Zoals in een eerder topic al verteld is bij mij reeds 2 keer het stangetje van de wervelklep los geschoten, ondanks dat het een gemodificeerd type is.
Moet je nu terug naar de dealer om de softwarefouten te resetten cq de boel te initialiseren?
Ik heb ook het vermoeden dat er iets kapot is met de wervelkleppen en heb eigenlijk de neiging de boel eens los te halen om te checken. Hiervoor moeten de inspuitleidingen los, dienen deze altijd te worden vervangen? En waarom? Dit doet men zelfs niet bij moderne industriele diesels?
Wervelklep calibratie, en demontage.
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Ditzelfde heb ik ook gehad. Het de kogel aan de zijde van de wervelklep was iets afgesleten waardoor het stangetje eraf schiet. Zelfs een nieuw stangetje schoot er na een week weer af.
Hierna heb ik het stangetje wat afgevijld (dus aan de zijde van de wervelklep wat platter gemaakt.) En daarna een koperdraadje erom geslagen en daarmee wordt het stangetje op zijn plek gehouden. Inmiddels werkt dit al meer dan een jaar probleemloos.

Hierna heb ik het stangetje wat afgevijld (dus aan de zijde van de wervelklep wat platter gemaakt.) En daarna een koperdraadje erom geslagen en daarmee wordt het stangetje op zijn plek gehouden. Inmiddels werkt dit al meer dan een jaar probleemloos.

V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Wervelkllep, waar zit die eigenlijk en wat doet ie?
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Heb je ook een iets duidelijkere foto? Ik heb momenteel ook dat probleem, dus oplossingen zijn welkom!Henielma schreef:Ditzelfde heb ik ook gehad. Het de kogel aan de zijde van de wervelklep was iets afgesleten waardoor het stangetje eraf schiet. Zelfs een nieuw stangetje schoot er na een week weer af.
Hierna heb ik het stangetje wat afgevijld (dus aan de zijde van de wervelklep wat platter gemaakt.) En daarna een koperdraadje erom geslagen en daarmee wordt het stangetje op zijn plek gehouden. Inmiddels werkt dit al meer dan een jaar probleemloos.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Initialiseren hoeft volgens mij niet, het stangetje is niet af te stellen qua lengte. Storing zou vanzelf weg gaan, maar dat is bij mij tot op heden nog niet gebeurd.lemmer schreef:Zoals in een eerder topic al verteld is bij mij reeds 2 keer het stangetje van de wervelklep los geschoten, ondanks dat het een gemodificeerd type is.
Moet je nu terug naar de dealer om de softwarefouten te resetten cq de boel te initialiseren?
Ik heb ook het vermoeden dat er iets kapot is met de wervelkleppen en heb eigenlijk de neiging de boel eens los te halen om te checken. Hiervoor moeten de inspuitleidingen los, dienen deze altijd te worden vervangen? En waarom? Dit doet men zelfs niet bij moderne industriele diesels?
De rest ben ik ook wel nieuwschierig naar, vooral van het vervangen van de brandstofleidingen.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 21.10.2009 - 14:18
Je kan zeker weten de Wervelklep initialiseren! Ik heb van de week nog een wervelklep vervangen, na vervangen had ik nog een foutcode, dus toen geinitialiseerd en het was goed.
Om de wervelklep te kunnen vervangen moet je de Motorsteun weghalen, Verstuivers moeten eruit, Inspuitleidingen moeten eraf, dieselretourleidingen moeten eraf, kabelboompje moet je aan de kant leggen. En dan kan je de kleppendeksel losmaken. Dan kan je pas bij de wervelklep!
Wij vervangen ook altijd de brandplaatjes, inspuitleidingen en kleppendekselpakking als we de wervelklep vervangen.
Om de wervelklep te kunnen vervangen moet je de Motorsteun weghalen, Verstuivers moeten eruit, Inspuitleidingen moeten eraf, dieselretourleidingen moeten eraf, kabelboompje moet je aan de kant leggen. En dan kan je de kleppendeksel losmaken. Dan kan je pas bij de wervelklep!
Wij vervangen ook altijd de brandplaatjes, inspuitleidingen en kleppendekselpakking als we de wervelklep vervangen.
Volvo V40 D4 R-Design || MY 2015 || Winterline || Heico dual outlet || Artio 19"
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Martijn, mijn Conclusie, dit komt dus vaker voor? en bij welk type auto?Wij vervangen ook altijd de brandplaatjes, inspuitleidingen en kleppendekselpakking als we de wervelklep vervangen.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:

XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8501
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Yep, mijn V70 24D MY06 was na amper 47000km al aan een nieuwe wervelklep toe, gelukkig viel dit binnen de garantie periode.
Bij mij was de klep echter aan de binnenkant afgebroken, waardoor niet alleen het stanggetje, maar de hele wervelklep vervangen is door een nieuw type, sindsdien, meer dan 60.000km (en anderhalf jaar) verder, zonder problemen.
Bij mij was de klep echter aan de binnenkant afgebroken, waardoor niet alleen het stanggetje, maar de hele wervelklep vervangen is door een nieuw type, sindsdien, meer dan 60.000km (en anderhalf jaar) verder, zonder problemen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Ik heb door de kop en kom een gat geboord en hetgeen met een asje gemaakt. Storing verdween bij mij na +/- 3dagen
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
De vraag was ook nog ¨¨waarom moet je nu de inspuit leidingen vervangen?
De pakking vervangen snapt iedereen wel maar de inspuit leidingen?
De pakking vervangen snapt iedereen wel maar de inspuit leidingen?
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Moet je precies dit werk ook allemaal doen als je het inlaatspruitstuk wil reinigen? Ik heb gister de toevoerbuis even los gehad, .. jemig :shock: Anderhalve ton op de klok en bakant een centimeter troep aan de wanden...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De leidingen worden vervangen om eventuele lekkages na hergebruik te voorkomen,de bolle uiteinden van de leidingen beschadigen na monteren namelijk en zetten zich op de injector,vandaar dat ze eenmalig gebruikt worden,bij Volvo althans,wat een Volvo Specialist er mee doet,weet ik niet.xc-men schreef:De vraag was ook nog ¨¨waarom moet je nu de inspuit leidingen vervangen?
De pakking vervangen snapt iedereen wel maar de inspuit leidingen?
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Ja nu snap ik het, het is ook erg link die leidingen, een klein lekje en je auto staat in brand.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Wat is er anders aan een volvo in vergelijking met een cummins of caterpillar met hetzelfde inspuitsysteem?
Is denk ik een beetje overtrokken, indekken voor een calimiteit van een op de 10000, door de klant betaald.
Maar ja, ik kan het mis hebben.
Is denk ik een beetje overtrokken, indekken voor een calimiteit van een op de 10000, door de klant betaald.
Maar ja, ik kan het mis hebben.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Lemmer, deze opmerking is leuk, ik heb hier 5 Caterpillar engines staan en begin dit jaar een brand gehad met 500.000 USD schade. Ook een lek op een van de Fuel lines.lemmer schreef:Wat is er anders aan een volvo in vergelijking met een cummins of caterpillar met hetzelfde inspuitsysteem?
Is denk ik een beetje overtrokken, indekken voor een calimiteit van een op de 10000, door de klant betaald.
Maar ja, ik kan het mis hebben.
Ik snap wel waar je naar toe wil, je kan na monteren even proof draaien en kijken of er een lek is en dan altijd nog de leidingen vervangen als het nodig mocht zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Oeps, dat is wel een zeldzaamheid bij de 3516, lijkt wel een machinekamer. Jij begrijpt dus goed wat ik bedoel.
Ik heb ook wel een paar van zulke voorbeelden, zal ze eens posten
Ik heb ook wel een paar van zulke voorbeelden, zal ze eens posten
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Dat bedoel ik, als ze lekken vervangen, eenmaal dicht, blijft dicht. Geloof dat wij zelden leidingen vervangen, enkel eens eentje met een dubbele wand.xc-men schreef:Lemmer, deze opmerking is leuk, ik heb hier 5 Caterpillar engines staan en begin dit jaar een brand gehad met 500.000 USD schade. Ook een lek op een van de Fuel lines.lemmer schreef:Wat is er anders aan een volvo in vergelijking met een cummins of caterpillar met hetzelfde inspuitsysteem?
Is denk ik een beetje overtrokken, indekken voor een calimiteit van een op de 10000, door de klant betaald.
Maar ja, ik kan het mis hebben.
Ik snap wel waar je naar toe wil, je kan na monteren even proof draaien en kijken of er een lek is en dan altijd nog de leidingen vervangen als het nodig mocht zijn.
Zo een cat zou ik wel in de xc willen

BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options