Pagina 2 van 3

Geplaatst: 13.06.2011 - 20:03
door Ludo
Toppertje, ik ga hier geen discussie beginnen.
Topicstarter geeft in zijn eerste bericht aan, dat hij veel zwarte rook heeft bij het optrekken.
Hij geeft dan ook nog zelf aan dat het fijn zou zijn, als het probleem opgelost raakt.
In zo'n geval begin je bij het begin, en dat is de pompafstelling.
De egr afdoppen, brengt geen zoden aan de dijk, als je de oorzaak niet aanpakt.
Symptoom oplossing, is geen probleem oplossing.
Velen, in andere topics zijn hem al voorafgegaan...

Geplaatst: 13.06.2011 - 20:07
door toppertje
Ludo schreef:Toppertje, ik ga hier geen discussie beginnen.
Topicstarter geeft in zijn eerste bericht aan, dat hij veel zwarte rook heeft bij het optrekken.
Hij geeft dan ook nog zelf aan dat het fijn zou zijn, als het probleem opgelost raakt.
In zo'n geval begin je bij het begin, en dat is de pompafstelling.
De egr afdoppen, brengt geen zoden aan de dijk, als je de oorzaak niet aanpakt.
Symptoom oplossing, is geen probleem oplossing.
Velen, in andere topics zijn hem al voorafgegaan...
dat is wat ik dus al zei. :wink:

Geplaatst: 13.06.2011 - 20:18
door Ramon&Ramon
Het gaat dus niet alleen om de pomtiming,ook de nokkenastiming kan verkeerd zijn,door een verkeerde afstelling bij het vervangen van de distributieriem.
afgelopen zaterdag werd ik gebeld door een volvo specialist die de riemen enz had vervangen,maar nooit de motor meer aan het lopen kreeg.
klein foutje gemaakt met het nokkenastandwiel,kan gebeuren,maar die fout wordt helaas veel gemaakt bij een riemwissel,als de nokkenas foutief is afgesteld,dan krijg je ook de pomptiming niet goed.
het lampje gaat branden als de pomtiming buiten zijn bereik komt,dus het lampje is wel degelijk van belang,dat is mijn mening,misschien zien andere rijders dit anders.

Geplaatst: 13.06.2011 - 20:23
door 945i
Allemaal waar, maar er brandt hier geen lampje......
Dus dan begin je met pomp afstellen. itse simpel.:)

Maar geloof dat TS meer ziet in 25 cent "oplossing".

Geplaatst: 13.06.2011 - 20:37
door V70/2.4D/2003
Is de optie "inruilen" de reveu al gepasseerd?

Geplaatst: 13.06.2011 - 20:59
door toppertje
V70/2.4D/2003 schreef:Is de optie "inruilen" de reveu al gepasseerd?
ik proef een geintereseerde? :wink:

Geplaatst: 13.06.2011 - 22:55
door pimsam
[quote]het lampje gaat branden als de pomtiming buiten zijn bereik komt,dus het lampje is wel degelijk van belang,dat is mijn mening,misschien zien andere rijders dit anders.
[/quote]

En daar heb je een lampje op het dashboard voor nodig???? Voor een motor die niet eens start.
Pomptiming kan zich uiten in een rokende diesel maar dan loopt ie ook niet lekker, trekt niet goed, start warm en/of koud niet goed etc. Een goed lopende en startende diesel die rookt is gewoon de EGR.

Bespaar je de 50 tot 100 euro voor het afstellen van de pomp door gratis en voor niks de vacuumleiding van de EGR los te koppelen. Is het roken bijna weg (na een paar keer flink gas gegeven te hebben om de nog aanwezige roet er uit te blazen) dan weet je dat dat de oorzaak is.
Om willekeurig mensen op kosten te jagen en hopen dat het probleem opgelost is, lijkt tegenwoordig wel standaard. Goede storingsanalyse is zeldzaam.

Tjee, zoals ik al schreef, sommige doen vreselijk moeilijk om dat lampje. Dat lampje heeft de TDI versie niet eens en is vnl bedoeld voor het functioneren van de EGR. Daarom heeft de 2.5D in Duitsland een geel label en de TDI een rood label. Puur vanwege dat lampje voor de EGR!!
Bovendien, het is een oranje lampje, geen rood lampje dus er kan nooit schade optreden aan de motor. Sommige reageren of ik adviseer het oliedruklampe te verwijderen. :roll:

Geplaatst: 13.06.2011 - 23:52
door ducbertus
helemaal mee eens.
probeer eerst de goedkope, makkelijke oplossingen.
geld uitgeven is niet moeilijk.
als de motor idd slecht start of rot loopt is de afstelling van de pomp de hoofdverdachte, anders de laatste.
dit is de route die ik ook ga volgen om de TDI tiptop te krijgen.

binnenkort de EGR afblokken en de inlaatzijde bekijken en zonodig reinigen.

