Ik heb een V70 2.5 Diesel en geeft nog al zwarte rook bij het optrekken , of rijde met een aanhangwagen.
Wat kan ik hier aan doen, wie weet raad
Mario.
Zwarte rook
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
In de regel is het zo dat een diesel die zwaar moet werken zwarte rook uit gaat braken. Niks mis mee dus maar als de rook wit gaat worden, dan heb je problemen.
Welkom op het forum trouwens, pheauteaus en de rest mag in de rubriek " even voorstellen"
Welkom op het forum trouwens, pheauteaus en de rest mag in de rubriek " even voorstellen"
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
Bedank, leuk op deze manier.V70/2.4D/2003 schreef:In de regel is het zo dat een diesel die zwaar moet werken zwarte rook uit gaat braken. Niks mis mee dus maar als de rook wit gaat worden, dan heb je problemen.
Nog een vraag. als ik voor de stoplicht sta en om me een kijk... en opeens zwarte rook om de auto zie komen, als het lijkt dat er een sigaar in mijn uitlaat zit, en het uitzicht belemmer van mijn achterman... wat hij trauwens niet altijd doet. licht dat er aan dat hij al 4 ton gedraait heeft, hij rijd anders als een speer geen probleem , en gebruikt geen spatje olie,
maar ik erger me soms aan die swarte rook, vooral als ik er mee op vakantie moet. licht het er aan dat de injectoren vervangen moet worden...
Mario
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Geen idee, voor ervaringen met een 2.5 (V.A.G. TDI) met 4 ton plus moet je bij Toppertje zijn.
Onbelast veel zwarte rook is trouwens/inderdaad niet normaal.
Onbelast veel zwarte rook is trouwens/inderdaad niet normaal.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Geheel correct!
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 6th Gear member
En misschien wel beter om even naar de dealer te gaan, de pomp van deze motor moet namelijk zowel statisch, als dynamisch gesteld worden...Marel schreef:He bedankt.. neem aan dat dat bij de garage moet worden gedaan.
Ik neem aan dat je de brandstofpomp bedoeld.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Zoals vele TDI en 2.5D rijders: EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. Te koop op o.a. marktplaats voor een paar euro incl. pakking. Montage is 5 minuten werk.
Gegarandeerd geen rook meer, alleen bij volgas na langdurig constante snelheid wil ie nog wel eens roken. Raadzaam is het dus om regelmatig eens flink door te trekken tot zo'n 4000 tpm. Blaast ie lekker schoon.
Als test kun je ook de vacuumslang van de EGR klep lostrekken zodat ie niet meer aangestuurd wordt. Dit zal al heel veel schelen maar aangezien de klep al bijna 4 ton er op zit, zal ie waarschijnlijk niet meer goed sluiten en is een afdichtplaatje beter.
Bij een 2.5D gaat wel je motorstoringslampje op het dashbord branden. Ik heb dat in eerste instantie opgelost door een stukje zwart plakband over het lampje te plakken. Bij het plaatsen van chromen tellerringen, het lampje verwijderd.
Veel mensen doen hier enorm moeilijk over maar bij deze motoren heb je geen lampje nodig om een storing in de motor vast te stellen. Storingen merk je zo aan het rij en/of startgedrag. Uitzondering daarop is de EGR klep maar die wil je net uitgeschakeld hebben.
Afstellen van de pomp kun je ook doen maar als je EGR nog werkt, garandeer ik je dat dit bijna niets uitmaakt voor het roken.
Op het volvo850forum is hier ook al heel veel over geschreven.
Succes.
Gegarandeerd geen rook meer, alleen bij volgas na langdurig constante snelheid wil ie nog wel eens roken. Raadzaam is het dus om regelmatig eens flink door te trekken tot zo'n 4000 tpm. Blaast ie lekker schoon.
Als test kun je ook de vacuumslang van de EGR klep lostrekken zodat ie niet meer aangestuurd wordt. Dit zal al heel veel schelen maar aangezien de klep al bijna 4 ton er op zit, zal ie waarschijnlijk niet meer goed sluiten en is een afdichtplaatje beter.
