijk.
als de motor idd slecht start of rot loopt is de afstelling van de pomp de hoofdverdachte, anders de laatste.
dit is de route die ik ook ga volgen om de TDI tiptop te krijgen.

binnenkort de EGR afblokken en de inlaatzijde bekijken en zonodig reinigen.

Bertus
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

pimsam schreef:
het lampje gaat branden als de pomtiming buiten zijn bereik komt,dus het lampje is wel degelijk van belang,dat is mijn mening,misschien zien andere rijders dit anders.
En daar heb je een lampje op het dashboard voor nodig???? Voor een motor die niet eens start.
Pomptiming kan zich uiten in een rokende diesel maar dan loopt ie ook niet lekker, trekt niet goed, start warm en/of koud niet goed etc. Een goed lopende en startende diesel die rookt is gewoon de EGR.

Bespaar je de 50 tot 100 euro voor het afstellen van de pomp door gratis en voor niks de vacuumleiding van de EGR los te koppelen. Is het roken bijna weg (na een paar keer flink gas gegeven te hebben om de nog aanwezige roet er uit te blazen) dan weet je dat dat de oorzaak is.
Om willekeurig mensen op kosten te jagen en hopen dat het probleem opgelost is, lijkt tegenwoordig wel standaard. Goede storingsanalyse is zeldzaam.

Tjee, zoals ik al schreef, sommige doen vreselijk moeilijk om dat lampje. Dat lampje heeft de TDI versie niet eens en is vnl bedoeld voor het functioneren van de EGR. Daarom heeft de 2.5D in Duitsland een geel label en de TDI een rood label. Puur vanwege dat lampje voor de EGR!!
Bovendien, het is een oranje lampje, geen rood lampje dus er kan nooit schade optreden aan de motor. Sommige reageren of ik adviseer het oliedruklampe te verwijderen. :roll:

Verdiep je eerst is in de functie van het motormanagment lampje,alvorens iets neer te zetten wat nergens op slaat,de pomptiming is wel degelijk belangrijk voor het goed starten,het verbruik,het roken enz enz.
En de TDI versie heeft wel degelijk een lampje wat niet alleen voor de EGR van toepassing is.
Bij een verkeerde timing kun je wel degelijk schade aan de motor veroorzaken.
kapotte zuigers enz enz..
maar ik neem aan dat je er flink veel ervaring mee hebt met deze motoren?
Ik heb zelf zo mijn twijfels namelijk!
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

[quote]Bij een verkeerde timing kun je wel degelijk schade aan de motor veroorzaken.
kapotte zuigers enz enz..
[/quote]

Ik probeer het nog één keer: dergelijke slecht afgesteld pompen merk aan het rij- en startgedrag van de motor. Heb je dat lampje niet voor nodig. En ik heb nog geen storing gehoord die je niet aan het rij- en startgedrag merkt. Ik moet toegeven dat ik niet weet wat de storingen allemaal zijn die het lampje doen branden maar dat weet volgens mij niemand hier. Maar zoals gezegd, het is een ORANJE lampje. Als je dan zo vreselijk bang bent voor "fatale" storingen, laat je, buiten de beurten om, toch een keer extra door foutcodes uitlezen.

En ervaring met deze motoren? Buiten 150.000 km in een V70 2.5D waar ik het meeste zelf aan doe, helemaal niets.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

pimsam schreef:
Bij een verkeerde timing kun je wel degelijk schade aan de motor veroorzaken.
kapotte zuigers enz enz..
Ik probeer het nog één keer: dergelijke slecht afgesteld pompen merk aan het rij- en startgedrag van de motor. Heb je dat lampje niet voor nodig. En ik heb nog geen storing gehoord die je niet aan het rij- en startgedrag merkt. Ik moet toegeven dat ik niet weet wat de storingen allemaal zijn die het lampje doen branden maar dat weet volgens mij niemand hier. Maar zoals gezegd, het is een ORANJE lampje. Als je dan zo vreselijk bang bent voor "fatale" storingen, laat je, buiten de beurten om, toch een keer extra door foutcodes uitlezen.

En ervaring met deze motoren? Buiten 150.000 km in een V70 2.5D waar ik het meeste zelf aan doe, helemaal niets.
Ik mag na 26 jaar sleutelervaring bij Volvo toch aannemen wat er met het brandende lampje bedoelt wordt als het gaat branden.
Niet iedereen merkt aan het rijgedrag of er en storing in zit,zo simpel is het.
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ramon, het is dat ik je al veel goede opmerkingen heb zien maken op het forum. En ik twijfel ook niet aan je kennis. Maar een andere visie hoeft niet perse niet goed te zijn.

