Pagina 2 van 3
Geplaatst: 12.07.2011 - 23:10
door xc-men
Zijn een beetje te groot voor een XC maar wel goede engines, deze foto is op een Drilling Rig van ons in Cameroon Africa en net een jaartje oud.
Nog even terug op het topic, Lemmer je verteld in je bericht dat: "bij mij reeds 2 keer het stangetje van de wervelklep los geschoten, ondanks dat het een gemodificeerd type is.
Heb je twee keer alles open moeten maken? en ook twee keer de packing vernieuwd?
Geplaatst: 12.07.2011 - 23:19
door Ramon&Ramon
Deze heeft wervelkleppen zo groot als een garagedeur.

Geplaatst: 13.07.2011 - 10:19
door Thijs
Joekels idd! Maar die worden vast niet met een lullig plastic stangetje bediend!
Maar goed, moet je nou na het monteren van een nieuw stangetje initialiseren? (op een D5 van volvo dus)
Geplaatst: 13.07.2011 - 16:14
door lemmer
xc-men schreef:Zijn een beetje te groot voor een XC maar wel goede engines, deze foto is op een Drilling Rig van ons in Cameroon Africa en net een jaartje oud.
Nog even terug op het topic, Lemmer je verteld in je bericht dat: "bij mij reeds 2 keer het stangetje van de wervelklep los geschoten, ondanks dat het een gemodificeerd type is.
Heb je twee keer alles open moeten maken? en ook twee keer de packing vernieuwd?
Er is nog niets vervangen alleen de stang, deze hebben we gemodificeerd en blijft, voorlopig, zitten.
Ga het openmaken achterwege laten, ga hem einde van dit jaar inruilen voor iets betrowbaarders.
Geplaatst: 13.07.2011 - 16:16
door Hans oet Twent
Audi Q5?
Geplaatst: 13.07.2011 - 16:29
door xc-men
@Lemmer, Waar zit je aan te denken? Audi en BMW hebben ook hun problemen.
Geplaatst: 13.07.2011 - 17:23
door Thijs
typ op google maar eens "wervelklep" in, krijg je alleen maar BMW te zien en Opel.. En bij die beamer is de schade aanzienlijk bij afgebroken wervelklep..
Geplaatst: 13.07.2011 - 18:58
door BlackcurrantV70
Saab, Opel, Ford, VW...ik denk dat alleen een Gazelle vrij is van wervelklep problemen

Geplaatst: 13.07.2011 - 19:44
door Thijs
Dusss, wat is nou die betrouwbaardere auto?
Geplaatst: 13.07.2011 - 22:58
door lemmer
Saab, maar die worden niet meer gemaakt, en daar heb ik er al eentje van. Audi niet, i.v.m. het imago hier in de grensstreek, en wat is die Q5 een lelijk hok, A6 allroad is er voorlopig alleen in oud model.
Ik ga er nog maar even van uit dat het bij mij exemplarisch is. Iets betrouwbaarders hoeft niet perse iets van een ander merk te zijn. Overweeg een splinternieuwe, met nieuwe 215 pk D5, hedendaagse giertronic is niet te vergelijken met de mijne, en een hoop kinderziektes (dus ook kraakjes en piepjes) zijn wel verholpen.
Heb vandaag met een D3 GT in een XC70 gereden, miste eindvermogen, maar loopt veel beter als mijn huidige D5.
Geplaatst: 13.07.2011 - 22:59
door Hans oet Twent
Goed nieuws dus!
Geplaatst: 16.07.2011 - 11:46
door lemmer
Die d3 gaat het niet worden, was tevens een fwd, ik koop de xc voor awd. Heb wel het gevoel dat die awd best veel kracht kost, en maakt de auto fli k zwaarder.
Daarintegen is de eindreductie van een awd xc anders, waardoor de motor 200 rpm meer maakt dan b.v. een v70 met dezelfde motor. Dit geeft dus weer meer lawaai.
Ga nog wel met een nieuwe 5 serie rijden, als ik de prijs van mijn huidige xc70 summum met al de opties die er op zitten uitreken, kan ik al een hele serieuze 5 serie kopen met een niet te evenaren diesel.
Nieuwe 9-5 station is ook een plaatje, maar daar zitten geen serieuze diesels in. Als ik een mercedes wil rijden roep ik een taxi.
Geplaatst: 16.07.2011 - 12:07
door xc-men
Lemmer, het is best wel moelijk, zit met het zelfde dilemma. Ben de weg nu helemaal kwijt. Probleem is hier in Spanje ook nog dat ik helemaal niks meer terug krijg voor een XC70 met 110.000Km en 3 jaar. Hou ons op de hoogte, ik zie iedere keer nutige info in je berichten.
Geplaatst: 17.07.2011 - 19:21
door lemmer
xc-men schreef:Lemmer, het is best wel moelijk, zit met het zelfde dilemma. Ben de weg nu helemaal kwijt. Probleem is hier in Spanje ook nog dat ik helemaal niks meer terug krijg voor een XC70 met 110.000Km en 3 jaar. Hou ons op de hoogte, ik zie iedere keer nutige info in je berichten.