Bij een 2.5D gaat wel je motorstoringslampje op het dashbord branden. Ik heb dat in eerste instantie opgelost door een stukje zwart plakband over het lampje te plakken. Bij het plaatsen van chromen tellerringen, het lampje verwijderd.
Veel mensen doen hier enorm moeilijk over maar bij deze motoren heb je geen lampje nodig om een storing in de motor vast te stellen. Storingen merk je zo aan het rij en/of startgedrag. Uitzondering daarop is de EGR klep maar die wil je net uitgeschakeld hebben.
Afstellen van de pomp kun je ook doen maar als je EGR nog werkt, garandeer ik je dat dit bijna niets uitmaakt voor het roken.
Succes.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
-
- 7th Gear member
pimsam schreef:Zoals vele TDI en 2.5D rijders: EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. Te koop op o.a. marktplaats voor een paar euro incl. pakking. Montage is 5 minuten werk.
Succes.
Het storingslampje zit er niet voor niets in,dat geeft aan als de pomptiming niet goed is,brandstofdruk te hoog of te laag is enz enz.
Bij sommige storingen merk je dus niets aan het rijgedrag.Ik vind het ook vreemd dat je het lampje afplakt en zegt dat het lampje er voor jan kabouter in zit!
-
- 1st Gear member
defecte turboslangen kunnen ook behoorlijk roken.
de slang direct na de turbo bleek "opgeblazen" te zijn en al bij weinig gasgeven goed te zijn voor een prachtig rookgordijn.
EGR-kleppen zijn bekend. zie posts hierboven.
slecht afgestelde inspuitpompen kan ook, maar gaan vaak gepaard met slecht starten.
de slang direct na de turbo bleek "opgeblazen" te zijn en al bij weinig gasgeven goed te zijn voor een prachtig rookgordijn.
EGR-kleppen zijn bekend. zie posts hierboven.
slecht afgestelde inspuitpompen kan ook, maar gaan vaak gepaard met slecht starten.
-
- 1st Gear member
EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. om de dieselrook te voorkomen.
Wie kan me vertelen waar de EGR Klep zit ik wil dit graag proberen, als het maar 5 min werk is en hij niet meer rookt.
Het zou fijn zijn als dit het probleem oplost, dan hoef ik in de vakantie niet als een sigaar door de bergen te rijden
Wie kan me vertelen waar de EGR Klep zit ik wil dit graag proberen, als het maar 5 min werk is en hij niet meer rookt.
Het zou fijn zijn als dit het probleem oplost, dan hoef ik in de vakantie niet als een sigaar door de bergen te rijden
-
- 6th Gear member
Je wil een probleem oplossen, maar de enige goeie oplossing, pomptiming waar R&R het over heeft, lees je overheen?. :?:Marel schreef:EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. om de dieselrook te voorkomen.
Het zou fijn zijn als dit het probleem oplost,
- toppertje
- 6th Gear member
waar zie jij dat R&R dit zegt?Ludo schreef:Je wil een probleem oplossen, maar de enige goeie oplossing, pomptiming waar R&R het over heeft, lees je overheen?. :?:Marel schreef:EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. om de dieselrook te voorkomen.
Het zou fijn zijn als dit het probleem oplost,
geen glans zonder wrijving
-
- 6th Gear member
Hier:
Daarbij nog de vele topics die gaan over het oplossen van roken, door de pomp perfect af te stellen.Ramon&Ramon schreef: Het storingslampje zit er niet voor niets in,dat geeft aan als de pomptiming niet goed is,brandstofdruk te hoog of te laag is enz enz.
- toppertje
- 6th Gear member
je leest niet goed.Ludo schreef:Hier:Daarbij nog de vele topics die gaan over het oplossen van roken, door de pomp perfect af te stellen.Ramon&Ramon schreef: Het storingslampje zit er niet voor niets in,dat geeft aan als de pomptiming niet goed is,brandstofdruk te hoog of te laag is enz enz.
de TS geeft nergens aan dat het storingslampje bij hem brand.
dat over dat lampje,werd gezegd ivm met het afdoppen van je EGR op
een 2.5D,en dat dan het lampje ging branden.
geen glans zonder wrijving