Zwarte rook

Voor kenners: de "Roffel"
Marel
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 10.06.2011 - 12:36

Ik heb een V70 2.5 Diesel en geeft nog al zwarte rook bij het optrekken , of rijde met een aanhangwagen.

Wat kan ik hier aan doen, wie weet raad

Mario.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

In de regel is het zo dat een diesel die zwaar moet werken zwarte rook uit gaat braken. Niks mis mee dus maar als de rook wit gaat worden, dan heb je problemen.

Welkom op het forum trouwens, pheauteaus en de rest mag in de rubriek " even voorstellen"
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Marel
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 10.06.2011 - 12:36

V70/2.4D/2003 schreef:In de regel is het zo dat een diesel die zwaar moet werken zwarte rook uit gaat braken. Niks mis mee dus maar als de rook wit gaat worden, dan heb je problemen.

Welkom op het forum trouwens, pheauteaus en de rest mag in de rubriek " even voorstellen"
Bedank, leuk op deze manier.
Nog een vraag. als ik voor de stoplicht sta en om me een kijk... en opeens zwarte rook om de auto zie komen, als het lijkt dat er een sigaar in mijn uitlaat zit, en het uitzicht belemmer van mijn achterman... wat hij trauwens niet altijd doet. licht dat er aan dat hij al 4 ton gedraait heeft, hij rijd anders als een speer geen probleem , en gebruikt geen spatje olie,
maar ik erger me soms aan die swarte rook, vooral als ik er mee op vakantie moet. licht het er aan dat de injectoren vervangen moet worden...

Mario
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Geen idee, voor ervaringen met een 2.5 (V.A.G. TDI) met 4 ton plus moet je bij Toppertje zijn.
Onbelast veel zwarte rook is trouwens/inderdaad niet normaal.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Pomp goed afstellen, zoveel zwarte rook is niet goed.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Marel
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 10.06.2011 - 12:36

He bedankt.. neem aan dat dat bij de garage moet worden gedaan.
Ik neem aan dat je de brandstofpomp bedoeld.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Geheel correct!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Marel schreef:He bedankt.. neem aan dat dat bij de garage moet worden gedaan.
Ik neem aan dat je de brandstofpomp bedoeld.
En misschien wel beter om even naar de dealer te gaan, de pomp van deze motor moet namelijk zowel statisch, als dynamisch gesteld worden...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

in geval van "op tijd zetten" en afstellen zou ik eengoede dieselspecialist zoeken, die bekend met de 2.5d(tdi) is.
dit komt nl erg precies.
geen glans zonder wrijving
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik weet wel een goeie.:)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

945i schreef:Ik weet wel een goeie.:)
maar jij hebt er weer niet 1 nodig. 8)
geen glans zonder wrijving
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Zoals vele TDI en 2.5D rijders: EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. Te koop op o.a. marktplaats voor een paar euro incl. pakking. Montage is 5 minuten werk.
Gegarandeerd geen rook meer, alleen bij volgas na langdurig constante snelheid wil ie nog wel eens roken. Raadzaam is het dus om regelmatig eens flink door te trekken tot zo'n 4000 tpm. Blaast ie lekker schoon.

Als test kun je ook de vacuumslang van de EGR klep lostrekken zodat ie niet meer aangestuurd wordt. Dit zal al heel veel schelen maar aangezien de klep al bijna 4 ton er op zit, zal ie waarschijnlijk niet meer goed sluiten en is een afdichtplaatje beter.

Bij een 2.5D gaat wel je motorstoringslampje op het dashbord branden. Ik heb dat in eerste instantie opgelost door een stukje zwart plakband over het lampje te plakken. Bij het plaatsen van chromen tellerringen, het lampje verwijderd.
Veel mensen doen hier enorm moeilijk over maar bij deze motoren heb je geen lampje nodig om een storing in de motor vast te stellen. Storingen merk je zo aan het rij en/of startgedrag. Uitzondering daarop is de EGR klep maar die wil je net uitgeschakeld hebben.

Afstellen van de pomp kun je ook doen maar als je EGR nog werkt, garandeer ik je dat dit bijna niets uitmaakt voor het roken.

