Pagina 2 van 3
Geplaatst: 17.07.2011 - 10:57
door Thijs
Mooi! Hoe lang heb je er over gedaan, dit klus(je)?? Is er nu een andere intercooler in gekomen? Dus gemodificeerd, of is er gewoon een zelfde type nieuw in gekomen?
Geplaatst: 17.07.2011 - 21:08
door edraket
Ik heb er gewoon een nieuwe originele intercooler in gezet.
Het is redelijk wat werk, radiator moet er ook uit, en dus het koelsysteem leeg. Al met al ben ik er 3 uurtjes mee zoet geweest. Viel met best tegen. Je moet heel voorzichtig doen om de koelers niet te beschadigen.
Geplaatst: 17.07.2011 - 21:15
door Maus-met-Volvo
Goed man! weer een snelle en stille D5 erbij!!
Geplaatst: 17.07.2011 - 21:44
door Thijs
Je moet heel voorzichtig doen om de koelers niet te beschadigen.
Aan beide zijden van de koeler een karton plakken en pas weg halen als hij op de plaats geschoven zit. Zo beschadig je idd de lamellen niet. Tipje.
Er is dus geen alternatief, dikker/steviger?
Geplaatst: 18.07.2011 - 11:18
door edraket
Je kunt wel een dikkere monteren, maar dit is vaak geen pasklare oplossing. Je moet dan een andere montage maken om alles vast te zetten en dat vind ik teveel werk. Deze heeft het ruim 5 jaar en 235.000 km volgehouden, dus vind ik een mooie score.
Geplaatst: 18.07.2011 - 13:25
door Thijs
Mag ik vragen naar de kosten van de intercooler en evt losse onderdelen?
Ik speel nog steeds met de gedachten te chippen, oa ivm de vervuiling van de EGR, maar als dat mij van de regen (vervuiling EGR) in de drup (intercooler die het vaker begeeft omdat de druk niet aan kan) brengt moet ik hier nog maar even op nieuw een ei over leggen..
Heb jij een idee hoe jouw inlaatspruitstuk/wervelkleppen er aan toe zijn? Ik heb laatst de aanvoerbuis achter de EGR los gehad, ik schrok daar een beetje van. Daarbij moet er nogal wat los om dat inlaatspruitstuk los te halen..
Geplaatst: 18.07.2011 - 14:37
door Maus-met-Volvo
Ik had een 2de hands intercooler van de sloop en die was € 100,--; verder heb je eigenlijk niks nodig.
Geplaatst: 18.07.2011 - 16:42
door edraket
Thijs, Intercooler zelf kost 222 euro ex BTW. Je hebt wat koelvloeistof nodig en een kleine klem voor de bovenkant van de radiator. Deze is niet herbruikbaar en een loslatende klem op het koelsysteem is niet zo/n best idee. Hiervoor kun je ook een slangklemmetje gebruiken, ik gok 12mm. Je kunt deze ook zo zien zitten, de slang zelf loopt namelijk aan de bovenkant van je koelvaatje naar de radiator.
Chippen lost juist het vervuilen van de EGR op. Je kunt hem dan meteen dicht laten zetten. Intercooler zal het hooguit iets eerder begeven. Toen ik mijn auto kreeg stond de IC al bol, jet chippen heeft het hooguit iets versneld. Bovendien heeft de auto het grootste gedeelte ongechipt rond gereden.
Wervelklep heb ik geen idee van, maar omdat mijn EGR dicht staat zal hij relatief schoon zijn. EGR blijft nu ook lekker schoon, en dat geeft toch een goed gevoel.
Geplaatst: 18.07.2011 - 23:40
door Thijs
edraket schreef:Thijs, Intercooler zelf kost 222 euro ex BTW. Je hebt wat koelvloeistof nodig en een kleine klem voor de bovenkant van de radiator. Deze is niet herbruikbaar en een loslatende klem op het koelsysteem is niet zo/n best idee. Hiervoor kun je ook een slangklemmetje gebruiken, ik gok 12mm. Je kunt deze ook zo zien zitten, de slang zelf loopt namelijk aan de bovenkant van je koelvaatje naar de radiator.
Chippen lost juist het vervuilen van de EGR op. Je kunt hem dan meteen dicht laten zetten. Intercooler zal het hooguit iets eerder begeven. Toen ik mijn auto kreeg stond de IC al bol, jet chippen heeft het hooguit iets versneld. Bovendien heeft de auto het grootste gedeelte ongechipt rond gereden.
Wervelklep heb ik geen idee van, maar omdat mijn EGR dicht staat zal hij relatief schoon zijn. EGR blijft nu ook lekker schoon, en dat geeft toch een goed gevoel.
Thanks voor je reply! Dat met chippen de EGR dicht gaat wist ik uiteraard al, misschien in mijn post wat ongelukkig neergezet. Bij welke km stand heb je gechipt? En welke chip? (Wie en welk vermogen?)
Als de EGR zelf vervuild is maakt me niet zo uit na het chippen, die zit toch dicht, maar de inlaat baart me nu nog een beetje zorgen, wat ik al zei, na 150000 km al behoorlijk dicht...
Geplaatst: 19.07.2011 - 11:04
door M@rcel
Thijs schreef: maar de inlaat baart me nu nog een beetje zorgen, wat ik al zei, na 150000 km al behoorlijk dicht...
Heb je hier wat aan?
sorry, ik kon het niet laten
Geplaatst: 19.07.2011 - 11:52
door Thijs
Geplaatst: 19.07.2011 - 12:15
door edraket
Ik heb hem gechipt net voor de 2 ton bij Rica (226 pk). Dat de inlaat al vervuild is heeft geen invloed op wel/niet chippen. Als er geen vuil meer bij komt verwacht ik er geen problemen meer mee. Het zit zo vast dat het niet van de vaste delen komt en als het probleem was op de bewegende delen (kellpen bijv) dan was het allang stuk geweest.
Geplaatst: 19.07.2011 - 20:01
door Heemskerk
Beers! schreef:Stationair sist de intercooler ook niet als die lek is (of één van de slangen die van de turbo naar de intercooler gaat óf vanaf de intercooler weer naar het volgende onderdeel gaat), alleen als je er druk op zet vanaf de turbo. Dus alleen gesis bij acceleratie. Check eerst de intercooler en de slangen (en aansluitingen).
Als ie gechipt is en het lek meevalt merk je het inleveren van vermogen wellicht niet. Heb je nu wel of niet af en toe zwarte wolken achter je bolide?
Hoe kan je het beste kijken bij de IC. moet je daar voor eerst de boel demonteren of kan je het ook zo zien.
Geplaatst: 20.07.2011 - 10:53
door edraket
Gewoon even de slang van de inlaat van de IC loshalen en zachtje luchtdruk op zetten. Als je hoort sissen weet je dat er ergens een lek zit en kan je verder zoeken.
Geplaatst: 21.07.2011 - 09:10
door rdkraker
Ik zie erg veel dingen in dit topic die mij ook bekend voorkomen.
Heb D5 (MY03). Wilde de wagen laten chippen, dit bleek door de vorige eigenaar al gedaan maar volgens de chipper op een bijzonder rampzalige manier (max inspuiten en turbodruk?).
Hij heeft dit naar een beter programma omgezet (?) en idd is de auto nu ruim zuiniger en voor mijn idee zonder vermogensverlies.
De laatste tijd valt mij op dat de auto flinkt rookt. Denk het ook wat te zien bij ca 110/120 constant, maar bij stevig acceleren of oplopende last bij bv tunnel uit rijden echt lekker zwart. (en werk als vrijwilliger bij de brandweer dus ik ben wel wat gewend

