Wervelklep calibratie, en demontage.

Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Zijn een beetje te groot voor een XC maar wel goede engines, deze foto is op een Drilling Rig van ons in Cameroon Africa en net een jaartje oud.

Nog even terug op het topic, Lemmer je verteld in je bericht dat: "bij mij reeds 2 keer het stangetje van de wervelklep los geschoten, ondanks dat het een gemodificeerd type is.
Heb je twee keer alles open moeten maken? en ook twee keer de packing vernieuwd?
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Deze heeft wervelkleppen zo groot als een garagedeur. :)
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Joekels idd! Maar die worden vast niet met een lullig plastic stangetje bediend!

Maar goed, moet je nou na het monteren van een nieuw stangetje initialiseren? (op een D5 van volvo dus)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

xc-men schreef:Zijn een beetje te groot voor een XC maar wel goede engines, deze foto is op een Drilling Rig van ons in Cameroon Africa en net een jaartje oud.

Nog even terug op het topic, Lemmer je verteld in je bericht dat: "bij mij reeds 2 keer het stangetje van de wervelklep los geschoten, ondanks dat het een gemodificeerd type is.
Heb je twee keer alles open moeten maken? en ook twee keer de packing vernieuwd?
Er is nog niets vervangen alleen de stang, deze hebben we gemodificeerd en blijft, voorlopig, zitten.
Ga het openmaken achterwege laten, ga hem einde van dit jaar inruilen voor iets betrowbaarders.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10630
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Audi Q5?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

@Lemmer, Waar zit je aan te denken? Audi en BMW hebben ook hun problemen.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

typ op google maar eens "wervelklep" in, krijg je alleen maar BMW te zien en Opel.. En bij die beamer is de schade aanzienlijk bij afgebroken wervelklep..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Saab, Opel, Ford, VW...ik denk dat alleen een Gazelle vrij is van wervelklep problemen :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Dusss, wat is nou die betrouwbaardere auto?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Saab, maar die worden niet meer gemaakt, en daar heb ik er al eentje van. Audi niet, i.v.m. het imago hier in de grensstreek, en wat is die Q5 een lelijk hok, A6 allroad is er voorlopig alleen in oud model.
Ik ga er nog maar even van uit dat het bij mij exemplarisch is. Iets betrouwbaarders hoeft niet perse iets van een ander merk te zijn. Overweeg een splinternieuwe, met nieuwe 215 pk D5, hedendaagse giertronic is niet te vergelijken met de mijne, en een hoop kinderziektes (dus ook kraakjes en piepjes) zijn wel verholpen.
Heb vandaag met een D3 GT in een XC70 gereden, miste eindvermogen, maar loopt veel beter als mijn huidige D5.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10630
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Goed nieuws dus!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Die d3 gaat het niet worden, was tevens een fwd, ik koop de xc voor awd. Heb wel het gevoel dat die awd best veel kracht kost, en maakt de auto fli k zwaarder.
Daarintegen is de eindreductie van een awd xc anders, waardoor de motor 200 rpm meer maakt dan b.v. een v70 met dezelfde motor. Dit geeft dus weer meer lawaai.
Ga nog wel met een nieuwe 5 serie rijden, als ik de prijs van mijn huidige xc70 summum met al de opties die er op zitten uitreken, kan ik al een hele serieuze 5 serie kopen met een niet te evenaren diesel.
Nieuwe 9-5 station is ook een plaatje, maar daar zitten geen serieuze diesels in. Als ik een mercedes wil rijden roep ik een taxi.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Lemmer, het is best wel moelijk, zit met het zelfde dilemma. Ben de weg nu helemaal kwijt. Probleem is hier in Spanje ook nog dat ik helemaal niks meer terug krijg voor een XC70 met 110.000Km en 3 jaar. Hou ons op de hoogte, ik zie iedere keer nutige info in je berichten.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

xc-men schreef:Lemmer, het is best wel moelijk, zit met het zelfde dilemma. Ben de weg nu helemaal kwijt. Probleem is hier in Spanje ook nog dat ik helemaal niks meer terug krijg voor een XC70 met 110.000Km en 3 jaar. Hou ons op de hoogte, ik zie iedere keer nutige info in je berichten.
Geloof me, hier in Nederland schrijf je ook lekker af als je weer een volvo neemt.
De "eerder genoemde" merken moeten auto's kwijt en willen wat markt terugkopen. Geven een aanzienlijk betere inruilprijs. Heb het gevoel dat veel Volvo dealers bij elkaar in de buurt elkaar op de hoogte houden en daarmee de inruilprijs een beetje vast houden.