Bertus

Geplaatst: 13.06.2011 - 23:59
door Ramon&Ramon
pimsam schreef:
het lampje gaat branden als de pomtiming buiten zijn bereik komt,dus het lampje is wel degelijk van belang,dat is mijn mening,misschien zien andere rijders dit anders.
En daar heb je een lampje op het dashboard voor nodig???? Voor een motor die niet eens start.
Pomptiming kan zich uiten in een rokende diesel maar dan loopt ie ook niet lekker, trekt niet goed, start warm en/of koud niet goed etc. Een goed lopende en startende diesel die rookt is gewoon de EGR.

Bespaar je de 50 tot 100 euro voor het afstellen van de pomp door gratis en voor niks de vacuumleiding van de EGR los te koppelen. Is het roken bijna weg (na een paar keer flink gas gegeven te hebben om de nog aanwezige roet er uit te blazen) dan weet je dat dat de oorzaak is.
Om willekeurig mensen op kosten te jagen en hopen dat het probleem opgelost is, lijkt tegenwoordig wel standaard. Goede storingsanalyse is zeldzaam.

Tjee, zoals ik al schreef, sommige doen vreselijk moeilijk om dat lampje. Dat lampje heeft de TDI versie niet eens en is vnl bedoeld voor het functioneren van de EGR. Daarom heeft de 2.5D in Duitsland een geel label en de TDI een rood label. Puur vanwege dat lampje voor de EGR!!
Bovendien, het is een oranje lampje, geen rood lampje dus er kan nooit schade optreden aan de motor. Sommige reageren of ik adviseer het oliedruklampe te verwijderen. :roll:

Verdiep je eerst is in de functie van het motormanagment lampje,alvorens iets neer te zetten wat nergens op slaat,de pomptiming is wel degelijk belangrijk voor het goed starten,het verbruik,het roken enz enz.
En de TDI versie heeft wel degelijk een lampje wat niet alleen voor de EGR van toepassing is.
Bij een verkeerde timing kun je wel degelijk schade aan de motor veroorzaken.
kapotte zuigers enz enz..
maar ik neem aan dat je er flink veel ervaring mee hebt met deze motoren?
Ik heb zelf zo mijn twijfels namelijk!

Geplaatst: 14.06.2011 - 22:58
door pimsam
[quote]Bij een verkeerde timing kun je wel degelijk schade aan de motor veroorzaken.
kapotte zuigers enz enz..
[/quote]

Ik probeer het nog één keer: dergelijke slecht afgesteld pompen merk aan het rij- en startgedrag van de motor. Heb je dat lampje niet voor nodig. En ik heb nog geen storing gehoord die je niet aan het rij- en startgedrag merkt. Ik moet toegeven dat ik niet weet wat de storingen allemaal zijn die het lampje doen branden maar dat weet volgens mij niemand hier. Maar zoals gezegd, het is een ORANJE lampje. Als je dan zo vreselijk bang bent voor "fatale" storingen, laat je, buiten de beurten om, toch een keer extra door foutcodes uitlezen.

En ervaring met deze motoren? Buiten 150.000 km in een V70 2.5D waar ik het meeste zelf aan doe, helemaal niets.

Geplaatst: 14.06.2011 - 23:41
door Ramon&Ramon
pimsam schreef:
Bij een verkeerde timing kun je wel degelijk schade aan de motor veroorzaken.
kapotte zuigers enz enz..
Ik probeer het nog één keer: dergelijke slecht afgesteld pompen merk aan het rij- en startgedrag van de motor. Heb je dat lampje niet voor nodig. En ik heb nog geen storing gehoord die je niet aan het rij- en startgedrag merkt. Ik moet toegeven dat ik niet weet wat de storingen allemaal zijn die het lampje doen branden maar dat weet volgens mij niemand hier. Maar zoals gezegd, het is een ORANJE lampje. Als je dan zo vreselijk bang bent voor "fatale" storingen, laat je, buiten de beurten om, toch een keer extra door foutcodes uitlezen.

En ervaring met deze motoren? Buiten 150.000 km in een V70 2.5D waar ik het meeste zelf aan doe, helemaal niets.
Ik mag na 26 jaar sleutelervaring bij Volvo toch aannemen wat er met het brandende lampje bedoelt wordt als het gaat branden.
Niet iedereen merkt aan het rijgedrag of er en storing in zit,zo simpel is het.