Geloof me, hier in Nederland schrijf je ook lekker af als je weer een volvo neemt.
De "eerder genoemde" merken moeten auto's kwijt en willen wat markt terugkopen. Geven een aanzienlijk betere inruilprijs. Heb het gevoel dat veel Volvo dealers bij elkaar in de buurt elkaar op de hoogte houden en daarmee de inruilprijs een beetje vast houden.
De wervelklep moest dus wel degelijk worden gereset, ondanks dat de storing niet te zien was. Auto loopt weer zoals het moet.
Geplaatst: 17.07.2011 - 22:31
door Thijs
De wervelklep moest dus wel degelijk worden gereset, ondanks dat de storing niet te zien was. Auto loopt weer zoals het moet
Resetten is wat anders als initialiseren. Dat was dus niet nodig, dat initialiseren?
Geplaatst: 17.07.2011 - 23:07
door lemmer
Thijs schreef:De wervelklep moest dus wel degelijk worden gereset, ondanks dat de storing niet te zien was. Auto loopt weer zoals het moet
Resetten is wat anders als initialiseren. Dat was dus niet nodig, dat initialiseren?
Beide, maar was in de veronderstelling dat hij bij elke 5e keer starten zichzelf initialiseerde
Geplaatst: 18.07.2011 - 13:44
door Thijs
Na x aantal keer starten is er wel de reset, maar zichzelf initialiseren betwijfel ik, omdat dat vanuit VIDA gebeurt. Ik denk niet dat het zonder verbinding met deze gebeurt als "stand alone". Wellicht weet een van de ervaringsdeskundigen dit?
Ik heb ook net een afgebroken wervelklepbediening gehad, en ik wil eigenlijk wel weten hoe ik dit af moet handelen qua initialiseren. De storing zelf is inmiddels al wel gereset.
Geplaatst: 18.07.2011 - 16:55
door edraket
In Vida staat helemaal niets over calibreren of wat dan ook van de wervelklep na vervanging.
De klep is dicht bij stationair en wordt stapsgewijs geopend totdat ze bij 3000 toeren volledig open staan. De positie van de klep wordt bepaald door gasstand en toerental vanuit de ECU.
De positie van de klep wordt bepaald door een hall sensor. Als de stand van de klep niet correspondeert met de waarde die de ECM verwacht wordt er een DTC foutcode opgeslagen. Nadat een aantal malen de motor is gestart wordt de klep helemaal open en dicht gestuurd om de volledig open en volledig dicht positie te calibreren. Dit kan ook met Vida gedaan worden, maar hoeft dus niet per se. Na verloop van een aantal starts worden de uiterste standen van de klep opnieuw vastgelegd en werkt de klep naar behoren.
Geplaatst: 18.07.2011 - 19:39
door lemmer
edraket schreef:In Vida staat helemaal niets over calibreren of wat dan ook van de wervelklep na vervanging.
De klep is dicht bij stationair en wordt stapsgewijs geopend totdat ze bij 3000 toeren volledig open staan. De positie van de klep wordt bepaald door gasstand en toerental vanuit de ECU.
De positie van de klep wordt bepaald door een hall sensor. Als de stand van de klep niet correspondeert met de waarde die de ECM verwacht wordt er een DTC foutcode opgeslagen. Nadat een aantal malen de motor is gestart wordt de klep helemaal open en dicht gestuurd om de volledig open en volledig dicht positie te calibreren. Dit kan ook met Vida gedaan worden, maar hoeft dus niet per se. Na verloop van een aantal starts worden de uiterste standen van de klep opnieuw vastgelegd en werkt de klep naar behoren.
Ed Raket, bedankt voor je heldere uitleg.
Geplaatst: 18.07.2011 - 22:39
door lemmer
edraket schreef:In Vida staat helemaal niets over calibreren of wat dan ook van de wervelklep na vervanging.
De klep is dicht bij stationair en wordt stapsgewijs geopend totdat ze bij 3000 toeren volledig open staan. De positie van de klep wordt bepaald door gasstand en toerental vanuit de ECU.
De positie van de klep wordt bepaald door een hall sensor. Als de stand van de klep niet correspondeert met de waarde die de ECM verwacht wordt er een DTC foutcode opgeslagen. Nadat een aantal malen de motor is gestart wordt de klep helemaal open en dicht gestuurd om de volledig open en volledig dicht positie te calibreren. Dit kan ook met Vida gedaan worden, maar hoeft dus niet per se. Na verloop van een aantal starts worden de uiterste standen van de klep opnieuw vastgelegd en werkt de klep naar behoren.
Ed Raket, puur uit nieuwsgierigheid, wat is de exacte werking dan? Hij maakt dus een kortsluiting tussen uitlaat en inlaat. Ik zou hem graag dicht hebben om vervuiling tegen te gaan.