De wervelklep moest dus wel degelijk worden gereset, ondanks dat de storing niet te zien was. Auto loopt weer zoals het moet.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

De wervelklep moest dus wel degelijk worden gereset, ondanks dat de storing niet te zien was. Auto loopt weer zoals het moet
Resetten is wat anders als initialiseren. Dat was dus niet nodig, dat initialiseren?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Thijs schreef:
De wervelklep moest dus wel degelijk worden gereset, ondanks dat de storing niet te zien was. Auto loopt weer zoals het moet
Resetten is wat anders als initialiseren. Dat was dus niet nodig, dat initialiseren?
Beide, maar was in de veronderstelling dat hij bij elke 5e keer starten zichzelf initialiseerde
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Na x aantal keer starten is er wel de reset, maar zichzelf initialiseren betwijfel ik, omdat dat vanuit VIDA gebeurt. Ik denk niet dat het zonder verbinding met deze gebeurt als "stand alone". Wellicht weet een van de ervaringsdeskundigen dit?
Ik heb ook net een afgebroken wervelklepbediening gehad, en ik wil eigenlijk wel weten hoe ik dit af moet handelen qua initialiseren. De storing zelf is inmiddels al wel gereset.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

In Vida staat helemaal niets over calibreren of wat dan ook van de wervelklep na vervanging.

De klep is dicht bij stationair en wordt stapsgewijs geopend totdat ze bij 3000 toeren volledig open staan. De positie van de klep wordt bepaald door gasstand en toerental vanuit de ECU.
De positie van de klep wordt bepaald door een hall sensor. Als de stand van de klep niet correspondeert met de waarde die de ECM verwacht wordt er een DTC foutcode opgeslagen. Nadat een aantal malen de motor is gestart wordt de klep helemaal open en dicht gestuurd om de volledig open en volledig dicht positie te calibreren. Dit kan ook met Vida gedaan worden, maar hoeft dus niet per se. Na verloop van een aantal starts worden de uiterste standen van de klep opnieuw vastgelegd en werkt de klep naar behoren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

edraket schreef:In Vida staat helemaal niets over calibreren of wat dan ook van de wervelklep na vervanging.

De klep is dicht bij stationair en wordt stapsgewijs geopend totdat ze bij 3000 toeren volledig open staan. De positie van de klep wordt bepaald door gasstand en toerental vanuit de ECU.
De positie van de klep wordt bepaald door een hall sensor. Als de stand van de klep niet correspondeert met de waarde die de ECM verwacht wordt er een DTC foutcode opgeslagen. Nadat een aantal malen de motor is gestart wordt de klep helemaal open en dicht gestuurd om de volledig open en volledig dicht positie te calibreren. Dit kan ook met Vida gedaan worden, maar hoeft dus niet per se. Na verloop van een aantal starts worden de uiterste standen van de klep opnieuw vastgelegd en werkt de klep naar behoren.
Ed Raket, bedankt voor je heldere uitleg.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

edraket schreef:In Vida staat helemaal niets over calibreren of wat dan ook van de wervelklep na vervanging.

De klep is dicht bij stationair en wordt stapsgewijs geopend totdat ze bij 3000 toeren volledig open staan. De positie van de klep wordt bepaald door gasstand en toerental vanuit de ECU.
De positie van de klep wordt bepaald door een hall sensor. Als de stand van de klep niet correspondeert met de waarde die de ECM verwacht wordt er een DTC foutcode opgeslagen. Nadat een aantal malen de motor is gestart wordt de klep helemaal open en dicht gestuurd om de volledig open en volledig dicht positie te calibreren. Dit kan ook met Vida gedaan worden, maar hoeft dus niet per se. Na verloop van een aantal starts worden de uiterste standen van de klep opnieuw vastgelegd en werkt de klep naar behoren.
Ed Raket, puur uit nieuwsgierigheid, wat is de exacte werking dan? Hij maakt dus een kortsluiting tussen uitlaat en inlaat. Ik zou hem graag dicht hebben om vervuiling tegen te gaan.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”