Wervelklep calibratie, en demontage.

lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Zoals in een eerder topic al verteld is bij mij reeds 2 keer het stangetje van de wervelklep los geschoten, ondanks dat het een gemodificeerd type is.
Moet je nu terug naar de dealer om de softwarefouten te resetten cq de boel te initialiseren?
Ik heb ook het vermoeden dat er iets kapot is met de wervelkleppen en heb eigenlijk de neiging de boel eens los te halen om te checken. Hiervoor moeten de inspuitleidingen los, dienen deze altijd te worden vervangen? En waarom? Dit doet men zelfs niet bij moderne industriele diesels?
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Ditzelfde heb ik ook gehad. Het de kogel aan de zijde van de wervelklep was iets afgesleten waardoor het stangetje eraf schiet. Zelfs een nieuw stangetje schoot er na een week weer af.

Hierna heb ik het stangetje wat afgevijld (dus aan de zijde van de wervelklep wat platter gemaakt.) En daarna een koperdraadje erom geslagen en daarmee wordt het stangetje op zijn plek gehouden. Inmiddels werkt dit al meer dan een jaar probleemloos.


Afbeelding
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Wervelkllep, waar zit die eigenlijk en wat doet ie?
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Henielma schreef:Ditzelfde heb ik ook gehad. Het de kogel aan de zijde van de wervelklep was iets afgesleten waardoor het stangetje eraf schiet. Zelfs een nieuw stangetje schoot er na een week weer af.

Hierna heb ik het stangetje wat afgevijld (dus aan de zijde van de wervelklep wat platter gemaakt.) En daarna een koperdraadje erom geslagen en daarmee wordt het stangetje op zijn plek gehouden. Inmiddels werkt dit al meer dan een jaar probleemloos.


Afbeelding
Heb je ook een iets duidelijkere foto? Ik heb momenteel ook dat probleem, dus oplossingen zijn welkom!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

lemmer schreef:Zoals in een eerder topic al verteld is bij mij reeds 2 keer het stangetje van de wervelklep los geschoten, ondanks dat het een gemodificeerd type is.
Moet je nu terug naar de dealer om de softwarefouten te resetten cq de boel te initialiseren?
Ik heb ook het vermoeden dat er iets kapot is met de wervelkleppen en heb eigenlijk de neiging de boel eens los te halen om te checken. Hiervoor moeten de inspuitleidingen los, dienen deze altijd te worden vervangen? En waarom? Dit doet men zelfs niet bij moderne industriele diesels?
Initialiseren hoeft volgens mij niet, het stangetje is niet af te stellen qua lengte. Storing zou vanzelf weg gaan, maar dat is bij mij tot op heden nog niet gebeurd.

De rest ben ik ook wel nieuwschierig naar, vooral van het vervangen van de brandstofleidingen.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
D-martijn
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 21.10.2009 - 14:18

Je kan zeker weten de Wervelklep initialiseren! Ik heb van de week nog een wervelklep vervangen, na vervangen had ik nog een foutcode, dus toen geinitialiseerd en het was goed.

Om de wervelklep te kunnen vervangen moet je de Motorsteun weghalen, Verstuivers moeten eruit, Inspuitleidingen moeten eraf, dieselretourleidingen moeten eraf, kabelboompje moet je aan de kant leggen. En dan kan je de kleppendeksel losmaken. Dan kan je pas bij de wervelklep!

Wij vervangen ook altijd de brandplaatjes, inspuitleidingen en kleppendekselpakking als we de wervelklep vervangen.
Volvo V40 D4 R-Design || MY 2015 || Winterline || Heico dual outlet || Artio 19"
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Wij vervangen ook altijd de brandplaatjes, inspuitleidingen en kleppendekselpakking als we de wervelklep vervangen.
Martijn, mijn Conclusie, dit komt dus vaker voor? en bij welk type auto?
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
D-martijn
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 21.10.2009 - 14:18

Ja het komt wel vaker voor! En volgens mij alleen bij de 5cil diesels vanaf My 2005/2006? t/m My 2009/2010?!
Volvo V40 D4 R-Design || MY 2015 || Winterline || Heico dual outlet || Artio 19"
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

:( ojee
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8501
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Yep, mijn V70 24D MY06 was na amper 47000km al aan een nieuwe wervelklep toe, gelukkig viel dit binnen de garantie periode.