)
Vermogensverlies merk ik niet echt volgens mij. Heb nu wel 2 of 3 gehad dat ik de melding krijg motorservice vereist, en dan is soms ook de turbodruk merkbaar weg. Motor uit en opnieuw starten lost eea weer op.
Door jullie verhalen denk ik eigenlijk ook aan de intercooler, zou dit kunnen op basis van wat ik hier meld?
EDIT: Wat zouden de kosten van vervanging intercooler mogen zijn ongeveer (universele bovag garage, geen dealertarieven dus

)
Geplaatst: 21.07.2011 - 09:24
door edraket
Lijkt inderdaad op een lek in de inlaat. Kan ook een slang zijn. Tot my06 zijn de slangen van een beroerde kwaliteit. Met name die aan de turbo vast zit wordt heel erg zompig en kan gaan lekken. Ik zou dat eerst controleren voordat je de IC laat vervangen.
Intercooler kost zelf 250 euro, 3 uurtjes inbouwen en wat koelvloeistof kom je op 500 euro.
Geplaatst: 21.07.2011 - 09:25
door Maus-met-Volvo
zonder enige twijfel: ja!
IC als onderdeel is € 250,--, arbeid 3,5 uur... Ik denk al met al zo'n € 500,--Het is ook zelf te doen hoor, dus als je wat wilt besparen...
Geplaatst: 21.07.2011 - 09:35
door rdkraker
allright, hij moet maandag 1 aug toch naar de garage voor APK / klein onderhoud. Deze even meegeven dus. Zelf doen heb ik de handigheid, tijd en spullen niet voor
En een garagist moet ook leven natuurlijk

Geplaatst: 21.07.2011 - 09:39
door rdkraker
Zou ik overigens zelf kunnen zien wat (ongeveer) de staat is van de IC? voornaamste vraag; waar zit dat ding

? En zou ik aan de staat van buiten iets kunnen zien?
Geplaatst: 21.07.2011 - 09:51
door Maus-met-Volvo
Ik zou 'm voor de zekerheid afpersen zoals Edraket voorsteld, dan heb je zekerheid. De intercooler zit tussen de condensor en de radiateur, het is dus de middelste van de 3 "radiateurs", je kunt 'm dus niet van buitenaf zien zitten. Controleer eerst je slangen en vervang ze evt. voor silicone exemplaren, die zijn veel beter bestand tegen olie...