Ik ben bij dieselspecialisten (in Margraten) geweest die ook beweren tientallen jaren ervaring te hebben met dieselmotoren. En die sturen met op weg met een auto die totaal niet rijdt. Niet alleen veel lawaai, ook pas trekkracht vanaf 3000 tpm. Nadat ik terug gegaan ben en vraag of ze de afstelling nog eens willen controleren kijken ze me beledigd aan. Zo doen een controle en zeggen dat ie goed staat.
Naar een dealer gereden voor afstelling: bleek dynamische afstelling niet eens mogelijk omdat de pomp maar liefst een tand verkeerd stond.

Deze diesels zijn bijzonder gevoelig voor een fout afgestelde pomp en dat merk je al voor dat het lampje überhaupt aan gaat. Op het volvo850forum zijn hele volkstammen met een slecht afgestelde pomp zonder brandend waarschuwingslampje.
Gebruikersavatar
bas850
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 30.01.2006 - 20:45
Locatie: lelystad

Marel schreef:Ik heb een V70 2.5 Diesel en geeft nog al zwarte rook bij het optrekken , of rijde met een aanhangwagen.

Wat kan ik hier aan doen, wie weet raad

Mario.
Ga naar Pul op Urk, laat daar je timing nakijken en weet bijna zeker dat je met een betere lopende auto terugkomt.
Volvo 850 2.5 20V Aut 1996 Silversand 217.500 km (Verkocht)
Volvo 945 LPT 1997 340000 km (verkocht)
Volvo V70 D Aut 1999 Zilver 333000 km (Total loss door een Ford die door rood reed)
Volvo V70 T5 Geartronic 2001 (verkocht)
Volvo V50 2.0D 2005 (verkocht)
Volvo XC90 2.5T (verkocht)
Volvo XC90 V8 Executive 2007
Volvo 945 LPT 1996 LPI Turquoise 392000 km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

pimsam schreef:Ramon, het is dat ik je al veel goede opmerkingen heb zien maken op het forum. En ik twijfel ook niet aan je kennis. Maar een andere visie hoeft niet perse niet goed te zijn.

Ik ben bij dieselspecialisten (in Margraten) geweest die ook beweren tientallen jaren ervaring te hebben met dieselmotoren. En die sturen met op weg met een auto die totaal niet rijdt. Niet alleen veel lawaai, ook pas trekkracht vanaf 3000 tpm. Nadat ik terug gegaan ben en vraag of ze de afstelling nog eens willen controleren kijken ze me beledigd aan. Zo doen een controle en zeggen dat ie goed staat.
Naar een dealer gereden voor afstelling: bleek dynamische afstelling niet eens mogelijk omdat de pomp maar liefst een tand verkeerd stond.

Deze diesels zijn bijzonder gevoelig voor een fout afgestelde pomp en dat merk je al voor dat het lampje überhaupt aan gaat. Op het volvo850forum zijn hele volkstammen met een slecht afgestelde pomp zonder brandend waarschuwingslampje.
Uit je verhaal blijkt dus eens te meer dat er maar weinig mensen zijn die er de ballen verstand van hebben van zo,n 5 cilinder diesel.
Een verkeerde afstelling van zowel de nokkenas en de pomp komt bijna dagelijks voor na een distributieriemwissel,alleen omdat de technische kennis omtrent die motoren ontbreekt.
het zelfde is aan de orde met de commonrail diesels,als je die broodje aap verhalen hoort,dan denk ik bij mezelf,hoe komen ze er op.
Je hoort mij ook niet zeggen dat ik alles weet,maar wat betreft de dieseltechniek en zeker van Volvo,kun je me weinig meer wijs maken.
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

... en dat heb je maar meer dan eens bewezen!!
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

TS zit met een rokende auto, dus wat te doen?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Inruilen voor een D5, basta. :P
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

945i schreef:TS zit met een rokende auto, dus wat te doen?
mischien zelf ook maar gaan
roken van ellende?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

in welke regio woon je Mario? Ik weet wel een lokatie in het noorden waar mijn TDI altijd heen ging en die hoort bij aankomst bijna wat er scheelt. Wellicht dat deze je kan adviseren.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik zou Jaap Pul er even naar laten kijken, als hij het niet weet, weet niemand het! :lol:

(En daarna pas een shaggie opsteken, op de goeie afloop)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”