Op het volvo850forum is hier ook al heel veel over geschreven.

Succes.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

pimsam schreef:Zoals vele TDI en 2.5D rijders: EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. Te koop op o.a. marktplaats voor een paar euro incl. pakking. Montage is 5 minuten werk.
Gegarandeerd geen rook meer, alleen bij volgas na langdurig constante snelheid wil ie nog wel eens roken. Raadzaam is het dus om regelmatig eens flink door te trekken tot zo'n 4000 tpm. Blaast ie lekker schoon.

Als test kun je ook de vacuumslang van de EGR klep lostrekken zodat ie niet meer aangestuurd wordt. Dit zal al heel veel schelen maar aangezien de klep al bijna 4 ton er op zit, zal ie waarschijnlijk niet meer goed sluiten en is een afdichtplaatje beter.

Bij een 2.5D gaat wel je motorstoringslampje op het dashbord branden. Ik heb dat in eerste instantie opgelost door een stukje zwart plakband over het lampje te plakken. Bij het plaatsen van chromen tellerringen, het lampje verwijderd.
Veel mensen doen hier enorm moeilijk over maar bij deze motoren heb je geen lampje nodig om een storing in de motor vast te stellen. Storingen merk je zo aan het rij en/of startgedrag. Uitzondering daarop is de EGR klep maar die wil je net uitgeschakeld hebben.

Afstellen van de pomp kun je ook doen maar als je EGR nog werkt, garandeer ik je dat dit bijna niets uitmaakt voor het roken.

Op het volvo850forum is hier ook al heel veel over geschreven.

Succes.

Het storingslampje zit er niet voor niets in,dat geeft aan als de pomptiming niet goed is,brandstofdruk te hoog of te laag is enz enz.
Bij sommige storingen merk je dus niets aan het rijgedrag.Ik vind het ook vreemd dat je het lampje afplakt en zegt dat het lampje er voor jan kabouter in zit!
ducbertus
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.05.2010 - 00:25
Locatie: Holten

defecte turboslangen kunnen ook behoorlijk roken.
de slang direct na de turbo bleek "opgeblazen" te zijn en al bij weinig gasgeven goed te zijn voor een prachtig rookgordijn.
EGR-kleppen zijn bekend. zie posts hierboven.
slecht afgestelde inspuitpompen kan ook, maar gaan vaak gepaard met slecht starten.
Marel
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 10.06.2011 - 12:36

EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. om de dieselrook te voorkomen.
Wie kan me vertelen waar de EGR Klep zit ik wil dit graag proberen, als het maar 5 min werk is en hij niet meer rookt.
Het zou fijn zijn als dit het probleem oplost, dan hoef ik in de vakantie niet als een sigaar door de bergen te rijden
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Marel schreef:EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. om de dieselrook te voorkomen.

Het zou fijn zijn als dit het probleem oplost,
Je wil een probleem oplossen, maar de enige goeie oplossing, pomptiming waar R&R het over heeft, lees je overheen?. :?:
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Ludo schreef:
Marel schreef:EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. om de dieselrook te voorkomen.

Het zou fijn zijn als dit het probleem oplost,
Je wil een probleem oplossen, maar de enige goeie oplossing, pomptiming waar R&R het over heeft, lees je overheen?. :?:
waar zie jij dat R&R dit zegt?
geen glans zonder wrijving
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Hier:
Ramon&Ramon schreef: Het storingslampje zit er niet voor niets in,dat geeft aan als de pomptiming niet goed is,brandstofdruk te hoog of te laag is enz enz.
Daarbij nog de vele topics die gaan over het oplossen van roken, door de pomp perfect af te stellen.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

8) :lol:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Ludo schreef:Hier:
Ramon&Ramon schreef: Het storingslampje zit er niet voor niets in,dat geeft aan als de pomptiming niet goed is,brandstofdruk te hoog of te laag is enz enz.
Daarbij nog de vele topics die gaan over het oplossen van roken, door de pomp perfect af te stellen.
je leest niet goed.
de TS geeft nergens aan dat het storingslampje bij hem brand.
dat over dat lampje,werd gezegd ivm met het afdoppen van je EGR op
een 2.5D,en dat dan het lampje ging branden.
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”