Geplaatst: 15.06.2011 - 09:21
door pimsam
Ramon, het is dat ik je al veel goede opmerkingen heb zien maken op het forum. En ik twijfel ook niet aan je kennis. Maar een andere visie hoeft niet perse niet goed te zijn.

Ik ben bij dieselspecialisten (in Margraten) geweest die ook beweren tientallen jaren ervaring te hebben met dieselmotoren. En die sturen met op weg met een auto die totaal niet rijdt. Niet alleen veel lawaai, ook pas trekkracht vanaf 3000 tpm. Nadat ik terug gegaan ben en vraag of ze de afstelling nog eens willen controleren kijken ze me beledigd aan. Zo doen een controle en zeggen dat ie goed staat.
Naar een dealer gereden voor afstelling: bleek dynamische afstelling niet eens mogelijk omdat de pomp maar liefst een tand verkeerd stond.

Deze diesels zijn bijzonder gevoelig voor een fout afgestelde pomp en dat merk je al voor dat het lampje überhaupt aan gaat. Op het volvo850forum zijn hele volkstammen met een slecht afgestelde pomp zonder brandend waarschuwingslampje.

Re: Zwarte rook

Geplaatst: 15.06.2011 - 09:28
door bas850
Marel schreef:Ik heb een V70 2.5 Diesel en geeft nog al zwarte rook bij het optrekken , of rijde met een aanhangwagen.

Wat kan ik hier aan doen, wie weet raad

Mario.
Ga naar Pul op Urk, laat daar je timing nakijken en weet bijna zeker dat je met een betere lopende auto terugkomt.

Geplaatst: 15.06.2011 - 13:58
door Ramon&Ramon
pimsam schreef:Ramon, het is dat ik je al veel goede opmerkingen heb zien maken op het forum. En ik twijfel ook niet aan je kennis. Maar een andere visie hoeft niet perse niet goed te zijn.

Ik ben bij dieselspecialisten (in Margraten) geweest die ook beweren tientallen jaren ervaring te hebben met dieselmotoren. En die sturen met op weg met een auto die totaal niet rijdt. Niet alleen veel lawaai, ook pas trekkracht vanaf 3000 tpm. Nadat ik terug gegaan ben en vraag of ze de afstelling nog eens willen controleren kijken ze me beledigd aan. Zo doen een controle en zeggen dat ie goed staat.
Naar een dealer gereden voor afstelling: bleek dynamische afstelling niet eens mogelijk omdat de pomp maar liefst een tand verkeerd stond.

Deze diesels zijn bijzonder gevoelig voor een fout afgestelde pomp en dat merk je al voor dat het lampje überhaupt aan gaat. Op het volvo850forum zijn hele volkstammen met een slecht afgestelde pomp zonder brandend waarschuwingslampje.
Uit je verhaal blijkt dus eens te meer dat er maar weinig mensen zijn die er de ballen verstand van hebben van zo,n 5 cilinder diesel.
Een verkeerde afstelling van zowel de nokkenas en de pomp komt bijna dagelijks voor na een distributieriemwissel,alleen omdat de technische kennis omtrent die motoren ontbreekt.
het zelfde is aan de orde met de commonrail diesels,als je die broodje aap verhalen hoort,dan denk ik bij mezelf,hoe komen ze er op.
Je hoort mij ook niet zeggen dat ik alles weet,maar wat betreft de dieseltechniek en zeker van Volvo,kun je me weinig meer wijs maken.

Geplaatst: 15.06.2011 - 14:31
door Maus-met-Volvo
... en dat heb je maar meer dan eens bewezen!!

Geplaatst: 15.06.2011 - 18:32
door 945i
TS zit met een rokende auto, dus wat te doen?

Geplaatst: 15.06.2011 - 20:09
door V70/2.4D/2003
Inruilen voor een D5, basta. :P

Geplaatst: 15.06.2011 - 21:39
door toppertje
945i schreef:TS zit met een rokende auto, dus wat te doen?
mischien zelf ook maar gaan
roken van ellende?

Geplaatst: 15.06.2011 - 22:09
door blastaway
in welke regio woon je Mario? Ik weet wel een lokatie in het noorden waar mijn TDI altijd heen ging en die hoort bij aankomst bijna wat er scheelt. Wellicht dat deze je kan adviseren.

Geplaatst: 15.06.2011 - 22:10
door 945i
Ik zou Jaap Pul er even naar laten kijken, als hij het niet weet, weet niemand het! :lol:

(En daarna pas een shaggie opsteken, op de goeie afloop)