Bij mij was de klep echter aan de binnenkant afgebroken, waardoor niet alleen het stanggetje, maar de hele wervelklep vervangen is door een nieuw type, sindsdien, meer dan 60.000km (en anderhalf jaar) verder, zonder problemen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Ik heb door de kop en kom een gat geboord en hetgeen met een asje gemaakt. Storing verdween bij mij na +/- 3dagen
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

De vraag was ook nog ¨¨waarom moet je nu de inspuit leidingen vervangen?
De pakking vervangen snapt iedereen wel maar de inspuit leidingen?
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

xc-men, +1
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Moet je precies dit werk ook allemaal doen als je het inlaatspruitstuk wil reinigen? Ik heb gister de toevoerbuis even los gehad, .. jemig :shock: Anderhalve ton op de klok en bakant een centimeter troep aan de wanden...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

xc-men schreef:De vraag was ook nog ¨¨waarom moet je nu de inspuit leidingen vervangen?
De pakking vervangen snapt iedereen wel maar de inspuit leidingen?
De leidingen worden vervangen om eventuele lekkages na hergebruik te voorkomen,de bolle uiteinden van de leidingen beschadigen na monteren namelijk en zetten zich op de injector,vandaar dat ze eenmalig gebruikt worden,bij Volvo althans,wat een Volvo Specialist er mee doet,weet ik niet.
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Ja nu snap ik het, het is ook erg link die leidingen, een klein lekje en je auto staat in brand.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Wat is er anders aan een volvo in vergelijking met een cummins of caterpillar met hetzelfde inspuitsysteem?
Is denk ik een beetje overtrokken, indekken voor een calimiteit van een op de 10000, door de klant betaald.
Maar ja, ik kan het mis hebben.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

lemmer schreef:Wat is er anders aan een volvo in vergelijking met een cummins of caterpillar met hetzelfde inspuitsysteem?
Is denk ik een beetje overtrokken, indekken voor een calimiteit van een op de 10000, door de klant betaald.
Maar ja, ik kan het mis hebben.
Lemmer, deze opmerking is leuk, ik heb hier 5 Caterpillar engines staan en begin dit jaar een brand gehad met 500.000 USD schade. Ook een lek op een van de Fuel lines.
Ik snap wel waar je naar toe wil, je kan na monteren even proof draaien en kijken of er een lek is en dan altijd nog de leidingen vervangen als het nodig mocht zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Oeps, dat is wel een zeldzaamheid bij de 3516, lijkt wel een machinekamer. Jij begrijpt dus goed wat ik bedoel.
Ik heb ook wel een paar van zulke voorbeelden, zal ze eens posten
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

xc-men schreef:
lemmer schreef:Wat is er anders aan een volvo in vergelijking met een cummins of caterpillar met hetzelfde inspuitsysteem?
Is denk ik een beetje overtrokken, indekken voor een calimiteit van een op de 10000, door de klant betaald.
Maar ja, ik kan het mis hebben.
Lemmer, deze opmerking is leuk, ik heb hier 5 Caterpillar engines staan en begin dit jaar een brand gehad met 500.000 USD schade. Ook een lek op een van de Fuel lines.
Ik snap wel waar je naar toe wil, je kan na monteren even proof draaien en kijken of er een lek is en dan altijd nog de leidingen vervangen als het nodig mocht zijn.
Dat bedoel ik, als ze lekken vervangen, eenmaal dicht, blijft dicht. Geloof dat wij zelden leidingen vervangen, enkel eens eentje met een dubbele wand.
Zo een cat zou ik wel in de xc willen :P í
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”